Samsung påkomna med att fejka månbilder

Permalänk
Bildexpert

Läste först titeln som "Samsung påkomna med att fejka månlandningen" och fick lite nytt perspektiv på artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta tvärt om, speciellt i sverige med dagsböter. Liknande brukar allt gälla storföretag när de får sina böter.
I sverige får fattiga 50kr i dagsböter där skulden läggs i en hög som de aldrig kommer betala tillbaka.

I detta aktuella fall så är det vilseledande marknadsföring. Men då tycker jag det spelar in hur Samsung marknadsför det. Jag har ej kollat in reklamen så noggrant.
Att kameran tar dessa bilder och Samsung ej marknadsför det utan privatpersoner gör det, så blir det luddigare.

Tror poängen med "böter är bara straff om du är fattig" är att det är bara ett straff om du inte har råd att betala bötern, annars är det bara kostnaden för att bryta ville lag det nu handlar om.
På samma vis som det kan argumenteras att över en viss inkomst så är parkeringsböter bara kostnaden för att parkera på vissa ställen.
Händer ju rätt regelbundet att stora företag komms på med att bryta mot lagar, det är i de flesta fall nog en redan inräknad potentiell kostnad.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

De kunde väl visat flaggan som Apollo 11 lämnade efter sig när de ändå är igång

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Alla som med iver lyft sin systemkamera med kort tele mot en för ögat praktfull fullmåne...och bilvit besvikna, vet.

Permalänk
Medlem

Nog för att mobilkameror i allmänhet är kassa, men Samsungs har jag extra svårt för. Deras sharpening (som de dessutom implementerar i "raw"-bilderna) är grotesk.
Mobilkameror är toppen för att ta ett snapshot av saker man behöver komma ihåg, i stället för att skriva ner det, men det är ungefär vad de duger till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Läste först titeln som "Samsung påkomna med att fejka månlandningen" och fick lite nytt perspektiv på artikeln.

Det här är nästa nivå, hela månen är fejk, inte bara månlandningen!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta tvärt om, speciellt i sverige med dagsböter. Liknande brukar allt gälla storföretag när de får sina böter.
I sverige får fattiga 50kr i dagsböter där skulden läggs i en hög som de aldrig kommer betala tillbaka.

I detta aktuella fall så är det vilseledande marknadsföring. Men då tycker jag det spelar in hur Samsung marknadsför det. Jag har ej kollat in reklamen så noggrant.
Att kameran tar dessa bilder och Samsung ej marknadsför det utan privatpersoner gör det, så blir det luddigare.

Tvärt om är nog att ta i. Långt ifrån alla bötesbelopp är dagsböter. Dagsböter fungerar ju bara för oss fattiga avlönade dessutom, som sagts många gånger Bill Gates har ju ingen ’lön’ men ändå blir han rikare för varje år. Hans förmögenhet och allt han äger går upp i värde, men ingen inkomst och därmed inget att basera varken dagsböter eller skatt på

Skrivet av Shiprat:

Tror poängen med "böter är bara straff om du är fattig" är att det är bara ett straff om du inte har råd att betala bötern, annars är det bara kostnaden för att bryta ville lag det nu handlar om.
På samma vis som det kan argumenteras att över en viss inkomst så är parkeringsböter bara kostnaden för att parkera på vissa ställen.
Händer ju rätt regelbundet att stora företag komms på med att bryta mot lagar, det är i de flesta fall nog en redan inräknad potentiell kostnad.

Ja precis. Någon med låg inkomst kan behöva slavjobba i månader och ställa in allt kul i livet för att betala av något sådant, men en rik människa drar av det på bolaget och betalar bara halva för det kan kvittas mot en vinst i bolaget eller nåt sånt. Inkomstskatt är en sådan bluff i samhället, det är ju knappast inkomsterna som är det kritiska. De som äger går ju skattefria.

Astrid Lindgren behövde inte gnälla om Pomperipossa, hon borde bara startat bolag att fiffla pengarna igenom. Pratade med en konsult om det där, och med samma lönekostnad går det ganska enkelt att minska skattetrycket på till och med vanliga lönenivåer genom att starta bolag, fakturera och hålla på med utdelning istället. Ganska sjukt system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De kunde väl visat flaggan som Apollo 11 lämnade efter sig när de ändå är igång

Den finns där, men du måste välja "enhance picture"...sen är det bara att zooma in som fan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Vill inte va den men vad spelar det för roll? Handlar om en bild tagen med en mobil... Gör något bilden bättre så är väll det en bra sak? Sen hur det sker är skit samma så länge bilden blir bra?

Lägg märke till hur molnen på bilden inte ärt lika högupplösta som månen. Det kallas för falsk marknadsföring. Ifall någon fotar månen med sin kamera så vill de ha sin egna bild av månen, inte en högupplöst bild från något bildarkiv inklistrat.

För att förtydliga...det som marknadsförs är ju inte hur fina månbilder du kan ta med kameran utan vilka bilder du ska förväntas kunna ta rent generellt under sådana ljusförhållanden.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ofta tvärt om, speciellt i sverige med dagsböter. Liknande brukar allt gälla storföretag när de får sina böter.
I sverige får fattiga 50kr i dagsböter där skulden läggs i en hög som de aldrig kommer betala tillbaka.

Dagsböter för väl bemedlade privatpersoner kan bli förhållandevis saftiga, men företagsböter är inte omsättningsbaserade, och därmed skrattretande låga för stora företag, men förödande för Bosses Bil&Mek med 3 anställda.

Permalänk
Medlem

Så alla kameror i amerikanska polisserier som har samma uppplösning som en potatis är Samsungkameror! De förbättrar ju alltid registreringsnr automagiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Tyvärr gör alla mobiltillverkare någon form av detta mer eller mindre... Ett foto fångat med en modern mobil är redan editerad.

Vilka gör mer så då? Kan du länka lite - hade vart intressant att läsa vidare om

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är det någon som trott att de skulle kunna ta bilder på det avståndet med en liten optik med den kvaliteten utan att mjukvara förbättrar bilden?

Fast den har ju bevisligen krallig zoom, finns ju många väldigt inzoomade bilder på ting i dagslys som ser rätt okej ut med tanke på vad det är för kamera o optik, o sen med tanke på att månen själv i fullt dagslys så är det väl inte så konstigt om Samsungen kan få bilder med hyfsad definition på den (om inställningarna är rätt vill säga, kameror tenderar att autoexponera aaalldeles för högt på månen). Frågan är bara hur okej den faktiskt är, hade varit intressant att se månbilder tagna med kameran utan någe fusk.

Permalänk
Medlem

Pinsamt att inte ens Sweclockers redaktion såg hur dum den här icke-storyn var. En måttligt tekniskt benägen person borde väl ha något hum om hur AI fungerar. Det är ju inte så att Samsung försökt gömma undan detta.

https://www.youtube.com/watch?v=Vxq9yj2pVWk

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Min fråga är följande.. Och? Vad spelar det för roll om bilderna är fejkade eller inte.

Permalänk
Medlem

Bluffsung, om de nu har så otrolig bra AI-uppskalning, varför kan de inte göra samma sak på mina familjefoton? Jaha, juste, den har inga fuskbilder att använda sig av där på samma sätt. ^^

Jag trodde i min naivitet att Samsung blivit bättre med åren. Jag får gå och ställa mig i dumvrån..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Tar man en bild på t.ex månen vill man väl för knövelen att det ska vara ens egen bild och inte nån AI-genererad bild eller

Permalänk
Medlem

Denna bild är tagen med min Samsung S21 Ultra utan filter

Visa signatur

Asus Tuf 3090 TI OC - Asus GT502 - 11600k - Asus B560 Plus - Phanteks Revolt Pro 1000W
Samsung G7 4k 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri85:

Tar man en bild på t.ex månen vill man väl för knövelen att det ska vara ens egen bild och inte nån AI-genererad bild eller

Vore tuffare om man fick välja valfri planet i ett filter...

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av gibbon_:

Pinsamt att inte ens Sweclockers redaktion såg hur dum den här icke-storyn var. En måttligt tekniskt benägen person borde väl ha något hum om hur AI fungerar. Det är ju inte så att Samsung försökt gömma undan detta.

https://www.youtube.com/watch?v=Vxq9yj2pVWk

sätt en /s på denna, jag börjar bli för gammal för sån sarkasm.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

De måste använda samma teknik som i filmer när de zoomar in typ 100x på en grynig övervakningskamera och får en bild i crisp 4k upplösning så de kan hitta en ledtråd.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Fejkade månbilder 2023? Vilken nedgradering...
1969 fanns det redan fejkade månvideo!

Permalänk
Medlem

Om man skulle hitta ett foto på månen tagen från annat håll (från annan plats i rymden) och sedan sudda till den lite. Skulle då Samsungs AI fortfarande lägga på info som om bilden vore tagen från jorden?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Om man skulle hitta ett foto på månen tagen från annat håll (från annan plats i rymden) och sedan sudda till den lite. Skulle då Samsungs AI fortfarande lägga på info som om bilden vore tagen från jorden?

Vi får ta och crowdfunda en rymdsond utrustad med en S23 för att utreda saken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Vi får ta och crowdfunda en rymdsond utrustad med en S23 för att utreda saken!

Det räcker nog att ta existerande bilder av månens baksida och använda samma metod som i artikeln

https://www.theverge.com/2019/2/5/18211975/china-longjiang-2-...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Händer väl titt som tätt på. Mobiler har alltid fuskat, bilderna är färdigbakade. exponering, vitbalans, blänadare, slutartid. Det är vad folk förväntar sig, trycka på knappen och enheten leverar en bild. Även om vissa modeller påstår sig ta RAW så är det ofta bakade också. Ibland tar de fler bilder och bakar ihop dem också för att öka dynamiska omfånget. I grund och botten är det alltid fysik, en systemkamera har en mycket större sensor som ljuset kan landa på, jämfört med en telefons kamera sensor, en liten fjutt som är mindre än lillfingrets nagel. Däremot är mobiltillverkarna mycket mer kreativa att pusha för nya lösningar än traditionella kameratillverkare.

Men systemkamerorna kommer nog aldrig fixa detta.

Det går inte att ta en knivskarp porträttbild och samtidigt ha en knivskarp måne i bakgrunden i samma bild utan att klippa ihop flera bilder. Det går helt enkelt inte att fokusera på två plan samtidigt, en som är ett par meter ifrån och en som är flera hundratals kilometer.

Permalänk
Viking
Skrivet av Awsmkiid:

Min fråga är följande.. Och? Vad spelar det för roll om bilderna är fejkade eller inte.

Vad är vitsen med att ta en bild om den inte är äkta? Då kan jag lika gärna googla fram den.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Händer väl titt som tätt på. Mobiler har alltid fuskat, bilderna är färdigbakade. exponering, vitbalans, blänadare, slutartid. Det är vad folk förväntar sig, trycka på knappen och enheten leverar en bild.

Det är väl något helt annat kan jag tycka. Att lägga till information som uppenbarligen inte finns på objektet man fotar är inte ok tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Nog för att mobilkameror i allmänhet är kassa, men Samsungs har jag extra svårt för. Deras sharpening (som de dessutom implementerar i "raw"-bilderna) är grotesk.
Mobilkameror är toppen för att ta ett snapshot av saker man behöver komma ihåg, i stället för att skriva ner det, men det är ungefär vad de duger till.

För mig duger mobilkameran som den enda kameran, är för övrigt inte intresserad av foto mer än att föreviga vissa tillfällen.

Permalänk
Medlem

Har tänkt på just detta redan för många år sen, att mobilkameror i själva verket handlar om objektsigenkänning, för att kunna ersätta/förbättra baserat på andra bättre bilder av samma objekt.

Månen måste vara det vanligaste enskilda motivet och därmed enkel att fixa till.

Tanken kring detta kom när jag själv testade zoomen (utan att fota) med min Huawei P30 Pro mot just månen, i samband med att den fokuserade kändes det som att bilden förbättrades lite väl mycket. Även om det inte var lika extremt som på Samsungs nya så fick jag känslan av att det som visades var något bättre än vad kameran rimligtvis borde klara.

Sen kan man ju tänka sig att det också kan appliceras på andra bilder, där olika detaljer förbättras med hjälp av "AI".