Permalänk
Medlem

Rökt 3080?

Hej!

Jag undrar om nån mer här inne har haft liknande problem med era 3080s och om nån vet vad orsaken kan vara?
Detta är andra gången jag får upp dessa artefakter och dom försvinner alltid vid en omstart men jag tänker att jag slänger upp ett inlägg innan jag skickar in kortet för felsökning.
kortet är ett Asus GeForce RTX 3080 ROG Strix Gaming OC Evangelion Ed 12gb

Senaste drivarna är installerade via DDU

https://www.youtube.com/watch?v=fmbEuWcb_3I&ab_channel=Awesom...
https://www.youtube.com/watch?v=0Iy8mxLwVyU&ab_channel=Awesom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Hej!

Jag undrar om nån mer här inne har haft liknande problem med era 3080s och om nån vet vad orsaken kan vara?
Detta är andra gången jag får upp dessa artefakter och dom försvinner alltid vid en omstart men jag tänker att jag slänger upp ett inlägg innan jag skickar in kortet för felsökning.
kortet är ett Asus GeForce RTX 3080 ROG Strix Gaming OC Evangelion Ed 12gb

Senaste drivarna är installerade via DDU

https://www.youtube.com/watch?v=fmbEuWcb_3I&ab_channel=Awesom...
https://www.youtube.com/watch?v=0Iy8mxLwVyU&ab_channel=Awesom...

Har du testat att köra kortet med den näst senaste drivrutinen? Hade något liknande med mitt 3070 kort.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Hade också liknande artefakter med mitt 3080 och det var drivrutinerna som var problemet.
Använder nu drivrutiner från slutet av förra året utan problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag har också haft problem med artefakter med mitt 3080 lite då och då.
Ibland kan det dyka upp efter att datorn har varit på efter ett tag, Discord är oftast det som ger upp först och visar problem och sedan börjar artefakterna att visa sig mer eller mindre.
Testat att manuellt starta om drivrutinen (Win + Ctrl + Shift +B) och ibland funkar det, ibland inte. Oftast är en omstart på sin plats vilket är rätt irriterande även om det inte tar lång tid

Tycker jag har upplevt mer problem sedan jag installerade 22H2-uppdateringen för Windows 11, verkar inte riktigt vara kompis med drivrutinerna eller något.
Är rätt säker på att drivrutinerna är boven i dramat, jag kör 528.49 just nu och den verkar vara ganska stabil förutom att min skärm verkar tappa kontakten vid uppstart ganska ofta, så får rycka ut och sätta i kabeln för att väcka den.
Alltid härligt att känna att den dyraste prylen i burken fungerar lite så där

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem

Har upplevt precis samma problem som du visar i dina videoklipp, med mitt 3080 Ti ROG Strix.
Kom alltid efter att datorn varit igång några timmar, Windows loggbok visade problem med drivrutinerna.

Gjorde en ominstallation och uppdatering av drivrutinerna med DDU för några månader sedan, varit problemfritt sedan dess. Kan mycket väl ha varit en Windows uppdatering som löst det också, kört Windows 11 både när jag hade problem och nu när det fungerar, har inte installerat om Windows. Misstänker att det är dina drivrutiner eller Windows version.

Hoppas det ordnar sig

Visa signatur

AMD 7800X3D | EK-AIO 360 | MSI B650 | Corsair 32GB | MSI RTX 4070 Ti 12GB
Define R6 | Corsair RM1000X | Samsung 980 M.2 1TB | Samsung Odyssey Neo G7 4K 32"
Beyerdynamic DT 770 Pro | Logitech G Pro | Razer Huntsman V2 TKL Optical

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Har du testat att köra kortet med den näst senaste drivrutinen? Hade något liknande med mitt 3070 kort.

Detta dök inte upp på förra versionen utan det här problem dök upp för några veckor sen så kanske för förra drivaren kan det ha varit.

Skrivet av BengaBang:

Hade också liknande artefakter med mitt 3080 och det var drivrutinerna som var problemet.
Använder nu drivrutiner från slutet av förra året utan problem.

Grymt, kul att det löste sig för dig!

Skrivet av 50Spaenn:

Jag har också haft problem med artefakter med mitt 3080 lite då och då.
Ibland kan det dyka upp efter att datorn har varit på efter ett tag, Discord är oftast det som ger upp först och visar problem och sedan börjar artefakterna att visa sig mer eller mindre.
Testat att manuellt starta om drivrutinen (Win + Ctrl + Shift +B) och ibland funkar det, ibland inte. Oftast är en omstart på sin plats vilket är rätt irriterande även om det inte tar lång tid
Det är så pass alltså, jag får testa det nästa gång det dyker upp!

Tycker jag har upplevt mer problem sedan jag installerade 22H2-uppdateringen för Windows 11, verkar inte riktigt vara kompis med drivrutinerna eller något.
Är rätt säker på att drivrutinerna är boven i dramat, jag kör 528.49 just nu och den verkar vara ganska stabil förutom att min skärm verkar tappa kontakten vid uppstart ganska ofta, så får rycka ut och sätta i kabeln för att väcka den.
Alltid härligt att känna att den dyraste prylen i burken fungerar lite så där

Fy fan va träligt haha.. Förstår vad du menar, ibland saknar man äldre generationer som fungerade som en gammal volvo, det bara gick och gick utan större strul xD

Skrivet av Roserud:

Har upplevt precis samma problem som du visar i dina videoklipp, med mitt 3080 Ti ROG Strix.
Kom alltid efter att datorn varit igång några timmar, Windows loggbok visade problem med drivrutinerna.

Gjorde en ominstallation och uppdatering av drivrutinerna med DDU för några månader sedan, varit problemfritt sedan dess. Kan mycket väl ha varit en Windows uppdatering som löst det också, kört Windows 11 både när jag hade problem och nu när det fungerar, har inte installerat om Windows. Misstänker att det är dina drivrutiner eller Windows version.

Hoppas det ordnar sig

Det hoppas jag med då den här datorn börjar kosta enorma pengar att hålla igång.. Men jag ska testa och installera en drivare ifrån förra året och hoppas på det bästa!

Permalänk
Medlem

Hur gick det med drivisarna? Hjälpte det?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hur gick det med drivisarna? Hjälpte det?

Än så länge har det fungerat bra, drog in ett par drivare som kom ut december 2022 och den tickar på! Återkommer om den dummar sig mer. Finner det lite konstigt att det är några som har liknande problem med samma typ av grafikkort..

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Awsmkiid:

Än så länge har det fungerat bra, drog in ett par drivare som kom ut december 2022 och den tickar på! Återkommer om den dummar sig mer.

Gött att det (kanske?) löste sig

Skrivet av Awsmkiid:

Finner det lite konstigt att det är några som har liknande problem med samma typ av grafikkort..

Egentligen inte så konstigt då ni kör(de) samma drivrutiner

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, kortet fick åka tillbaks till återförsäljaren. Ny och bättre kabel och nya drivare gav samma symptom både på displayport samt hdmi med olika paneler..

Permalänk
Medlem

Uppdatering, mitt kort va helt rökt. Minnena i det va trasigt.