Lösning dubbla skärmar grafikkort med dubbla hdmi/dvi

Permalänk
Medlem

Lösning dubbla skärmar grafikkort med dubbla hdmi/dvi

Hej, pappa önskade sig dubbla skärmar till kontoret. Har svårt att lista ut hur jag ska lösa det. Idag har han VGA på moderkortet så därav behövs ett grafikkort. Vet inte vart jag ska börja. Så billigt som möjligt siktar jag på.

Hjälp uppskattas <3

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Det finns tydligen Ultra wide skärmar! Det blir min lösning

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Det finns tydligen Ultra wide skärmar! Det blir min lösning

Tänk på att du lär få svårt att driva en sån skärm via VGA, så ett grafikkort kommer troligtvis krävas ändå i så fall om moderkortet faktiskt bara har VGA. Men vill du ha tips på lösningar så behöver du tala om vilken hårdvara det faktiskt handlar om.

Permalänk
Bildexpert 📺

Snabba svaret är ett enkelt grafikkort som ger två eller fler anslutningar ut. Så längde det inte ska spelas eller köras 4K på skärmarna är det lite sak samma vad man väljer. Man kan alltid gå från DP till HDMI, men inte tvärtom, men enklast är att köra rätt signal från början.

Sedan är det mycket som inte kan besvaras av informationen här, likt vilka skärmar man avser att köra eller fall det ska köpas nytt. Gamla skärmar kan bli utmaningar och leda till extra kostnader.

Det är också vanligt att man inte förstår vilka anslutningar som finns på moderkortet. Man kanske bara ser VGA för det är det enda man känner igen men missar HDMI, DP och till och med DVI som fortfarande kan vara användbart för vissa skärmar.

Till det enkla faktum att man kanske inte har plats för grafikkort i sin dator därför att är en funktionsvarierad kompakt stationär, all-in-one eller en laptop.

I teorin är det alltså superenkelt att lösa. I praktiken är svaret senare ett väldigt stort "det beror på"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Snabba svaret är ett enkelt grafikkort som ger två eller fler anslutningar ut. Så längde det inte ska spelas eller köras 4K på skärmarna är det lite sak samma vad man väljer. Man kan alltid gå från DP till HDMI, men inte tvärtom, men enklast är att köra rätt signal från början.

Sedan är det mycket som inte kan besvaras av informationen här, likt vilka skärmar man avser att köra eller fall det ska köpas nytt. Gamla skärmar kan bli utmaningar och leda till extra kostnader.

Det är också vanligt att man inte förstår vilka anslutningar som finns på moderkortet. Man kanske bara ser VGA för det är det enda man känner igen men missar HDMI, DP och till och med DVI som fortfarande kan vara användbart för vissa skärmar.

Till det enkla faktum att man kanske inte har plats för grafikkort i sin dator därför att är en funktionsvarierad kompakt stationär, all-in-one eller en laptop.

I teorin är det alltså superenkelt att lösa. I praktiken är svaret senare ett väldigt stort "det beror på"

DP till HDMI var bra att veta. Vissa grafikkort har DP och HDMI. Stirrade blint på grafikkort med x2 DP/HDMI.
Jag byggde datorn för några år sedan i ett NZXT H2 chassi. Minns inte exakt hårdvara mer än att det är en AMD AM3 cpu med inbyggd grafik.

Skärmar tänkte jag nya 24" eller 27" 75hz och ett nytt grafikkort. Ett med passiv kylning och som drivs utav strömförsörjningen genom PCI-E porten, eller en standard 6 pcie kontakt.

Antingen denna ultrawide.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/dat...

Eller två st.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-g2490vxa/1...

Grafikort och dp till hdmi adapter vet jag inte.
EDIT: Grafikkort https://www.inet.se/produkt/5406587/msi-geforce-gt-1030-2gb-l...

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Bildexpert 📺

Köper du nytt har skärmarna normalt DP. Då kör du DP till DP och HDMI till HDMI. Undvik omvägar via omvandlare när du kan. Eftersom datorn är modern nog att ta GT 1030-kortet kan du också välja en UW och ansluter via DP. Det kan vara rätt mycket smidigare med en UW snarare än två 16:9, beroende på hur det ska användas och vad far tycker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Köper du nytt har skärmarna normalt DP. Då kör du DP till DP och HDMI till HDMI. Undvik omvägar via omvandlare när du kan. Eftersom datorn är modern nog att ta GT 1030-kortet kan du också välja en UW och ansluter via DP. Det kan vara rätt mycket smidigare med en UW snarare än två 16:9, beroende på hur det ska användas och vad far tycker.

Ja just! Det har du rätt i, blev snurrigt i huvudet! Men då tror vi det kommer funka med det jag länkat?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ang3r:

Ja just! Det har du rätt i, blev snurrigt i huvudet! Men då tror vi det kommer funka med det jag länkat?

Det är fullt normal användning så ser inget som säger det motsatta!