Känner mig vilsen angående köp av första bil

Permalänk
Medlem

Känner mig vilsen angående köp av första bil

Efter många om och men så har jag tillslut tagit körkort 23 år gammal.
Ska nu alltså försöka köpa en första bil och känner mig väldigt vilsen.
Har en budget på allt från 30-150k har ingen aning om hur mycket man bör spendera. Ska man ta lån och köpa ännu dyrare bil?

Har hört att vissa tycker att första bilen ska vara en riktigt skit bil för typ 20.000:-

Men är det något jag hatar så är det oförutsedda avgifter och kostnader.
Därför jag var mer inne på att köpa en något dyrare bil runt 100-150k eller t.om kanske låna och köpa en bil för 200-250k. Alltså att det är mindre fel som uppstår och billigare service.
Pga det har jag också varit inne på att leasa en bil men känns inte bra att betala flera tusen i månaden bara för att få ''låna'' en bil.

Sen vet jag inte om man bör köpa av en bilhandlare eller privat typ blocket. Har noll koll på bilar eller vad man ska hålla utkik efter så därför känns bilhandlare mer lockande även om det blir lite dyrare.

Hur många mil förväntas det att en bil ska gå? Det känns som jag stirrar in mig på bilar på max typ 10.000 mil och är dom runt det dubbla så är dom inne på slutet av sin livstid.

Bilmärken tycker jag också är svårt. Hade helst velat ha en Audi mest pga att tycker dom har snyggast bilar för inte alltför mycket pengar. Har då som sagt ingen aning om Audi kommer kosta mer att äga en typ en Kia.

Eller är dom flesta stora bilmärkena ''same shit'' ? Ford, Volkswagen, Audi, Kia, Volvo etc...

Hur viktigt är det att provköra en bil? Har ändå ett hyffsat avstånd till dom flesta städer och bilhandlare. Tänker att vissa erbjuder hemleverans och att man då inte kommer kunna provköra bilen innan.

Så hur skulle ni gjort i min situation? Budget på 30-150k och den kommer till 95% användas som pendlarbil till jobbet cirka 1 mil tur och retur. Det är inte jättelångt alltså. Har cyklat i 5 år och är ganska less på regn och snö just nu. (bor i Norrland).

Spelar det någon roll om man köper en bil nu eller om 6 månader?

Ska sägas igen att jag kan NOLL om bilar. Kan byta spolarvätska and thats it liksom.

Tack på förhand!

Permalänk

Hej!

Har ett relativt stort intresse gällande bilar samt är lastbilschaufför, plus jag har gått igenom en hel del olika bilar.

Till att börja med, bestäm dig för VAD du vill ha, inte första bästa, inte sämsta sista.
Har du hittat en bil som verkar SUPERBRA hos en firma? Kolla upp firman, facebook, google, you name it.
Vill du ha en bil med bra garantier och så vidare, köp ifrån en välrenommerad bilhandlare, exempelvis BMW Bilia, Volvo Bilia, VW Group medmera. Mindre firmor kan gärna visa ansiktet utåt som asbra men i slutändan blev det bara skit.
Känner du någon bilkunnig ? Fråga den.
När du har bestämt dig för vilken biltillverkare, och allra helst modell sig, (Audi a4 eller a6) gå gärna med i Audi forum på facebook och använd google för att lära dig om kända problem med vissa storlekar på motorer och vissa årsmodeller innan facelift kom och åtgärdade dessa fel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, 32gb Corsair Vengeance PRO, Powercolor Radeon RX7800XT Red Devil Limited Edition.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gx rade:

Bilmärken tycker jag också är svårt. Hade helst velat ha en Audi mest pga att tycker dom har snyggast bilar för inte alltför mycket pengar. Har då som sagt ingen aning om Audi kommer kosta mer att äga en typ en Kia.

Audi lär inte ha den billigaste servicen du kan hitta om man säger så, Tüska prestigemärken tenderar att vara kostsamma.

Ju billigare bil, desto skraltigare såklart. Då det är mycket komponenter i bilar tillverkas de med medvetet begränsad livstid, så när bilen blir 15+ år gammal börjar mer och mer komponenter nå änden på sin livstid. Grejer börjar paja, och är dyrt att byta ut om du inte är händig själv och har tid, verktyg och kunnande. Så köpa billig bil blir alltid i slutändan dyrt.

Gamla bilar är heller inte särskilt krocksäkra. Framför allt ska du inte köpa något från 90-talet eller äldre om du vill kunna känna dig någotsånär trygg, men även fordon från 00-tal saknar mycket som en modern bil har.

Permalänk
Rekordmedlem

Det första du bör fråga dig är vad bilen ska användas till, behöver du en stor bil för flera personer och bagage eller räcker det med en mindre, ska du dra en hästtransport, ska du främst ha en stadsbil eller blir det uteslutande landsväg och liknade saker som berör hur du ska använda den är det första du bör fundera igenom för innan du definierat användningsområdet är det svårt att veta vilka modeller som kan vara lämpliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det första du bör fråga dig är vad bilen ska användas till, behöver du en stor bil för flera personer och bagage eller räcker det med en mindre, ska du dra en hästtransport, ska du främst ha en stadsbil eller blir det uteslutande landsväg och liknade saker som berör hur du ska använda den är det första du bör fundera igenom för innan du definierat användningsområdet är det svårt att veta vilka modeller som kan vara lämpliga.

Främst stadskörning. Lär inte vara ofta jag kör över 40-50 km/h. Bor ensam och har inga barn/husdjur. Så förmodligen en så liten bil ju bättre. Synd bara att alla små bilar verkar vara så fula...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gx rade:

Främst stadskörning. Lär inte vara ofta jag kör över 40-50 km/h. Bor ensam och har inga barn/husdjur. Så förmodligen en så liten bil ju bättre. Synd bara att alla små bilar verkar vara så fula...

Fula går alltid att diskutera men kör du mest kortare sträckor i stad kanske en hybrid är nåt om du kan ladda för det borde gå att hitta en sån inom din budget och de kan bli billiga i drift.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör på en v70 om du vill ha en slitstark bil utan större kostnader.

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Jag hade börjat med något åt det billigare hållet och se hur långt du kommer med det så du lär dig vad du vill ha i en bil. Min första bil slog jag på stort och det ångrar jag för jag behövde inte så mycket bil visade det sig. Hade nog nöjt mig lika bra med en som var 1/10 av priset.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Köp en Volvo med 5-cylindrig diesel om du vill ha ett billigt ägande.

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara den tråkiga rekommenderar jag dig att söka på "ränta på ränta" alt "componded intrest".
I korthet är det vad man tjänar på att investerare sin pengar på börsen över tid. Kollar man statiskt över vilken som helst 10 års period i modern tid har man alltid gått plus på att investera och man brukar utan allt för stora problem kunna hålla en avkastning om ca 6-8% per år vilket ger dig ungefärligt en fördubbling av beloppet vart 10 år, 4 gånger pengarna efter 20 osv, osv..
(Givetvis kan det vara bra att veta att snitt inflationen brukar halvera pengars värde efter ca 30 år, dvs ett mjölkpaket kostar dubbelt så mycket)
Ju tidigare i livet man börjar ju bättre effekt ger det när du blir äldre. "Rika tillsammans" har mycket matnyttigt på ämnet och en bra plats att börja innan man går till mer avancerad källor.

Du pratar om allt från att köpa en bil för 20k till att låna 100k+ extra för att lägga 250k, gör lite matte och se vad det kostar framtida dig innan du hoppar på något!!

En anna sak som slog mig pga av din ålder, har du köpt något boende än? Om inte brukar man få räkna med mellan 1-2 miljoner för en lägenhet (inte i centrala Stockholm Givetvis), då behöver du 15% för handpenningen, det är 150-300k. Och dessa behöver du för att ens få ta lånet!!! Då är det inte så kul att redan ha belånat sig för en bil.
Nog om sidospåret.

Som flera säger, du måste börja ställa dig själv lite frågor. Absolut första fråga är, behöver du verkligen bilen? Om inte hade jag valt att lägga pengar som du har på "hobby kontot" och inte en krona från andra pengar/lån, men det är jag det. Måste det vara en combi? Ska den vara bränslesnål och ha en viss max förbrukning? Hur viktigt är lite modernare grejer som android auto/ apple car play? Du har redan nämn antal mil, kanske ett max antal på hur gamal den får vara också? (Mest viktigt om man vill ha lite nyare teknik). Hur många är det som för det mesta ska åka i bilen? Hur långa sträckorna kör du 9/10 ggr? Har du möjlighet att ladda idag? Tror du att du har möjlighet att ladda om 2-3år? Manull / automat? Adaptiv farhållare? Osv osv.

Jag gjorde för inte allt för länge sedan samma resa och slutade på en ford fiesta med automatlåda men i övrigt outrustad som var 3år (årecis kommit ut från leasing) från en ford återförsäljare för att det var det billigaste som uppfyllde mina krav. Kör mest kortare sträckor själv, ville ha android auto (de flesta bilmodeller fick det ca2016-2018), automat och adaptiv farthållare pga av att det är statsmiljö (hade kunnat tänka mig manuell om jag bode mer på landet). Är singel, har ett fast jobb och tjänar rätt bra, haft körkort sedan 18 men skaffa då min första bil vid 32, just för hur mycket kostar att ha en bil. Den bilen kostade mig ca 130k med vinterhjul vill jag minnas.
Även om bilen på pappret inte har någon värsting till motor kör den på förvånansvärt bra, känner inte att den är så slö att man är rädd för att köra om andta bilar och man är uppe i 110 långt innan påfarten till motorvägen slutar. Har du något liknande kriterier kan jag bara rekommendera att kolla på en sådan.

Om du kan skulle jag färsöka råda dig till att mer eller mindre skita i utseende. Ska du ha en "cool" bil i det segmentet vi pratar om är det antingen att tex då köpa motsvarande en "pimpad" ford fiesta. Men lets get real, hur bra ser någonsin bilarna i denna klassen ut? Och andrahansvärdet ska vi inte prata om... andra alternativ blir att gå på något som är äldre och kört långt typ en bwm. Men då kan man ifrågasätta tillförlitligheten och du vill nog inte se vad de kostar att laga eller försäkringen.
Bil är i första han ett redskap, att ta dig från punkt a till b. Utseendet får är i min värld vara sekundärt tills den dagen man har "för mycket" pengarna.

En oväntad postiv grej med min lilla bil är hur lätt den är att parkera i stan, tidigare hade jag en tjänstebil i 1,5år och den decimeter bredare den var märks förvånansvärt mycket. Även van vid mina föräldrars bil som brukat vara typ volvo s60 eller större.

Permalänk
Medlem

Om du kan ladda hemma eller på jobbet , så hade jag titta på en plugin-hybrid Toyota Prius. Tex(?) Med tanke på hur många det finns så borde service/underhålls kostnader vara billiga.

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

Jag flikar in med liknande åsikter som tidigare nämnts: vilka behov har du?
Att åka själv i stadstrafik kräver inget lyxigt/tungt ekipage utan snarare en billigare/enklare bil!

Eftersom du är ganska ung skulle jag kanske avråda från leasing för ditt liv kanske inte ser likadant ut om 1-2-3 år och då sitter du fast med leasingen i normalfallet 3 år (man ser många som vill bli av med sina leasingkontrakt på blocket pga ändrade förhållande, tjänstebil mm).

Prova att googla "billig bra bil", finns säkert massor med bra test från både besiktningsbolagen och biltidningar mm.

Ett tips från när jag själv ägde en bil (audi A4 vid den tidpunkten) är att skicka iväg offert/prisförfrågan till flera olika firmor för hålla nere kostnaderna. Jag skulle göra någon standardservice på min bil och mailade audi+3 olika serviceverkstäder. Audi ville ha 11,5k sen kom offerterna på 9k, 8,5 och 6k. På ett mail med samma info till alla verkstäderna sparade jag alltså 5,5k.

Mvh

Visa signatur

Kandidatexamen i Data- och Systemvetenskap vid Stockholms Universitet.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en begagnad KIA Picanto 2015 årsmodell (1 år gammal, nyservad, inklusive vinterdäck och hade knappt körts något) för ca 90 000kr från en seriös bilfirma.

Inte den roligaste bilen att köra (speciellt på vägar med hastighet över 90km/h) och ganska ful design men har aldrig behövt något annat än vanlig service + ett batteribyte och har den lägsta skatten man kan ha (360kr/år plus 60kr/år registreringsavgift tror jag) så har varit extremt billig i drift (för att vara en bil).

Skrivet av imo:

...

En oväntad postiv grej med min lilla bil är hur lätt den är att parkera i stan, tidigare hade jag en tjänstebil i 1,5år och den decimeter bredare den var märks förvånansvärt mycket. Även van vid mina föräldrars bil som brukat vara typ volvo s60 eller större.

Håller med om är det superskönt med en liten bil när man ska parkera, nästan värt att leva med en tråkig bil bara av den anledningen om man parkerar mycket i stan.

Sen att köpa begagnat är ju alltid en risk att man får något som är på väg att gå sönder och behöver dyra reparationer, speciellt riskfyllt om man köper en äldre bil och från en privatperson.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLiBe:

Köp en Volvo med 5-cylindrig diesel om du vill ha ett billigt ägande.

Dålig rekommendation med dieselbil till någon som pendlar ca. 1 mil enkel resa. Satsa på hybrid-/bensinbil eller ännu bättre laddhybrid om möjlighet till laddning finns hemma eller på jobbet.

Om du mestadels reser ensam behöver inte en småbil vara tråkig och ful utan du kan satsa på en lite sportigare.

Permalänk
Medlem

Billigt ägande med billig service på "äldre" (5+ år) hyundai för 1790:-.

Och är det ren stadskörning så skulle jag rekommendera Hyundai I10 med 1.2 liters motorn då den har kamkedja istället för kamrem. Har en själv från 2010 då jag inte kör många mil/år längre, utan mest till och från läkarbesök samt handla.

Tror jag betalar ca 3000:-/år i försäkring (halvförsäkring, Stockholm) och en skatt på 580:-/år.

Själv köpte jag en modell utan så mycket lull-lull som möjligt som kan gå sönder (elektronik) och manuell. Absolut den bästa och billigaste bil jag någonsin ägt. Med 78 hästkrafter rör den på sig förvånansvärt bra vid påfarter/omkörning etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Avstängd

Begagnatpriserna är ju katastrof just nu, än mer så när det gäller elbilar, tyvärr. Men jag tycker ändå du borde kolla på en BMW i3. Du kan få en med hjälpmotorn som kan ladda batteriet med bensin för drygt 200K och den är väldigt billig i drift utan att vara supertråkig. Ska du bara pendla så räcker den med det mindre batteriet utan hjälpmotorn, vilket blir en del billigare, men räckvidden är bra kort om man kör längre sträckor. Typ max 10-12 mil och på vintern rätt mycket mindre än så.

Permalänk
Medlem

Kia Picanto, Hyundai i10 eller vw up osv... liknande som tidigare nämnts är utmärkta alternativ om du inte är jätteintresserad och vill ha ett billigt transportalternativ.

Kia Picanto blev utsedd till "roligaste" bilen att köra av Fifth Gear för några år sen bland alla småbilar.

Dessutom är det brutalt mer ekonomiskt att välja små snåla motorer för korta sträckor och stadskörning. Det mycket dyrare alternativet som också är lämpligt är elbilar.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imo:

Med risk för att vara den tråkiga rekommenderar jag dig att söka på "ränta på ränta" alt "componded intrest".
I korthet är det vad man tjänar på att investerare sin pengar på börsen över tid. Kollar man statiskt över vilken som helst 10 års period i modern tid har man alltid gått plus på att investera och man brukar utan allt för stora problem kunna hålla en avkastning om ca 6-8% per år vilket ger dig ungefärligt en fördubbling av beloppet vart 10 år, 4 gånger pengarna efter 20 osv, osv..
(Givetvis kan det vara bra att veta att snitt inflationen brukar halvera pengars värde efter ca 30 år, dvs ett mjölkpaket kostar dubbelt så mycket)
Ju tidigare i livet man börjar ju bättre effekt ger det när du blir äldre. "Rika tillsammans" har mycket matnyttigt på ämnet och en bra plats att börja innan man går till mer avancerad källor.

Du pratar om allt från att köpa en bil för 20k till att låna 100k+ extra för att lägga 250k, gör lite matte och se vad det kostar framtida dig innan du hoppar på något!!

En anna sak som slog mig pga av din ålder, har du köpt något boende än? Om inte brukar man få räkna med mellan 1-2 miljoner för en lägenhet (inte i centrala Stockholm Givetvis), då behöver du 15% för handpenningen, det är 150-300k. Och dessa behöver du för att ens få ta lånet!!! Då är det inte så kul att redan ha belånat sig för en bil.
Nog om sidospåret.

Som flera säger, du måste börja ställa dig själv lite frågor. Absolut första fråga är, behöver du verkligen bilen? Om inte hade jag valt att lägga pengar som du har på "hobby kontot" och inte en krona från andra pengar/lån, men det är jag det. Måste det vara en combi? Ska den vara bränslesnål och ha en viss max förbrukning? Hur viktigt är lite modernare grejer som android auto/ apple car play? Du har redan nämn antal mil, kanske ett max antal på hur gamal den får vara också? (Mest viktigt om man vill ha lite nyare teknik). Hur många är det som för det mesta ska åka i bilen? Hur långa sträckorna kör du 9/10 ggr? Har du möjlighet att ladda idag? Tror du att du har möjlighet att ladda om 2-3år? Manull / automat? Adaptiv farhållare? Osv osv.

Jag gjorde för inte allt för länge sedan samma resa och slutade på en ford fiesta med automatlåda men i övrigt outrustad som var 3år (årecis kommit ut från leasing) från en ford återförsäljare för att det var det billigaste som uppfyllde mina krav. Kör mest kortare sträckor själv, ville ha android auto (de flesta bilmodeller fick det ca2016-2018), automat och adaptiv farthållare pga av att det är statsmiljö (hade kunnat tänka mig manuell om jag bode mer på landet). Är singel, har ett fast jobb och tjänar rätt bra, haft körkort sedan 18 men skaffa då min första bil vid 32, just för hur mycket kostar att ha en bil. Den bilen kostade mig ca 130k med vinterhjul vill jag minnas.
Även om bilen på pappret inte har någon värsting till motor kör den på förvånansvärt bra, känner inte att den är så slö att man är rädd för att köra om andta bilar och man är uppe i 110 långt innan påfarten till motorvägen slutar. Har du något liknande kriterier kan jag bara rekommendera att kolla på en sådan.

Om du kan skulle jag färsöka råda dig till att mer eller mindre skita i utseende. Ska du ha en "cool" bil i det segmentet vi pratar om är det antingen att tex då köpa motsvarande en "pimpad" ford fiesta. Men lets get real, hur bra ser någonsin bilarna i denna klassen ut? Och andrahansvärdet ska vi inte prata om... andra alternativ blir att gå på något som är äldre och kört långt typ en bwm. Men då kan man ifrågasätta tillförlitligheten och du vill nog inte se vad de kostar att laga eller försäkringen.
Bil är i första han ett redskap, att ta dig från punkt a till b. Utseendet får är i min värld vara sekundärt tills den dagen man har "för mycket" pengarna.

En oväntad postiv grej med min lilla bil är hur lätt den är att parkera i stan, tidigare hade jag en tjänstebil i 1,5år och den decimeter bredare den var märks förvånansvärt mycket. Även van vid mina föräldrars bil som brukat vara typ volvo s60 eller större.

Mycket bra råd. Tycker också att man bör tänka på (och prioritera) boende framför bil. Speciellt om man inte har ett bilintresse och vill använda det som ett redskap för det är trots allt vad en bil egentligen är.

Tycker utseendet är ointressant. I mina ögon ser alla moderna bilar mer eller mindre likadana ut. Mer äldre och klassiska bilar som sticker ut. Tycker inte en Audi ser så annorlunda ut heller men då har jag noll bilintresse också. Kan inte se skillnad på bilar utan att kolla efter bilmärket. De enda moderna bilar som sticker ut i mina ögon är "bubblan" (Ford Beetle) och Cooper. Skulle ändå aldrig välja en bil baserat på utseende då jag är mer intresserad av kvalité, service, bränsleförbrukning, bränsle (bensin/diesel/el), krocksäkerhet och komfort.

Permalänk
Medlem

Om du köper en begagnad laddhybrid kommer den att vara mycket dyrare än en bensinbil. Så lite som du kör tjänar du aldrig in de pengarna. En bil tappar mest i värde de tre första åren och brukar ofta kräva dyra reparationer vid 9-11 år. Köp en liten bensinbil som är ca 3 år, t.ex. en VW UP. Du måste absolut provköra bilen. Olika bilmodeller kan kännas helt olika, du måste ju veta att det känns acceptabelt för dig.

Permalänk
Sötast

Provkör en Seat ibiza (med turbo).
De är småstads-killers.

Riktigt roliga att köra, rätt så bra plats att packa, går att handla på ikea med den i värsta fall. Köpte min ny 2015, har den än kvar, besikta den i veckan, fortfarande inga anmärkningar. Har inte lagt en oförutsedd krona på den än och är jävligt nöjd med den.

Mitt enda permanenta minus som ägare till den är att ljudnivån i bilen är hög. Men under 90 så är det inget att tala om där är det nog mer positivt om man gillar lite motorljud, de låter rätt nice ... 110+dock, lite jobbigare.

Kostar enormt mycket mindre att äga än de stora "fina" bilarna.

Hade dock rekommenderat att köpa en 2år gammal eller liknande, de lär vara i superfint skick då och kostar mycket mindre.

Permalänk
Medlem

Det är ofta bättre att hitta något enklare från 20-50 till skillnad från 50-100. Går något sönder så har du lite buffert till reparation. Mina bästa bilköp har varit privat, det sämsta från bilhandlare. Uppfyller inte bilens miltal och ålder kraven för mrf-garanti så är det lika bra att spara slanten och köpa privat, om du nu inte ska upp i pris och kunna få bättre villkor hos bilhandlare. Servicehistorik är betydligt viktigare än miltal.

Jag slår ett slag för någon japansk bensinare, toyota auris, honda civic eller mazda 3. De bör absolut räcka för dina behov och har gott rykte gällande hållbarhet. Det sista du vill nu när du är grön på bilar är att köpa något dyrare som visar sig ha problem, bättre att som många säger spara till boende eller dylikt.

Kan tillägga att jag har en Civic från 2010 som nu efter ett år verkar vara god hållbarhet på. Perfekt stadskörare som blir varm snabbt, detta är viktigt om man endast kör någon mil åt gången. De ligger rätt högt i pris men det är för att R18A2-motorn som sitter inte kan gå sönder. Den har hård dämpning så har man ryggproblem så skulle jag avstå. Har även ägt flera Saab 9-3 av nya generationen och de bilarna har också gott rykte när det kommer till dyra fel. Körde steg 1 (225hk) i en av dem på originalkoppling utan problem 2000 mil.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Efter många om och men så har jag tillslut tagit körkort 23 år gammal.
Ska nu alltså försöka köpa en första bil och känner mig väldigt vilsen.
Har en budget på allt från 30-150k har ingen aning om hur mycket man bör spendera. Ska man ta lån och köpa ännu dyrare bil?

Har hört att vissa tycker att första bilen ska vara en riktigt skit bil för typ 20.000:-

Men är det något jag hatar så är det oförutsedda avgifter och kostnader.
Därför jag var mer inne på att köpa en något dyrare bil runt 100-150k eller t.om kanske låna och köpa en bil för 200-250k. Alltså att det är mindre fel som uppstår och billigare service.
Pga det har jag också varit inne på att leasa en bil men känns inte bra att betala flera tusen i månaden bara för att få ''låna'' en bil.

Sen vet jag inte om man bör köpa av en bilhandlare eller privat typ blocket. Har noll koll på bilar eller vad man ska hålla utkik efter så därför känns bilhandlare mer lockande även om det blir lite dyrare.

Hur många mil förväntas det att en bil ska gå? Det känns som jag stirrar in mig på bilar på max typ 10.000 mil och är dom runt det dubbla så är dom inne på slutet av sin livstid.

Bilmärken tycker jag också är svårt. Hade helst velat ha en Audi mest pga att tycker dom har snyggast bilar för inte alltför mycket pengar. Har då som sagt ingen aning om Audi kommer kosta mer att äga en typ en Kia.

Eller är dom flesta stora bilmärkena ''same shit'' ? Ford, Volkswagen, Audi, Kia, Volvo etc...

Hur viktigt är det att provköra en bil? Har ändå ett hyffsat avstånd till dom flesta städer och bilhandlare. Tänker att vissa erbjuder hemleverans och att man då inte kommer kunna provköra bilen innan.

Så hur skulle ni gjort i min situation? Budget på 30-150k och den kommer till 95% användas som pendlarbil till jobbet cirka 1 mil tur och retur. Det är inte jättelångt alltså. Har cyklat i 5 år och är ganska less på regn och snö just nu. (bor i Norrland).

Spelar det någon roll om man köper en bil nu eller om 6 månader?

Ska sägas igen att jag kan NOLL om bilar. Kan byta spolarvätska and thats it liksom.

Tack på förhand!

Jag tänkte ge min syn på bilköp/ägande efter att ha haft många bilar som kostat allt från 15.000 kr till 230.000 kr. Tänkte svara också för att jag bytte bil i somras från en som kostade 230.000 kr till en som kostade 22.000 kr, och då jämförde ungefärliga kostnader per år.

Det finns ju för och nackdelar med både jättebilliga, medel, och dyra bilar. Jag skriver nu utifrån synsättet att man vill ha en bil som passar ens förutsättningar och vad man ska ha bilen till men ändå är så "billig som möjligt". Men jag skriver ungefärligt, och allt beror ju på ens egen ekonomi och vad man själv tycker är "mycket pengar".
Billiga mycket äldre bilar upp till 30.000 kr, eller åtminstone "nyare" som är 4-6 år upp till 120.000 kr är bäst om man inte vill "förlora" stora summor pengar sett över många år. För en sak är säker, att man förlorar stora summor pengar på nya/dyra bilar, särskilt om man tar lån för att köpa dem, men även om man lägger sina sparpengar där så de minskar i och med stor värdeminskning på bilens värde, och utebliven ökning av sparpengarna om man haft dem i säkra fonder/aktier över lång tid istället.

Det är klart man kan tycka det är värt att köpa en jättedyr bil för att man verkligen har råd och ändå kan ha bra med pengar över till annat i livet, eller om bilen är ett stort intresse och man tycker det är värt pengarna man offrar i längden genom att ha en dyr bil.
För man förlorar oftast mer pengar än man tror på att äga bil. Har man en gammal bil och inte kan laga den själv kan det kosta mycket i längden om den är i dåligt skick eller man har otur och den ofta strular. Har man en ny dyr bil är stor värdeminskning och dyr service den största kostnaden. Och om man har en "dyr" bil som har gått så pass långt i mil att den inte täcks av motorgarantin på sin bilförsäkring så kan det kosta 80.000 kr för att något går sönder i motorn eller elektroniken, och bilen är nästan värdelös så länge man inte åtgärdar problemet.
Och bara för att man har en ny jättedyr bil betyder det inte att den inte kan krångla, många har massor med konstiga fel på sina nya/dyra bilar. Skillnaden är att kostnaden oftast täcks av garantin eller försäkring. Men då förlorar man istället pengar på dyrt inköp, dyr service, jättestor värdeminskning.

Om du har ekonomiska förutsättningar och kör så pass kort som 1 mil per dag till jobbet i stadstrafik, så skulle nog jag köpt en ganska enkel mindre bil med liten motor, som är cirka 5 år gammal, och gått runt 5.000 mil, hos en pålitlig bilhandlare där man får garanti en tid på köpet (alltså inte privat).
Anledningen till ungefär den åldern och mil-tal på bilen är att ens bilförsäkring oftast har "motor och elektronik försäkring" som gäller till ungefär 10.000 mil och/eller att bilen är 8-10 år. Då bör man få ersättning från bilförsäkringen om till exempel bilens motor går sönder och kostnaden annars kan bli nästan lika stor som bilens värde. OBS JÄTTEVIKTIGT att bilens service-schema är korrekt skött i serviceboken, annars är det stor risk att motorförsäkringen inte gäller.

Om man köper en bil med cirka den åldern och mil-tal som jag skrev, kan man ha bilen 5 år innan "motor-försäkringen" går ut, sen sälja den eller byta in den hos bilhandlare och köpa en "ny" med samma mil/år som första gången och göra om det hela.
Då har man alltid en ganska "ny" bil, där försäkringen bör täcka större oförutsedda utgifter, men man köper ändå bilen "så billigt som möjligt" och slipper därav den största värdeminskningen under tiden man äger bilen, och har mer pengar kvar till annat viktigt i livet och sparande i säkra aktier/fonder.

Allt detta jag skrivit är ju ungefärligt, och allmänna tips hur det kan vara med bilägande. Det är ju självklart viktigt att kolla upp alla detaljer själv så allt ingår i försäkringen som man förväntar sig, och garantier och olika försäkringar skiljer sig ju en hel del. Sen ändras ju saker och ting med tiden och inget är säkert.

Ett ungefärligt räkne-exempel jag gjorde när jag bytte bil i somras, som visar skillnaden i kostnad på en liknande bil för 120.000 kr i exemplet jag skrev ovan, och en äldre bil för 20.000 kr:

Bil 1 årskostnad: SEAT Ibiza - årsmodell 2018 - 5 år gammal - 4.500 mil
Försäkring (helförsäkring med motor/elektronik försäkring) 4.100 kr.
Service 6.000 kr.
Skatt 360 kr.
Värdeminskning per år 8.500 kr.
Bränsle 20 kr/liter. Bilen drar 0,45 liter/mil. Körsträcka per år: 1.200 mil - Bränslekostnad 11.000 kr.
Total skillnad i kostnad mot en bil för 20.000 kr som drar nästan 1 liter/mil: SEAT kostar 5.000 kr mer än äldre bil vid körning 1.200 mil/år. Och 14.000 kr mer per år vid 235 mil körsträcka per år.

Plus 7% missad avkastning från fondsparande med mellanskillnaden för högre inköp av bil: 7.000 kr per år i missad avkastning om pengarna ligger i bilen istället.

Så SEAT totalt 12.000 kr mer per år vid 1.200 mils körning, 21.000 kr mer per år vid 235 mils körning.

Men har man en äldre "billigare" bil för 20.000 kr kanske skillnaden inte blir så jättestor i slutändan om man inte kan laga det mesta själv, då verkstadskostnader är dyra. Men man kan ju ha tur och råka köpa en bil som håller i 5 år utan dyra reparationer också, men då handlar det mer om tur än beräkning.
Behöver man ta lån för att köpa bil blir det ju mycket dyrare, och jag personligen skulle inte ta lån för att köpa bil, då man förlorar ÄNNU mer utöver redan stor värdeminskning med mera. Om nu man inte har så mycket pengar så man inte vet vad man ska spendera pengarna på, eller att bilen är ett stort intresse/värt det för en personligen.
Jag skulle inte heller privat-leasa en bil, då det vad jag förstår är som att som att köpa en spritt ny bil med bil-lån och hög räntekostnad, och en massa osäkra faktorer därtill, men jag vet inte så mycket om leasing av bil.

Jag kan tillägga angående hur mycket bilar sjunker i värde per år: Att väldigt ungefärligt kanske en 2 år gammal "normal" bil sjunker 15.000-30.000 kr på ett år. En helt ny bil tappar enormt i värde första 1-2 åren. En 5 år gammal SEAT för 120.000 kr verkar tappa cirka 8.500 kr per år. Det kan också skilja mycket beroende på bilens extra-utrustning som läderstolar, fälgar, funktioner mm. Oftast är en välutrustad bil enklare att sälja begagnad och kan hålla sig lite bättre i pris.
En bra bil för 20.000 kr kanske tappar någon tusenlapp mer eller mindre per år, men mest skicket som avgör på väldigt gamla billiga bilar. El-bilar och liknande vet jag inte alls hur mycket de tappar/kostar.

För att jämföra kan man kolla registreringsnumret på bilar i annonser, och skriva in det på någon sajt från bilförsäljare/värderare. Till exempel Kvarndammen - kvd.se - Och se hur mycket det skiljer i deras uppskattade köp-pris mellan olika årsmodeller och utrustningsnivåer på bilar. Men begagnatpriser skiljer sig en del över tid beroende på allt från utrustning/mil-tal till världsekonomin. Men man kan i alla fall få sig en bild av hur mycket bilmodeller kan tappa i värde över tid och så vidare.

Och angående provkörning så skulle jag i alla fall provkört bilen innan man köper. Även om man köper en bil som har garanti eller motor/elektronikförsäkring så kan ju bilen vara olika sliten eller trasig inuti/utanpå. Och det skiljer ju mycket i utseende, och hur man själv sitter i bilen; Om man är lång med långa ben, eller kort osv, sitter man ju helt olika i olika bilar.

Som sagt är allt detta bara mina egna tankar på bilköp och bilägande, det kan vara en del felberäkningar och felskrivningar, och man måste ju välja och kolla upp allt själv innan man gör affär. Särskilt så garantier och försäkringar är det man vill ha och förväntar sig.

Permalänk
Medlem

Köp Toyota Yaris.

Håller länge, driftsäker och är billig att köra.

Permalänk
Medlem

Självklart skall den första bilen vara en bakhjulsdriven räääser som du kan öva upp dina färdigheter med!

Volvo 740/940 är ju givet om du hittar en till bra pris.
På den kan du laga allt det "vanliga" på parkeringsplatsen.

Men om man ska ge dig lite konkreta tips så stämmer INTE resonemanget att dyrare/nyare bil = mindre reparationer.

Så här är det:
Gammal bil med "normalt bruksslitage" som gnisslar någon stans eller lite rost på nån skärmkant/dörr kör man bara vidare med.

Nyare (dyrare) bil med nått litet gnissel = man river hela jäkla upphängningen och byter till något rolig. Gnisslar fortfarande? Byt alla motorfästen och se om det blir bättre osv osv.
Början till rost på en skärmkant eller dörr = Lacka om delen.

Dörruppslag utanför ica? Laga, lacka och polera.

Köp något billigt och enkelt.
Kamkedja är typ nummer 1 att titta efter när du letar modell.
Ju vanligare bilen är desto fler kan mecka med den och tillgängligheten på delar är större. Hybrid finns det ingen anledning alls att titta på. Visst du spar en del i bensin men di får de största nackdelarna med både benin och elbil i ett.

Nu när du kör i stadstrafik mycket så kolla på ex en mindre toyota med kamkedja (om du nu inte kör volvo 7/940).

Permalänk
Medlem

Skall du bara flytta på arslet och inte har några krav på att bilen skall se sportig ut eller andra utseendekrav eller väldigt stor motor så skulle jag titta efter en japanare i det som kallades 'golf-klassen', en halvkombi - gärna med dragkrok om du har något lantställe/båt i framtiden (en dagens VW-golf som 'golf-klassen' är ursprungligen uppkallad efter, är dock inte speciellt liten längre - speciellt inte modeller med full kombi)

Med halvkombi det går att peta in anständigt med prylar, väskor och flyttkartonger men tar inte lika mycket parkeringsplats som en fullstor Volvo-kombi vilket uppskattas mycket om man skall parkera ofta i parkeringsrutor inne i tätbebyggd område. En bil av kupé-typ är inte alls lika användbar även om de kanske är snyggare, roligare att köra runt med och ofta har större motor - ja, tills du skall packa in resväskor och transportera saker...

Vill du ha låg underhållskostnad som begagnat så titta efter bilmärken och bilmodeller med bra renomé och har bra statistik hos bilbesiktningen/försäkringsbolagen.

Japanare som har underredesbehandlats som ganska nya är inte speciellt benägen att rosta - vilket jag gjorde med Toyota Corolla när den köpes ny 2005 och fortfarande ingen som helst synlig rost på utsidan - kör fortfarande med den 35000 mil senare och det som bytts utöver vanlig underhåll (läs bromsar främst, en och annan vindruta pga stenskott och blästring etc.) undre länkarm fram pga. rost, en styled förra våren och en ny startmotor och nu i höstas en drivaxel - också pga. rost under en vibrationsdämpare som gjorde axeln smal och till slut vreds av vid kraftig acceleration på låg växel... det är ungefär allt på 35000 mil, kopplingbyte är i närtid om jag vill behålla bilen ytterligare ett tag till - om jag jämför med finansiera en nyköpt bil med avbetalning/leasing så kan jag reparera för > 30 papp/år utan problem och det är ändå mindre med årskostnad än vad en ny bil skulle kosta idag - med bensinen inräknad...

Saker att spana efter när man tittar på bilar är att de med manuell koppling att kopplingen inte är för sliten (ta hjälp av en bilmek-kunning och titta hur mycket som är kvar av den möjliga rörelsen på kopplings-armen vid kopplingskåpan på motorn) då det är i högsta grad körstilsberoende på om den är slut vid 6000 mil eller håller över 35000 mil (som i mitt fall) då en kopplingsbyte är mellan 12-15 papp, somliga kanske mycket mer beroende på hur mycket som måste plockas ned. Köper man bil från 15000 mil på mätaren och manuell låda så får man räkna med kopplingsbyte inom inte allt för många tusen bil bort.

Nästa steg att titta på är hur nära man är en kamremsbyte, många bilar brukar sättas ut på salu inför en sådan byte... - det borde vara billigt men på en del bilmodeller och motorer kan det vara väldigt dyrt.

Bilar med kamkedja brukar man inte behöva byta under bilens livstid men en del VAG-bilar ( VW, Audi...) har motorer som är ökända att kunna haverera pga. deras kamkedja går av och dessa är inte inteferensfria (dvs kolvarna slår i ventilltalrikarna när ventilerna är nedtryckta) vilket i konsekvens är samma sak som ny motor när det sker, somliga serier DSG-växellådor har problem från elektronik (sensorfel och givare nedstuckna mellan dreven som inte fungerar och det kanske bara går att köra på lägsta växeln när det är under +4 grader ute...) till rena haverier och när det sker så är det fruktansvärt dyrt att reparera. - ju mer 'Automat' ju mer kostar det när det inte fungerar som det skall...

En av de saker man skall kolla noga när man köper beg-bil och knepigt att kolla så här års - är att AC:n verkligen fungerar (om bilen har sådan - om den inte har det så är bilen att klassas som 3000:- bil som bara en 18-åring med nytagen körkort orka köra omkring på under sommaren, andra sommar har bilen bytts till en med fungerande AC även för den numera 19-åringen...)

Fungerar inte AC - dra av direkt 10000:- på priset (det är ungefär vad man får räkna med att en reparation kostar innan man vet exakt vad som är trasigt/läck på - en ny kompressor kostar en del medans en ny kondensor (vanligaste felet) och kanske någon bytt rör behöver inte kosta riktigt så mycket...) eller säljaren fixar det innan försäljning - med kvitton från en AC-verkstad och med garanti, och det skall vara gjort innan du lämnar över pengarna för bilen

- Att komma med sådant i efterhand i April-Maj när du upptäcker att det inte fungerar ger en massa bråk, suger energi och ger för sällan önskad resultat då säljaren kommer att säga att läckan kom efter att bilen köpts... (du som köpare har undersökningsplikt vilket gör att säljaren kan komma undan med detta om du inte redan har uppmärksammat detta inför köp) - Är bilen mer än 10 år gammal så får man räkna med att AC inte fungerar, eller snart slutar att fungera eller är nyreparerad och det beror på att korrosion från vägsaltet till slut fått hål på rören i kondensorn eller dess anslutande rör och läckor i slangar för att gummit har åldrats...

- När du köper (tillräckligt gammalt) begagnat så är det ofta utanför nybilsgaranti och då får du ta all kostnad själv när det går sönder, därav att det är viktigt att välja bilar och modeller som är beryktat hållbara och få stora reparationer under sin livstid - och där skulle jag säga att tyska och svenska bilar inte riktigt platsar in, medans japaner och en del koreaner (och Porsche) har visat sig vara mycket driftsäkra rent mekanisk. Att även en långmilad begagnad Toyota Corolla försvinner inom timmar till enstaka dagar efter en bilinbyte hos en bilhandlare har sin anledning - i många fall köps de för att sedan exporteras till bl.a Afrika och det knusslas inte med priset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Men är det något jag hatar så är det oförutsedda avgifter och kostnader.
[...]
Pga det har jag också varit inne på att leasa en bil men känns inte bra att betala flera tusen i månaden bara för att få ''låna'' en bil.

För det första, grattis till ditt körkort! För det andra, kan du inte utveckla det här lite grann? På frågan "vad ska jag ha för bil" får du ju omedelbart en miljard råd om Volvo hit och japanska bilar dit och bakhjulsdrift och stadskörning och laddhybrider och så vidare, men om man är allergisk mot oförutsedda avgifter och har noll kunnande, kan det inte vara värt de där tusenlapparna i månaden för att slippa all huvudvärk som bilstrul kan förorsaka?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Leasing kostar alltid mer än din egna finansiering (ja om du inte lånar dyra pengar), till detta förväntas en viss skick på bilen när leasing-avtalet är slut och kör man fler mil än avtalet medger ger väldigt dyra sista antal mil eller att det blivit skavanker som subjektivt av leasingivaren anses mer än 'normalt' slitage och vill ha ganska mycket extra betalt för detta medans du som användare inte anser det då tex. skenskott på rutan och motorhuven, dörruppslag på sidorna ingår i riskbilden när man använder bilen, och att det kan bli skavanker och repor i bilinredning när resväskor och annat stuvas in/ur, fläckar på säten (barnfamiljer...) eller klösmärken av ovillig katt, hundhår efter hundar etc. - så kan det bli en jobbig konfrontation när bilen skall lämnas igen och du kommer aldrig mer vilja ha en leasingavtal efter detta...

Hyr man så är man alltid i någon form av underläge eller skuld och med krav på sig eller outtalad krav att mer eller mindre pedantsköta bilen i rädsla för dyra konsekvenser när bilen lämnas tillbaka, krav som man inte väntat sig i slutet när leasing/värden försöker krama ut extra pengar från dig med subjektiva påståenden om det går och du själv inte kan avtalet/reglerna som rinnande vatten när du motargumenterar när det skall lämnas tillbaka oavsett om det är bil eller bostad...

För mig är ovanstående en större stress som också varar under hela leasing-tiden än risken att ta en lite större reparation om det mot all förmodan skulle inträffa...

---

Köper man bil med bra renomé och inte allt för lastgammal i ålder så är risken för stora utgifter mha. stora reparationer inte så stora - nybils-garanti gäller till en viss ålder/miltal, helförsäkring har ofta en maskindel som lindrar kostnaden om det är stort fel på motor/växellåda - dock inte det som räknas som normal slitage och tex. kopplingsbyte för att man slirat på kopplingen mycket pga. sin körstil ingår inte i en sådan försäkring då det är något du själv rår över.

Permalänk
Medlem

Tror en liten, billig och tråkig bil passar dig bra. Går den sönder vilket den nog kommer göra(nybörjar missar nån buckla här och där) så är det inte hela världen.
Har det full service bok och är en erkänt driftsäker bil så kan det nog bli bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe-2k:

Om du kan ladda hemma eller på jobbet , så hade jag titta på en plugin-hybrid Toyota Prius. Tex(?) Med tanke på hur många det finns så borde service/underhålls kostnader vara billiga.

Hybrider är aldrig billiga att serva. Toyota är dessutom bland de dyraste märkena att serva, 2:30kr per mil.

https://www.vibilagare.se/nyheter/toyota-dyrast-att-serva-elb...

Permalänk
Medlem

Vad skulle ni välja om ni fick välja mellan Toyota Yaris eller VW golf? Tycker golfen är snyggare men många verkar säga att Toyota är väldigt bra bilar. Dock tycker jag toyota bilarna ser väldigt plastiga ut? Vet att det inte är plast men dom ser typ ut som en lite större moppebil? Hade också varit sugen på en Mazda3 årsmodell 2019 eller senare för att den ser snygg och bekväm ut. Men då måste man punga ut en hel del mer pengar också