Google Glass läggs ned helt

Permalänk
Melding Plague

Google Glass läggs ned helt

Efter att ha levt kvar som företagsprodukt har Google bestämt att lämna sina smarta glasögon bakom för gott.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det är inte moget än men kommer någon gång i framtiden. Bara se på alla smartphones som kom slutet av 90talet och folk skrattade för. Där det dröjde till iPhone 4 eller något innan de verkligen slog igenom.

Idag blir glasögonen för tunga, batteriet väger för mycket, cpun drar för mycket ström. Google Assistent är för trögfattad, denna utvecklas överallt på annat håll. Men som den är idag så hade jag blivit galen att konstant försöka styra ens glasögon från den.

Permalänk
Medlem

Ja vi har ju alla roliga parodi videos på google glass där st patrickday är en favorit.

Nåväl i en framtid där AI'n styr oss och behöver se vad vi gör så är den nog tillbaka

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Efter att ha levt kvar som företagsprodukt har Google bestämt att sina smarta glasögon bakom sig helt.

Korrekturläst?!?

Permalänk
Medlem

En till av Googles projekt som läggs ner...en av många...

Permalänk
Medlem

Trodde ärligt talat att det var helt nedlagt redan. "Killed by Google" listan är lång nog redan.

Får hoppas att Gmail inte läggs ner då "ingen skickar email längre" då Google vill pusha Google++. /s

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Tror också detta kommer snart ändå, jag ser en massa scenarion när det vore jättepraktiskt med information framför sig medan man jobbar med två händer, även om det inte är något avancerat system alls.

Ser vi sen 10-15 år framåt glasögon med bildigenkänning, AI och AR så kan jag snart börja mecka på bilen själv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Efter att ha levt kvar som företagsprodukt har Google bestämt att sina smarta glasögon bakom sig helt.

Korrekturläst?!?

Du själv som är så perfekt borde sett att det finns en knapp längst ner på artiklar där man kan rapportera fel.
Men tydligen kan alla göra fel? Tänka sig!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Minns när de började betatesta dem. En på mitt universitet blev utvald och jag var så hypad. Var bombsäker på att jag skulle köpa dag 1

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Jaevel:

Efter att ha levt kvar som företagsprodukt har Google bestämt att sina smarta glasögon bakom sig helt.

Korrekturläst?!?

Nu så!

Permalänk
Medlem

Ännu en nischprodukt som inte går hem hos den stora massan. Oj vad förvånad jag är! Lär väl iofs bli succé när Apple släpper sina.

Permalänk
Medlem

Vi har väl alla glömt bort att google glass någonsin existerat fram till att vi läste detta. Och efter denna nyheten kommer vi kanske glömma det för alltid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är inte moget än men kommer någon gång i framtiden. Bara se på alla smartphones som kom slutet av 90talet och folk skrattade för. Där det dröjde till iPhone 4 eller något innan de verkligen slog igenom.

Ungefär som succérna 3DTV och VR alltså! 😂

Permalänk
DingDongerMcDongface

Haha, jag var bombsäker på att de redan var både döda och begravna sedan länge. Nu kan jag iofs fortsätta vara säker på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du själv som är så perfekt borde sett att det finns en knapp längst ner på artiklar där man kan rapportera fel.
Men tydligen kan alla göra fel? Tänka sig!

Jag hade ungefär kudden kvar i ansiktet när jag skrev det och var inte säker på om det var min hjärna som låst sig eller om det faktiskt var fel på texten.

Inte visste jag att det skulle vara så provocerande att göra ett inlägg om det istället för att använda rapportera-knappen, men det tar jag inte på mig, det får stå för dig.

Permalänk
Medlem

Äntligen!!

Permalänk
Medlem

Knappast förvånande

https://www.killedbygoogle.com

Tror ni Apple kommer göra sina glasögon nu som det pratats om i 10 år?

Permalänk
Skrivet av Viceroy:

Ungefär som succérna 3DTV och VR alltså! 😂

Ja, det finns många exempel.
3DTV tycker jag många drar förhastade slutsatser som att folk inte vill ha 3D-TV. Där jag påstår att det vill säkert folk ha, men implementationen var inte tillräckligt bra. Alltifrån att man ofta var tvungen att ha speciella dyra aktiva glasögon, men även passiva var en stor nackdel. Sedan hur dåligt det fungerade och att det påverkar annat på tvn som dens uppdateringsfrekvens.
I framtiden kanske 3DTv slår igenom. Men att argumentera för detta idag är lite som att år 2002 argumentera för att det på ens mobil i framtiden kommer finns behov av att kunna lyssna på musik, surfa etc, där folk säger kan inte något som kan ni inte banna detta troll som bara trollar och häver ut såna idiotiska saker.

Något jag har lärt mig är att utvecklingen går snabbt framåt men folk har övertro hur snabbt framåt det går.
Jag tycker man mest märker av den snabba teknikutvecklingen att ens bristfälliga teknikprylar snabbt blir föråldrade och man kan få köpa andra bristfälliga teknikprylar för att ersätta dessa med.
Man märker dock inte av den snabba teknikutveckling som att t.ex. surfplattor ersatte alla böcker på en dag.

Permalänk
Medlem

Det som är lite otäckt med Google är att de verkar jobba så att de kör ut ett antal testskott men klär det som skarpa produkter. Som köpare vet man inte skillnaden och rätt vad det är så läggs produkten ner bara. Det känns inte så etiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det som är lite otäckt med Google är att de verkar jobba så att de kör ut ett antal testskott men klär det som skarpa produkter. Som köpare vet man inte skillnaden och rätt vad det är så läggs produkten ner bara. Det känns inte så etiskt.

Ja, att Google lägger ner projekt ofta är de välkända för.
Men jag kommer inte på någon gång att konsumenter har lidit så mycket för det, Google Stadia så gav de väl pengar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, det finns många exempel.
3DTV tycker jag många drar förhastade slutsatser som att folk inte vill ha 3D-TV. Där jag påstår att det vill säkert folk ha, men implementationen var inte tillräckligt bra.

Precis. Problemet med 3DTV var att de tekniska lösningarna gav en märkbart sämre bildkvalitet än 2D och inte var värt besväret, inte att det är något grundläggande meningslöst med 3D-bild. Vi ser ju verkligheten hela tiden med ett 3D-djupseende och vill ha det så.

Bara som tankeexempel. En 16K TV i framtiden ger ju nya möjligheter för 3D i "bara" 8K eftersom det fortfarande blir en jättebra bild. Till skillnad från när man petade runt med lågupplöst 720p/1080p i förra 3DTV-vågen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja, att Google lägger ner projekt ofta är de välkända för.
Men jag kommer inte på någon gång att konsumenter har lidit så mycket för det, Google Stadia så gav de väl pengar tillbaka.

Ja. Det skötte de precis som de skulle, förutom då det här med att informera om att det egentligen är ett testskott. Men om de ovetande försökskaninerna blir ekonomiskt kompenserade när man bestämmer sig för att lägga ner projektet så kan det väl vara acceptabelt. Tror dock inte det kommer hända med Glass. Produkten är relativt gammal och var väl dessutom dyr att köpa så det blir också dyrt för Google om folk ska få pengarna tillbaka.

Konceptet med AR-glasögon generellt tror jag dock kommer bli verklighet på bred front. Men precis som med VR så är tekniken just nu för dålig och för dyr för att det ska kunna slå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

AR idag är ju mycket förknippad med primitiv grafik i 15fps som flyter runt och knappt funkar öht.
Framtida AR i 120fps där overlay sitter som fastklistrad i verkligheten blir ju en helt annan sak att använda.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är något Facebook och Apple kommer rodda med längre fram, Apple behöver sätta en standard som marknaden följer efter precis som med mycket annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

En till av Googles projekt som läggs ner...en av många...

Man måste satsa för att vinna, det är sen gammalt

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem
Skrivet av sozage:

Man måste satsa för att vinna, det är sen gammalt

Det känns bara som att de gör det lite oseriöst. Kastar ut pengarna och sedan lägger ner allt.

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på ett genomslag av dessa eller "the vaunt" från intel. Nu blev ingen av dessa verklighet, men jag tror verkligen på AR-twkniken som sådan.

https://www.theverge.com/2018/2/5/16966530/intel-vaunt-smart-...

Jag jobbar själv inom byggnation och då med trimble. Dessa har i sin tur ett samarbete med microsoft och deras hololens. Det kanske inte används på konsumtsidan, men hololens håller just nu på att explodera i byggbranchen eftersom 3d-ritningarna blir mer vanligt för varje år som går. Genom att kunna visa ritningarna i 3d för tex diverse arbetare, så får alla en förståelse för hur slutprodukten skall se ut. Därmed minskar även missförstånd och således kostnader.

AR är här för att stanna inom bygg, och jag tror att AR även kommer slå inom den vanliga konsumenten också.

https://youtu.be/MYuFHHb6FA4

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Jag hade hoppats på ett genomslag av dessa eller "the vaunt" från intel. Nu blev ingen av dessa verklighet, men jag tror verkligen på AR-twkniken som sådan.

https://www.theverge.com/2018/2/5/16966530/intel-vaunt-smart-...

Jag jobbar själv inom byggnation och då med trimble. Dessa har i sin tur ett samarbete med microsoft och deras hololens. Det kanske inte används på konsumtsidan, men hololens håller just nu på att explodera i byggbranchen eftersom 3d-ritningarna blir mer vanligt för varje år som går. Genom att kunna visa ritningarna i 3d för tex diverse arbetare, så får alla en förståelse för hur slutprodukten skall se ut. Därmed minskar även missförstånd och således kostnader.

AR är här för att stanna inom bygg, och jag tror att AR även kommer slå inom den vanliga konsumenten också.

https://youtu.be/MYuFHHb6FA4

Spännande!
Vi har en hololens på jobbet som köptes in mest för att vi skulle få känna på tekniken, om jag inte minns fel så står det som ett av användningsområdena för just hololens på microsofts hemsida. Kul att det ändå verkar vara relativt nära sanningen också.

Cool produkt och ganska lätt att fantisera ihop hur det skulle kunna se ut.

Permalänk
Medlem

Utifrån mig själv som faktagrund så tror jag att Google kanske skulle fokusera lite mer på att börja värna om folks integritet under ett par år. Bristen på det avskräcker mig från dem och deras produkter mer än något annat.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av medbor:

Knappast förvånande

https://www.killedbygoogle.com

Tror ni Apple kommer göra sina glasögon nu som det pratats om i 10 år?

Eller bil