Nyaste Xbox eller Playstation 5

Permalänk
Medlem

Nyaste Xbox eller Playstation 5

Är en inbiten PC-spelare men spelar ibland t.ex. Golf eller frågespel med sambon på PS4.

Nu när skatten kommer funderar jag på att uppgradera.

Så frågan är om jag då ska köpa:
PS5, är det lönt, finns det andra orsaker att köpa en?
Xbox, har väl fördelen med koppling till Windows. Har aldrig ägt en Xbox.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Finns väl egentligen bara 2 saker som avgör om man ska köpa ps/xbox (om man bortser från gamepass).

1. Vilken handkontroll föredrar du?
2. Är där någon spel du vill spela som är exklusivt på ps/xbox?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket smaksak 🤷 vilken kontroll man gillar, exklusiva spel osv

Permalänk
Avstängd

Jag har XB men har haft PS av tidigare generationer också. Valet är inte helt lätt och mycket av en smaksak förstås.

XB är ju mer lik Windows i att MS bygger båda, Gamepass finns till båda (i Ultimate ingår båda), en del spel har samma licens så du kan spela på datorn och XB och bara köpa en gång och så (dock inte direkt jättemånga). Det finns lite appar som också finns till båda, typ Atmos eller DTS för hörlurar funkar på Windows och XB, vilket kan vara värt det om du kör med lurar. PS har sina egna tjänster och appar, sannolikt inte sämre men kanske dyrare i slutändan. Just Gamepass är väl en del bättre än Sonys tjänst dock, men kanske dyrare också.

Annars är de ju ganska lika i prestanda egentligen. Skillnaden på pappret är inte så stor men i praktiken skulle jag säga att den är ännu mindre, och vilken som ger bäst resultat varierar mellan olika spel. PS var lite segare med VRR stöd men det kom ju förra året, vet inte om det är riktigt lika bra som XB dock. Bakåtkompatibiliteten med gamla spel är också bättre på XB, vilket kanske främst är fint för de med gamla spel, men det finns en del guldkorn som inte har portats till modernare konsoler och kanske inte släppts till PC alls, och det gör ju utbudet i konsolens butik lite större förstås. Samtidigt har ju PS mer exklusiva spel som bara kommer till den, medan XB-exklusiva tenderar att komma till Windows med. Men exklusiva spel tycker jag får lite för mycket uppmärksamhet, för de är inte så många. Om du verkligen gillar typ Gran Turismo eller Uncharted så är valet givet förstås, men är du inte så inställd på just de exklusiva spelen så finns ju det mesta till båda.

Annars är ju en verkligen cool grej med PS5 kontrollen och dess mer avancerade "force feedback". I spelen som tar till vara på den är det riktigt häftigt, tyvärr verkar det inte vara så många som gör det. För mig personligen passar XB-kontrollen mina händer bättre, men det är ju en smaksak.

XB's coola nyhet i denna generationen är Quick Resume som är en funktion som typ pausar spelen när du byter spel eller stänger av, så tar det bara några sekunder att få igång dem igen och man är precis där man var, inga menyer, inget laddande och inget omspelande från sista savepunkten. Det funkar inte på riktigt alla spel dock, och mängden spel man kan ha igång är inte obegränsat men beror på storleken på spelen bland annat. Men för mig har det varit en väldigt fin funktion. Sonen spelar en del, mycket Minecraft men tenderar också att hoppa mellan spel en del, men i princip alltid kan jag ju vara tillbaka i mitt spel på typ fem sekunder när han har stängt av eller så. Detta fanns på förra generationen med, men då bara för ett spel åt gången vilket var rätt nice det med, men med ett gäng spel så är det ju väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Jag köpte Xboxen på grund av Game Pass för att det enda spelet som intresserar mig på Playstation men inte finns på Xbox är Gran Turismo och motsvarande spel finns ändå på Xbox (Forza). Väldigt trevligt att bara kunna klicka och dra hem några spel som ser intressanta ut, samt att spel som är "Xbox Play Anywhere" har samma save på PC och Xbox så man kan helt enkelt spela på den enhet man känner för i stunden.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Tack alla!

Grejen är den att jag egentligen inte är en inbiten konsolspelare. Har svårt för många spel utan föredrag dator. Kunde säkert bli bra om jag lärt mig.

Det är mest spel för två spelare jag kör.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Om du har en gaming PC redan så skulle jag säga att PS5:an kompletterar den bättre då det finns titlar som inte också släpps på PC. Men annars skulle jag säga som flera andra här, beror på vilken handkontroll du föredrar (med symmetriskt eller asymmetriskt placerade analoga spakar) och var titlarna finns som intresserar dig.

Permalänk
Medlem

Ska du inte spela många spel och bryr dig inte om Sonys exklusiva så köp Xbox.
Billigare inköp och du kan använda gamepass för 500kr/år
#19846316

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Ska du inte spela många spel och bryr dig inte om Sonys exklusiva så köp Xbox.
Billigare inköp och du kan använda gamepass för 500kr/år
#19846316

Berätta mer om gamepass. Låter för bra för att vara sant

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Berätta mer om gamepass. Låter för bra för att vara sant

Prenumerationstjänst på spel, som Netflix.
Microsofts egna spel finns alltid där, medan andra utvecklare har spelen tillgängliga 3-12 månader, ibland längre.
Om du använder guiden och köper Ultimate får du tillgång till spel på PC också.
EA Play ingår också (EAs prenumerationstjänst)

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass
https://www.xbox.com/sv-se/xbox-game-pass/games?xr=shellnav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Prenumerationstjänst på spel, som Netflix.
Microsofts egna spel finns alltid där, medan andra utvecklare har spelen tillgängliga 3-12 månader, ibland längre.
Om du använder guiden och köper Ultimate får du tillgång till spel på PC också.
EA Play ingår också (EAs prenumerationstjänst)

https://www.xbox.com/sv-SE/xbox-game-pass
https://www.xbox.com/sv-se/xbox-game-pass/games?xr=shellnav

Är det helt legit?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Är det helt legit?

Ja