Permalänk
Medlem

Placering av TV under trapp - problem

Admin får flytta tråden om jag lagt den i fel underforum, men eftersom det så att säga handlar om min TV så chansar jag här...

Av diverse anledningar måste jag ha min under trappan, vi behöver inte gå in på varför, men så är det.

Problemet är att det trillar ner damm etc mellan trappstegen, vilket i längden inte lär vara särskilt bra för min TV.

Har någon där ute i landet samma förutsättningar och möjligen något lösning?

Jag har funderat på att spänna upp någon form av meshtyg längs med baksidan av trappstegen, men är inte helt klar hur jag ska göra det på ett bra sätt.

Några tips och förslag?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Hedersmedlem

Enklaste kanske är att sätta plexiglas bakom de tre översta trappstegen så att damm inte kan trilla ner just över TVn.
Ja eller i trä om man tycker det passar bättre.

Installationen är lätt med 3 rekangelformade bitar bara - gör mindre skillnad i rummet och man behöver inte fundera på rengöringen under trappan på meshen heller.

Vill man ha någon form av tyg så är väl häftpistolen bästa vännen tänker jag. Antingen med någon form av mjuk list som man häftar igenom. Eller så sätter man upp listen efteråt över all häftning. Efteråt tror jag är enklare för det är säkert rätt svårt att få tyget på rätt plats utan att behöva tänka på lister

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Enklaste kanske är att sätta plexiglas bakom de tre översta trappstegen så att damm inte kan trilla ner just över TVn.
Ja eller i trä om man tycker det passar bättre.

Installationen är lätt med 3 rekangelformade bitar bara - gör mindre skillnad i rummet och man behöver inte fundera på rengöringen under trappan på meshen heller.

Vill man ha någon form av tyg så är väl häftpistolen bästa vännen tänker jag. Antingen med någon form av mjuk list som man häftar igenom. Eller så sätter man upp listen efteråt över all häftning. Efteråt tror jag är enklare för det är säkert rätt svårt att få tyget på rätt plats utan att behöva tänka på lister

Jag tänker kanske typ kraftigt kardborrband om man kör tygvarianten?

Plexiglas kan vara en väg framåt faktiskt. Tänker att jag kanske enkelt kan sätta flera små bitar i "barnskyddsbiten" på 4-5 plan uppifrån eller så.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk

Nån typ av tyg som du tycker om och en sån här:
https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/halverktyg/haltang...
samt krokar att skruva in i trappen:
https://www.biltema.se/bygg/beslag/krokar/skruvkrokar/skruvkr...

Borde ta det mesta av dammet. Bara att tvätta tyget när det är för dammigt.

Permalänk
Medlem

Tror att jag hittat en både billig och smidig lösning med eklaminat. Har fått låna hem en bit för att se hur det blir.

Tack för tipset.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem

Om du sätter dit trä (och beroende på hur du sätter det) tänk bara på att lämna en liten spring uppåt mot trappsteget så att du inte får en massa knarr i trappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Om du sätter dit trä (och beroende på hur du sätter det) tänk bara på att lämna en liten spring uppåt mot trappsteget så att du inte får en massa knarr i trappen.

Bra tips. Tack!

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC