Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Japp, Arlanda är kasst. Arlanda Express har ju monopol till 2050 och Bromma flygplats avtal till 2038 så lär inte bli någon direkt förändring. Är lite samma med Stockholms Central. Sen finns det såklart sämre flygplatser, men utan större efterforskningar så vågar jag nog påstå att Arlanda i alla fall är sämst av huvudstadsflygplatserna i Norden. Framförallt enorm skillnad mot länder där man märker att någon faktiskt har planerat hur saker ska fungera.

Vad har Arlanda Express monopol på? Både SL Pendeltåg och även SJ trafikerar Arlanda

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag gillar Arlanda!

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad har Arlanda Express monopol på? Både SL Pendeltåg och även SJ trafikerar Arlanda

Tror Arlanda Express har monopol att åka till sina stationer på T5 o T2/4.
Det är Arlanda C som ägs av A-train som har kontrakt till 2050. Det betyder att ATrain tar vilken avgift dom vill i extra tillägg för att komma ner till Pendeln eller SJ tågspåret under Arlanda C. i Skycity.
Det betyder att hur billigt o bra än SL eller SJ tåg skulle sätta sitt pris på att få åka till arlanda så kommer man till spärren på Arlanda C o får betala tilläggsavgift för att komma igenom. O där kan Atrain sätta vilket pris som helst. Därför är det SKITDYRT att åka tåg till Arlanda.

I Frankfurt betalade jag 5Euro för att åka in till stan.
Amsterdam kostade 3euro för 10 år sen. Arlanda kostade inte 30kr för 10 år sen heller.
I köpenhamn är det oxå billigt.

Arlandas tåg priser är ett jävla SKÄMT o skam för sverige när Swedavia oxå vill att alla ska åka kollektivt o miljövänligt.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Tror Arlanda Express har monopol att åka till sina stationer på T5 o T2/4.
Det är Arlanda C som ägs av A-train som har kontrakt till 2050. Det betyder att ATrain tar vilken avgift dom vill i extra tillägg för att komma ner till Pendeln eller SJ tågspåret under Arlanda C. i Skycity.
Det betyder att hur billigt o bra än SL eller SJ tåg skulle sätta sitt pris på att få åka till arlanda så kommer man till spärren på Arlanda C o får betala tilläggsavgift för att komma igenom. O där kan Atrain sätta vilket pris som helst. Därför är det SKITDYRT att åka tåg till Arlanda.

I Frankfurt betalade jag 5Euro för att åka in till stan.
Amsterdam kostade 3euro för 10 år sen. Arlanda kostade inte 30kr för 10 år sen heller.
I köpenhamn är det oxå billigt.

Arlandas tåg priser är ett jävla SKÄMT o skam för sverige när Swedavia oxå vill att alla ska åka kollektivt o miljövänligt.

Ja, jag vet om att det är en extra avgift för att komma med tåg, men det är fortfarande inget monopol för Arlanda Express om man ser att även SL och SJ. Sen den avgiften håller jag med om att den inte borde finnas, men det är en annan sak. Tror avgiften ligger på ca 130:-.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, jag vet om att det är en extra avgift för att komma med tåg, men det är fortfarande inget monopol för Arlanda Express om man ser att även SL och SJ. Sen den avgiften håller jag med om att den inte borde finnas, men det är en annan sak. Tror avgiften ligger på ca 130:-.

De har monopol i den mån att de har ensamrätt på spår och stationer. Avgiften bestämmer man också. Därmed bestämmer de priserna men också till vilken grad man kan samarbeta eller konkurrera. Vill SL eller SJ sätta in en direktlinje kan Arlanda Express helt enkelt säga nej. Utöver det så har man också köpt in sig i en dålig fysisk lösning.

Moderna flygplatser går mer och mer mot att ha centraliserad säkerhetskontroll. Då kan man göra lite vad man vill på både flyg- och landsidan. Till exempel kan man ha motsvarande spårvagn eller tunnelbana innanför säkerhetskontrollen mellan olika terminaler. Något som nog skulle vara svårt på Arlanda då man redan har tre olika stationer på två olika spår utanför. Inte heller verkar gå att smidigt byta mellan tåg eller andra färdsätt på dessa eller att få Arlanda Express att köra till Uppsala.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av medbor:

Frid och fröjd, vi ska åka på tur!

Åhh, Ryanair har flyttat från Skavsta, mycket bättre för oss norr… Äntligen!

Smidigt, tar lokalbuss till terminal 4, bara gå in och sätta sig vid gate, tog kanske 15 minuter med säkerhetskontrollen och allt annat. Hur nice som helst!

Sen! Sen kom vi hem… trodde jag blivit galen.

Går av planet, försenat, strax efter midnatt. Väl av planet vid någon gate ser jag utgången där bussen går bara kanske 20m bort, enkelt va? Nej såklart inte…

Det var genom en glasruta jag såg dörren, och så står det ’utgång och bagage’ på en skylt… jaja, det går nog bra att följa strömmen

Vägen leder via dolda hissar, långa korridorer under hela sky city, förbi en hel regnskog av bagageband och helt plötsligt har man kommit ut via tullen på terminal 5. Det är tydligen enda tullen och alla måste passera den, hur är det möjligt? På riktigt?

Väl utanför tullen möts man av 100 taxibilar och massa förare som frågar om man vill åka, eller alternativet Arlanda Express, det är ju underbart för alla som ska åka taxi eller till stockholm, men jag ska ju norr ut… till Uppsala

Då tänker ni kanske som jag att det finns väl bussar vid alla terminaler, men nej, alla har flyttats till just Terminal 4, där jag landade, på andra sidan Sky City. Även pendeltåg och andra tåg går långt bort härifrån. Bara de dyraste alternativen erbjuds någorlunda smidigt (om man nu räknar bort en promenad på flera kilometer). Vi hade ingen väska att hämta ens!

Så kommer vi till slut fram till Uppsala, då har bussfan hem till oss gått tre minuter tidigare, nästa går trettio minuter senare, när klockan redan är efter ett blir man lite less då. Framförallt med småbarn om halsen.

Är det någon på flygplatsen som vill att man aldrig ska komma tillbaka, eller är det taxilobbyn som fått designa flygplatsens trafiklösningar eller vad är det frågan om? Hur kan det ta mindre tid att åka 20km i Polen och landa på Arlanda än att ta sig 30km hem från ett landat plan med alla väskor i handen?

Hur kan vi stå ut med detta? Vi måste kunna göra uppror! Vem skickar man arga lappar till så det blir ändring? Kan jag strejka med koskit på gatan som fransmännen brukar göra?

Det måste ju vara smidigare att röra sig inom EU än så här! Vi kan inte acceptera vad som helst i detta land!

AAAAAAHHHHHH!!!!1one

10 av 10-gnäll!

Blir själv lite förvånad varje gång jag ska åka hem från Arlanda. Är ju bara 20 minuter till uppis, men alltid blir det onödigt meckigt att ta sig hem. Helt sjukt.

Permalänk
Avstängd

Jag har spenderat rätt mycket tid på Schiphol det senaste, eller före pandemin mest, och det är en trevlig flygplats tycker jag. Man kan få spendera en del tid med att åka runt i flygplanet men själva gaterna och det ligger rätt bra till och framför allt har de fått till kollektivtrafiken bra. Tåget är precis där liksom, och är en del av det vanliga tågnätet så inte dyrt och man kommer dit man ska, och typ hyrbilar och parkeringar ligger längre bort. Sen är det inte perfekt förstås. Jag höll på att missa ett plan när det bytte gate typ en halvtimme innan avgång och jag satt på toan och var lös i magen vid den ursprungliga gaten, och den andra låg i helt andra änden av flygplatsen, men det gick bra.

Permalänk
Medlem

Göteborgare som reser rätt mycket i jobbet här. Arlanda är en av de värsta flygplatserna i Europa. Jag vill inte säga "värst", för jag har varit på ställen som Timisoara och det är inte direkt nån höjdare heller, och det är alltid problem när man bygger om, men i medel över lång tid är nog Arlanda den sämsta större flygplatsen. De bygger ALLTID om, och man skall ALLTID vallas igenom varenda jävla butik när man byter. Det brukade vara så att man var tvungen att passera säkerhetskontrollen när man bytte från inrikes till utrikes. Det lär vara borta nu, men jag har undvikit flygplatsen i rätt många år nu. Kata-jävla-strof.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

30min senare? Kom hit istället där man får vänta tills näata dag om man missar 🤣🤣

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Avstängd
Skrivet av IceMan(FZ):

30min senare? Kom hit istället där man får vänta tills näata dag om man missar 🤣🤣

Om det var mitt inlägg du syftade på så missade jag inte planet, jag fick bara springa, lös i magen med tung packning, genom flygplatsen (en dryg kilometer) på kort tid. Men det hade väl inte varit hela världen om jag missade, då gick det KLM-flyg varannan timme på dagtid eller så och det var ju inte jag som betalade. Men bakis och lös i magen är inte direkt det roligaste läget att hänga på en flygplats i onödan ett par timmar (till).

Permalänk
Medlem

Pre-Corona flög jag massor i jobbet, ca 40-50 ToR Resor per år.

Det som står klart är att flygplatserna tar SAFTIGT betalt av alla som vill vara i närheten av deras infrastruktur.
i tur och ordning är valet av färdmedel från flygplatsen placerade efter hur mycket näringsidkarna är villiga
att betala till flygplatsoperatören.

i Tur och ordning

1: Snabbtåg, Biljetterna från flygplatsen brukar vara ca 10EUR dyrare per passagerare dyrare från flygplatsen än från andra ställen
2: Taxi, Bilarna brukar betala ca 10EUR per bil för inpassage till påstigningszonen på flygplatsen.
3: Premiumparkering för egen bil brukar kosta ca 25EUR per dygn eller 40EUR per dygn i varmgarage
4: Semipremiumparkering och hyrbilar brukar kosta ca 10EUR per dygn och ofta ca 10 minuters promenad från Premium
5: Flygbussar (Här får kan känna på hur det är att vara boskap för att spara några hundralappar)
6: Ekonomiparkering med busstransfer brukar kosta ca 50EUR per vecka

Koncensus är att det är Taxi eller snabbtåg som gäller, min erfarenhet är att det brukar spara ca 60 minuter att välja taxi
eller snabbtåg men det kostar såklart en slant.

Upplägget är att det skall vara obekvämt att välja ekonomialternativen för att göra det mer sannolikt att kunden skall
köpa premium och på så vis tjänar flygplatsen mer pengar

Permalänk
Medlem

Får man låna tråden lite för råd?

Jag ska ut och flyga för första gången på ett bra tag från Arlanda på torsdag och det blir (tyvärr) Ryanair. (Semi-panikbokning i samband med Europabortamatch i fotboll).

Som jag förstått det är det Terminal 4 som gäller för Ryanair på Arlanda.

Frågor:

- Visst har Terminal 4 och Ryanair en egen och dedikerad säkerhetskontroll, dvs man behöver inte använda de i Terminal 5?
- Avgång 06.45, borde räcka fint att vara där 1h innan avgång? (Ska inte checka in bagage)
- Vid hemresa och ankomst tolkar jag det som att man behöver gå via den nybyggda (och långa) tunneln under Sky City för att komma ut vid ankomsthallen T5

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Får man låna tråden lite för råd?

Jag ska ut och flyga för första gången på ett bra tag från Arlanda på torsdag och det blir (tyvärr) Ryanair. (Semi-panikbokning i samband med Europabortamatch i fotboll).

Som jag förstått det är det Terminal 4 som gäller för Ryanair på Arlanda.

Frågor:

- Visst har Terminal 4 och Ryanair en egen och dedikerad säkerhetskontroll, dvs man behöver inte använda de i Terminal 5?
- Avgång 06.45, borde räcka fint att vara där 1h innan avgång? (Ska inte checka in bagage)
- Vid hemresa och ankomst tolkar jag det som att man behöver gå via den nybyggda (och långa) tunneln under Sky City för att komma ut vid ankomsthallen T5

1: Ja och Nej Ibland stänger dom säkerhetskontrollerna i T4 PGA personalbrist och hänvisar alla till Terminal 5.
2: Vill du vara helt säker så räcker inte 1h pga personalbristen för att vara säker krävs 2h
Boarding är oftast 30 minuter innan avgång.
3: Ja du behöver gå i tunneln, men ofta landar planen på annan plats pga förseningar och du får kallt räkna med strul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

1: Ja och Nej Ibland stänger dom säkerhetskontrollerna i T4 PGA personalbrist och hänvisar alla till Terminal 5.
2: Vill du vara helt säker så räcker inte 1h pga personalbristen för att vara säker krävs 2h
Boarding är oftast 30 minuter innan avgång.
3: Ja du behöver gå i tunneln, men ofta landar planen på annan plats pga förseningar och du får kallt räkna med strul

Tack för feedback! Ja, 1h kanske är något snävt men det är inte högsäsong samt tidigt på morgonen och den värsta krisen är löst nu, dvs det är inte sommaren 2022 så det borde fungera. 2h innan känns lite "Dad Airport mode" etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Tack för feedback! Ja, 1h kanske är något snävt men det är inte högsäsong samt tidigt på morgonen och den värsta krisen är löst nu, dvs det är inte sommaren 2022 så det borde fungera. 2h innan känns lite "Dad Airport mode" etc.

Jag skulle inte köra på 1 timme, det känns för kort, gaten stänger också en tid före avgångstiden. Som exempel skriver sas att gaten stänger 20 minuter före avgång. 2 timmar skulle jag inte säga är dad airport mode, utan mer safe mode.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Jag ska ut och flyga för första gången på ett bra tag från Arlanda på torsdag och det blir (tyvärr) Ryanair.

Glöm inte att checka-in online så fort du kan med Ryanair. Annars finns det en risk att din biljett säljs till någon annan (om du missar incheckningstiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Får man låna tråden lite för råd?

Jag ska ut och flyga för första gången på ett bra tag från Arlanda på torsdag och det blir (tyvärr) Ryanair. (Semi-panikbokning i samband med Europabortamatch i fotboll).

Som jag förstått det är det Terminal 4 som gäller för Ryanair på Arlanda.

Frågor:

- Visst har Terminal 4 och Ryanair en egen och dedikerad säkerhetskontroll, dvs man behöver inte använda de i Terminal 5?
- Avgång 06.45, borde räcka fint att vara där 1h innan avgång? (Ska inte checka in bagage)
- Vid hemresa och ankomst tolkar jag det som att man behöver gå via den nybyggda (och långa) tunneln under Sky City för att komma ut vid ankomsthallen T5

Det var precis det vi gjorde, t4 har säkerhetskontrollen direkt innanför dörrarna och det gick sjukt smidigt på avresan. En timme duger om det inte strular, men bättre med lite mer marginal, kanske 80-90 minuter

Räkna med bökigare hemkomst bara

Permalänk
Medlem

Måste bara skriva i denna tråd också då jag precis landat i Arlanda mitt i natten (kl 1).

Det finns INGA bra alternativ att ta sig hem till Stockholm centralt nattetid om inte någon hämtar.

TAXI: Både Taxi Sthlm, Kurir, Uber, Bolt etc. ville ha hela 1000 kr(!) till Stockholm City. Det var KAOS med folk utanför, massa turister och hög efterfrågan. Därför de försöker luras, men man har ju inget val när Flygbussarna, Arlanda Express, och SL inte går längre.

Visst, hade kunnat åka SL men det hade tagit 2 timmar hem med massa byten.

Arlanda Express är f.ö jävla dyrt, 320 kr för en person? I Finland (Helsingfors) kostar tåget 4 Euro till stan från flygplatsen, dessutom går den mycket oftare och är helt klanderfri.

Nej, Arlanda är definitivt den sämsta flygplatsen jag varit på när det kommer till prisvärd, pålitlig och snabb kommunikation in till huvudstaden från flyget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det känns som svenska flygplatser generellt är drabbade av någon slags storhetsvansinne. De tror att de är stora internationella flygplatser när de egentligen är i storleksordningen mindre regionala flygplatser i många länder. De ska ha massa gater, terminaler och olika områden för att hantera en liten mängd passagerare på ett ganska litet utrymme.

Huvudet på spiken! När jag var på flygplatsen i Landvetter för nu 10 år sedan var det snack om att de skulle bygga en till landningsbana, men i princip inte bygga ut infrastrukturen runtom. Det skulle fortfarande vara halvt omöjligt att ta sig till flygplatsen utan bil såvida du inte bor i Göteborg centrum.

Som tur är har detta bygge inte inträffat än, men det finns ett par andra projekt som antingten byggs eller redan har byggts.

T.ex. har det byggts en ganska stor och överdimensionerad bro precis innan/efter av/påfarten till motorvägen. Varför? Jo, för Landvetterchefen var avis på andra flygplatser i världen att de hade det "som en portal in i landet" med en stor upplyst bro att åka under. Så därför byggde de denna bro. För att stilla hennes ego. Bron leder inte heller någonstans än, för övrigt.

Och nu har de rivit ned en massa skog på andra sidan motorvägen för att bygga första delen av "airport city". Ett vansinensprojekt, i princip. Massa kontor, shoppingcetrum, logistik etc. Varför lägger de detta 3km från terminalerna? Varför lägger de ett shoppingcentrum i princip mitt ute i skogen (för de som inte vet ligger Landvetter flygplats ganska avsides allt)? Vem ska jobba i kontoren? De enda som kan tänka sig åka dit är de som antingen passerar på Rv40 varje dag, eller de som bor i närområdet. Det ligger på tok för avsides för att någon som ska flyga/har flugit ska ha intresse att gå dit, och det är helt omöjligt för någon att jobba där ifall de inte har en bil.

Samtidigt är själva terminalsbyggnaden helt bortom räddning för dagens behov. De har verkligen försökt att retro-fit:a in allt som idag behövs, men själva byggdnaden står inte pall. De skulle behöva riva allt och bygga nytt, men detta är såklart inte möjligt.

Swedavia ska vara vinstdrivande säger de, men jag tror inte att någon har informerat de höga cheferna om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarKzY:

Måste bara skriva i denna tråd också då jag precis landat i Arlanda mitt i natten (kl 1).

Det finns INGA bra alternativ att ta sig hem till Stockholm centralt nattetid om inte någon hämtar.

TAXI: Både Taxi Sthlm, Kurir, Uber, Bolt etc. ville ha hela 1000 kr(!) till Stockholm City. Det var KAOS med folk utanför, massa turister och hög efterfrågan. Därför de försöker luras, men man har ju inget val när Flygbussarna, Arlanda Express, och SL inte går längre.

Visst, hade kunnat åka SL men det hade tagit 2 timmar hem med massa byten.

Arlanda Express är f.ö jävla dyrt, 320 kr för en person? I Finland (Helsingfors) kostar tåget 4 Euro till stan från flygplatsen, dessutom går den mycket oftare och är helt klanderfri.

Nej, Arlanda är definitivt den sämsta flygplatsen jag varit på när det kommer till prisvärd, pålitlig och snabb kommunikation in till huvudstaden från flyget.

Exakt. Sjukt pinsamt av Sverige o Swedavia.
Amsterdam o Frankfurt kostar oxå runt 4-5€ att åka in till stan med tåg.
Det är helt galet att Arlanda express kostar så mycket som det gör. O att SL pendeln oxå blir SVINDYR med Arlanda C spärravgift.
Det är väl lite bättre åt Uppsala hållet där buss nr 801 iaf går dygnet runt. Om än 1 gång i timmen mitt i natten. Men man kommer iaf till uppsala för runt 100kr.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Enkel lösning:
Då flyg är miljömässigt ohållbart, flyg inte!

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Enkel lösning:
Då flyg är miljömässigt ohållbart, flyg inte!

Buss till USA?

Nä men jag förstår va du menar. Speciellt alla buissness resenärer som åker över dagen för ett möte som skulle kunna ske över nätet. Mycket onödigt resande i jobb.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Tycker det funkar rätt bra. Flyger o andra sidan inte med lågprisflyg och tar taxi hem. Pay peanut money, get monkey seats brukar det ju heta...

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag ta mig ifrån Vallentuna till Arlanda häromveckan, kollar man en karta så ser man att dom ligger väldigt nära varandra, ungefär 1 mil fågelvägen, men ändå så tar det 1½ timme att ta sig dit då man måste ta sig hela vägen till Stockholm Central för att sen ta Arlanda Express för att komma dit. Det tar alltså kortare tid att ta sig ifrån Södertälje till Arlanda än ifrån Vallentuna. Förstår inte alls varför Roslagsbananen har byggts till Arlanda än, det hade underlättat det såå mycket för väldigt många människor, men tydligt icke tillräckligt för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarKzY:

Måste bara skriva i denna tråd också då jag precis landat i Arlanda mitt i natten (kl 1).

Det finns INGA bra alternativ att ta sig hem till Stockholm centralt nattetid om inte någon hämtar.

TAXI: Både Taxi Sthlm, Kurir, Uber, Bolt etc. ville ha hela 1000 kr(!) till Stockholm City. Det var KAOS med folk utanför, massa turister och hög efterfrågan. Därför de försöker luras, men man har ju inget val när Flygbussarna, Arlanda Express, och SL inte går längre.

Visst, hade kunnat åka SL men det hade tagit 2 timmar hem med massa byten.

Arlanda Express är f.ö jävla dyrt, 320 kr för en person? I Finland (Helsingfors) kostar tåget 4 Euro till stan från flygplatsen, dessutom går den mycket oftare och är helt klanderfri.

Nej, Arlanda är definitivt den sämsta flygplatsen jag varit på när det kommer till prisvärd, pålitlig och snabb kommunikation in till huvudstaden från flyget.

Vilket haveri! Att inte ens flygbussarna kan köra turer dygnet runt under högsäsongen (sommar) kan jag tycka är lite märkligt, efterfrågan lär ju definitivt finnas för 30-minuterstrafik iaf! 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vilket haveri! Att inte ens flygbussarna kan köra turer dygnet runt under högsäsongen (sommar) kan jag tycka är lite märkligt, efterfrågan lär ju definitivt finnas för 30-minuterstrafik iaf! 🤔

Vart skall du få tag i personalen mitt i semestern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Vart skall du få tag i personalen mitt i semestern?

Mig veterligen så återkommer sommar och semesterperioden varje år så det behöver man planera och ev. rekrytera för som på alla arbetsplatser.

Sedan var kritiken inte riktad mot Flygbussarna specifikt men vi kan nog alla instämma i att det är för dåligt att Sveriges största flygplats inte har tillräckligt goda kommunikationer dygnet runt mitt i högsäsong.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara läge att kolla upp saker, t ex Flygbussarnas tidtabell, då det är fullt med klagomål utifrån direkta faktafel i tråden. Man behöver inte heller åka hela vägen in till Stockholm för att ta sig från Vallentuna till Arlanda, även om det är lite segt och extra segt nu på grund av att pendeltågen inte går via Arlanda pga att det fortfarande bara är ett spår förbi Blackvreten efter urspårningen. Inte heller är det Swedavia som sätter vare sig stationsavgift eller har hittat på Arlanda Express.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chmat76:

Huvudet på spiken! När jag var på flygplatsen i Landvetter för nu 10 år sedan var det snack om att de skulle bygga en till landningsbana, men i princip inte bygga ut infrastrukturen runtom. Det skulle fortfarande vara halvt omöjligt att ta sig till flygplatsen utan bil såvida du inte bor i Göteborg centrum.

Jo, jag fattar inte att de inte dragit tågspår till flygplatsen, spåren går ju på andra sidan motorvägen och det finns redan några gamla stickspår där att koppla in sig på liksom.

Citat:

Som tur är har detta bygge inte inträffat än, men det finns ett par andra projekt som antingten byggs eller redan har byggts.

T.ex. har det byggts en ganska stor och överdimensionerad bro precis innan/efter av/påfarten till motorvägen. Varför? Jo, för Landvetterchefen var avis på andra flygplatser i världen att de hade det "som en portal in i landet" med en stor upplyst bro att åka under. Så därför byggde de denna bro. För att stilla hennes ego. Bron leder inte heller någonstans än, för övrigt.

Det känns som Göteborg (med omnejd) gärna bygger sådana "skrytbyggen" ganska ofta, eller så ser jag bara det här för att jag bor här. Fina fasader men ingen djupare tanke på vad som ska finnas bakom liksom. De lägger sjuka mängder pengar på att locka turister men tänker inte på att saker ska funka och kunna nyttjas av de som bor i staden också.

Citat:

Och nu har de rivit ned en massa skog på andra sidan motorvägen för att bygga första delen av "airport city". Ett vansinensprojekt, i princip. Massa kontor, shoppingcetrum, logistik etc. Varför lägger de detta 3km från terminalerna? Varför lägger de ett shoppingcentrum i princip mitt ute i skogen (för de som inte vet ligger Landvetter flygplats ganska avsides allt)? Vem ska jobba i kontoren? De enda som kan tänka sig åka dit är de som antingen passerar på Rv40 varje dag, eller de som bor i närområdet. Det ligger på tok för avsides för att någon som ska flyga/har flugit ska ha intresse att gå dit, och det är helt omöjligt för någon att jobba där ifall de inte har en bil.

Jo. Nästan oavsett placering så känns det ju ganska verklighetsfrånvänt att bygga ett stort köpcenter idag. De som finns har alla tomma butikslokaler som de inte lyckas få hyresgäster till, det spelar ingen roll om det är mitt i stan, som Nordstan, strax utanför med "bra kommunikationer" som Frölunda Torg eller längre bort som Kållered, Freeport eller så. Modellen med stora köpcenter har passerat sin storhetstid och den lär inte komma tillbaka. Och att lägga ett vid flygplatsen är förstås minst ett snäpp dummare igen. Vem vill handla där? Tror de att man ska "passa på" när man har varit iväg på semester en vecka eller två att stanna, med all packning och allt, för att shoppa lite (sannolikt till överpriser dessutom)? Tror de att affärsresenärer från andra ställen vill stanna kring flygplatsen? Inte en chans. Flygplatser är ett nödvändigt ont, inte en destination liksom.

Citat:

Samtidigt är själva terminalsbyggnaden helt bortom räddning för dagens behov. De har verkligen försökt att retro-fit:a in allt som idag behövs, men själva byggdnaden står inte pall. De skulle behöva riva allt och bygga nytt, men detta är såklart inte möjligt.

Swedavia ska vara vinstdrivande säger de, men jag tror inte att någon har informerat de höga cheferna om detta.

Nej. Man förstår ju att de blir lite nervösa nu efter pandemin när flyget inte har återhämtat sig än, men lösningen är ju inte att liksom satsa en massa pengar och bygga mer och mer lyx utan att vänta och se om passagerarna återvänder eller inte. Vad tror de? Att man ska välja att flyga till Landvetter istället för Köpenhamn för att flygplatsen har en lyxig fasad, för att vägen till stan är lyxigare, för att det finns ett köpcenter? Glöm det.

Innan pandemin var det många på mitt jobb som alltid hade passet i bakfickan för de fick ofta åka iväg till våra kunder runtom i Europa och världen på väldigt kort varsel exempelvis, men detta har minskat med över 95% i och med pandemin och ingen vill tillbaka till det. Cheferna upptäckte hur mycket bättre marginalerna blev när man inte skickade iväg folk hela tiden bara för att visa handlingskraft mot kunder eller liknande, och de anställda var inte direkt missnöjda med att slippa flyga iväg plötsligt hela tiden heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Själv skulle jag ta mig ifrån Vallentuna till Arlanda häromveckan, kollar man en karta så ser man att dom ligger väldigt nära varandra, ungefär 1 mil fågelvägen, men ändå så tar det 1½ timme att ta sig dit då man måste ta sig hela vägen till Stockholm Central för att sen ta Arlanda Express för att komma dit. Det tar alltså kortare tid att ta sig ifrån Södertälje till Arlanda än ifrån Vallentuna. Förstår inte alls varför Roslagsbananen har byggts till Arlanda än, det hade underlättat det såå mycket för väldigt många människor, men tydligt icke tillräckligt för att det ska vara värt det.

Hur kom du fram till den resvägen? Buss till Upplands Väsby, tåg till Märsta och buss till Arlanda tar samma tid och snabbare vissa avgångar. Buss som går Vallentuna > Upplands Väsby > Arlanda hade väl tagit 40 min, blir ändå nästan 3 mil. Buss hade alltså löst problemet.