LG Displays: "Samsungs QD-OLED känsliga för inbränningar"

Permalänk
Melding Plague

LG Displays: "Samsungs QD-OLED känsliga för inbränningar"

Under en aningen oväntad pressträff går LG Displays till attack mot den relativt färska OLED-rivalen Samsung – möjligtvis betalning för gammal ost.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

" inbränning i praktiken är ett mycket litet problem vid normal användning."

Hur litet?
Jag tänker att många spel har en statisk Hud och att den är på i många timmar.
Samma i skrivbordsmiljö.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

" inbränning i praktiken är ett mycket litet problem vid normal användning."

Hur litet?
Jag tänker att många spel har en statisk Hud och att den är på i många timmar.
Samma i skrivbordsmiljö.

Sedan tar många podcasts inte hänsyn till att folk nyttjar spotify/youtube på TV'n och ska ha sin förbaskade logga när avsnittet rullar 2-3 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Sedan tar många podcasts inte hänsyn till att folk nyttjar spotify/youtube på TV'n och ska ha sin förbaskade logga när avsnittet rullar 2-3 timmar.

Bara stänga av bilden men ha kvar ljudet.
”Skärm av” heter det på LG modellerna

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Bara stänga av bilden men ha kvar ljudet.
”Skärm av” heter det på LG modellerna

Och om det inte är att man bara vill höra vad de har att säga?

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Ryssfemma:

Och om det inte är att man bara vill höra vad de har att säga?

Pixel shift.

För övrigt kan man nog påstå att det här är en del av en pågående fejd. Samsung och LG tar varje chans de får att pika varandra om allt. Det inkluderar saker som produktnamn.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

" inbränning i praktiken är ett mycket litet problem vid normal användning."

Hur litet?
Jag tänker att många spel har en statisk Hud och att den är på i många timmar.
Samma i skrivbordsmiljö.

Inbränning är ett lite förvillande ord för vad som händer. Problemet är att de olika färgerna i pixlarna (RGB) åldras olika, så det är alltså "ojämnt åldrande" det är fråga om. Så så länge man tittat på varierat innehåll så är det inget problem om enskilda bilder/loggor ligger kvar i säg 12 timmar i följd.

Men att ha en OLED för att t ex enbart spela ett visst spel som har samma statiska element i bilden hela tiden kommer troligen ge "inbränning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

" inbränning i praktiken är ett mycket litet problem vid normal användning."

Hur litet?
Jag tänker att många spel har en statisk Hud och att den är på i många timmar.
Samma i skrivbordsmiljö.

Det är väldigt liten om man inte stänger av inställningar som hjälper motverka detta. Eller du har ett måndagsexemplar

Jag har aldrig fått inbränning på min tv och min oled datorskärm.
Min förra oledtv hade jag i 5 år och den var på konstant nästan. 0 inbränning. Föräldrarna fick den, de störde sig på att tvn ville stängas av då och då och stängde av den inställningen utan att fråga mig. Nu har de stor fet inbränning efter 1 år att de fick den.

Har bara haft min oledskärm i 5 månader än så länge.
Den är igång ca 10-12 timmar om dagen där jag jobbar på den minst 8 timmar av dagen i en statisk skrivbordsmiljö. 0 inbränning än så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

" inbränning i praktiken är ett mycket litet problem vid normal användning."

Hur litet?
Jag tänker att många spel har en statisk Hud och att den är på i många timmar.
Samma i skrivbordsmiljö.

Spelar du ett och samma spel tusentals timmar så kommer du få permanenta "inbränningar" (ojämnt slitage av pixlar) till slut. Men det är knappast ett normalt fall och inte direkt relevant.

Lirar man ett visst spel några hundra timmar eller mindre än så behöver man inte vara orolig, dessutom lirar man kanske inte enbart ett enda spel alla dessa hundratals timmar i följd utan lirar annat också. Där har vi mer ett normalt fall enligt mig.

Dessutom sitter man ju i regel inte i ett extremt upplyst rum när man spelar så ljusstyrkan på panelen kan, och bör om så är fallet, hållas lägre och anpassas till rummet. Då tar det ännu längre tid innan det blir risk för ojämnt slitage av pixlarna.

Summa summarum -- Problemet överdrivs något för jävligt av skeptiska experter på internet. Främst pga äldre generationer av OLED som var mycket mycket känsligare visas upp som skräckexempel osv.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Pixel shift.

För övrigt kan man nog påstå att det här är en del av en pågående fejd. Samsung och LG tar varje chans de får att pika varandra om allt. Det inkluderar saker som produktnamn.

Ja om det bara vore lösningen på allt, då skulle nog varje gamer sitta med en OLED - monitor idag och butikerna skulle slippa reklamationer.

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte det är något större problem, men det beror på användning förstås. Jag har sett några som fått typ ett kors "inbränt" när de kört desktop med fyra fönster på varsin fjärdedel konstant, inte på Samsung utan LG OLED då för Samsung har inte funnits så länge. Men mycket kan man ju få bort med lite jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

" inbränning i praktiken är ett mycket litet problem vid normal användning."

Hur litet?
Jag tänker att många spel har en statisk Hud och att den är på i många timmar.
Samma i skrivbordsmiljö.

Jag köpte min LG OLED48CX för ca 2½ år sedan, jobbar hemma hela dagarna och spelar rätt mycket på kvällarna. Många långa timmar med statiska element. Ser inte skymten till inbränning, även om jag försöker hitta med testbilder. Så länge man inte stänger av pixel shift, maxar ljusstyrkan och lämnar den på så ska det inte vara någon fara.

Skrivet av Ryssfemma:

Ja om det bara vore lösningen på allt, då skulle nog varje gamer sitta med en OLED - monitor idag och butikerna skulle slippa reklamationer.

Fast det är inte så det fungerar. Att OLED är bättre än LCD och att inbränningar inte är ett problem på nya modeller är ju ingen nyhet direkt. Men när det gäller monitorer så är det ny teknik. LG's 48-tummare har funnits i några år, men alla vill inte ha en 48" TV på skrivbordet, för att inte tala om priset. Nu börjar det komma lite mer anpassade modeller men priserna är fortfarande höga. Det kommer dröja innan priserna och tillgängligheten är på en sån nivå att majoriteten sitter på OLED. Det är bara att titta på grafikkort. Även om snacket på forum ofta är om toppmodellerna så är det inte vad gemene gamer sitter på. (Enligt Steam hardware survey så är den vanligaste gpu:n GTX 1650, det säger en del).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För den som vill ha koll på Rtings pågående test med 100 olika TV: https://www.rtings.com/tv/tests/longevity-test

Tack, jag satt och letade efter den!

Permalänk
Medlem

Oh well, på min AW3423DWF lämnar Dell 3 års garanti mot explicit inbränning, jag gör inget särskilt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SCORPIUS:

" inbränning i praktiken är ett mycket litet problem vid normal användning."

Hur litet?
Jag tänker att många spel har en statisk Hud och att den är på i många timmar.
Samma i skrivbordsmiljö.

Rtings gamla test med 2017-modeller visade att den TV som körde CoD i 10.000 timmar med 200 nits ljusstyrka (snarare än så ljusstark som möjligt) var den TV som passerade testet utan några tydliga permanenta skador. Den som körde FIFA18 på 200 nits hade börjat få synliga skador. Ingen var i närheten så illa tilltygad som den som körde CNN på max ljustyrka. Spel verkar vara det mindre problematiska vilket jag gissar beror på att spel tenderar att vara ljusa överlag så att de element som är väldigt ljusstarka sällan lyser extra starkt som följd av ABL. Slitaget är mer mildare på det som väl slits.

Går att kolla själv: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Modernare modeller har system för att identifiera och dämpa ljuset i statiska element, likt HUD:ar och menyer. Detta finns inte på 2017-modellerna.

Anekdotisk, bara här på forumet om man så vill, är att de som har permanenta skador på sina OLED har det från TV-tittande likt Disney-loggor, TV4-solar och liknande. Dvs man kör TV:n flera timmar om dagen och den bara får rulla på utan att man bryr sig om att ställa in TV:n för den typen av tittande. Och det är främst de äldre modellerna som diskuteras, B6, B7 etc. Vilket dels ligger i sakens natur då det tar tusentals timmar att få en faktisk inbränning. Dels är det talande för att det blivit bättre eftersom de som fick problem med sina B6 och B7 fick problem rätt snabbt och fick panelerna utbytta på 3 års reklamation. Samma historier verkar inte upprepas med modernare modeller som har bättre skyddsmekanismer.

Det ska bli intressant att se hur EU:s energiregler påverkar detta då default-lägen numera måste vara strömsnåla och därför ljussvagare. För att få riktigt hög ljusstyrka måste man nu medvetet kliva in i menyerna och stänga av dess energispar-funktioner.

Detta ämne är inte svartvitt och hänger på hur man som användare är villig att förstå sin produkt. Behöver man en TV som bara kör på för barnens Disney-tittande och som skvalar med Malou och TV4 i vardagsstressen behöver man ingen OLED. Man kommer undan lika bra med en enkel TV för halva priset.

Vill man ha en OLED på skrivbordet verkar max 200 nits SDR vara det säkra alternativet. Det räcker mer än väl för alla hemmakontor i ett typiskt svenskt hem och hur fönstren ser ut. HDR kan man ta till när man spelar. Har man andra behov är man ofta i en situation där en OLED ändå inte riktigt kan göra sitt bästa. Då finns det återigen alternativ som fungerar bättre för mindre pengar.

Permalänk
Medlem

Det var lite förvånande att se svaga inbränningar så tidigt. Dodgade S95B av flera anledningar men vetskapen om att det är 1st gen teknik var en stor faktor. Samsung har ju snackat mycket om "2x durability" på '23 panelen, nu förstår man varför.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Som S95B-ägare är jag inte det minsta brydd. Går inte att titta på TV med text på med max ljusstyrka och massa kontrast. Vit text lyser som en nagel i ögat. När jag tittar på CS:GO drar jag ner ljusstyrka och kontrast till hälften, men då med kontrastförbättring på mellanläget.

Enda gången man vill ha max ljusstyrka är när man tittar på någon film i asbra HDR-kvalité...

Med det sagt skulle jag aldrig vilja använda den som datorskärm. Skulle göra mig på tok för nervös. Sen som TV är den även långt ifrån perfekt. OLED är bra på mycket, men 24-fps material är inte en av dem. Iaf inte Samsung. Där lär Sony vara bra mycket bättre... men också dubbelt så dyr.

Sen kommer jag aldrig någonsin titta efter om den fått inbränningar. Aldrig NÅGONSIN! Finns dem om 2-3 år vill jag helst inte veta. Så länge man inte ser något så är det ett icke-problem. Det som gör mig mest orolig är nog Youtube-loggan i den appen... men den är inte framme flera timmar i sträck, bara det att den visas ofta på min TV då YouTube knarkas rejält.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Sen som TV är den även långt ifrån perfekt. OLED är bra på mycket, men 24-fps material är inte en av dem. Iaf inte Samsung. Där lär Sony vara bra mycket bättre... men också dubbelt så dyr.

Jag själv har lite problem med 24fps film och OLED, i mitt fall ien LG C9, mycket sample-and-hold-blur. Man kan "kompromissa" bort det ganska bra med motion interpolation.

Vad är det du inte gillar med Samsungen? Och vad är bätttre på Sony? Väldigt intresserad för jag kommer inte köpa mer OLED för film innan det kommit tekniker som löser detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Spel verkar vara det mindre problematiska

Beror på spel, min skärm som använder en LG panel har börjar få rätt rejäla inbränning från div UI element i del spel jag spelar (RTS/MMO) på bara ett halvår. Vilken färg det är verkar spela rätt stor roll. Starka blå/gröna/gula nyanser verkar vara värst, jag har t.ex inbrännd symboler/text där polulation/gold etc visas i högra hörnet i anno 1800. Jag skulle nästan gissa att CNN loggan RTING testade med är "best case" iom färgen då röda dioderna verkar klara sig bäst.

Inget som syns vid vanlig användning ännu dock på min skärm, men det synns helt klart när man visar enfärgade bilder och letar efter det. Var full medveten om att det skulle bli en "förbrukningsvara" då jag spelar väldigt få titlar. Och när jag väl sitter där så kan det bli många timmar när man nöter en hel helg. Och jag gissar att 10-15h i ett svep i anno 1800 är betydligt mer skadligt än 15x1h sessioner spridda över tid t.ex

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bizzro:

Beror på spel, min skärm som använder en LG panel har börjar få rätt rejäla inbränning från div UI element i del spel jag spelar (RTS/MMO) på bara ett halvår. Vilken färg det är verkar spela rätt stor roll. Starka blå/gröna/gula nyanser verkar vara värst, jag har t.ex inbrännd symboler/text där polulation/gold etc visas i högra hörnet i anno 1800. Jag skulle nästan gissa att CNN loggan RTING testade med är "best case" iom färgen då röda dioderna verkar klara sig bäst.

Inget som syns vid vanlig användning ännu dock på min skärm, men det synns helt klart när man visar enfärgade bilder och letar efter det. Var full medveten om att det skulle bli en "förbrukningsvara" då jag spelar väldigt få titlar. Och när jag väl sitter där så kan det bli många timmar när man nöter en hel helg. Och jag gissar att 10-15h i ett svep i anno 1800 är betydligt mer skadligt än 15x1h sessioner spridda över tid t.ex

Va kör du för settings?
Ljussytrka etc
Spelat på min CX 48 sedan release, i WoW inga som helst problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Haha hurra LG!

Där fick Samsung dyngan, vad de förtjänar!

Inte kasta sten i glashus neep 🤣👌

Älskar min CX55, som bara rullar på och utan minsta tillstymmelse till -Burn Out - som det egentligen beror på!

Långt över 2K timmar, med film och spel här och lika fräsch som från dag 1 👑

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Va kör du för settings?
Ljussytrka etc
Spelat på min CX 48 sedan release, i WoW inga som helst problem.

Runt 70% på min FOU48 (Gigabytes skärm som använder LG panel). Vet inte vad det motsvarar på CX, har för mig att Gigabyte skärmen inte går lika högt i ljusstyrka som max som LGn kan göra.

Nu vet jag inte hur mycket WoW du spelar. Jag drog igång och raidade Mythic igen i DF så det har blivit en del, har nästan 5-600h sen release. Fick börja flytta runt UI då det började bli problem med inbränningar i December redan (t.ex health bars och static bars/WAs). Men i wow har man iaf den möjligheten, vilket andra spel inte har (som t.ex texten/ikoner i Anno som jag pratade om).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bizzro:

Beror på spel, min skärm som använder en LG panel har börjar få rätt rejäla inbränning från div UI element i del spel jag spelar (RTS/MMO) på bara ett halvår. Vilken färg det är verkar spela rätt stor roll. Starka blå/gröna/gula nyanser verkar vara värst, jag har t.ex inbrännd symboler/text där polulation/gold etc visas i högra hörnet i anno 1800. Jag skulle nästan gissa att CNN loggan RTING testade med är "best case" iom färgen då röda dioderna verkar klara sig bäst.

Inget som syns vid vanlig användning ännu dock på min skärm, men det synns helt klart när man visar enfärgade bilder och letar efter det. Var full medveten om att det skulle bli en "förbrukningsvara" då jag spelar väldigt få titlar. Och när jag väl sitter där så kan det bli många timmar när man nöter en hel helg. Och jag gissar att 10-15h i ett svep i anno 1800 är betydligt mer skadligt än 15x1h sessioner spridda över tid t.ex

Ett halvår är om du spelar 8 timmar om dagen är ca 1400 timmar. Spelar du 4 timmar om dagen i snitt är det ca 700 timmar. Gränsen för när det blir faktiskt inbränning i värsta exemplet från rtings 2017-test är 3 000 timmar. Verkar vara en slags allmän gräns med just 3 000 timmar för just permanenta skador.

Frågan är därför ifall du ser faktiska inbränningar eller retention? Det finns tre varianter men eftersom allt buntas ihop som "burn in" oavsett så är råder stor global förvirring i ämnet.

1. Kortsiktig retention från temperaturskillnader i panelen: klingar av en par sekunder till flera minuter beroende på hur välkyld panelen är. Blir ljusare avtryck.

Kortsiktig retention drabbar även många LCD:er men då av helt andra orsaker med skikt som joniseras och påverkar kristallernas vridning, ofta i samverkan med panelinversionen.

2. Periodisk retention som uppstår efter dagar och veckor och blir till ojämnheter i panelen. Detta är vad OLED-panelers panel refresh och liknande "tvätt-funktioner" handlar. Problemet och orsaken verkar elektroniskt av sin natur, mer likt problematiken hos LCD:er.

3. Permanent inbränning där slitna subpixlarna börjar tappa ljusstyrka och mättnad mot omgivande pixlar. Lämnar mörka avtryck. Detta är vad rtings test observerar och vad som tycks kräver 3000+ av hårdast möjliga körning för att det ska börja uppstå. Med WOLED verkar det uppstå först och främst på röd subpixel, där min nördgissning är för att röd subpixel är den som måste absorbera mest av den mer energirika våglängderna från den vita OLED:n för att släppa igenom rött ljus.

Ifall en paneltvätt inte tar bort det du ser byter i alla fall LG panelerna inom tre år från inköp på reklamationstiden.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bizzro:

Runt 70% på min FOU48 (Gigabytes skärm som använder LG panel). Vet inte vad det motsvarar på CX, har för mig att Gigabyte skärmen inte går lika högt i ljusstyrka som max som LGn kan göra.

Nu vet jag inte hur mycket WoW du spelar. Jag drog igång och raidade Mythic igen i DF så det har blivit en del, har nästan 5-600h sen release. Fick börja flytta runt UI då det började bli problem med inbränningar i December redan (t.ex health bars och static bars/WAs). Men i wow har man iaf den möjligheten, vilket andra spel inte har (som t.ex texten/ikoner i Anno som jag pratade om).

Verkar som datorskärms-varianterna med LG:s OLED inte använder automatisk och cyklisk panel refresh likt TV-apparaterna. Du behöver antagligen köra en refresh hyfsat regelbundet på eget initiativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Jag själv har lite problem med 24fps film och OLED, i mitt fall ien LG C9, mycket sample-and-hold-blur. Man kan "kompromissa" bort det ganska bra med motion interpolation.

Vad är det du inte gillar med Samsungen? Och vad är bätttre på Sony? Väldigt intresserad för jag kommer inte köpa mer OLED för film innan det kommit tekniker som löser detta.

Sony är kända för sin magiska rörelseprocessor, men jag har inte jämfört sida vid sida.

Det är samma med Samsungen, man kan till viss del få bort ojämnheter som man får vid framförallt långsam "panning", alltså sidorörelse främst. Men det blir inte helt jämnt vid längre tagningar så jag föredrar att ha allt avslaget. En annan sak är rullande text i t.ex. youtubefilmer. Blir oläsligt i vissa filmer, och gissar att det är i filmer som kör låg framrate. Texten blir knivskarp med lite magiska inställningar för interpolering osv men sen ställer det till det i andra situationer, tex vid skidåkning då åkarna fick som en skugga framför sig. Man såg det när det var kritvid bakgrund och rörelse.

Så när det gäller rörelse är det fortfarande bara Panasonic Plasma jag varit helt nöjd med... fast minnet kanske förskönar också.

Är iaf asnöjd hur som... såg F1 i helgen, drog upp färgerna lite extra och bara njöt av upplevelsen.

Tillägg: Det är ibland lite svårt att säga om det är TV'n eller källan som är problemet också. T.ex. vid youtubefilmer så kan det vara amatören som gjort filmen som ställt in något knepigt vid exporteringen, eller så har det blivit knasigt när Youtube transcodat om den o.s.v. o.s.v. Så man ska passa sig att alltid skylla på TV'n när man inte vet hur källan faktiskt är antar jag.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Verkar som datorskärms-varianterna med LG:s OLED inte använder automatisk och cyklisk panel refresh likt TV-apparaterna. Du behöver antagligen köra en refresh hyfsat regelbundet på eget initiativ.

Automatiska skyddet vid avstängning finns iaf på Gigabyte varianten. Auto dimmingen är också minst lika aggressiv som på polarens LG vad jag märkt, så Gigabyte verkar ju inte direkt ha tummat på den biten. Även han har börja få mindre problem med slitaget kan tilläggas (haft sin 1 år+ dock vid det här laget). Dock inte alls lika mycket som jag haft själv, men då har mitt användande senaste 6 månaderna varit rätt extremt och intensivt också. Många andra skulle förmodligen sätta färre timmar på skärmen under 1-2 år om inte ännu längre tid.

Men med polarens LG är det mer som Wendell från Level1tech noterade på sin. Att vissa områden på skärmen börjar upplevas som "suddiga" om man tittar riktigt nära. I områden som varit hårt belastade med ensidigt material (typ task bar/menyer i webläsare osv) även om inget direkt synns när man kollar var färg för sig. Har för mig att Linus från LTT nämde för ett par månader sen att han började se liknanden problem med sin LG innan han bytte ut den också. Med tanke på vilken arbetsnarkoman den mannen är så kan han ju inte ha haft allt för många timmar på den skärmen hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Och om det inte är att man bara vill höra vad de har att säga?

Då får du stirra på den statiska bilden om du vill?

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leestander:

Då får du stirra på den statiska bilden om du vill?

Podcasts 2023 min vän, mycket som hänt.

För övrigt äger jag en OLED själv, men man måste vara ignorant som inte erkänner att de finns nackdelar i allt, oavsett hur mycket man försöker motivera sitt köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Podcasts 2023 min vän, mycket som hänt.

För övrigt äger jag en OLED själv, men man måste vara ignorant som inte erkänner att de finns nackdelar i allt, oavsett hur mycket man försöker motivera sitt köp.

Läste av dig fel på första meddelandet.
Lyssnar oftast bara, men tittar på några samt har 2 OLEDs.
Vilka podcasts kör logga 2023?
Alltid kul med bra poddar 🙌🏼

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)