144hz på gammal gamingskärm med nytt 3080. Val av kabel?

Permalänk
Medlem

144hz på gammal gamingskärm med nytt 3080. Val av kabel?

Hej

Precis införskaffat ett 3080 som har 4st Displayport och 1 HDMI. Min mainskärm med 144hz är gammal och har endast HDMI och DVI. Jag körde DVI förut för att få ut mina 144hz på mitt gamla 980 Ti. Hur ska jag koppla nu för att ens få 144hz?

min skärm: https://www.inet.se/produkt/2303531/benq-24-xl2411t-144hz

Mvh

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Köp en DVI till Displayport adapter. Koppla sedan samtliga skärmar till Displayport. Din primära skärm vill du förmodligen lägga i uttag #1 osv, ingen big deal om det blandas. Du får fixa inställningar i Nvidia Control panel sedan.

Permalänk
Medlem

Du har att välja på att leva med 60hz via HDMI eller skaffa en ny skärm

Just din skärm är ökänd sen flera år att det finns inget sätt att få 144hz med moderna grafikkort

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Du måste ha Dual DVI till HDMI för att få 144 hz. Högst otroligt att skärmen INTE stödjer mer än 60 hz via HDMI

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hznn:

Hej

Precis införskaffat ett 3080 som har 4st Displayport och 1 HDMI. Min mainskärm med 144hz är gammal och har endast HDMI och DVI. Jag körde DVI förut för att få ut mina 144hz på mitt gamla 980 Ti. Hur ska jag koppla nu för att ens få 144hz?

min skärm: https://www.inet.se/produkt/2303531/benq-24-xl2411t-144hz

Mvh

Byt skärm, det är enklast och troligen även billigast.

Skrivet av Navicula:

Köp en DVI till Displayport adapter. Koppla sedan samtliga skärmar till Displayport. Din primära skärm vill du förmodligen lägga i uttag #1 osv, ingen big deal om det blandas. Du får fixa inställningar i Nvidia Control panel sedan.

Se nedan

Skrivet av atego:

Du måste ha Dual DVI till HDMI för att få 144 hz. Högst otroligt att skärmen INTE stödjer mer än 60 hz via HDMI

Grafikkortet har inte DVI.så det kommer inte alls att fungera då den önskade signalriktningen är den motsatta, signalriktningen är kritiskt viktig!

Skärmen är helt enkelt totalt olämplig för ändamålet TS tänkt ha den till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ah, BenQ XL2411 – så mycket forumtrafik de skärmarna har genererat! Och så många som fortfarande svarar DP-DVI-adapter.

Mitt gamla svar länkad ovan (herre jösses, 4,5 år sedan) är att man köper en modern skärm och behåller sin XL2411 som reserv, extraskärm eller någon form av discord/spotify-skärm vid sidan av och kör 60 Hz via HDMI.

Permalänk
Hjälpsam

För att få ut 144Hz DVI från en Displayport så behövs en aktiv adapter som kan leverera DVI-Dual Link. Dessa är oftare dyrare och svårare att få tag på än det är värt att lägga ner på dem tyvärr. Adaptrarna brukar gå på runt 800-1000kr.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Köp en DVI till Displayport adapter. Koppla sedan samtliga skärmar till Displayport. Din primära skärm vill du förmodligen lägga i uttag #1 osv, ingen big deal om det blandas. Du får fixa inställningar i Nvidia Control panel sedan.

Skrivet av ggustavsson:

Du har att välja på att leva med 60hz via HDMI eller skaffa en ny skärm

Just din skärm är ökänd sen flera år att det finns inget sätt att få 144hz med moderna grafikkort

Skrivet av atego:

Du måste ha Dual DVI till HDMI för att få 144 hz. Högst otroligt att skärmen INTE stödjer mer än 60 hz via HDMI

Skrivet av lambdan:
Skrivet av mrqaffe:

Byt skärm, det är enklast och troligen även billigast.

Se nedan

Grafikkortet har inte DVI.så det kommer inte alls att fungera då den önskade signalriktningen är den motsatta, signalriktningen är kritiskt viktig!

Skärmen är helt enkelt totalt olämplig för ändamålet TS tänkt ha den till.

Skrivet av Laxpudding:

Ah, BenQ XL2411 – så mycket forumtrafik de skärmarna har genererat! Och så många som fortfarande svarar DP-DVI-adapter.

Mitt gamla svar länkad ovan (herre jösses, 4,5 år sedan) är att man köper en modern skärm och behåller sin XL2411 som reserv, extraskärm eller någon form av discord/spotify-skärm vid sidan av och kör 60 Hz via HDMI.

Skrivet av Fluf:

För att få ut 144Hz DVI från en Displayport så behövs en aktiv adapter som kan leverera DVI-Dual Link. Dessa är oftare dyrare och svårare att få tag på än det är värt att lägga ner på dem tyvärr. Adaptrarna brukar gå på runt 800-1000kr.

Hej, tack alla!

Jag bytte till en BenQ XL2420Z istället som brorsan hade i garderoben liggandes (lotto?!) Den har ju 144hz med DP-port!
nu kan ja spela 1080p@144hz igen

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |