Skrivet av Gx rade:
Efter många om och men så har jag tillslut tagit körkort 23 år gammal.
Ska nu alltså försöka köpa en första bil och känner mig väldigt vilsen.
Har en budget på allt från 30-150k har ingen aning om hur mycket man bör spendera. Ska man ta lån och köpa ännu dyrare bil?
Har hört att vissa tycker att första bilen ska vara en riktigt skit bil för typ 20.000:-
Men är det något jag hatar så är det oförutsedda avgifter och kostnader.
Därför jag var mer inne på att köpa en något dyrare bil runt 100-150k eller t.om kanske låna och köpa en bil för 200-250k. Alltså att det är mindre fel som uppstår och billigare service.
Pga det har jag också varit inne på att leasa en bil men känns inte bra att betala flera tusen i månaden bara för att få ''låna'' en bil.
Sen vet jag inte om man bör köpa av en bilhandlare eller privat typ blocket. Har noll koll på bilar eller vad man ska hålla utkik efter så därför känns bilhandlare mer lockande även om det blir lite dyrare.
Hur många mil förväntas det att en bil ska gå? Det känns som jag stirrar in mig på bilar på max typ 10.000 mil och är dom runt det dubbla så är dom inne på slutet av sin livstid.
Bilmärken tycker jag också är svårt. Hade helst velat ha en Audi mest pga att tycker dom har snyggast bilar för inte alltför mycket pengar. Har då som sagt ingen aning om Audi kommer kosta mer att äga en typ en Kia.
Eller är dom flesta stora bilmärkena ''same shit'' ? Ford, Volkswagen, Audi, Kia, Volvo etc...
Hur viktigt är det att provköra en bil? Har ändå ett hyffsat avstånd till dom flesta städer och bilhandlare. Tänker att vissa erbjuder hemleverans och att man då inte kommer kunna provköra bilen innan.
Så hur skulle ni gjort i min situation? Budget på 30-150k och den kommer till 95% användas som pendlarbil till jobbet cirka 1 mil tur och retur. Det är inte jättelångt alltså. Har cyklat i 5 år och är ganska less på regn och snö just nu. (bor i Norrland).
Spelar det någon roll om man köper en bil nu eller om 6 månader?
Ska sägas igen att jag kan NOLL om bilar. Kan byta spolarvätska and thats it liksom.
Tack på förhand!
Jag tänkte ge min syn på bilköp/ägande efter att ha haft många bilar som kostat allt från 15.000 kr till 230.000 kr. Tänkte svara också för att jag bytte bil i somras från en som kostade 230.000 kr till en som kostade 22.000 kr, och då jämförde ungefärliga kostnader per år.
Det finns ju för och nackdelar med både jättebilliga, medel, och dyra bilar. Jag skriver nu utifrån synsättet att man vill ha en bil som passar ens förutsättningar och vad man ska ha bilen till men ändå är så "billig som möjligt". Men jag skriver ungefärligt, och allt beror ju på ens egen ekonomi och vad man själv tycker är "mycket pengar".
Billiga mycket äldre bilar upp till 30.000 kr, eller åtminstone "nyare" som är 4-6 år upp till 120.000 kr är bäst om man inte vill "förlora" stora summor pengar sett över många år. För en sak är säker, att man förlorar stora summor pengar på nya/dyra bilar, särskilt om man tar lån för att köpa dem, men även om man lägger sina sparpengar där så de minskar i och med stor värdeminskning på bilens värde, och utebliven ökning av sparpengarna om man haft dem i säkra fonder/aktier över lång tid istället.
Det är klart man kan tycka det är värt att köpa en jättedyr bil för att man verkligen har råd och ändå kan ha bra med pengar över till annat i livet, eller om bilen är ett stort intresse och man tycker det är värt pengarna man offrar i längden genom att ha en dyr bil.
För man förlorar oftast mer pengar än man tror på att äga bil. Har man en gammal bil och inte kan laga den själv kan det kosta mycket i längden om den är i dåligt skick eller man har otur och den ofta strular. Har man en ny dyr bil är stor värdeminskning och dyr service den största kostnaden. Och om man har en "dyr" bil som har gått så pass långt i mil att den inte täcks av motorgarantin på sin bilförsäkring så kan det kosta 80.000 kr för att något går sönder i motorn eller elektroniken, och bilen är nästan värdelös så länge man inte åtgärdar problemet.
Och bara för att man har en ny jättedyr bil betyder det inte att den inte kan krångla, många har massor med konstiga fel på sina nya/dyra bilar. Skillnaden är att kostnaden oftast täcks av garantin eller försäkring. Men då förlorar man istället pengar på dyrt inköp, dyr service, jättestor värdeminskning.
Om du har ekonomiska förutsättningar och kör så pass kort som 1 mil per dag till jobbet i stadstrafik, så skulle nog jag köpt en ganska enkel mindre bil med liten motor, som är cirka 5 år gammal, och gått runt 5.000 mil, hos en pålitlig bilhandlare där man får garanti en tid på köpet (alltså inte privat).
Anledningen till ungefär den åldern och mil-tal på bilen är att ens bilförsäkring oftast har "motor och elektronik försäkring" som gäller till ungefär 10.000 mil och/eller att bilen är 8-10 år. Då bör man få ersättning från bilförsäkringen om till exempel bilens motor går sönder och kostnaden annars kan bli nästan lika stor som bilens värde. OBS JÄTTEVIKTIGT att bilens service-schema är korrekt skött i serviceboken, annars är det stor risk att motorförsäkringen inte gäller.
Om man köper en bil med cirka den åldern och mil-tal som jag skrev, kan man ha bilen 5 år innan "motor-försäkringen" går ut, sen sälja den eller byta in den hos bilhandlare och köpa en "ny" med samma mil/år som första gången och göra om det hela.
Då har man alltid en ganska "ny" bil, där försäkringen bör täcka större oförutsedda utgifter, men man köper ändå bilen "så billigt som möjligt" och slipper därav den största värdeminskningen under tiden man äger bilen, och har mer pengar kvar till annat viktigt i livet och sparande i säkra aktier/fonder.
Allt detta jag skrivit är ju ungefärligt, och allmänna tips hur det kan vara med bilägande. Det är ju självklart viktigt att kolla upp alla detaljer själv så allt ingår i försäkringen som man förväntar sig, och garantier och olika försäkringar skiljer sig ju en hel del. Sen ändras ju saker och ting med tiden och inget är säkert.
Ett ungefärligt räkne-exempel jag gjorde när jag bytte bil i somras, som visar skillnaden i kostnad på en liknande bil för 120.000 kr i exemplet jag skrev ovan, och en äldre bil för 20.000 kr:
Bil 1 årskostnad: SEAT Ibiza - årsmodell 2018 - 5 år gammal - 4.500 mil
Försäkring (helförsäkring med motor/elektronik försäkring) 4.100 kr.
Service 6.000 kr.
Skatt 360 kr.
Värdeminskning per år 8.500 kr.
Bränsle 20 kr/liter. Bilen drar 0,45 liter/mil. Körsträcka per år: 1.200 mil - Bränslekostnad 11.000 kr.
Total skillnad i kostnad mot en bil för 20.000 kr som drar nästan 1 liter/mil: SEAT kostar 5.000 kr mer än äldre bil vid körning 1.200 mil/år. Och 14.000 kr mer per år vid 235 mil körsträcka per år.
Plus 7% missad avkastning från fondsparande med mellanskillnaden för högre inköp av bil: 7.000 kr per år i missad avkastning om pengarna ligger i bilen istället.
Så SEAT totalt 12.000 kr mer per år vid 1.200 mils körning, 21.000 kr mer per år vid 235 mils körning.
Men har man en äldre "billigare" bil för 20.000 kr kanske skillnaden inte blir så jättestor i slutändan om man inte kan laga det mesta själv, då verkstadskostnader är dyra. Men man kan ju ha tur och råka köpa en bil som håller i 5 år utan dyra reparationer också, men då handlar det mer om tur än beräkning.
Behöver man ta lån för att köpa bil blir det ju mycket dyrare, och jag personligen skulle inte ta lån för att köpa bil, då man förlorar ÄNNU mer utöver redan stor värdeminskning med mera. Om nu man inte har så mycket pengar så man inte vet vad man ska spendera pengarna på, eller att bilen är ett stort intresse/värt det för en personligen.
Jag skulle inte heller privat-leasa en bil, då det vad jag förstår är som att som att köpa en spritt ny bil med bil-lån och hög räntekostnad, och en massa osäkra faktorer därtill, men jag vet inte så mycket om leasing av bil.
Jag kan tillägga angående hur mycket bilar sjunker i värde per år: Att väldigt ungefärligt kanske en 2 år gammal "normal" bil sjunker 15.000-30.000 kr på ett år. En helt ny bil tappar enormt i värde första 1-2 åren. En 5 år gammal SEAT för 120.000 kr verkar tappa cirka 8.500 kr per år. Det kan också skilja mycket beroende på bilens extra-utrustning som läderstolar, fälgar, funktioner mm. Oftast är en välutrustad bil enklare att sälja begagnad och kan hålla sig lite bättre i pris.
En bra bil för 20.000 kr kanske tappar någon tusenlapp mer eller mindre per år, men mest skicket som avgör på väldigt gamla billiga bilar. El-bilar och liknande vet jag inte alls hur mycket de tappar/kostar.
För att jämföra kan man kolla registreringsnumret på bilar i annonser, och skriva in det på någon sajt från bilförsäljare/värderare. Till exempel Kvarndammen - kvd.se - Och se hur mycket det skiljer i deras uppskattade köp-pris mellan olika årsmodeller och utrustningsnivåer på bilar. Men begagnatpriser skiljer sig en del över tid beroende på allt från utrustning/mil-tal till världsekonomin. Men man kan i alla fall få sig en bild av hur mycket bilmodeller kan tappa i värde över tid och så vidare.
Och angående provkörning så skulle jag i alla fall provkört bilen innan man köper. Även om man köper en bil som har garanti eller motor/elektronikförsäkring så kan ju bilen vara olika sliten eller trasig inuti/utanpå. Och det skiljer ju mycket i utseende, och hur man själv sitter i bilen; Om man är lång med långa ben, eller kort osv, sitter man ju helt olika i olika bilar.
Som sagt är allt detta bara mina egna tankar på bilköp och bilägande, det kan vara en del felberäkningar och felskrivningar, och man måste ju välja och kolla upp allt själv innan man gör affär. Särskilt så garantier och försäkringar är det man vill ha och förväntar sig.