Börja sälja appar, behövs företag?

Permalänk

Börja sälja appar, behövs företag?

Hej!

Jag går i tankarna att skapa en app som skall lanseras på både App Store och Play Store. Appen kommer kosta ca 50kr att köpa.

Risken är stor att appen inte kommer generera nån inkomst, men det finns en chans att den gör det. Det jag funderar är hur man enklast kan få pengarna utbetalda från Google/Apple? Behöver jag skapa ett företag för detta? Känns dumt att behöva skapa ett företag innan jag vet om appen kommer att "lyckas". Finns det några företag lika Pay2Me?

Har ni gjort något liknande? Och hur gjorde ni då?

Permalänk
Medlem

För att det du gör ska räknas som en hobby ska det vara:

något du gör på fritiden
något du inte har som huvudsyssla
något du inte utför på uppdrag av någon annan

Får du in ett överskott av din hobbyverksamhet måste du dock betala skatt för det, och här finns ingen undre gräns. Det finns dock undantag när du får tjäna upp till 12 500 kronor per år utan att skatta och det är om du till exempel säljer bär eller svamp som du själv har plockat ute i skogen.
https://www.swedbank.se/privat/en-battre-framtid/leva/bli-din-egen-vid-sidan-om.html

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

För att det du gör ska räknas som en hobby ska det vara:

något du gör på fritiden
något du inte har som huvudsyssla
något du inte utför på uppdrag av någon annan

Får du in ett överskott av din hobbyverksamhet måste du dock betala skatt för det, och här finns ingen undre gräns. Det finns dock undantag när du får tjäna upp till 12 500 kronor per år utan att skatta och det är om du till exempel säljer bär eller svamp som du själv har plockat ute i skogen.
https://www.swedbank.se/privat/en-battre-framtid/leva/bli-din-egen-vid-sidan-om.html

Tror han menar hur han de facto gör för att få ut pengar från Google utan VAT-nummer.

Jag har sålt saker på play store för länge sedan men då jag har företag så jag kan tyvärr inte hjälpa.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Tror han menar hur han de facto gör för att få ut pengar från Google utan VAT-nummer.

Jag har sålt saker på play store för länge sedan men då jag har företag så jag kan tyvärr inte hjälpa.

/hulle.

Både ja och nej. Funderade lite på hur andra gjorde, om man behövde bolag osv. Det enda jag tänker på i mitt fall är att jag måste skapa ett bolag först, innan jag vet ifall appen blir köpt eller inte. Detta är lite dassigt då de kan bli mycket arbete för ingen möda så att säga

Permalänk
Medlem

"Får du in ett överskott av din hobbyverksamhet måste du dock betala skatt för det, och här finns ingen undre gräns. Det finns dock undantag när du får tjäna upp till 12 500 kronor per år utan att skatta och det är om du till exempel säljer bär eller svamp som du själv har plockat ute i skogen."

Hur ska man tolka en sån text? Jag ser iaf ingen större skillnad på att plocka bär, lägga i burkar, skriva etikett och sälja, och att plocka ASCII-tecken, lägga i filer, kompilera och sälja. Skatteverket skriver dock annorlunda, där är det inte "t ex" bär och svamp, utan de räknar specifikt upp bär, svamp, och kottar. Inga ASCII-tecken med andra ord.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/i...

Permalänk
Medlem

Jag blir ju bra nyfiken på vad det är för app som ska kosta 50kr.

köper folk appar? Jag minns inte sist jag betala för en app till telefon. Kostade nog inte mer än 10kr.

Men ja. gratis appar fulla med reklam är inte heller så kul.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag blir ju bra nyfiken på vad det är för app som ska kosta 50kr.

köper folk appar? Jag minns inte sist jag betala för en app till telefon. Kostade nog inte mer än 10kr.

Men ja. gratis appar fulla med reklam är inte heller så kul.

Jag köpte en 3D scan-app för ett par hundra förra året. Visst, om du tänker på spel och sånt så betalar nog inte folk längre, men nyttoappar som kostar pengar finns det gott om.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

En del företag, som Samsung har jag för mig (när jag registrerade mitt bolag 2019), räknade inte ens enskild firma t.ex. som en riktig partner.

När det gäller att prata med bolag och signera grejer så är det enklare som bolag. Sedan behöver man ju driva det då.
Med Google kan du gå in som privatperson. Med Apple minns jag inte det för någon annan svara på. Men du kommer där behöva ett D.U.N.S-nummer som ska vara enkelt att få med t.ex. ett AB.