Permalänk
Medlem

Drygt 25k tillbaka när allt blev rätt på min deklaration.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Kan åka kollektivtrafik 1 av 9 km till jobbet, sen får jag gå de sista 8. Hur mycket tid kan jag spara? 😅

Fast då uppfyller du väl kravet för att få göra reseavdrag?

Permalänk
Medlem

Jag får tillbaka 750/35kr = 21 askar med babyplommontomater från ICA. (70kr/kg)

Men å andra sidan, betalas ett så lågt belopp ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag får tillbaka 750/35kr = 21 askar med babyplommontomater från ICA. (70kr/kg)

Men å andra sidan, betalas ett så lågt belopp ut?

Skatteverket kvittar underskott mot överskott om summan är under 100 kronor. De betalar ut eller kräver in pengar om det överskrider 100 kronor. Det skulle annars bli dyrt att hantera alla små belopp.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Skatteverket kvittar underskott mot överskott om summan är under 100 kronor. De betalar ut eller kräver in pengar om det överskrider 100 kronor. Det skulle annars bli dyrt att hantera alla små belopp.

Okej, tack!

Det kändes lite väl tilltaget med att en tusing skulle hållas inne.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av GooGeL:

Jag får tillbaka 750/35kr = 21 askar med babyplommontomater från ICA. (70kr/kg)

Men å andra sidan, betalas ett så lågt belopp ut?

Skrivet av RVX:

Skatteverket kvittar underskott mot överskott om summan är under 100 kronor. De betalar ut eller kräver in pengar om det överskrider 100 kronor. Det skulle annars bli dyrt att hantera alla små belopp.

Den där 100kr gränsen har väl varit rätt statisk ett tag. Kan säkert höjas en bit upp i fas med inkomstbasbelopp/prisbasbelopp egentligen. Finns ju såklart skäl för staten att inte betala ränta på allt för mycket pengar på skattekonton också.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Huh, skatteskuld på 1900 innan reseavdraget som ger +8000 tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Den där 100kr gränsen har väl varit rätt statisk ett tag. Kan säkert höjas en bit upp i fas med inkomstbasbelopp/prisbasbelopp egentligen. Finns ju såklart skäl för staten att inte betala ränta på allt för mycket pengar på skattekonton också.

Ja, osäker på hur länge den har gällt.
Precis som du säger 👍
Inger fara @GooGel

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Fast då uppfyller du väl kravet för att få göra reseavdrag?

Det jag inte blivit klok på...
220 dagar * 1,8 mil = 396 mil totalt... * 18,50 = 7326 vilket är mindre än 11k

Hur fungerar det tillsammans med citaten nedan?
"Om dina resor kostar mindre än 11 000 kronor per år är det alltså inte avdragsgilla."

"Om det inte finns några allmänna kommunikationsmedel att välja på har du rätt till reseavdrag för bil om sträckan till jobbet är längre än två kilometer."

11000/18,50 = 600 mil = 1500 tur och retur resor till jobbet... På ett år! (förutsatt minimumsträcka på 2km enkel väg)

Komplettering
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har en pensioninkomst från 62 år på 9 000 kr efter skatt och fick 2 037 kr att betala. Jaja, staten, slå på den som redan ligger ner. Den höga skatten man betalat i Sverige hela sitt liv till dess tycker jag är ett bedrägeri på högsta nivå (inkomstskatt och moms).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag har en pensioninkomst från 62 år på 9 000 kr efter skatt och fick 2 037 kr att betala. Jaja, staten, slå på den som redan ligger ner. Den höga skatten man betalat i Sverige hela sitt liv till dess tycker jag är ett bedrägeri på högsta nivå (inkomstskatt och moms).

De rika i landet har ingen ’inkomst’, det är deras saker som de äger som ökar i värde

Inkomstskatt är bara för de som arbetar, det är lite av skattesystemets största bluff

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

De rika i landet har ingen ’inkomst’, det är deras saker som de äger som ökar i värde

Inkomstskatt är bara för de som arbetar, det är lite av skattesystemets största bluff

Också en anledning varför man ska försöka investera överskottet istället för att åka på utlandsresa och bli löneslav 4 life. Jag ser i bästa fall när jag går i pension att den pension jag får ut är ett fruktbidrag. Hade vi haft rättvisa så hade alla haft ett eget pensionskonto där man själv kan välja sätta in hur mycket pengar man vill och sen får man även testamentera bort skiten till närstående om man dör vid 63 års ålder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Jag har en pensioninkomst från 62 år på 9 000 kr efter skatt och fick 2 037 kr att betala. Jaja, staten, slå på den som redan ligger ner. Den höga skatten man betalat i Sverige hela sitt liv till dess tycker jag är ett bedrägeri på högsta nivå (inkomstskatt och moms).

Jag gillar att få folk att tänka annorlunda so here it goes:

Se det såhär, du har fått "låna" 2037 kronor från staten det senaste året, till en nollränta!

Hade du istället fått pengar tillbaka, så hade du "lånat" ut pengar till staten för en nollränta, det är väl inte lika skoj? Pengar du kunde lagt på börsen och få avkastning på t.ex!

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Jag gillar att få folk att tänka annorlunda so here it goes:

Se det såhär, du har fått "låna" 2037 kronor från staten det senaste året, till en nollränta!

Hade du istället fått pengar tillbaka, så hade du "lånat" ut pengar till staten för en nollränta, det är väl inte lika skoj? Pengar du kunde lagt på börsen och få avkastning på t.ex!

Problemet här är att man kanske inte vet om att man fått låna pengar utan någon har ändrat något vilket gjort att du ska betala mer, men de har inte talat om det för dig.
Sen hade denna avkastning lika gärna kunnat minska i värde och då hade du kanske haft noll kronor.
Det är sunt att spara och tänka både långsiktigt och kortsiktigt men då gäller det att ha hela bilden klar för sig. Detta här är ju bara avvikelse.

Permalänk
Medlem

7300:- tillbaka. Kanske skulle slänga dom på ett ps5 då kanske

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Det jag inte blivit klok på...
220 dagar * 1,8 mil = 396 mil totalt... * 18,50 = 7326 vilket är mindre än 11k

Hur fungerar det tillsammans med citaten nedan?
"Om dina resor kostar mindre än 11 000 kronor per år är det alltså inte avdragsgilla."

"Om det inte finns några allmänna kommunikationsmedel att välja på har du rätt till reseavdrag för bil om sträckan till jobbet är längre än två kilometer."

11000/18,50 = 600 mil = 1500 tur och retur resor till jobbet... På ett år! (förutsatt minimumsträcka på 2km enkel väg)

Säg att du ökar sträckan till 5 mil, 10x220 = 2200 mil x18.5 = 40700 .

40700 - 11000 = 29700 dras av på skatten.

Din pendlingskostnad är alldeles för låg, sträckan för kort, 9 kilometer är ingenting, för att du ska kunna nå upp till minimumgränsen 11000.

Dra av 11000 från din summa och du blir skyldig mer skattepengar, du kan inte dra av reseavdrag för belopp under 11000

Permalänk
Medlem

Detta med deklarationen är lika tråkigt som pension tycker jag.

Vad bör man kontrollera?
Har hus med 3 miljoner i lån och amorteringskrav 2%
Kör ca 7 mil till jobbet 3 dagar i veckan t&r

Ändå får jag en restskatt på 12k….

Permalänk

Det står "Beräknat belopp du ska få tillbaka (exklusive ränta).
Hur mycket är räntan????

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Säg att du ökar sträckan till 5 mil...

Precis vad jag också tänker, men hur kan skatteverket säga:
"Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. Detta under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer."

Det är ju inte i närheten av rimligt jämfört med resten av kraven, eller finns det ärligt någon yrkesgrupp som måste åka till och från jobbet 7 gånger per arbetsdag? (1500 gånger om året)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Det står "Beräknat belopp du ska få tillbaka (exklusive ränta).
Hur mycket är räntan????

Exklusive ränta handlar väl inte om ränteutgifter för huslånet? Eller missuppfattar jag dig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RoxonMicke:

Det står "Beräknat belopp du ska få tillbaka (exklusive ränta).
Hur mycket är räntan????

Du får några kronor extra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Precis vad jag också tänker, men hur kan skatteverket säga:
"Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. Detta under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer."

Det är ju inte i närheten av rimligt jämfört med resten av kraven, eller finns det ärligt någon yrkesgrupp som måste åka till och från jobbet 7 gånger per arbetsdag? (1500 gånger om året)

Du får inte göra avdrag om det är mindre än 2 km. Att du sedan inte kommer att komma upp i tillräckligt stort belopp om du endast har 2 km är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoxonMicke:

Det står "Beräknat belopp du ska få tillbaka (exklusive ränta).
Hur mycket är räntan????

Skatteverket har info om detta.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/skattekontobetalao...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tangentbord:

Precis vad jag också tänker, men hur kan skatteverket säga:
"Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. Detta under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer."

Det är ju inte i närheten av rimligt jämfört med resten av kraven, eller finns det ärligt någon yrkesgrupp som måste åka till och från jobbet 7 gånger per arbetsdag? (1500 gånger om året)

Du får göra avdrag, det är bara att din reskostnad är så låg att det hamnar i grundavdraget som alla får och således blir det inget "extra" avdrag. Månadskort för mig kostar väl 800 i månaden exempelvis, nu får man inte göra avdrag för kollektivtrafiks-kostnader av någon anledning men hade man fått det hade det också hamnat under grundavdraget, trots att det ju ändå är 9600 per år (eller 8800 om man timar semestern med månadskorten). Vilket, enligt skatteverkets schablon, väl är ungefär samma kostnad som för dig. Sen har jag nog kortare än 9 km till jobbet, men det spelar ju ingen roll för det hade kunnat vara ganska mycket längre på samma kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du får göra avdrag, det är bara att din reskostnad är så låg att det hamnar i grundavdraget som alla får och således blir det inget "extra" avdrag. Månadskort för mig kostar väl 800 i månaden exempelvis, nu får man inte göra avdrag för kollektivtrafiks-kostnader av någon anledning

Skatteverket är inte enig med dig om att man inte får göra avdrag för kollektivtrafik kostnader.

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/bilochtrafik/avdra...

Permalänk
Medlem

Satt och räknade på reseavdraget, hur vet Skatteverket om jag jobbar hemma eller på min arbetsplats vissa dagar, hur kollas det upp från deras sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oakar:

Satt och räknade på reseavdraget, hur vet Skatteverket om jag jobbar hemma eller på min arbetsplats vissa dagar, hur kollas det upp från deras sida?

Skatteverket ringde till SL Kundtjänst för att kontrollera hur kollektivtrafiken gick en viss tid/sträcka. Annars kan de ju ringa din arbetsgivare som frågar om du jobbar hemifrån. Men det är inte för inte det är lätt att göra fel med reseavdraget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Skatteverket ringde till SL Kundtjänst för att kontrollera hur kollektivtrafiken gick en viss tid/sträcka. Annars kan de ju ringa din arbetsgivare som frågar om du jobbar hemifrån. Men det är inte för inte det är lätt att göra fel med reseavdraget.

Allright, slumpmässiga stickprovet dvs. Min arbetsgivare har ingen aning vilka dagar jag har varit på plats och inte så då är det ju lugnt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Precis vad jag också tänker, men hur kan skatteverket säga:
"Om det saknas kollektivtrafik på sträckan kan du få avdrag för resor till och från arbetet med bil oavsett tidsvinst. Detta under förutsättning att avståndet mellan din bostad och din arbetsplats är minst två kilometer."

Det är ju inte i närheten av rimligt jämfört med resten av kraven, eller finns det ärligt någon yrkesgrupp som måste åka till och från jobbet 7 gånger per arbetsdag? (1500 gånger om året)

Tanken är att under 2 kilometer hänvisar man till en cykel. Men man når inte upp till minimigränsen 11 000:- ens med 9 kilometer avstånd som det är uppenbart. I stort sett måste man pendla 600 mil på ett år för att kunna göra avdrag, och då endast ett par kronor över 11 000:- gränsen. Även om man klarar samtliga krav och har rätt till reseavdrag är det 11 000:- gränsen som sätter stopp, det sista hindret många missar. Du måste ta din totala pendlingstrecka på ett år gånger 18.5, blir det mer än 11 000:- lägg till hela beloppet (utan att dra bort 11 000:-) på deklarationen. Ligger du under 11 000 har du ingen rätt till reseavdrag då du ligger under spärren.

2023 ökar det till 25 kronor per mil, vilket även hintar lite om att bränslepriserna inte kommer att falla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mortal1ty:

Får tillbaka typ 3500, helt OK.

gött mos blir extra kebab pizzor nu då eller max hamgurgare lyx

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.