Gamla spel är inte lika roliga och häftiga som man upplevde de förr.

Permalänk
Medlem

Spelade rätt mycket Diablo 2 (PD2) fram till för inte super länge sedan Kunde köras i högre upplösning men annars samma grafik. På något sätt kändes det mer agilt än de spelet med den nya grafiken tycker jag personligen Tycker spelen höll högre kvalite förr och att man inte tröttnade alls lika fort. Klarar jag mig 50-70 timmar på en ny titel är jag förvånad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag spelade om UFO: Enemy Unknown i all sin praktfyllda grafik från '94 bara härom året. Fortfarande bättre än de ~20 år färskare efterföljarna.

Har man fixat "klock-buggen"?
Visade det sig inte att tiden i spelet är kopplat till frekvensen på CPUn, vilket resulterade i att tiden i spelet gick snabbt som attan om man körde på en någorlunda ny CPU?

Permalänk

Har en backlog på äldre jrpg. Phantasystar, breath of fire (dom tidigare), de tidigare ff som inte hunnits med. Golden Sun, dark dawn
Sedan generellt om man ska gå bakåt så är det ju mycket nintendo som håller än idag. Smb3, Super Mario world. Link, Zelda, metroid osv.

Tidiga pc-spel är väl ofta sådär. Förutom såklart party-games, Simon the sorcerer, monkey island.

Men även om grafik utvecklats så känns det som att det stora som utvecklats är kontroller (menar inte de fysiska).

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Gjorde min årlia genomspelning av Zelda Ocarina of Time förra veckan. Fortfarande bästa spelet ever.
Är det snyggt? Nja. Är det 20 fps med lagg? Jepp. Fortfarande kul? Jepp.

Det jag tycker är det fina med "gamla" spel är att det bara fungerar. Inga laddningstider, inga inställningar att ändra, inga shaders som ska compilas, inge DLC, inga "connecting to network..."... it just works and always will.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Thief 1-3, Deus Ex grafiskt inte så bra. Stämning, ljud etc kan dock vara bättre än mycket annat idag

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Spelar mycket schack och det är lika bra nu som då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Många spel är inte lika roliga, en del bra spel tar bara ett tag att komma in i. Vi har blivit bortskämda med hur fort spelen ändå har utvecklats. Jag spelade för något år sedan igenom Quake2 på GOG med nya inställningar och lite upphottat. Tog ungefär en halvtimme av "va sjutton vad fult det var" tills jag bara spelade och nköt av bandesign och gamla minnen. Hyperblast tokig och BFG

Ett annat spel som jag spelat om är Planscape Torment, nu i den enhanced edition - och vad som är tydligast är hur bra story många av de äldre spelen har. I vissa spel så märker man att begränsningar har varit bra för att spel har varit tvungna att vara övertydliga med små medel.

När man kommer förbi grafiken är det kontrollerna som kan avgöra tycker jag. Många gamla spel som DOOM och Quake kan fortfarande vara väldigt roliga då det går undan i de spelen. Inte dagens slow jog direkt. Story och spelglädje tycker jag fortfarande finns i många av de äldre spelen finns som övergänser många av dagens konceptualiserade ditton. Sedan så skall man inte avfärda nostalgins kraft och våran enorma utvecklingskurva inom spelutveckling. Många av då tidens spel skulle nog inte ha blivit särskilt bra i dagens klimat eller vice versa.

Tänkte att idag skulle jag tom vilja spela om tre-fyra spel från C64 tiden; Ghost 'n Goblins, Last Ninja, IE Karate+ samt Up and Down. Där kan vi snacka nostalgi!

Nu svarar jag inte på allt du skriver men håller helt med om att typ Quake med flera spel idag fortfarande när det gäller kontroll och känsla kan vara bättre än många av dagens spel som fastnar i att det skall finnas finesser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag spelade om UFO: Enemy Unknown i all sin praktfyllda grafik från '94 bara härom året. Fortfarande bättre än de ~20 år färskare efterföljarna.

Håller med! Originalet hade större frihet. Vill också slå ett slag för Xcom 3, Apocalypse, som kom lite olyckligt som ett väldigt sent Dos-spel när Win95 började ta över. Det var ett väldigt avancerat koncept i spelet och kunde köras både realtid och turordningsbaserat. Kul spel!

Permalänk
Medlem

Age of Empires 2 upplever jag fortfarande fantastiskt spelbart.

Permalänk
Medlem

Sminkade grisar luktar fortfarande illa.
Det är därför jag är övertygad om att strålspårning och bildruteinterpolering kommer att åldras som mjölk.
Spel som Duke Nuke'em 3D var ju faktiskt ganska fult redan när det kom. 3D var inte moget nog på 90-talet, men nu på 20-talet börjar det kännas som mer okej.
Lyckas man hamra ut en extra dimension med strålspårning och med uppskalning så ligger vi bra till, men jag tror det tar minst 10 år till att få det att fungera naturligt. Strålspårning och uppskalning är ungefär där 3D-grafik var på mitten av 90-talet.

stavfel
Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande The Settlers, Colonization, DeLuxe Galaga, Flashback och några andra klassiska spel på mina amigor. Spel som hade spelkänsla. Kan till och med köra lite Pong ibland bara för att det fortfarande är kul.

Tror detta har en del att göra med det jag själv sagt de senaste 25 åren, många AAA-spel med allt lull-lull man bara kan tänka sig och som nyttjar hårdvaran till max har ofta saknat substans och den där spelkänslan. De må vara, eller åtminstone varit, snygga och flådiga men när nyhetens behag lagt sig och det kommit något nytt som är ännu snyggare och flådigare så glöms de bort.

Vi är alla lite för lättpåverkade av det ytliga i spel kan jag tycka. Speltillverkarna utnyttjar det och det är nog högst medvetet att man gör spelen med avsaknad av substans för vi ska köpa nya hela tiden. Det finns så klart undantag, spel som man går tillbaka till om och om igen, men de är förhållandevis få.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Jag spelar ganska mycket retro. Men det är inte för alla.
Många kommer tillbaka till ett spel och blir som du, förvånade över hur "dåligt" det är.
För mig är det ungefär som att se en gammal film. Jag sitter inte och blir irriterad över den dåliga upplösningen eller kassa specialeffekterna. Det är en del av charmen och är det en bra film är det en bra film helt enkelt. Andra vill se den senaste Marvel-filmen.

Det som bland annat lockar med äldre spel för mig är att de är före "dopamin-optimeringseran". Alltså före den detaljerade vetenskapen om interaktionen mellan människans belöningssystem och spelmekanik. Många moderna spel är för strömlinjeformade för mig. Och då försvinner magin. Den fjärde väggen sprängs. Jag kan inte leva mig in i en värld om den är helt gameifierad. Den behöver vara obekväm för att övertyga mig om att jag bara är en besökare och att jag inte i själva verket är Truman.

Med det sagt finns det exempel på spel (oftast från tidigt 90-tal i min erfarenhet) vars mekanik är så fruktansvärt tungrodd att även jag använder någon enkel underlättande mod. Jag är inte puritan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Gjorde min årlia genomspelning av Zelda Ocarina of Time förra veckan. Fortfarande bästa spelet ever.
Är det snyggt? Nja. Är det 20 fps med lagg? Jepp. Fortfarande kul? Jepp.

Det jag tycker är det fina med "gamla" spel är att det bara fungerar. Inga laddningstider, inga inställningar att ändra, inga shaders som ska compilas, inge DLC, inga "connecting to network..."... it just works and always will.

Kan tipsa om att spela det på emulator med texture pack och mod för 30 FPS. Gör enorm skillnad tycker jag.

https://www.youtube.com/watch?v=4doOIdw_P58

SNES var min första konsol och den har åldrats mycket bättre grafiskt än t.ex. N64 och PS som dock gör sig väldigt bra på emulatorer. Blir alldeles för usel bild när man sitter nära en stor TV annars.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Tidiga spel från Lucasarts håller än. Remastered eller ej.

Klart ni vet vilka dessa spel är

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tidiga spel från Lucasarts håller än. Remastered eller ej.

Håller med fullkomligt. Min 8-årige son tycker däremot inte likadant. Han tycker det ser "för pixligt" ut.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Thief 1-3, Deus Ex grafiskt inte så bra. Stämning, ljud etc kan dock vara bättre än mycket annat idag

Thief 1 och 2 har en specifik stämning/atmosfär som jag aldrig hittat igen i ett spel. Och jag menar inte att det är med nostalgi-glasögon utan jag har spelat de igen i modern tid och det är kvar. Den där balansen mellan magi/teknik har de fått så jäkla träffsäkert i världen. Ett riktigt äventyr!

Permalänk
Medlem

Spelar en del retrospel, mest SNES. Klarade nyligen ut spelet Blackthorne på SNES. Riktigt bra faktiskt, hade inte spelat det innan. Däremot tycker jag att Uncharted 1 är riktigt bra än idag. Spelar det dock på PS4 med familjen för att återuppleva gamla minnen. Vi ska sedan köra igenom hela serien då vi har alla spel inkl 4an.
Men generellt tycker jag retrospel fungerar om det är spel som mer är baserade på spelmekanik än grafik. Just 16 bitars spel håller ju extremt väl, om man bortser från starfox m fl som försöker tillämpa 3D grafik.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Lite både och i mitt fall. Metal Gear Solid har fortfarande musik och berättande som är 10/10 i mina ögon. Det var väldigt före sin tid och satte grundstenarna för många av det pelare som Kojimas produktioner bygger på idag. Sen ska det sägas att spelbarheten är låg enligt mig då det är styltigt och väldigt annorlunda från tredjepersons-spel idag. En aspekt i det hela är väl att PS-kontrollen var en begränsande faktor i hur avancerad man kan göra kontrollen i spelet.

Trots allt detta kommer det alltid vara favoriten.

Permalänk
Medlem

Man kan starta Half Life 2 och Doom 3 o spela dem än idag!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Den mörka tidsåldern för spel som inte går att spela utan remaster är någonstans precis när 3D blev mer populärt än 2D. Precis innan millennieskiftet. Man gick från "Peak 2D" med fantastiska spel som Yoshi's Island och Secret of Mana som tack vare att de har en tidlös art style kommer se snyggt ut för all framtid. Till spel som Goldeneye och Starfox. Fantastiskt bra och och revolutionerande spel när de kom men i ett försök att vara 'realistiska' blev de fantastiskt fula, laggiga och kontrollerna/kamerorna är hopplösa att använda när man väl tittar tillbaka på dem.

Som en jämförelse menar jag alltså att spel i stil med PS1 gick för fort fram med 3D. PS2 hänger på håret.

Och det är alltså inte specifikt grafiken eller upplösningen även om det också är en stor del. Mycket av problemen är att interface och level design inte alltid mådde bra av en till dimension innan utvecklarna lärde sig det.

Permalänk
Medlem

Tycker många spel till N64 är roliga fortfarande. Har ganska nyligen spelat igenom Super Mario 64, Donkey Kong 64 och Zelda: Ocarina of Time. Just Zelda hade jag faktiskt inte spelat sedan tidigare så på så sätt var det nytt för mig men det gjorde ändå ett väldigt gott intryck och håller det som ett väldigt bra spel.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Jag tycker pixelgrafikspel som till t.ex. Super NES och starcraft med fler åldras bra.

Däremot är många FPS och 3rd personspel med tidig 3D svårsmälta idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

"Indiana Jones and the fate of Atlantis", kan jag köra igenom någon gång ibland. Vilket du inte hade med.
Men även "The Dig" och "The secret of monkey island". Händer det att jag spelar någon gång.

Permalänk
Medlem

För mig är det olika från spel till spel.
Men är jag verkligen intresserad av ett spel så har jag väldigt lätt att ta det för vad det är.
Kan kännas gammalt och utdaterat till en början. Men efter en liten stund njuter jag bara av spelet och har glömt hur dåliga kontrollerna eller grafiken är.
Körde igenom Doom utan source port eller annan mod. Fick vara försiktig med musen så jag inte gick fel. Men vande mig efter ett tag.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Gjorde min årlia genomspelning av Zelda Ocarina of Time förra veckan. Fortfarande bästa spelet ever.
Är det snyggt? Nja. Är det 20 fps med lagg? Jepp. Fortfarande kul? Jepp.

Det jag tycker är det fina med "gamla" spel är att det bara fungerar. Inga laddningstider, inga inställningar att ändra, inga shaders som ska compilas, inge DLC, inga "connecting to network..."... it just works and always will.

Finns en PC-port som möjliggör 60 fps samt att det funnits grafikmoddar sedan länge tillbaka med emulatorer. Inte provat PC-porten själv men kört emulator med bättre grafik, rekommenderas till nästa genomspelning om du är öppen för lite bättre grafik än då.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Spelar fortfarande hellre igenom morrowind än oblivion.

Spelar hellre den längsta resan eller broken sword igen istället för det senaste hjärndöda FOMO game as a service mmot till exempel.

Ett bra spel är ett bra spel sen bryr jag mig inte speciellt mycket om grafiken i sig.

Spelar gärna igenom octopath traveler 1 eller 2 istället för något raytracing demo.

Men det är min personliga uppfattning.

Permalänk
Medlem

Uncharted 1 var från början precis vad du beskriver det som. Rätt konstigt med tanke på att Naughty Dog precis kom från Jak and Daxter som fortfarande har bättre kontroller än Nintendos senaste Mario releaser.

Det skrämmande är att Uncharted 4 är precis likadant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Jag spelade om UFO: Enemy Unknown i all sin praktfyllda grafik från '94 bara härom året. Fortfarande bättre än de ~20 år färskare efterföljarna.

Gillade UFO: Enemy Unknown skarpt men XCOM 2 är fan en klassiker redan idag. Ett av de bästa som gjorts IMO.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg Turok 2 som en banbrytande och filmisk upplevelse då det spelet (som jag upplevde det då) dvs var sjukt snyggt, sen spelade jag det i vuxen ålder och insåg att jag måste ha drömt...

Visa signatur

Corsair 900D---Asus Maximus APEX XI Z390---i7 9700k(5.2Ghz All Cores. Uncore 4.5)---2x16 Gskill Trident Z Royal 4000mhz cl15/16+Tweaked Subtimings---RTX 4080 Zotac Amp Extreme Airo---Corsair RMX1000w---Samsung 970Evo+ 2,5TB NVME.
Full Custom Loop CPU/GPU---Only EKWB Parts---480x60Rad---360x60Rad--- 240x60Rad---21 Fans.
Monitor: Asus PG348Q 34Inch UltraWide 3440x1440--100Hz.
Misc: Mouse-Logitech G502---Headphones-Logitech G935---T-Board-Ducky Mecha Mini 2 silent Red.

Permalänk
Medlem

Spelar metroid prime remastered nu och det är lika snyggt som originalet. Brukar inte ha tålamod med nya spel där första timmarna brukar bestå av fem minuter spelande per tio minuters mellan sekvenser men i metroid så scannar jag var enda liten blomma och skylt för att få hela historien.

Skrivet av Netgear:

….. och Zelda: Ocarina of Time. Just Zelda hade jag faktiskt inte spelat sedan tidigare så på så sätt var det nytt för mig men det gjorde ändå ett väldigt gott intryck och håller det som ett väldigt bra spel.

Tycker såna här kommentar alltid är intressanta. När folk som inte har nostalgi faktorn faktiskt gillar gamla klassiker.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.