Vettig telefon i litet format?

Permalänk
Medlem

Vettig telefon i litet format?

Ja finns det egentligen.
Jag brukar vanligen köpa telefon för 2-3000kr, hänt att det blivit 4k också.
Men jag har ganska lång livstid på dom också, minst 2 år, nuvarande är snart 3 år och fungerar utmärkt förutom att volymknapparna sagt upp sig (Galaxy A40).
Jag tycker det är en hyggligt bra telefon så som jag använder den, privat och i företaget. Vägrar ha två telefoner helt enkelt.

Så första kravet är dubbla sim (kort/e-sim whatever så långe båda nummren kan sitta i), hellst äkta dual sim active men det är väl snarare rejäl bonus om man kan få det idag. Båda mina operatörer stödjer iaf e-sim.
Gillar formatet på Iphone 4, skön att hålla i och man når i princip hela skärmen med en hand, nuvarande A40 är på gränsen för står så absolut inte större än en sådan får det vara.

Ringer in/ut väldigt mycket spec företagsnummret
SMS i stor utsträckning
Mail läses oftare än skrivs
Måste kunna ta foton i jobbet för dokumentation
Sen är det väl det vanliga med en del sociala medier och andra standardappar. Tror att dom flesta jag använder finns både i Android och IOs.
Inte livsberoende av batteritiden då jag i regel alltid har tillgång till laddning så tex format går före batteri.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

Finns typ inga "bra små" telefoner längre på Android-sidan. Jag är inget fan av Apple direkt, men har du kollat in iPhone SE?
https://www.apple.com/se/iphone-se/specs/

Permalänk
Medlem

Köp en iPhone 12 mini kanske? Inget fel på prestandan och formatet är nice, köpte sådana till båda mina föräldrar förra året då deras dåvarande iphone 6 och iphone SE first gen började ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Finns typ inga "bra små" telefoner längre på Android-sidan. Jag är inget fan av Apple direkt, men har du kollat in iPhone SE?
https://www.apple.com/se/iphone-se/specs/

Jo har sett den, ligger väl rätt i pris men.. känns billig på nått sätt, kan inte sätta fingret på vad det är riktigt. Lite slöseri med telefonstorlek i förhållande till skärmen också är en annan sak, vanesak kanske.
Användningsmässigt har jag dock ingen aning.

Rent generellt kan jag lite och inget om Apples produkter, körde en iphone 4s ett kort tag men den var defekt (fick som tillfällig jobbmobil när det begav sig)

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Köp en iPhone 12 mini kanske? Inget fel på prestandan och formatet är nice, köpte sådana till båda mina föräldrar förra året då deras dåvarande iphone 6 och iphone SE first gen började ta slut.

Ja den modellen har jag sneglat på, verkar vara riktigt vettigt format iaf.

Vad är livslängden på en Iphone tex, som sagt jag har hellre en bra telefon som går att lita på än byter 2-3ggr/år.
Är beroende av att telefonen alltid fungerar när den behöver fungera, händer väl att man glömmer ladda men det är ju inte telefonens fel.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citgho:

Ja den modellen har jag sneglat på, verkar vara riktigt vettigt format iaf.

Vad är livslängden på en Iphone tex, som sagt jag har hellre en bra telefon som går att lita på än byter 2-3ggr/år.
Är beroende av att telefonen alltid fungerar när den behöver fungera, händer väl att man glömmer ladda men det är ju inte telefonens fel.

Man kan ju alltid ha otur och saker kan gå sönder precis när som helst, men generellt kan du räkna med att en iPhone håller bra längre än valfri Android-telefon. Uppdateringar till senaste operativsystemet får du gissningsvis tills 2025-2027 eller något.

Däremot har iPhone 12 Mini tydligen ganska dålig batteritid och iPhone 13 Mini är en klar förbättring men också dyrare tyvärr.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Inaktiv

kör iPhone 13 mini sedan den släpptes 2021 och den är grym på alla sätt inklusive storleken som är behändig.
OS-uppdateringar kommer ett bra tag framöver.

Kan tillägga att jag slutat köpa nya telefoner hela tiden för att jag blev så nöjd.

Permalänk
Medlem

Hört flera som säger att "Köp en Iphone, kan inte gå fel" typ. Nu är jag inte på något sätt oteknisk men vanan har ju ganska stor makt och fördomar finns det gott om.
Hur anpassningsbar är ios tex? Fungerar det som med andoid att man kan bygga sin hemskärm som man vill ha den med ikoner, kalenderwidget och väderwidget tex?

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citgho:

Hört flera som säger att "Köp en Iphone, kan inte gå fel" typ. Nu är jag inte på något sätt oteknisk men vanan har ju ganska stor makt och fördomar finns det gott om.
Hur anpassningsbar är ios tex? Fungerar det som med andoid att man kan bygga sin hemskärm som man vill ha den med ikoner, kalenderwidget och väderwidget tex?

Jag gjorde bytet från Android till iPhone pga. jobbet för ca. ett år sedan. Körde Oneplus fram till dess. Det enda jag saknar/inte gillar är hur dålig Siri är jämfört med google assistenten, men that's it, behövde en annorlunda app för att hantera mina lösenord men det tog ingen tid att lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citgho:

Hört flera som säger att "Köp en Iphone, kan inte gå fel" typ. Nu är jag inte på något sätt oteknisk men vanan har ju ganska stor makt och fördomar finns det gott om.
Hur anpassningsbar är ios tex? Fungerar det som med andoid att man kan bygga sin hemskärm som man vill ha den med ikoner, kalenderwidget och väderwidget tex?

ja!

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tipsen här och informationen som skrivs verkar gå ganska i linje med det lilla jag forskat i saken, Iphone 12 mini. alt 13 mini. Dock förhållandevis dyra mot för vad jag brukar köpa annars.
Finns det överhuvudtaget någon andriodfån i dessa mindre storlekar kvar. Samsung hade ju någon mini också för många år sen tex.

Gjorde en snabbsökning på prisjakt och fann typ Ulefone, Asus Zenphone och någon Blackview för att ta några exempel, vilka jag inte hört/sett något om någon av dom. (Sen listades såklart Iphone SE och mini också)

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citgho:

Tipsen här och informationen som skrivs verkar gå ganska i linje med det lilla jag forskat i saken, Iphone 12 mini. alt 13 mini. Dock förhållandevis dyra mot för vad jag brukar köpa annars.
Finns det överhuvudtaget någon andriodfån i dessa mindre storlekar kvar. Samsung hade ju någon mini också för många år sen tex.

Gjorde en snabbsökning på prisjakt och fann typ Ulefone, Asus Zenphone och någon Blackview för att ta några exempel, vilka jag inte hört/sett något om någon av dom. (Sen listades såklart Iphone SE och mini också)

Kom upp en Iphone 12 mini i marknaden idag, kanske är något att kolla på?
https://www.sweclockers.com/marknad/212228-iphone-12-mini-64g...

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Jag gjorde bytet från Android till iPhone pga. jobbet för ca. ett år sedan. Körde Oneplus fram till dess. Det enda jag saknar/inte gillar är hur dålig Siri är jämfört med google assistenten, men that's it, behövde en annorlunda app för att hantera mina lösenord men det tog ingen tid att lösa.

Hur hanterade du lösenorden då kontra nu?
Enkel omställning mellan de olika operativsystemen?

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citgho:

Tipsen här och informationen som skrivs verkar gå ganska i linje med det lilla jag forskat i saken, Iphone 12 mini. alt 13 mini. Dock förhållandevis dyra mot för vad jag brukar köpa annars.
Finns det överhuvudtaget någon andriodfån i dessa mindre storlekar kvar. Samsung hade ju någon mini också för många år sen tex.

Gjorde en snabbsökning på prisjakt och fann typ Ulefone, Asus Zenphone och någon Blackview för att ta några exempel, vilka jag inte hört/sett något om någon av dom. (Sen listades såklart Iphone SE och mini också)

Asus ZenFone 9 är liten, dock inte så liten som du vill. ZenFone 9 har väldigt, väldigt bra batteritid bland annat. Kamera är inte den bästa, men inte den sämsta heller.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Redan när Galaxy A40 (2019) kom var den bland de mindre "vettiga" telefonerna, och när barnen skulle ha mobiler 2020 och 2021 så fick det bli a40 åt dem båda. Ska man titta på Samsung är det egentligen bara flaggskeppen s20, s21, s22 och s23 som är snarlika i storlek, alla andra telefoner är större. Likaså med konkurrenterna. Googles Pixel 4A var väl liten, men nyare Pixel är rejält stora.

Riktigt tråkigt faktiskt, jag har 2 barn och en fru som snart behöver nya telefoner (spelen barnen spelar får A40 att gå på knäna), och de vill ha normalstora, dvs, med dagens mått mätt "små".

Som andra nämnt, iphone 12 och 13 är rätt vassa, men dyra. Ska man gå in på begagnatmarknaden tror jag att det borde gå att hitta Galaxy S20 eller S21, eller rentav Galaxy 10e kanske, för kring 3000 beroende på skick. Dessa är mycket snabbare än Galaxy A40, markant mycket bättre på det mesta. Dock är de nog drygt 1mm bredare än A40, och den millimetern kan märkas.

En gissning är att en begagnad Iphone 12 mini kommer att klara det mesta i minst 3 år till om man inte ska ha värsta spelen eller behöver byta batteri - för det kan hända.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Citgho:

Hur hanterade du lösenorden då kontra nu?
Enkel omställning mellan de olika operativsystemen?

Jag ställde en min Oneplus att använda gester, dvs. att svepa in från sidorna för framåt/bakåt, menyer etc. och eftersom iPhone använder samma koncept så var det i princip sömlöst.

Mina lösenord ligger i en .kdb-fil i min Google Drive, som jag på min Oneplus öppnade med Keepass egna app. Fanns ingen till iOS när jag bytte över, så letade och fann en app som heter Keepassium som gör samma sak.

Sedan vill jag slå ett slag för att köpa begagnade iPhones. Otroligt mycket telefon finns till salu på blocket, det är enda man vill kolla är ju dess fysiska skick, batterihälsan och kvitto. Finns många tusenlappar att spara.