Duckduckgo lanserar spårningsfri webbläsare till Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller verkligen med om att alla ljuger. Stör mig på att Ukraina presenterar hur många ryska militära enheter som likviderats (siffror som ingen annan verifierat eller håller med om), men säger inget om egna förluster. Bara ett litet exempel såklart.

Jag tycker dock att det är skillnad på en diktatur som anfaller något åtminstone försök till demokratisk start efter år av politiska kuppförsök som misslyckas (något åt det hållet i alla fall). Ukraina gav ju upp sina kärnvapen frivilligt för att slippa just denna situation. Inte alls att Ukraina är felfria, men de var på något vis på väg mot frihet (yttrandefrihet och liknande) och allmänt bättre stående.

Lite olika skala på lögnerna helt enkelt. Censur är verkligen inte vägen heller, men finns många som länkar och läser utan att analysera djupare. Svårt att stoppa sådant. Ska man flagga sådant innehåll? Lägga en varningsbanner? Dumförklara individer som delar utan att veta bättre? Jag har inga bra svar, men det känns lite som att de försöker något i alla fall. Oklart vad som skulle vara bättre

Känns som något off-topic nu när du pratar om diktaturer, Ukraina/Rysslandkriget och deras propaganda.

Webbläsare med integritetsfokus handlar det ändå om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Känns som något off-topic nu när du pratar om diktaturer, Ukraina/Rysslandkriget och deras propaganda.

Webbläsare med integritetsfokus handlar det ändå om.

DuckDuckGo censurerar sökresultat som är Pro-Ryssland, så helt off-topic är det väl inte?

Källa:
https://twitter.com/yegg/status/1501716484761997318

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Känns som något off-topic nu när du pratar om diktaturer, Ukraina/Rysslandkriget och deras propaganda.

Webbläsare med integritetsfokus handlar det ändå om.

Det är väl ontopic eftersom det handlar om möjligheten att kunna få tillgång till information via duckduckgo's tjänster? Det signalerar vad bolaget har för värderingar. Det påverkar mig när det gäller ett verktyg jag använder för att samla in information.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det är väl ontopic eftersom det handlar om möjligheten att kunna få tillgång till information via duckduckgo's tjänster? Det signalerar vad bolaget har för värderingar. Det påverkar mig när det gäller ett verktyg jag använder för att samla in information.

Att börja dra in diktaturer, ukraina/ryssland-kriget, propaganda är offtopic. Plus att det slutar alltid i sandlåda.

Sen är det väl ändå skillnad på artikeln. Som handlar om deras webbläsare och inte sökmotor som ni pratar om.

Permalänk
Skrivet av ryeshack:

LibreWolf lätt intressant. Testade direkt, men allt i Twitch hackar för mig.

Kan det bero på att Twitch sparar och spårar mycket av ditt användande?

Bara cookie policyn är läsvärd:

"Twitch uses personal data collected on our services, such as page visits through cookies and other device identifiers, to generate personalized content, remember your preferences, analyze usage to improve our products, and measure the effectiveness of our campaigns to acquire new users. If you agree, we will also permit trusted third party to obtain data from our services or store and access cookies on your device to deliver personalised ads, measure effectiveness, and create audience insights. Please see our Cookie Notice to learn more. By clicking "Accept Cookies", you consent to this activity. Click "Manage Cookies" to decline these cookies, make more detailed choices, or learn more."

Så kanske använda flera olika browsers för diverse ändamål, det gör jag.

För närvarande använder jag Brave, Dissenter, Firefox, Pale Moon, Tor Browser - bland annat.

Olika verktyg för olika ändamål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Det jag inte får ihop med DuckDuckGo är att deras CEO och grundare Gabriel Weinberg har sagt att han är för censur (När kriget bröt ut i Ukraina blockerar han Rysslands krigspropaganda... Varför blockerar han inte västvärldens krigspropaganda också?). Har också märkt att i URL-förslagsfunktionen så saknas några större webbsidor som presenterar informationen som inte är PK.

Det är skillnad på att rena lögner som diktaturen Ryssland sprider, och partiskt rapporterande om Ukraina. Kom alltid ihåg, att som diktatur har Ryssland bara att vinna på lögner, och som demokrati har Ukraina allt att förlora på det, eftersom att det förr eller senare kommer fram. Det Ryssland sysslar med är rena fantasier, medans Ukraina rapporterar sanningar. Skulle UA inte göra det skulle dom riskera allt stöd ifrån Väst för liten eller ingen vinning.

Gabriel är inte heller för censur. Censur är något som regeringar kan få för sig då man föhindrar media och människor att säga X. Censur har inget alls att göra med vad en individuell aktör gör eller inte gör, oavsett vad extremhögern annars vill tycka.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Propp_Orvar:

Kan det bero på att Twitch sparar och spårar mycket av ditt användande?

Bara cookie policyn är läsvärd:

"Twitch uses personal data collected on our services, such as page visits through cookies and other device identifiers, to generate personalized content, remember your preferences, analyze usage to improve our products, and measure the effectiveness of our campaigns to acquire new users. If you agree, we will also permit trusted third party to obtain data from our services or store and access cookies on your device to deliver personalised ads, measure effectiveness, and create audience insights. Please see our Cookie Notice to learn more. By clicking "Accept Cookies", you consent to this activity. Click "Manage Cookies" to decline these cookies, make more detailed choices, or learn more."

Så kanske använda flera olika browsers för diverse ändamål, det gör jag.

För närvarande använder jag Brave, Dissenter, Firefox, Pale Moon, Tor Browser - bland annat.

Olika verktyg för olika ändamål.

Nej där går min gräns. Stannar med FF.

Permalänk
Medlem

DDG browser är baserad på blink, så jag avstår. Källkoden är alldeles för komplicerad och stor för att kunna bli audited av deras lilla team. Ska du köra blink, välj vivaldi eller edge och kläm in extensions som blockerar allt du oönskar.

Ett sundare val vore att kolla på browsers som har en annan engine, kanske en med säkerhet i första hand.
Goanna, gecko osv är väl de säkraste för windows. I linux så väljer jag att köra netsurf-fb i isolerad framebuffer container. netsurf har inte mycet till extentions eller funktioner, men då även lägre attackyta.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Att börja dra in diktaturer, ukraina/ryssland-kriget, propaganda är offtopic. Plus att det slutar alltid i sandlåda.

Sen är det väl ändå skillnad på artikeln. Som handlar om deras webbläsare och inte sökmotor som ni pratar om.

Det är väl bra att backa upp sina påståenden med konkreta exempel/bevis och inte bara häva ur sig saker?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Censur har inget alls att göra med vad en individuell aktör gör eller inte gör, oavsett vad extremhögern annars vill tycka.

Så om man tycker det, då tillhör man extremthögern. Det är just sådana uttryck som delar oss som folk.

Tycker man inte att saker skall cencureras, då är man nazist, älskar man cencur, då är man AFA.

Sluta splittra oss.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så om man tycker det, då tillhör man extremthögern. Det är just sådana uttryck som delar oss som folk.

Tycker man inte att saker skall cencureras, då är man nazist, älskar man cencur, då är man AFA.

Sluta splittra oss.

De som sysslar med argumentationsfel har jag inget intresse att diskutera vidare med. Hej då!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Så om man tycker det, då tillhör man extremthögern. Det är just sådana uttryck som delar oss som folk.

Tycker man inte att saker skall cencureras, då är man nazist, älskar man cencur, då är man AFA.

Sluta splittra oss.

Censur handlar om vad staten beslutar att folk får och inte får göra, lagar och regler, begränsningar i yttrandefrihet

Vad en enskild aktör väljer att göra på sin egen plattform är aldrig censur, precis som regler och moderatorer på den här sidan

Yttrandefrihet handlar om vad en enskild individ får göra, inte att den har rätt att göra något på någon annans plattform

Det förra inlägget pratade om handlar om är att många använder ordet censur helt felaktigt, när de känner att de inte får skriva vad som helst eller känner sig begränsade

Om många av de stora plattformarna agerar liknande kanske man ska istället fundera varför inlägg med vissa innehåll oftare möts av motstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Censur handlar om vad staten beslutar att folk får och inte får göra, lagar och regler, begränsningar i yttrandefrihet

Vad en enskild aktör väljer att göra på sin egen plattform är aldrig censur, precis som regler och moderatorer på den här sidan

Yttrandefrihet handlar om vad en enskild individ får göra, inte att den har rätt att göra något på någon annans plattform

Det förra inlägget pratade om handlar om är att många använder ordet censur helt felaktigt, när de känner att de inte får skriva vad som helst eller känner sig begränsade

Om många av de stora plattformarna agerar liknande kanske man ska istället fundera varför inlägg med vissa innehåll oftare möts av motstånd

Fast nu missade du helt vad mitt inlägg handlade om. Det handlade inte om censur alls. Det nämndes som exempel, men det handlade inte om det. Läs igen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Någon som testat webbläsaren?

https://duckduckgo.com/windows

Har fått inbjudan, men klarar inte av systemkraven.

Tydligen krävs Windows 10 20H1 eller nyare, så min maskin med Windows 10 LTSC 2019 ratades.