Känner mig vilsen angående köp av första bil

Permalänk
Medlem

Du väljer mellan 2 av världens mest sålda bilar och lär inte bli missnöjd oavsett vilken du väljer. Rekommenderar att du provkör de båda och gärna ytterligare något alternativ, så du vet hur bilarna är att leva med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan Toyota Yaris eller VW golf? Tycker golfen är snyggare men många verkar säga att Toyota är väldigt bra bilar. Dock tycker jag toyota bilarna ser väldigt plastiga ut? Vet att det inte är plast men dom ser typ ut som en lite större moppebil? Hade också varit sugen på en Mazda3 årsmodell 2019 eller senare för att den ser snygg och bekväm ut. Men då måste man punga ut en hel del mer pengar också

Yaris är ju mindre än Golf, alldeles särskilt om man jämför med kombin som är längre. Yaris är mer som Polo (och Golf som Auris eller Corolla).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan Toyota Yaris eller VW golf? Tycker golfen är snyggare men många verkar säga att Toyota är väldigt bra bilar. Dock tycker jag toyota bilarna ser väldigt plastiga ut? Vet att det inte är plast men dom ser typ ut som en lite större moppebil? Hade också varit sugen på en Mazda3 årsmodell 2019 eller senare för att den ser snygg och bekväm ut. Men då måste man punga ut en hel del mer pengar också

Yaris är väl mycket mindre än Golf? Kia/Hyundai är vettiga bilar det med. Kolla Skoda också om du ändå är inne på Golf.

Permalänk
Medlem

Skulle kikat på en Volvo, hade samma bekymmer som dig tidigare att jag letade bil i samma prisklass. Nu gav jag visserligen upp då det var mer ett vill ha en ny bil än behöver ny bil som gällde för mig

Det som fick mig att titta mycket på Volvo var just Volvias utökade maskinskadeförsäkring. Då kan man få en nyare fräschare bil men som har lite fler mil på mätaren än vad man tittar på av andra modeller.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

En stor fördel med Kia är garanti i 7 år.
De flesta har bara 2-3 år.

Men ut och provkör lite bilar, räkna på ekonomin och köp den du gillar bäst.
Det är inte kul att sitta i en bil man köpt för den ser bra ut på pappret, men som man ogillar när man kör.

Permalänk
Medlem

Vill man ha en driftsäker bil är det svårt att gå fel med en toyota. De flesta asiatiska bilar är rätt driftsäkra. nackdelen och en stor anledning till det är att dom är rätt tråkiga och köra och du kommer inte vinna några som helst streetrace heller.
Jag köpte mig en bil för 15k för 7 år sedan. En peugeot 107. Kikade först att det satt en toyota motor under huven såklart. Liten smidig stadsbil. Hörselkåpor på om man ska ge sig ut på motorvägen.
skatt: 360 kr
Reparationer jag haft/underhåll(gjort själv): byte av hela avgasröret från katten och bak: ca 1000 kr, byte av bromsklossar fram: 400kr. bytt till longlife kylarvätska: 240kr, tändstift 300kr, motorolja och filter: 400kr Ungefär sådant jag alltid gör vid nyköp.
Rekommenderar alla att göra en stor service efter nyköp då det kan hålla många problem borta ett tag.
Dom har även vinklat motorn "rätt" så lossar man kofångaren så har man hela motorn "i knät" och kan utföra många reparationer vilket jag tyckte var bra men hade jag vetat exakt hur otroligt driftsäkra toyota är så hade det kvittat, har aldrig behövt göra något så stort med motorn.

Efter det har jag bara bytt olja och filter för ca 400kr en gång om året eller 1000 mil. förutom avgasröret som byttes för ca en månad sedan.

Den drar rätt lite bensin också. tanken är på 35 liter och jag kommer mellan 60-70 mil på det.

Kan man som du inte mycket om bilar är service boken ett bra verktyg att kika på och kanske ta med någon bil kunnig. För en bil som blivit dåligt behandlad blir ofta väldigt dyr oavsett kvalité och driftsäkerhet.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Vill du komma undan bra ekonomiskt och har lite pengar i fickan kan du köpa en välvårdad Volvo 240. Inte dyr att serva och om du vårdar den får du mer betalt för den när du säljer den, än när du köpte den.

Permalänk

Kan slänga in en +1 för Toyota.
Har även hört mycket bra om Hyundais i20/i30.

Om OP kan försöka ranka lite olika faktorer 1-10 i hur viktiga de är blir det kanske lättare att hjälpa. Några snabba jag kommer på:

Utseende
Totalekonomi
Komfort
Hästkrafter
Säkerhet
Bränsleförbrukning
Lastutrymme

Permalänk

Kör på Honda Civic om du vill ha en driftsäker bil och som även är rolig att köra med bra väghållning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gx rade:

Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan Toyota Yaris eller VW golf? Tycker golfen är snyggare men många verkar säga att Toyota är väldigt bra bilar. Dock tycker jag toyota bilarna ser väldigt plastiga ut? Vet att det inte är plast men dom ser typ ut som en lite större moppebil? Hade också varit sugen på en Mazda3 årsmodell 2019 eller senare för att den ser snygg och bekväm ut. Men då måste man punga ut en hel del mer pengar också

Toyota har bra kvalitet, VW aningen sämre men istället lite högre kvalitetskänsla. Alltså känns den "lyxigare" eller "mer premium" i exempelvis materialen i inredningen, ljudisolering och så. Men Yaris är snäppet under Golf som sagt redan, Corolla (eller Auris beroende på årsmodell) är vad som motsvarar Golfen.

Vi Bilägare hade just en artikel om att köpa begagnad bil för runt 50K. De säger att det är svårt att ge en rekommendation av en viss modell då exemplaren skiljer sig åt väldigt mycket på den nivån. Men generellt får man ju en nyare eller mindre använd bil om man köper en mindre. Opel Corsa, Yaris, Clio blir ett par år nyare eller så har den gått några tusen mil mindre än om man köper typ en Avensis eller V50. Å andra sidan säger ju inte milen så mycket på den nivån, heller en bil som gått säg 18K mil och som känns bra och stabil än en som känns skruttig och har gått 12-14K.

Å andra sidan är inte en mil så långt, så du behöver kanske inte tänka så mycket på att få en superbekväm bil med de bästa stolarna och en massa ljudisolering. Jag hade exempelvis en Aygo när jag var typ 25 som funkade väldigt bra. Den var billig och drog inte så mycket, dock inte så lite som jag trodde innan, men den hade AC (inte standard på de billigaste dock) och AUX vilket var nice. Burkig som få dock, men det behöver inte vara ett så stort problem, och bagageutrymmet var förstås inte mycket att ha, men baksätet var ju fällbart och så. Du får ju en ganska ny och fräsch Aygo för pengarna jämfört med att köpa en Volvo eller så.

Men vill du ha lite kvalitetskänsla så kanske typ en C30 hade funkat? Annars Toyota, Kia eller liknande.

Permalänk
Medlem

Till att börja med jättebra att du tagit körkort!

Vi kan börja i någon ände – vilka bilar har du övningskört med eller lånat efter du fått körkortet?

Permalänk
Medlem

När du funderar på budget, fundera på vilken driftsäkerhet du behöver.
Ju mer katastrof det är att bilen inte startar en dag eller du inte kan köra en vecka pga något desto nyare bil är motiverat.
Alla bilar kan givetvis strula, men risken ökar med ålder och mil.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Först och främst ta dig tid att testköra alla bilar du är intresserad av, ta gärna med dig någon kompis som du kan diskutera med under tiden hur bilen känns för dig.
Som många sagt innan så satsa på en lite mindre bil om du mest ska köra i stan och inte behöver större lastutrymme, blir billigare och lättare att manövrera i smala utrymmen.

Köp kontant om du kan, ger mer bil för pengarna. Min mor kör med ett system att när hon köper ny bil så börjar hon spara vad amorteringen och räntan hade blivit varje månad om hon hade lånat till den, sen när det är dags för ny bil brukar det finnas tillräckligt sparat för att byta upp sig till en lite lyxigare nivå av bil.

För att vara lite djävulens advokat, behöver du verkligen bilen?
När jag bodde inne i stan och cyklade till jobbet räknade jag på det och kom fram till att det var billigare för mig att ta en taxi de dagar på året som det var dåligt väder istället för att ha en bil stående som kostade pengar.

Permalänk
Medlem

Bilköp var definitivt svårare än jag kunde tro. Har dock inte börjat provköra några bilar ännu. Står mellan att köpa en ''billigare'' bil runt 60-100k med pengar jag har sparat ihop och kan betala direkt.(Har cirka 120k kontant). Eller köpa en dyrare finare bil runt 300k med billån och kontantinsants på runt 150.000. Hade varit så skönt o härligt att ha en nyare riktigt fin bil (inte sportig).
Tror att jag kommer ha bilen väldigt länge, minst 8 år, därför känns billån inte lika läskigt. Vill verkligen ha en bil med lägre miltal eftersom jag inte kommer köra så mycket varje år (500 mil cirka) så förväntar jag att den håller länge med bra service varje år.

Eftersom det är endast 7km till jobbet så var det någon som rekommenderade en elhybrid medans en annan person sa att hybrider betyder mer problem som kan uppstå, hur är det egentligen? Och om man ska pendla korta sträckor bör man ha bensin eller diesel? Men inte omöjligt att det blir någon längre resa varje år.

Känner ändå att jag vill ha en bil som är ganska rymlig för föraren, är 188cm lång och hatar bilar som lever om en massa när man kommer upp i högre hastigheter. Tittade först på en Toyota Yaris men får för mycket moppebil känsla på den.

Så om jag inte skulle köpa en dyrare bil, vad skulle ni rekommendera för bil under 100k med inte för höga milantal?

Bor ensam, inga hundar och ingen familj så behövs inte stort bagageutrymme osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Bilköp var definitivt svårare än jag kunde tro. Har dock inte börjat provköra några bilar ännu. Står mellan att köpa en ''billigare'' bil runt 60-100k med pengar jag har sparat ihop och kan betala direkt.(Har cirka 120k kontant). Eller köpa en dyrare finare bil runt 300k med billån och kontantinsants på runt 150.000. Hade varit så skönt o härligt att ha en nyare riktigt fin bil (inte sportig).
Tror att jag kommer ha bilen väldigt länge, minst 8 år, därför känns billån inte lika läskigt. Vill verkligen ha en bil med lägre miltal eftersom jag inte kommer köra så mycket varje år (500 mil cirka) så förväntar jag att den håller länge med bra service varje år.

Eftersom det är endast 7km till jobbet så var det någon som rekommenderade en elhybrid medans en annan person sa att hybrider betyder mer problem som kan uppstå, hur är det egentligen? Och om man ska pendla korta sträckor bör man ha bensin eller diesel? Men inte omöjligt att det blir någon längre resa varje år.

Känner ändå att jag vill ha en bil som är ganska rymlig för föraren, är 188cm lång och hatar bilar som lever om en massa när man kommer upp i högre hastigheter. Tittade först på en Toyota Yaris men får för mycket moppebil känsla på den.

Så om jag inte skulle köpa en dyrare bil, vad skulle ni rekommendera för bil under 100k med inte för höga milantal?

Bor ensam, inga hundar och ingen familj så behövs inte stort bagageutrymme osv.

Yaris är väl en ok pendlarbil, jag är 190cm lång och sitter väl ok, men hade inte kört längre än ett par mil då det blir obekvämt efter ett tag... vägbuller ska vi inte prata om för det är fan hemskt i dessa bilar... morsan har en och det låter en hel del med sommardäcken, kontra min V70 som är knäpptyst med dubbdäck som jämförelse.

Jag hade gått upp iaf en storlek på bilen så det blir typ golf/auris eller corolla halvkombin.
Inte diesel för de korta sträckorna, bensin alt nån hybrid kanske.

Hur bra en hybrid är vågar jag inte uttala mig om då jag aldrig haft en, morsans yaris är det och den har väl fungerat bra de 3 åren hon ägt den. pendling ca 4 mil varje dag till jobb.

Har själv oftast ägt bilar med 20-30k miltal och har inte haft några större problem, de har alla vart välservade med få ägare.
Bil med höga miltal med bra förd servicebok är mer intressant än en lågmilad bil med sämre förd servicebok, iaf i mina ögon.
Bland det viktigaste att ta reda på är när kamrem ska bytas om den inte har kamkedja, vilket miltal/antal år så man inte åker på ett sånt byte i första taget (om nu inte bilen är pris satt med det i åtanke)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Bil med höga miltal med bra förd servicebok är mer intressant än en lågmilad bil med sämre förd servicebok, iaf i mina ögon.

Word.

Nog det viktigaste när man kollar på bilar utan motorgarantier.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krilon:

Yaris är väl en ok pendlarbil, jag är 190cm lång och sitter väl ok, men hade inte kört längre än ett par mil då det blir obekvämt efter ett tag... vägbuller ska vi inte prata om för det är fan hemskt i dessa bilar... morsan har en och det låter en hel del med sommardäcken, kontra min V70 som är knäpptyst med dubbdäck som jämförelse.

Jag hade gått upp iaf en storlek på bilen så det blir typ golf/auris eller corolla halvkombin.
Inte diesel för de korta sträckorna, bensin alt nån hybrid kanske.

Hur bra en hybrid är vågar jag inte uttala mig om då jag aldrig haft en, morsans yaris är det och den har väl fungerat bra de 3 åren hon ägt den. pendling ca 4 mil varje dag till jobb.

Har själv oftast ägt bilar med 20-30k miltal och har inte haft några större problem, de har alla vart välservade med få ägare.
Bil med höga miltal med bra förd servicebok är mer intressant än en lågmilad bil med sämre förd servicebok, iaf i mina ögon.
Bland det viktigaste att ta reda på är när kamrem ska bytas om den inte har kamkedja, vilket miltal/antal år så man inte åker på ett sånt byte i första taget (om nu inte bilen är pris satt med det i åtanke)

Skrivet av henkrik92:

Word.

Nog det viktigaste när man kollar på bilar utan motorgarantier.

Men vore inte det absolut bästa då att skaffa en bil med lågt milantal och bra förd servicebok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Men vore inte det absolut bästa då att skaffa en bil med lågt milantal och bra förd servicebok?

Jo, vi syftar väl mest på om man köper en bil utanför tillverkarens garantier. "mest bil för pengarna" är nog en lite äldre och mer långmilad bil med bra servicehistorik och få ägare. En bil som har gått 25.000 "snälla mil" på motorväg och landsväg brukar vara i betydligt bättre skick motormässigt än samma bil som kört 10.000 mil till ICA fram och tillbaka, speciellt om service inte skötts till punkt och pricka.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gx rade:

jag inte kommer köra så mycket varje år (500 mil cirka) så förväntar jag att den håller länge med bra service varje år.

Eftersom det är endast 7km till jobbet så var det någon som

Är du ens i behov av bil för den vardagliga transporten ? Du tänker väl inte bilpendla en så kort sträcka, motorn hinner inte bli genomvarm så den kommer att slitas mycket mer per mil om du bara kör så korta stumpar och rent krasst så vore en elcykel mer lämpligt om du inte cyklar bara med muskelkraft, det tar ca 20 min att cykla 7 km i lugnt tempo och du får lite vardagsmotion på köpet.
Du borde nog satsa på en bil för längre turer och en cykel/elcykel för jobbresortna när det är så korta sträckor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du ens i behov av bil för den vardagliga transporten ? Du tänker väl inte bilpendla en så kort sträcka, motorn hinner inte bli genomvarm så den kommer att slitas mycket mer per mil om du bara kör så korta stumpar och rent krasst så vore en elcykel mer lämpligt om du inte cyklar bara med muskelkraft, det tar ca 20 min att cykla 7 km i lugnt tempo och du får lite vardagsmotion på köpet.
Du borde nog satsa på en bil för längre turer och en cykel/elcykel för jobbresortna när det är så korta sträckor.

Du läste uppenbarligen inte startinlägget, oavsett vilka synpunkter man kan ha på att köra den sträckan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amd Athlon Xp:

Kör på Honda Civic om du vill ha en driftsäker bil och som även är rolig att köra med bra väghållning.

Om man inte är över 1,90 hehe,dom gamla civic funkar men inte dom nya,man sitter som ett skruvstäd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är du ens i behov av bil för den vardagliga transporten ? Du tänker väl inte bilpendla en så kort sträcka, motorn hinner inte bli genomvarm så den kommer att slitas mycket mer per mil om du bara kör så korta stumpar och rent krasst så vore en elcykel mer lämpligt om du inte cyklar bara med muskelkraft, det tar ca 20 min att cykla 7 km i lugnt tempo och du får lite vardagsmotion på köpet.
Du borde nog satsa på en bil för längre turer och en cykel/elcykel för jobbresortna när det är så korta sträckor.

Som jag skrev tidigare, har cyklat elcykel i snart 5 år nu. Visst, det går bra på under sommaren även fast man får massa vind i frillan och döda insekter på sig hela tiden. Men utöver den perioden så är det hemskt. Bor i Norrland så mycket snö, slask, regn osv.
Vill inte cykla mer därav att en bil hade varit en extrem lyx i vardagen.
Om det är så dåligt att kallköra motorn, kan man inte ta en omväg så man kanske kör en mil då iallafall, eller spelar det ingen roll?
Eller låta den köra på tomgång en stund innan. Även om det inte alls känns bra miljömässigt.

Men med allt detta i åtanke så är därför kanske en hybrid bäst. Allra bäst hade varit en ren elbil om jag hade haft möjlighet att ladda och om dom inte vore så snuskigt dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Bilköp var definitivt svårare än jag kunde tro. Har dock inte börjat provköra några bilar ännu. Står mellan att köpa en ''billigare'' bil runt 60-100k med pengar jag har sparat ihop och kan betala direkt.(Har cirka 120k kontant). Eller köpa en dyrare finare bil runt 300k med billån och kontantinsants på runt 150.000. Hade varit så skönt o härligt att ha en nyare riktigt fin bil (inte sportig).
Tror att jag kommer ha bilen väldigt länge, minst 8 år, därför känns billån inte lika läskigt. Vill verkligen ha en bil med lägre miltal eftersom jag inte kommer köra så mycket varje år (500 mil cirka) så förväntar jag att den håller länge med bra service varje år.

Eftersom det är endast 7km till jobbet så var det någon som rekommenderade en elhybrid medans en annan person sa att hybrider betyder mer problem som kan uppstå, hur är det egentligen? Och om man ska pendla korta sträckor bör man ha bensin eller diesel? Men inte omöjligt att det blir någon längre resa varje år.

Känner ändå att jag vill ha en bil som är ganska rymlig för föraren, är 188cm lång och hatar bilar som lever om en massa när man kommer upp i högre hastigheter. Tittade först på en Toyota Yaris men får för mycket moppebil känsla på den.

Så om jag inte skulle köpa en dyrare bil, vad skulle ni rekommendera för bil under 100k med inte för höga milantal?

Bor ensam, inga hundar och ingen familj så behövs inte stort bagageutrymme osv.

8 år är ju en "för alltid bil" så jag vet inte hur du ska tänka där. Kanske inte så du ska tänka när det gäller första bilen? Det finns väldigt olika bilar i din budget.

Vill du inte ha en högljudd bil kan du inte välja en äldre av de minsta modellerna utan måste upp i storlek, först då landsväg/motortrafikled/motorväg blir bekvämt. Småbilarna har nog förbättras mycket i senaste generationen, de är inte längre små billiga bilar.

Räkna med att underhåll och reparationer blir dyrare än du tänkt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

8 år är ju en "för alltid bil" så jag vet inte hur du ska tänka där. Kanske inte så du ska tänka när det gäller första bilen? Det finns väldigt olika bilar i din budget.

Vill du inte ha en högljudd bil kan du inte välja en äldre av de minsta modellerna utan måste upp i storlek, först då landsväg/motortrafikled/motorväg blir bekvämt. Småbilarna har nog förbättras mycket i senaste generationen, de är inte längre små billiga bilar.

Räkna med att underhåll och reparationer blir dyrare än du tänkt dig.

Du menar istället att jag typ ska köpa en ''skrutt'' bil istället? Om det är det du menar så är det flera som har sagt det. Vilket jag inte förstår. Varför måste första bilen vara en dålig bil? Eller en billig bil. Varför inte köpa någon på en gång som förmodligen håller mycket längre. (Vet att man kan ha otur med dyra reperationer osv)

Permalänk
Permalänk

Utan att veta så mycket om de exakta modellerna låter det som en rimlig prisklass att börja med. En sådan går ju att sälja utan att tappa allt för mycket om du kommer fram till att du hellre vill ha något annat. En bil närmare 200k tappar man lätt väldigt mycket på om man skulle ångra sig.

Vi har en sån Auris och på typ 7 år har vi haft ett eller två problem om jag minns rätt. Jämförelsevis hade jag ett problem i månaden när jag ägde min bmw från 08. Aurisen är väldigt tråkig på alla sätt, men skulle tro att den blir rätt billig att äga.
Tror också jag hört att den generationen av golf har problem med rost.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Du menar istället att jag typ ska köpa en ''skrutt'' bil istället? Om det är det du menar så är det flera som har sagt det. Vilket jag inte förstår. Varför måste första bilen vara en dålig bil? Eller en billig bil. Varför inte köpa någon på en gång som förmodligen håller mycket längre. (Vet att man kan ha otur med dyra reperationer osv)

Skulle inte säga att något över 50 tusen är skrutt, men det är heller inte samma sak som att köpa en bil för 300 tusen och sitta med lån på något du kanske upptäcker inte du inte vill ha i det långa loppet. Du kan få en servad bil utan rostproblem eller något kosmetiskt fel för 50 tusen.

Volvo V40 (sista generationen) kan du köpa kontant.

Volvo V90 kan du köpa med lån.

Nackdelen med att köpa något för 200-300 tusen är all värdeminskning när du vill byta bil efter ett par år. Kan vara svårt att veta vad du verkligen trivs med. Om några år kanske du bara kan få runt 100 tusen för en V90 eller motsvarande bil/pris.

Skulle gärna ha en modernare bil själv, är inne på år tre på min bil jag köpte för precis under 20 000 kr. Skulle kunna lägga tio gånger summan idag, men drar mig ändå från det. Sen får man tänka på att bilmarknaden har förändrats drastiskt på dessa tre år, idag hade du inte haft mycket att välja på runt 20 000 kr och jag förespråkar det därför inte nu.

Hur som helst exempelvis Volvo V40 i sista generationen är väl en modern bil som inte är skrutt, måste finnas något motsvarande från alla andra tillverkare.

Vad är det för egenskaper du vill ha? Har du motorvärmaruttag? Behov av dragkrok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikariwarrior:

Hybrider är aldrig billiga att serva. Toyota är dessutom bland de dyraste märkena att serva, 2:30kr per mil.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-dyrast-att-serva-elb...

bra källa säger allt om servicekostnader.... eller inte..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Som jag skrev tidigare, har cyklat elcykel i snart 5 år nu. Visst, det går bra på under sommaren även fast man får massa vind i frillan och döda insekter på sig hela tiden. Men utöver den perioden så är det hemskt. Bor i Norrland så mycket snö, slask, regn osv.
Vill inte cykla mer därav att en bil hade varit en extrem lyx i vardagen.
Om det är så dåligt att kallköra motorn, kan man inte ta en omväg så man kanske kör en mil då iallafall, eller spelar det ingen roll?
Eller låta den köra på tomgång en stund innan. Även om det inte alls känns bra miljömässigt.

Men med allt detta i åtanke så är därför kanske en hybrid bäst. Allra bäst hade varit en ren elbil om jag hade haft möjlighet att ladda och om dom inte vore så snuskigt dyr.

Skulle säga att det där är mest bara petitesser. Har du eluttag i närheten av där bilen ska parkeras, åtminstone hemma? Eller kan ordna? Och så ser du till att bilen du köper har motorvärmare (samt uttag för kupé-värmare brukar då finnas). Vid köp av bilhandlare går det kanske att förhandla in i priset om det saknas, i alla fall på en bil dom haft svårt att sälja i någon månad.

Att köra, eller tomgångsköra, bara för att motorn ska bli varmare (i onödan) har du inget att tjäna på. Men motorvärmare som går 30-90 min innan du ska iväg på morgonen under vinterhalvåret (när det är som kallast) så spar du på motor, bränsleekonomi och du ökar komforten något oerhört. Om möjligt, ha alltid motorvärmare vid nollgradigt eller kallare.

Att regelbundet starta bilen i -10 och kallare kan troligen vara dåligt för motorn. Att göra ibland är bara ytterst försumbart. En vettig hybrid får du väl lägga minst 300k på? Ej värt när du planerar köra så lite per år.

Om man prompt måste starta bilen (jätte)kall så ska det vara bättre att försöka köra iväg (försiktigt. låga varv.) så fort man skrapat rutorna istället för att låta bilen stå på tomgång. Motorn mår bättre av att olja kan gå runt i den "ordentligt" och smörja så fort som möjligt, istället för att stå stilla. Om det verkligen stämmer eller spelar roll ska jag låta vara osagt, men låter rimligt tycker jag

Vissa tror att alla bor i skåne eller halland med cykelvägar lika breda som bilvägar och har 1 "vintermånad" om året. Dom har knappt hört talas om minusgrader, slask, snöyra, is, timmerbilar, 5h dagsljus/dygn, grusvägar, obefintlig kollektivtrafik, 3,5 mil till matbutiken, etc. Vi lever i ett I-land. Köp en bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

bra källa säger allt om servicekostnader.... eller inte..

Ojdå, det var inte meningen att kränka dig med ett exempel på kostnader från en organisation som representerar bilägare.