Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Luther- the fallen sun

Trodde att dom antydde på att idris elba skulle bli nya james bond det där som var i slutet på filmen men såg att det finns en luther serie. Kanske är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hackers:

Luther- the fallen sun

Trodde att dom antydde på att idris elba skulle bli nya james bond det där som var i slutet på filmen men såg att det finns en luther serie. Kanske är bättre?

Jag började kolla på serien Luther efter ha sett filmen.
Har hunnit igenom halva första säsongen och den får så här långt definitivt tummen upp!

Permalänk
Medlem

Blir väl i fel ordning, serien utspelar väl sig innan filmen
Men kanske inte hör ihop… har sett serien, och ska se filmen ikväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Det är den väl snudd på redan? Vet att jag fick se den i högstadiet i alla fall och tror den fortfarande visas frekvent.

Är "A bridge..." värd sina långa speltid, eller? Den har funnits på min backlog länge, men har ännu inte tagit mig tiden.

A Bridge Too Far (1977) är en riktig mastodont med många kända ansikten och många scener där oerhört mycket resurser brukas för att spegla Operation Market Garden.

Filmen A Bridge Too Far är värt ett titt om man gillar genren krigsfilm, för troligen kommer du ihåg ett par inslag ur den här rullande bilden, till skillnad mot en av Netflix blöta järn som saknar karaktärsdrag.

A Bridge Too Far gömmer inte utgången för Operation Market Garden - som ett misslyckande. Och filmen gör krigets berörda ansikten kännbara.

Hela filmen finns här (ingen översättande text): https://www.youtube.com/watch?v=r6O8rLXB7Qg
Annars så tycks filmen kunna ses via Amazon Prime eller hyra/köpa via YT.

The Gray Man (2022) via Netflix. IMDB: https://www.imdb.com/title/tt1649418/

Absolut trash.

Netflix-filmerna flockas med kändisar, men manus och handlingen *phone vibrates*. Livlöst.

Permalänk
Medlem

Demolition Man (1993)
Actionfilm med Sylvester Stallone, Wesley Snipes och Sandra Bullock. Första gången jag såg den på väldigt länge, kom inte ihåg mycket av den. Underhållande men kanske inte riktigt så bra/rolig som jag trodde. Flera underhållande actionscener och ett par roliga skämt, men den är lite torftig. Snipes känns mer clown än skrämmande.

Framtiden är 2032 och de har slutat ha sex, yeah right.

Dold text

6/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Skrämselpropaganda jo om den ska visas för kids, för att hamna sådär djupt så krävs det ganska mycket psykiska problem, alltså problem som man får från helt andra håll än droger men där drogerna är ett jävligt illa symptom. Oavsett bra film som jag nog bara sett ett par gånger för länge sen, ganska tung så inget man tittar om speciellt ofta om man säger så.

Faktiskt inte så mycket som du verkar tro, jag jobbar som polis och sett detta ganska ofta(och värre)!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Skrämselpropaganda jo om den ska visas för kids, för att hamna sådär djupt så krävs det ganska mycket psykiska problem, alltså problem som man får från helt andra håll än droger men där drogerna är ett jävligt illa symptom. Oavsett bra film som jag nog bara sett ett par gånger för länge sen, ganska tung så inget man tittar om speciellt ofta om man säger så.

Finns många ungdomar som har haft en bra uppväxt utan problem och hamnade djupt i knarkträsket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jutvify:

Finns många ungdomar som har haft en bra uppväxt utan problem och hamnade djupt i knarkträsket.

Nu är vi iofs väldigt offtopic, men "djupt i knarkträsket" är nog har nog en väldigt olika definition beroende på vem man frågar. Men kanske bäst att lämna det där oavsett

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Igår var det dags för lite söndagsrulle och då blev det Hellhole (2022)
Polsk skräckfilm som utspelar sig i ett kloster där en polis går undercover som munk för att utreda den ovanligt höga mängden försvunna kvinnor i området.

Bitvis bra film, specialeffekterna är bra och stämningen är härligt mörk, och det finns några bra jump scares. Lite rörigt berättande flyttar ner den ett pinnhål eller två för mig men den får ändå 7/10.

Permalänk
Medlem

Rocky , inte sett den på 30 år tror det va senast jag såg den.
Såg den med sonen som är 15, på projektorn på 4k bd här hemma…
Kom knappt ihåg att den va så jäkla bra
Grabben satt som klistrad , han har ändå adhd och brukar typ aldrig kolla en hel film i ett svep
”I morrn måste vi se Rocky 2 farsan, fan vad bra den va”
5 av 5 jabbar på den!
Kul ändå att yngre generationer kan uppskatta såna här filmer 😁

Permalänk
Medlem

Cocaine Bear
7/10

Min första reakton var; "Helt lysande! Soklar 10/10!"

Men när man sansat sig lite blir betyget något lägre, för man inser att reaktionen kanske låg lika rotad i att detta är en film som inte tar sig själv på för stort allvar, är gjord för att underhålla och inte har några "agendor som pushas av något slag". Den är mer av en "modern b-film med högre budget och etablerade skådisar".

En komedi rakt av där humorn ligger i gränslandet till "parodi". Det närmsta jag kan komma är Evil Dead 3 - Army Of Darkness, även om Cocaine Bear inte går riktigt lika långt.

Kan definitivt rekommendera denna om man har ca 1.5h att slå ihjäl och vill bli underhållen, än mer om man är ett fan av 80-tals filmer ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Cocaina bear- Jag kollade också på denna och var inte så imponerad. Inget var egentligen jätteroligt eller spännande och karaktärerna var rätt menlösa. Jag hade dock 40 graders feber när jag kollade så jag kan ha haft en något felaktig uppfattning av verkligheten just då. 5/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Av nån anledning hade jag helt missat Zombieland, och det var knappast något att gråta över. Gillar normalt sett Woody Harrelsson, men hela filmen var ett enda stort njae genom.
4,5/10

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kill Bill 1&2 - "A roaring ravage of revenge" säger de i filmen och det stämmer bra. Fajten i resturangen i ettan är svårslagen och storyn är grymt cool. Som med mycket av Tarantino så är det snyggt gjort, coola uttryck och stenhårda karaktärer med tuffa namn som Dick Hard och liknande. Nu när man har blivit "vuxen" så ser iallafall jag ibland igenom denna fasaden och märker då en del ganska stora missar som förstör lite. Inte så att det egentligen gör att filmen blir dålig utan mer att man förstör för sig själv med sin besserwissighet. Hur om helst är dessa två filmer klart sevärda än idag. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Kill Bill 1&2 - "A roaring ravage of revenge" säger de i filmen och det stämmer bra. Fajten i resturangen i ettan är svårslagen och storyn är grymt cool. Som med mycket av Tarantino så är det snyggt gjort, coola uttryck och stenhårda karaktärer med tuffa namn som Dick Hard och liknande. Nu när man har blivit "vuxen" så ser iallafall jag ibland igenom denna fasaden och märker då en del ganska stora missar som förstör lite. Inte så att det egentligen gör att filmen blir dålig utan mer att man förstör för sig själv med sin besserwissighet. Hur om helst är dessa två filmer klart sevärda än idag. 8/10

Såg också igenom nyligen, och som du säger så är dom riktigt bra. Får nog ta ytterligare en titt känner jag 👍

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

The Banshees of Inisherin
Kul dialoger och tokigt agerande. Jag gillar såna här filmer med en väldigt avsmalnad story, där man helt enkelt fokuserar på ett specifikt problem, utan några större utsvävningar - inga dolda konspirationer eller stora makter som verkar i bakgrunden.

Med det sagt tyckte jag denna föll lite platt. Den skulle kunnat få ha lite större djup och bjudit på lite mer motivation bakom beteendena. Nu fick man helt enkelt nöja sig med att det är såhär det är, utan närmare beskrivning. Förstår att det är delar av vad som gör den så tokig, men tyckte själv att det vart lite rumphugget.

Aja, kul dialoger och bra produktion. 7/10

EDIT:

Skrivet av Swennis:

Rocky , inte sett den på 30 år tror det va senast jag såg den.
Såg den med sonen som är 15, på projektorn på 4k bd här hemma…
Kom knappt ihåg att den va så jäkla bra
Grabben satt som klistrad , han har ändå adhd och brukar typ aldrig kolla en hel film i ett svep
”I morrn måste vi se Rocky 2 farsan, fan vad bra den va”
5 av 5 jabbar på den!
Kul ändå att yngre generationer kan uppskatta såna här filmer 😁

Såg den nu för första gången på grund av din kommentar.

Måste tyvärr erkänna att jag inte alls förstår vad folk ser i den. En mer deprimerande version av Cinderella Man, dessutom med sämre skådisar. Nej, den var inget för mig. 4/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Extraction - Thor är ute och räddar indiska barn. Och det gör han jävligt bra. Detta är en riktigt bra actionfilm med bra actionscener, spänning och tillochmed lite väl underbyggda karaktärer. 8/10

The big Lebowski - Klassisk komedi av Cohen bröderna. Otroligt skumma karaktärer och väldigt mycket roliga små saker som folk säger och gör. 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

The Sting

Gammal god klassiker som jag sett många gånger, första gången sent 70-tal. Skön story, avslappnad. Inget för actionskadade dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Beck senaste Beck Quid Pro Quo som visas reklam om på busskurer och annat. Betyg 0 av 10.
Mordgåtan suger och är ett stort hån. Men Beck-filmen består av mer än bara mordgåtan och det är att de vill föra fram ett politisk budskap och tankeställare. Men det är inte varför jag vill se på denna deckare.
För jag vill se filmen för att se en klurig deckarfilm.

Till viss del kommer nästa Beckfilm bli intressant efter slutet på denna. Men jag vet redan hur nästa filmer blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

The Banshees of Inisherin
Kul dialoger och tokigt agerande. Jag gillar såna här filmer med en väldigt avsmalnad story, där man helt enkelt fokuserar på ett specifikt problem, utan några större utsvävningar - inga dolda konspirationer eller stora makter som verkar i bakgrunden.

Med det sagt tyckte jag denna föll lite platt. Den skulle kunnat få ha lite större djup och bjudit på lite mer motivation bakom beteendena. Nu fick man helt enkelt nöja sig med att det är såhär det är, utan närmare beskrivning. Förstår att det är delar av vad som gör den så tokig, men tyckte själv att det vart lite rumphugget.

Aja, kul dialoger och bra produktion. 7/10

EDIT:
Såg den nu för första gången på grund av din kommentar.

Måste tyvärr erkänna att jag inte alls förstår vad folk ser i den. En mer deprimerande version av Cinderella Man, dessutom med sämre skådisar. Nej, den var inget för mig. 4/10

Oh faen, tycker den är grymt bra,det gjorde grabben med... vi såg rocky 2 igår, sen nästa helg får det bli 3 och 4.
Ang Banshees, så gillade jag med dialogerna... men kändes inte som filmen kom igång nån gång.. inte som "In Brugges", den hade man väl i bakhuvudet omedvetet... den är riktigt jäkla bra

https://www.imdb.com/title/tt0780536/?ref_=tt_sims_tt_t_1

Permalänk
Avstängd

Shazam 2 med systersonen. Gillade faktiskt denna mer än förra, kommer igång mycket snabbare.. tumme upp

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Everything Everywhere All at Once
Såg fram emot denna film då den fick 7 Oscars!

https://www.imdb.com/title/tt6710474/?ref_=nv_sr_srsg_2

Kan säga att mina förväntningar inte alls levde upp till vad jag såg..
Tycker inte den förtjänar de Oscars den fick.

Väldigt rörig och spretig film med mediokra skådespelarinsatser.
2,5/5

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

The Unbearable Weight of Massive Talent

Högst jäkla oklar film, uppskattade varenda sekund Började lite segt, men ja när man sett resten av filmen så insåg man varför. Kan verkligen rekommendera.

The Whale

Sett fram emot länge pga Brendan Fraser och jag blev inte alls besviken. Det är en speciell typ av film helt klart, lite svår kan jag tycka men det beror nog på hur man relaterar till den. Den väckte mycket känslor inom mig och jag kollade väldigt fokuserat hela filmen, vilket inte brukar vara fallet. Ska inte sticka under stol med att det nog kom en tår eller två. Fantastisk skådespelarinsats från samtliga, kanske lite väl överspelande Sadie Sink som Ellie, men uppskattade verkligen Hong Chau som Liz. Lovorden som Fraser fått för rollen är inte överdrivna öht, och jag hoppas verkligen att detta blir den återkomsten han förtjänar.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd

Kiss Of Death från 1995. Filmen handlar om en antihjälte som helst av allt vill lämna bakom sig kriminella livet han hade, men ett misstag att hjälpa en kriminell släkting gör att han drabbas av flera svåra tragedier. Hur han smart går tillväga för att hämnas vad en mycket lömsk person har gjort mot honom är bland det roligaste i filmen. Filmen är underhållande, det är inte svårt att luska ut slutet men det förstör inte nöjet med att se filmen.

Permalänk
Medlem

Skyfall, tittar om alla Craig Bond rullar, jag gillar ju Craig som Bond och tycker Skyfall är riktigt jävla bra, inte bara för att vara Bond utan som en riktigt bra action.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Dodgeball
Klassiker från barndomen. Collegefilm utan college - nördar som behöver klå de populära killarna.

Filmen håller än. Dum, men rolig ^^

7/10

Wrath of Man
Jason Statham är en sammanbiten, fåordig man som dödar folk. Gillar man filmer där Jason Statham sammanbitet dödar folk så gillar man säkert denna. Jag är inte så mycket för det, personligen.

5/10

Living
En åldrad, brittisk byråkrat är döende och vill gärna liv upp vardagen lite sådär mot slutet. Långsam och händelselös, men lite mysigt tidsfördriv.

5/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

House of Darkness
6,5/10 . En del komiska scener, Justin Long är rätt bra, men hård och med visst halv-vanligt och relevant samhällstema bitvis.

A Wounded Fawn
2,5/10 . Inte en film i ordets rätta bemärkelse men jag skulle uppenbarligen läst på lite mer innan såg.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Har haft en retro-period och sett om thrillern "Arlington road" som handlar om en universitetsprofessor (med en av mina favoritskådiasr "the dude" Jeff Bridges) som blir vän med sina nya grannar. Bästa är om man inte vet någonting om handlingen innan man ser den faktiskt. Egentligen en film, som Sjätte sinnet t.ex. som man bara kan se en gång. Men även om jag visste hur den slutade så var den värd och se om igen.

Det som slog en var hur annorlunda filmer görs idag. Förr i tiden, i alla fall de filmer jag gillat, har koncentrerat sig på intrigen mer än "relationer" mellan karaktärerna eller illa dolda "budskap" eller "kommentarer om samtiden" och därmed mer intressanta.

Har även kollat om Mulholland Drive för tredje gången och som jag älskade när den kom eftersom den var så obegriplig och man fick själv komma fram till vad den handlade om. Men nuförtiden har min hjärna stelnat så det blev inte samma glädje, men sevärd ändå.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Har haft en retro-period och sett om thrillern "Arlington road" som handlar om en universitetsprofessor (med en av mina favoritskådiasr "the dude" Jeff Bridges) som blir vän med sina nya grannar. Bästa är om man inte vet någonting om handlingen innan man ser den faktiskt. Egentligen en film, som Sjätte sinnet t.ex. som man bara kan se en gång. Men även om jag visste hur den slutade så var den värd och se om igen.

Det som slog en var hur annorlunda filmer görs idag. Förr i tiden, i alla fall de filmer jag gillat, har koncentrerat sig på intrigen mer än "relationer" mellan karaktärerna eller illa dolda "budskap" eller "kommentarer om samtiden" och därmed mer intressanta.

Har även kollat om Mulholland Drive för tredje gången och som jag älskade när den kom eftersom den var så obegriplig och man fick själv komma fram till vad den handlade om. Men nuförtiden har min hjärna stelnat så det blev inte samma glädje, men sevärd ändå.

perfekt tror inte jag sett Arlington Road, gillade också Jeff Bridges (han gör väl knappt nåt längre)

nä filmer idag är som tyska historieböcker.. fanns ingen politik mellan 1920-45, allt som produceras måste följa en viss mall

gillar även Mulholland Drive, Naomi Watts gör antingen riktigt bra filmer eller ren skit... tyckte Goodnight Mommy var helt ok 6/10

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Havsmonstret/The Sea Beast på Netflix.
Kändes som en tydlig rip off på How to train your dragon och diverse andra Disney-/Dreamworksfilmer. Ungefär lika spännande och fräscht manus som låtarna i Mello, där man känner igen allt och kan räkna ut vändningarna långt innan de händer. Korkade karaktärer, outvecklade plot leads och bara allmänt onödig.

5/10 - se något bättre.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.