Processorbugg hittad i ny Nvidia-drivrutin

Permalänk
Melding Plague

Processorbugg hittad i ny Nvidia-drivrutin

Nvidias senaste drivrutin har en bugg som ökar processoraktivitet efter spel stängts ned, men Nvidia är medvetna om problemet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ändå fascinerad av att det släpps mjukvaror behäftad med så pass få buggar. Tittar man på den genomsnittliga AAA-titeln som släppts de senaste åren låter det som en omöjlighet.

(Ja - jag vet att det inte är samma lika - men ändå.)

Permalänk
Avstängd

Har själv senaste drivrutinen från Nvidia. Har en 13600K. Idlar <2% med en Youtube stream igång samtidigt.

Heter det Nvidia Container eller Nvidia Display Container? För jag ser bara Nvidia Container.

Permalänk
Medlem

Trodde Nvidia var felfria? enligt alla fanboys gör dom aldrig fel i sina drivrutiner och sist var det när ni i Sweclockers redaktion eldade upp ett GTX 590

Nä men tur att felet inte är lika allvarligt som AMD's senaste och den höga cpu användningen går väl att lösa med en omstart.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Helt otroooligt att Nvidia aaaaaldrig får rätt på sina drivrutiner. Jag använde ett Nvidiakort 2004, aldriiiig slut på problemen. Hållt mig till Matrox sedan dess. [Obs: Ironi]

Permalänk
Medlem

Så typiskt Nvidia att släppa ofärdiga drivrutiner. Knyter min näve extra hårt i fickan idag.

Permalänk
Medlem

Så de spionerar alltså? Skulle läst det finstilta... Blir till att använda: https://www.techpowerup.com/nvcleanstall/ nästa gång.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Typiskt Nvidia och buggiga drivrutiner...

Permalänk
Medlem

Alla vet att det är Intel som gäller om man ska ha felfria drivrutiner, att dem aldrig lär sig...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

AMD, Nvidia, Intel.. bah.. amatörer.
Jag kör på Cirrus Logic tills dom andra lärt sig göra drivrutiner. Harpan i 30 fps är allt som behövs.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Osäker på om det ens märks men nog finns användningen där:

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Var inte detta ett problem för en månad eller två sedan?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

AMD, Nvidia, Intel.. bah.. amatörer.
Jag kör på Cirrus Logic tills dom andra lärt sig göra drivrutiner. Harpan i 30 fps är allt som behövs.

Hade inte tackat nej till lite klassiska Windows-spel. Har en preppad DOSBox-installation med Windows 95 någonstans.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

De med erfarenhet vet att man inte installerar större uppdaterade drivrutiner för grafikkort direkt efter release oavsett fabrikat utan väntar några dagar tills allmänheten testat lite, inga större buggar så går det nog bra, samma gäller för operativsystem och Microsoft i synnerhet.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Installationen av den senaste drivrutinen lyckades "hårdkrascha" min huvudburk, känns inte direkt bra när en drivrutinsinstallation lyckas med det. Tycks dock fungera hyffsat efter datorn startat igen, dock så har mitt klassiska problem med flimrande skärmar fyrtioelva gånger när jag trycker igång min LG C1 vara tillbaka med råge de senaste två drivrutinerna, så Nvidia har definitivt en del att jobba på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Trodde Nvidia var felfria? enligt alla fanboys gör dom aldrig fel i sina drivrutiner och sist var det när ni i Sweclockers redaktion eldade upp ett GTX 590

Nä men tur att felet inte är lika allvarligt som AMD's senaste och den höga cpu användningen går väl att lösa med en omstart.

Bulldozer. *host* förvisso CPU men…

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Önskar bara att fler lade på minnet när sånt här händer så slipper jag tappa hjärnceller när amd blir beskyllda för vart endaste problem som finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anders190:

Osäker på om det ens märks men nog finns användningen där:

https://i.imgur.com/fQ0b8XF.png

Ser ut såhär för mig efter Cyberpunk

Skillnad på något som kan göra ditt operativsystem korrupt och något som lägger på lite spyware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Ser ut såhär för mig efter Cyberpunk
https://i.imgur.com/D8lq1lJ.png

Skillnad på något som kan göra ditt operativsystem korrupt och något som lägger på lite spyware

Såg bättre ut!

Dödade processen och provade lite Forza Horizon 3 och 5 utan problem med. Hoppas dock på uppdaterad drivrutin snarast, alternativet är den där TPU-grejen som nämndes innan av någon.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Fan va sjukt, märkte det idag.

Visa signatur

En dator, en mobil och en tablet. X670 Hero / 7900X / 4080

Permalänk
Medlem

Jag tar ju faktiskt hellre att CPUn drar lite extra (till omstart?), än att min Windows-installation går sönder och man får bootloop.

Permalänk
Medlem

Jag fick problem med intermittent flickering när man spelade med 531.18 som drivrutin. Fick köra en DDU och ladda ner gamla drivrutiner för att bli av med problemet! Trodde att mitt nya 4080 var kasst där ett tag :0

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem

Jag som sällan uppdaterar mina grafikdrivoisar men gjorde det idag för att testa video-uppskalningen, o sen nu när jag skulle lägga mig märkte jag att datorn lät lite för mycket trots att jag inte gjorde nåt, o japp det var nån Nvidia-grej som låg o spökade. Körde en End Task på den o datorn blev tyst igen.
O det här är ju just därför jag sällan uppdaterar nåt; fixa inte nåt som inte är trasigt, finns ju risk att nånting blir trasigt om man gör det.

Men telemetri? Varför har nvidia sånt i sina drivisar o hur stänger jag av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Bulldozer. *host* förvisso CPU men…

Du menar för att de marknadsfördes som 8 kärniga men presterade som 4 kärniga i7or med HT? FX-5950 var ju iallafall vid lansering lika snabb som en 4 år gammal i7 870 🤣

Fungerade gjorde dem men de gick inte lika snabbt som Intel och presterade likvärdigt med de 6 kärniga Phenom II cpuerna som var 3-4 år gamla.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Nu läser jag inte alltid nyheter om AMDs drivrutiner men det är ofta fel på nVidias vilket är skrattretande. Oftast följs släppet av en hotfix men tydligen blir det ingen hotfix denna gången utan man får stå ut eller installera en äldre.

Personligen installerar jag sällan nya nVidia drivrutiner utan håller istället koll på forum gällande drivrutinsfeedback (Guru3D är klart mycket bättre än SweC i det här fallet). Är det för många problem och jag inte behöver de nyheter som den nya drivrutinen introducerar så skippar jag helt enkelt installation.

Har haft nVidia ett bra tag och man har dessvärre vant sig vid att drivrutinerna ofta har någon bugg eller något problem men visst läser man mer om AMDs "kassa" drivrutiner än nVidias. Kanske är AMD problemen större? Kan ärligt talat inte uttala mig om det eller göra en rättvis jämförelse. Däremot kan jag inte säga att jag varit med om att nVidia drivisar ger prestandaförsämringar.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag som sällan uppdaterar mina grafikdrivoisar men gjorde det idag för att testa video-uppskalningen, o sen nu när jag skulle lägga mig märkte jag att datorn lät lite för mycket trots att jag inte gjorde nåt, o japp det var nån Nvidia-grej som låg o spökade. Körde en End Task på den o datorn blev tyst igen.
O det här är ju just därför jag sällan uppdaterar nåt; fixa inte nåt som inte är trasigt, finns ju risk att nånting blir trasigt om man gör det.

Men telemetri? Varför har nvidia sånt i sina drivisar o hur stänger jag av det?

NVcleanstall har den möjligheten om jag minns rätt.
Där kan du ställa in exakt vad som ska installeras/aktiveras.

Permalänk
Medlem

Fler som provat nvclean install utan att de lyckas.

Enkel fix annars:

To remove the Telemetry plugin, with administrator privileges delete OR move the _NvGSTPlugin.dll found in the Nvidia Driver folder after stopping NVDisplay.ContainerLocalSystem service

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

En bugg som knappt märks, varför där detta ens en nyhet kan man fråga sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Fler som provat nvclean install utan att de lyckas.

Enkel fix annars:

To remove the Telemetry plugin, with administrator privileges delete OR move the _NvGSTPlugin.dll found in the Nvidia Driver folder after stopping NVDisplay.ContainerLocalSystem service

Okej bra att veta, tack.