Värt med en 38" över 34"? Lika bra bild?

Permalänk

Värt med en 38" över 34"? Lika bra bild?

Goddag,

Grundförutsättning: IPS-panel, Adaptiv sync(måste funka med G-sync) och minst 144 Hz uppdateringsfrekvens.

Vill ha en större skärm och suktar efter en 38" med 1600p. Det jag funderar på är:

-Det finns mycket få 38"-or med spelkvaliteer på marknaden, bara 5 stycken totalt; 2 från Acer, 2 från LG och en Alienware. (vad jag kan hitta). Jag misstänker att samtliga dessa använder samma panel, och att väldigt få säljs av dem jämfört med 34".

Så det jag undrar är ifall denna 38"-panel, som dessutom tycks ha några år på nacken, är lika bra som de 34"-paneler som finns? Och tycker ni de 160 extra pixlarna på höjden är värd den extra kostnaden?

mvh

felstav
Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som utmärker bildskärmar är att kvaliteten står still eller sjunker något. Priserna kryper istället nedåt på de paneltyper som får stor spridning. Att produkterna har några år på nacken har därför sällan betydelse för själva kvaliteten. Snarare "risken" att du kan köpa samma skärm för betydligt mindre pengar om ett par år.

Fast just 38 tum 3840x1600 verkar dock vara en nisch som inte har sett någon större prispress eller ändringar. Inte som 34-35-tum 3440x1440-skärmar där priserna mer än halverats på fem år.

Det är en märkbar skillnad i hur man får plats med fönster jämfört med 3440x1440 men det beror förstås på hur man arbetar med skärmen.

Permalänk
Medlem

@Henry Rollins II
Om du nu tittar på 38" 1600p skärmar. Kan du hojta ifall du hittar någon med inbyggd KVM.
Sitter på en sådan Dell just nu men den har 60 Hz, kanske dumt att fungera på att uppgradera bara för högre HZ men ändå.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det som utmärker bildskärmar är att kvaliteten står still eller sjunker något. Priserna kryper istället nedåt på de paneltyper som får stor spridning. Att produkterna har några år på nacken har därför sällan betydelse för själva kvaliteten. Snarare "risken" att du kan köpa samma skärm för betydligt mindre pengar om ett par år.

Fast just 38 tum 3840x1600 verkar dock vara en nisch som inte har sett någon större prispress eller ändringar. Inte som 34-35-tum 3440x1440-skärmar där priserna mer än halverats på fem år.

Det är en märkbar skillnad i hur man får plats med fönster jämfört med 3440x1440 men det beror förstås på hur man arbetar med skärmen.

MM, misstänker att man vill ha de där extra pixlarna...får vänta tills det dyker upp nån beggad nånstans igen.

Skrivet av Gustav-P:

@Henry Rollins II
Om du nu tittar på 38" 1600p skärmar. Kan du hojta ifall du hittar någon med inbyggd KVM.
Sitter på en sådan Dell just nu men den har 60 Hz, kanske dumt att fungera på att uppgradera bara för högre HZ men ändå.

Hallo, funktion för att koppla in laptop intresserar inte mig alls, den biten får du kolla upp själv! Men det jag kan säga generellt sett är såna funktioner verkar fungera asdåligt. Jag har en 34" wide philips-skärm på jobbet med USB-C som i teorin ska vara "en sladd till allt" till laptopen. Det fungerade oerhört risigt så till slut fick vi köpa in en riktig docka istället. Så min enda kommentar angående att använda skärmen som en docka är: Don't do it.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

Hallo, funktion för att koppla in laptop intresserar inte mig alls, den biten får du kolla upp själv! Men det jag kan säga generellt sett är såna funktioner verkar fungera asdåligt. Jag har en 34" wide philips-skärm på jobbet med USB-C som i teorin ska vara "en sladd till allt" till laptopen. Det fungerade oerhört risigt så till slut fick vi köpa in en riktig docka istället. Så min enda kommentar angående att använda skärmen som en docka är: Don't do it.

Tänkte mer att om du nu kommer att läsa igenom en massa tester och någon nämner KVM på en >60Hz skärm så skulle du kunna hojta.

OM man klarar sig med en 60Hz skärm så funkar den Dell väldigt bra med KVM (senaste firmware). Har både hem och jobbdator inkopplat och med Dells (optional) mjukvara så byter jag dator med en tangentbordskombination.
Trådlös Tbord&Mus samt Webbkamera följer med utan problem.

Men du har rätt, i det firmware som följde med från början så funkade det inte alls bra så jag fick ha en USB hub för att hantera tillbehören då det inte funkade via skärmen (har skrivit i en tråd här på Swec).

Och jag håller med, 1600 pixlar på höjden märks skillnad. Mest vid jobb men även om man läser väldigt mycket på skärmen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt nöjd med min 38” Alienware. Perfekt skärm på alla sätt.
Det är dock dyra skärmar. Nu med OLED fler och fler alternativ på marknaden så blir det svårt att motivera priset.
Men om du hittar en bra deal så varför inte!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Entusiast

Kört ett gäng 34" 3440x1440 och senast en Acer X34A. Men kände att jag ville kliva upp till 38". Hade dock precis som du lite svårt att motivera att hamna på nästan 20k. Till slut orkade jag inte vela längre och beställde jag Acers nya X38P för 19k. Som tur var så sköts leveransdatumet fram hela tiden och jag lyckades hitta LG's 38" (38GN950) nedsatt från 18k till 13k.

Annars tycker jag det är extremt sällan man ser dessa monitorer till nedsatt pris. Den jag har finns nu för 12k https://www.dustinhome.se/product/5011214239/ultragear-38gn95...

Stortrivs verkligen med den och jag känner ändå att det var värt utlägget

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Tänkte mer att om du nu kommer att läsa igenom en massa tester och någon nämner KVM på en >60Hz skärm så skulle du kunna hojta.

OM man klarar sig med en 60Hz skärm så funkar den Dell väldigt bra med KVM (senaste firmware). Har både hem och jobbdator inkopplat och med Dells (optional) mjukvara så byter jag dator med en tangentbordskombination.
Trådlös Tbord&Mus samt Webbkamera följer med utan problem.

Men du har rätt, i det firmware som följde med från början så funkade det inte alls bra så jag fick ha en USB hub för att hantera tillbehören då det inte funkade via skärmen (har skrivit i en tråd här på Swec).

Och jag håller med, 1600 pixlar på höjden märks skillnad. Mest vid jobb men även om man läser väldigt mycket på skärmen.

Tack för din input! ok, ser jag nåt sånt säger jag till. Dell gör fina grejer.

Skrivet av ronz:

Jag är sjukt nöjd med min 38” Alienware. Perfekt skärm på alla sätt.
Det är dock dyra skärmar. Nu med OLED fler och fler alternativ på marknaden så blir det svårt att motivera priset.
Men om du hittar en bra deal så varför inte!

Jag tycker mig läsa en hel del om inbränning på OLED skärmar, och eftersom jag sitter väldigt mycket och surfar så tänker jag att snart kommer jag se aktivitetsbaren även när jag spelar. Men om det problemet inte fanns så hade ju valet varit enkelt - på alla andra vis tycks ju oled vara helt oslagbart.
EDIT: Det finns en sådan skärm som du har till salu på blocket för bara 5400. Men tyvärr nästan 100 mil från där jag bor och posten vågar jag inte lita på. :/

Skrivet av Zpnk:

Kört ett gäng 34" 3440x1440 och senast en Acer X34A. Men kände att jag ville kliva upp till 38". Hade dock precis som du lite svårt att motivera att hamna på nästan 20k. Till slut orkade jag inte vela längre och beställde jag Acers nya X38P för 19k. Som tur var så sköts leveransdatumet fram hela tiden och jag lyckades hitta LG's 38" (38GN950) nedsatt från 18k till 13k.

Annars tycker jag det är extremt sällan man ser dessa monitorer till nedsatt pris. Den jag har finns nu för 12k https://www.dustinhome.se/product/5011214239/ultragear-38gn95...

Stortrivs verkligen med den och jag känner ändå att det var värt utlägget

mmm, jag är faktiskt lite inne på att köpa just den skärmen, men jag skulle hellre köpa en beggad. Skärmar är väldigt svårsålda begagnat av nån anledning, jag har sett flera annonser där folk försöker sälja dem för 6000 och ändå är det svårsålt. Får avvakta ett tag Men det börjar bli lite trångt på min 27".

Tack för all input so far!

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henry Rollins II:

EDIT: Det finns en sådan skärm som du har till salu på blocket för bara 5400. Men tyvärr nästan 100 mil från där jag bor och posten vågar jag inte lita på. :/

Har han lådan kvar så bör det inte vara något problem. Det är ett stort paket så inget som man bara slänger runt med.
Min skickades ju från Holland tror jag och den klarade sig

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Skrivet av ronz:

Har han lådan kvar så bör det inte vara något problem. Det är ett stort paket så inget som man bara slänger runt med.
Min skickades ju från Holland tror jag och den klarade sig

förutsatt att originalkartongen finns kvar ja...men jag tycker hela annonsen känns suspekt med och jag blev nyligen blåst på blocket så...

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Så ni tycker inte 38 är för stort för spel tex?
Jag sitter också och suktar efter att byta ut min 27(60hz PLS) +24 till nått större.
UltraGear 38GN950-B verkar fett nice, men har även sneglat på Dell 38'' UltraSharp U3821DW som verkar har mer finesser för att enkelt kunna kombinera med jobbdatorn och speldatorn.

Eller om man skulle plocka någon av småbröjderna på 34. Samt hur mycket välvd man vill ha.. mycket svåra beslut.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Skrivet av Ei:

Så ni tycker inte 38 är för stort för spel tex?
Jag sitter också och suktar efter att byta ut min 27(60hz PLS) +24 till nått större.
UltraGear 38GN950-B verkar fett nice, men har även sneglat på Dell 38'' UltraSharp U3821DW som verkar har mer finesser för att enkelt kunna kombinera med jobbdatorn och speldatorn.

Eller om man skulle plocka någon av småbröjderna på 34. Samt hur mycket välvd man vill ha.. mycket svåra beslut.

du har en 27:a idag och en 34:a är ju i princip bara em 27:a som är en tredjedel bredare. Så sätt dig framför skärmen så du har ansiktet precis framför ena tredjedelen till höger eller vänster, och titta bort mot andra kanten på skärmen. Tycker du att du ser allt perfekt ändå, så spelar det nog ingen roll om du har en platt eller inte. Jag tycker inte det känns optimalt, men jag vet att en curved känns bra då jag kör med en sådan på jobbet. Sen finns det väl inte så många välvda 34" IPS-skärmar med hög uppdateringsfrekvens, vet inte ens ifall det finns med olika böjning? Om du finner att en platt inte skulle vara några problem, så tror jag att HP X34 är ett mycket bra val. Den har nästan inga balla funktioner, men den är IPS, är kompatibel med både Freesync och G-sync, har 165 Hz uppdaterinsfrekvens, får bra reviews och kostar under 5000 kronor ny.

EDIT: Ska påpekas att jag har haft gråstarr så jag har syntetiska linser med fast skärpedjup på cirka 30 cm, sitter antagligen en bit närmare än folk gör generellt sett och därför är jag säkert i större behov av en välvd skärm än gemene man.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

Jo, vi har 34or på jobbet och jag tycker de är nice för arbete passar väldigt bra. Då brukar jag dock inte ha hela skärmen i centrum hela tiden och flyttar blicken litegrann.

Frågan är ju hur det känns att spela typ dota mm eller om man ska köra i mitten av skrämen enbart.

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk

Jag har bara testat spela CS på jobbskärmen, har inget grafikkort i jobbdatorn och det är typ det mesta en 5700G klarar av med hyfsat flyt. I det spelet kändes det mycket bra med den breda skärmen. I dota tänker jag att det beror på hur man spelar? Jag gillar bara att köra TD mods och helst solo, då i windowed mode och gärna med nåt youtubeklipp samtidigt. I det fallet är ju en 34 superbra med , slipper man att videon är bara 10 cm bred.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

@Henry Rollins II
Om du nu tittar på 38" 1600p skärmar. Kan du hojta ifall du hittar någon med inbyggd KVM.
Sitter på en sådan Dell just nu men den har 60 Hz, kanske dumt att fungera på att uppgradera bara för högre HZ men ändå.

Denna LG finns med usb-c, jag tror den har kvm också men det är enda alternativet som är nära.

On topic: jag har också en LG 38gn950 och tycker de extra pixlarna är galet värdefulla när jag jobbar och den extra storleken är väldigt trevlig i spel. Hade en 34" tidigare och tyckte inte alls om det formatet utan gick tillbaka till 16:9 ett tag men nu är jag har 38an älskar jag det.

Visa signatur

Errare human est

Permalänk

Det dök upp en Acer X38S med pixelfel på inet för 8999 så jag högg på den. Hade en del huvudbry om att köpa en "trasig" skärm innan, men ärligt talat hade jag inte vetat om att den hade en trasig pixel och vart den satt, så hade jag aldrig märkt det. Ser ut som ett superlitet dammkorn nere i vänstra hörnet som bara syns om skärmen är helt svart. I övrigt som ny på alla vis, och bilden är kanon. Flyter på fint i 175 Hz. Dock så även som du beskriver med din LG ovan så är den fysiska kvalitén inte riktigt vad man skulle förvänta sig av en skärm som kostar 20.000 vanligtvis - foten(som jag inte använder) är väldigt maffig och stabil men själva skärmen är ganska plastig. Jämför man med en Dellskärm känns den ganska cheap iallafall.

Såklart så har webhallen en kampanj på Acer Nitro XR383CUR P för bara 10500 en vecka efter jag köpt denna....tycks vara mer eller mindre exakt samma skärm,

Visa signatur

Min data är bättre än din data.