Permalänk
Medlem

Bygga dator med Sellpy? (Bröllopsgåva)

Hej svejs!

Jag tänkte bygga en dator enbart med hjälp av auktionsmaterial från Sellpy. Anledningen är att jag älskar second hand, och ämnar fiska i djupare vatten än sedvanlig Marknadsröra. Sellpy verkar ha allt man frågar efter, såsom moderkort, hårddiskar och datorchassin. Datorn (i delar) är tänkt som bröllopspresent så vederbörnande inte förglömmer livets ljusa och händelsevis mörkare skymtar.

Står dessvärre inför lite beslutsångest över alla komponentkandidater. Har vänt och vridit, skållat och sållat, och efter veckor av vrede och våld kommit ned till ett hanterbart antal komponenter. Någon svedklockning har inte tillägnats tidigare, så kom gärna med input vilka komponenter som är lämpligast för gaming/svår överklockning; så får vi se vad som skördas.

Moderkort:
Kan väljas från alla möjliga tillverkare, alltifrån Geforce till Kingston. De överkomliga alternativen är dessvärre begränsade till tre, i form av Arctic L2 Pro, Moderkort-Gron, och Hitachi MAY-2006HDS725050KLA360..

Alternativt:
Tvivlar på att bröllopet resulterar i platsbrist till nivån att Raspberry Pi blir för klumpig, även om ett stort antal retrodatorer tvingats skrotas till följd av dramat. Men kanske ändå värt att överväga något i formfaktor 665637-001U (i en ask á la bröllopsring eller liknande)?

Kylning:
Svedklockning behöver givetvis pangkylning så låt adda från expertisen. RAM-minne känns också ganska straightforward.

För långvarig storage behövs en seriös hårddisk. Vilken modell och märke bör man satsa på?
Hårddisk MPF920,
Hårddisk, PLRXPL-VI-S24-22
(Turkosa modellen uteblir då budgeten ej tillåter detta)

Och hur är det med portabel media?
LGD Motors, diskettläsare
Läcker som ett såll betalar jag inte (mindre) för externa varianten.
(Överklockade varianten köper jag till mig själv)

Ett sånt här bananas-monster skall givetvis rocka nätverkskort från Rohs, och med datorn nästan komplett är valet givet med ett nätaggregat från självaste Windows.

För att undvika slitage skall dessa omsorgsfullt utvalda komponenter masseras in i ett chassi. Men vilket?
Icy Box, datorchassi
Datorchassi SHA-MX601HB

Jag behöver input. Jättemycket input. Tack på förhand <3

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att detta är ett troll
T.ex inget av de "Moderkorten" du länkat är ett moderkort.
Du har länkat till ett grafikkort som är runt 20 år gammalt, Ett ram minne och en hårddisk som också har runt 20 år på nacken.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Jag gissar på att detta är ett troll
T.ex inget av de "Moderkorten" du länkat är ett moderkort.
Du har länkat till ett grafikkort som är runt 20 år gammalt, Ett ram minne och en hårddisk som också har runt 20 år på nacken.

Det står ju moderkort?

Vad tror du då, blir datorn ingen party-popper eller vadå?!

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Det står ju moderkort?

Sellpy har ingen aning om vad de gör så köp ingenting där ifrån. Ska du ha begagnade dator delar för rimligt pris så är det nog nästan bara sweclockers marknad du bör hålla koll på

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Vad tror du då, blir datorn ingen party-popper eller vadå?!

Får du ihop en dator av det där så bör vilket dator företag i världen försöka anställa dig direkt

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

woosh

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Det är ju närmast smärtsamt att de inte ens tar sig tiden att ens googla ett modellnummer. Att de inte ens vet vad som är märken och vad som är tyska är ju också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Får du ihop en dator av det där så bör vilket dator företag i världen försöka anställa dig direkt

Det är lungt TS vet att grejerna inte är vad som står hos sellpy.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Det är lungt TS vet att grejerna inte är vad som står hos sellpy.

Dold text

I know

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Sellpy har ingen aning om vad de gör så köp ingenting där ifrån. Ska du ha begagnade dator delar för rimligt pris så är det nog nästan bara sweclockers marknad du bör hålla koll på

Men då försvinner ju själva poängen :/ Hade ju inte tänkt fuska utan faktiskt bygga Sellpy OEM här.

Skrivet av Zippeer:

Får du ihop en dator av det där så bör vilket dator företag i världen försöka anställa dig direkt

Sellpy kanske?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Hade ingen aning om att Sellpy hade datordelar, vilken guldgruva haha!
Ser framför mig de stackars anställda som vanligen arbetar med att kategorisera kläder som ska behöva försöka lista ut vad det är för gammalt skrot dom fått in egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Hej svejs!

Jag tänkte bygga en dator enbart med hjälp av auktionsmaterial från Sellpy. Anledningen är att jag älskar second hand, och ämnar fiska i djupare vatten än sedvanlig Marknadsröra. Sellpy verkar ha allt man frågar efter, såsom moderkort, hårddiskar och datorchassin. Datorn (i delar) är tänkt som bröllopspresent så vederbörnande inte förglömmer livets ljusa och händelsevis mörkare skymtar.

Står dessvärre inför lite beslutsångest över alla komponentkandidater. Har vänt och vridit, skållat och sållat, och efter veckor av vrede och våld kommit ned till ett hanterbart antal komponenter. Någon svedklockning har inte tillägnats tidigare, så kom gärna med input vilka komponenter som är lämpligast för gaming/svår överklockning; så får vi se vad som skördas.

Moderkort:
Kan väljas från alla möjliga tillverkare, alltifrån Geforce till Kingston. De överkomliga alternativen är dessvärre begränsade till tre, i form av Arctic L2 Pro, Moderkort-Gron, och Hitachi MAY-2006HDS725050KLA360..

Alternativt:
Tvivlar på att bröllopet resulterar i platsbrist till nivån att Raspberry Pi blir för klumpig, även om ett stort antal retrodatorer tvingats skrotas till följd av dramat. Men kanske ändå värt att överväga något i formfaktor 665637-001U (i en ask á la bröllopsring eller liknande)?

Kylning:
Svedklockning behöver givetvis pangkylning så låt adda från expertisen. RAM-minne känns också ganska straightforward.

För långvarig storage behövs en seriös hårddisk. Vilken modell och märke bör man satsa på?
Hårddisk MPF920,
Hårddisk, PLRXPL-VI-S24-22
(Turkosa modellen uteblir då budgeten ej tillåter detta)

Och hur är det med portabel media?
LGD Motors, diskettläsare
Läcker som ett såll betalar jag inte (mindre) för externa varianten.
(Överklockade varianten köper jag till mig själv)

Ett sånt här bananas-monster skall givetvis rocka nätverkskort från Rohs, och med datorn nästan komplett är valet givet med ett nätaggregat från självaste Windows.

För att undvika slitage skall dessa omsorgsfullt utvalda komponenter masseras in i ett chassi. Men vilket?
Icy Box, datorchassi
Datorchassi SHA-MX601HB

Jag behöver input. Jättemycket input. Tack på förhand <3

Tack för att du tog dig tid och skapade denna sköna lördagsläsning

Permalänk
Skrivet av Skyclaw:

Hade ingen aning om att Sellpy hade datordelar, vilken guldgruva haha!
Ser framför mig de stackars anställda som vanligen arbetar med att kategorisera kläder som ska behöva försöka lista ut vad det är för gammalt skrot dom fått in egentligen

Det är dåligt automatiserat därav helt crazy, sällan det är en människa som kategoriserat

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Vet inte vad som var roligast här. Ursprungliga posten eller folk som tror det var seriöst.... 😝

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Att som företag sälja gamla skarvdosor utan petskydd (https://www.tradera.com/item/301853/586187179/grenuttag-524b-vit, https://www.tradera.com/item/301853/585850984/grenuttag-beige ) för fantasisummor låter som en mardröm såväl ekonomiskt som juridiskt. Man kanske bör tipsa elsäkerhetsverket?

Hela Sellpy har länge varit ett enda stort korthus som kommer fallera så snart H&M slutar pumpa in miljoner i företaget - gissar att H&M dock ser investeringen som en del av sin marknadsföring (greenwashing) snarare än att det skulle vara ett bra business case.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd låst*

Tryhardtrolling.jpg

/Vzano, Mod

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär