Förbättra ljudupplevelsen med nätverkskabel för 16 000 kronor

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BobMarley:

Snart börjar man väl prata om ljudkvaliteten på en MP3 beroende på om den är sparad på en MLC eller QLC SSD.
Var det Monster Cable som hade silverpläterade kablar och hävdade att diskanten färdades närmare ytan på koppartråden och på så sätt förbättrade man diskanten.
Visst, höga frekvenser har en tendens att färdas närmare ytan, men då pratar vi gigahertz, inte 20 - 20000 hertz
Jag har arbetat med mobiltelefoni och basstationer. En del stora filter har silverbelagd yta invändigt.

Ja skineffekten är intressant, en del gör så medans andra använder tunna ledare som är separatisolerade så att signalen inte kan tränga ner i ledaren eller hoppa till en annan tråd och andra har använt rör så att det bara finns ett "ytskikt".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

tar 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Det gör mig så irriterad att jag har en Audioquest USB-DAC. Har använt den i flera år. Ljudet är riktigt bra, aldrig haft problem med den och den driver tyngre hörlurar utan problem.

Skulle ge produkten 10/10.
Men hur fan skulle jag kunna rekommendera andra till att köpa den, eller varför skulle jag köpa en ny/bättre modell i framtiden om den nuvarande går sönder när företaget som tillverkar den också säljer snakeoil?

Tack för min dragonfly, men att handla från samma företag igen lär inte hända.

Alla företag är ute efter att tjäna pengar. Marknaden avgör om produkterna de säljer har en efterfrågan. Du behöver nog inte bry dig så mycket om att göra ”rätt” sak genom att köpa en USB-dac från ett annat företag som försöker tjäna pengar.

Själv tycker jag mina Audioquest Nighthawks är de bästa hörlurarna som finns. Lustigt nog va den medföljande kabeln skit 😄

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Alla företag är ute efter att tjäna pengar. Marknaden avgör om produkterna de säljer har en efterfrågan. Du behöver nog inte bry dig så mycket om att göra ”rätt” sak genom att köpa en USB-dac från ett annat företag som försöker tjäna pengar.

Själv tycker jag mina Audioquest Nighthawks är de bästa hörlurarna som finns. Lustigt nog va den medföljande kabeln skit 😄

Fast när företagen med antingen medvetet eller omedvetet falsk marknadsföring lurar på folk dyra prylar som inte gör nån faktiskt märkbar skillnad för människor (aka ormolja) för att tjäna sina pengar så är det ett ruttet företag o bör inte stödjas öht.
Att vara ärlig är _viktigt_.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Fast när företagen med antingen medvetet eller omedvetet falsk marknadsföring lurar på folk dyra prylar som inte gör nån faktiskt märkbar skillnad för människor (aka ormolja) för att tjäna sina pengar så är det ett ruttet företag o bör inte stödjas öht.
Att vara ärlig är _viktigt_.

Och därför finns det marknadsföringslagar som Audioquest och andra företag följer. Att du ogillar deras produkter gör inte företaget ruttet.
Är Hermés mer ruttet än HM menar du?

Det är mitt jobb bland annat att hitta nya varumärken för den svenska marknaden av sport/friluft och kökstillbehör. Jag kan lova dig att det inte finns ett enda företag som inte använder ”förbättra världen” som en sales pitch 2023.

Tycka vad man vill om Audioquests snordyra kablar men att låtsats att det är satan själv som konkurrerar med andra reko företag är att _inte_vara_ärlig_

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Sötast
Skrivet av eFoppa:

Alla företag är ute efter att tjäna pengar. Marknaden avgör om produkterna de säljer har en efterfrågan. Du behöver nog inte bry dig så mycket om att göra ”rätt” sak genom att köpa en USB-dac från ett annat företag som försöker tjäna pengar.

Själv tycker jag mina Audioquest Nighthawks är de bästa hörlurarna som finns. Lustigt nog va den medföljande kabeln skit 😄

Njae, håller inte med.

Jag köper hellre produkter från ett företag som säljer det de säger att de säljer.

Inte påhittskit som utnyttjar folk som har fastnat i någon form av negativ spiral vilket leder till att man faktiskt kan lägga 20.000 kronor på en kabel vilket ger dem en känsla av lugn/bättre/ångestdämpande.

Det är till att utnyttja människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Tror du menar "monster", Supra gör jättefina kvalitetskablar som visserligen kostar lite mer men man betalar för att dom är mekaniskt välgjorda.

Jag tycker audiofiler har sköna diskussioner. Dom kan diskutera vilken MP3 som låter bäst, den som streamas från nätet eller USB-sticka. Det är bäst att inte lägga sig i men det är lite popcorn-time.

Jag fattar inte hur en audiofil kan bry sig om mp3 när det finns AAC, FLAC och opus.
AAC är väl inte mil ifrån mp3, men det är ju i alla fall bättre eller?

Opus kommer aldrig att anammas men jag själv halverar bitrate med den och har svårt att uppleva en märkbar försämring av ljudkvalitet.

Säg att spotify fick för sig att byta från vorbis till opus, inte minst för alla poddar, de skulle kunna spara data och lagringsutrymme, eller ge bättre ljud för samma bitrate.

För de som inte redan vet, youtube har bland annat Opus som ljudström till videos.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Och därför finns det marknadsföringslagar som Audioquest och andra företag följer. Att du ogillar deras produkter gör inte företaget ruttet.
Är Hermés mer ruttet än HM menar du?

Det är mitt jobb bland annat att hitta nya varumärken för den svenska marknaden av sport/friluft och kökstillbehör. Jag kan lova dig att det inte finns ett enda företag som inte använder ”förbättra världen” som en sales pitch 2023.

Tycka vad man vill om Audioquests snordyra kablar men att låtsats att det är satan själv som konkurrerar med andra reko företag är att _inte_vara_ärlig_

Så bara för ett företag råkar följa nån lag så är allt moraliskt korrekt? O För övrigt tvivlar jag på att det egentligen är fullt lagligt. Men visst finns inget perfekt företag, men det finns ju olika grader av helvetet där Hermés kanske ligger lite längre än än H&M. Dock ser jag inte hur man på nåt sätt kan försvara företag som säljer nåt som klart o tydligt är överprissatt ormolja till folk som inte vet bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Låter varmt men har man mycket ström och stora förluster i kabeln så går det nog att få silvret att smälta men isoleringen behöver ju tåla det för att det inte ska rinna ut.

Va nog inte flytande silver, men han sa att kablarna va gjorda av silver..kanske något i stil med detta men såklart 10 gånger finare:
https://www.brl.se/sv/artiklar/qed-performance-silver-micro-1...

Jag va hos kund i fråga för att sätta upp en FM antenn till hans ljudanläggning. (Jobbar som antenntekniker) men istället för att sätta upp en traditionell rundstrålande FM-antenn för 38mm maströrsmontage hade han specialbeställt en FM antenn för 8000 kr ifrån USA vanlig Fm antenn kostar typ 300 kr när jag monterar

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Så bara för ett företag råkar följa nån lag så är allt moraliskt korrekt? O För övrigt tvivlar jag på att det egentligen är fullt lagligt. Men visst finns inget perfekt företag, men det finns ju olika grader av helvetet där Hermés kanske ligger lite längre än än H&M. Dock ser jag inte hur man på nåt sätt kan försvara företag som säljer nåt som klart o tydligt är överprissatt ormolja till folk som inte vet bättre.

Jag sa inte att det va moraliskt korrekt. Jag sa att lagarna är till för att förhindra företag från att lura människor. Antingen finns det hål i lagen eller så uppfyller Audioquest de legala kraven.

Försvarar företag? Snälla, jag skiter i Audioquest. Mitt svar var att om man är nöjd med en produkt är det dumt att skämmas över den för att samma företag säljer produkter man tycker är överprisade.

Såg att du rekommenderade en fjällräven-ryggsäck i en annan tråd. Om du lade lite mindre tid på att diskutera EQ och kablar och gjorde lite mer research kring ägaren till Fjällräven och Naturkompaniet kanske du inte köper en Fjällräven nästa gång. Personligen tycker jag det är betydligt mer ohederligt vad dem gör (speciellt när de använder Naturkompaniet som lockbete och sen kopierar andra människors jobb). Mönsterskyddet är dock IP-rätternas svagaste.

POÄNGEN är inte att klanka ner på Fjällräven (även om jag har en del åsikter om hur fair det är att driva både tillverkning och retail) utan snarare att gemene man har helt enkelt dålig koll oavsett om det är kablar eller outdoor för att kunna avgöra huruvida ett företag är ”reko” eller ej. Om det räcker för dig att du tycker priserna är för höga så får det stå för dig.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Väntar på premium-versionen av kabeln.
Dock så borde alla gå över till trådlösa högtalare så man slipper risken att få dålig signal med billiga kablar!

Kör trådlöst i datarummet, pga att jag inte kan ha dyra kablar, så har jag fyllt rummet med hifi-luft från både audioquest och Nordost, riktigt fint, signalen framförs nu friktionsfritt i min nya hifiluft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag sa inte att det va moraliskt korrekt. Jag sa att lagarna är till för att förhindra företag från att lura människor. Antingen finns det hål i lagen eller så uppfyller Audioquest de legala kraven.

Försvarar företag? Snälla, jag skiter i Audioquest. Mitt svar var att om man är nöjd med en produkt är det dumt att skämmas över den för att samma företag säljer produkter man tycker är överprisade.

Såg att du rekommenderade en fjällräven-ryggsäck i en annan tråd. Om du lade lite mindre tid på att diskutera EQ och kablar och gjorde lite mer research kring ägaren till Fjällräven och Naturkompaniet kanske du inte köper en Fjällräven nästa gång. Personligen tycker jag det är betydligt mer ohederligt vad dem gör (speciellt när de använder Naturkompaniet som lockbete och sen kopierar andra människors jobb). Mönsterskyddet är dock IP-rätternas svagaste.

POÄNGEN är inte att klanka ner på Fjällräven (även om jag har en del åsikter om hur fair det är att driva både tillverkning och retail) utan snarare att gemene man har helt enkelt dålig koll oavsett om det är kablar eller outdoor för att kunna avgöra huruvida ett företag är ”reko” eller ej. Om det räcker för dig att du tycker priserna är för höga så får det stå för dig.

Som sagt, olika grader av helvetet. Dom flesta stora företag håller på med skit på diverse olika plan, men Fjällräven är åtminstone ärliga med sina produkter (som dessutom inte kostar månadslöner). Jag menar det som står på hemsidan om Fjällräven Räven 20 är att den har 12 fack på sammanlagt 20 liter som är sydd av ett starkt material med flera starka sömmar jadda jadda, o det stämmer väldigt bra av min erfarenhet efter att ha använt den i några månader nu (sen att den ska vara gjort av nåt eko-material kan jag nog ändå ta med en nypa salt).
Dom här ljudföretagen däremot säger är att deras kalbar är diamantplätterade enhörningshår flätade av gravida jungfrudvärgar vilket gör att ljudet magiskt färdas genom kablarna o ökar dynamiken o djupet i dina favoritmusik till oanade nivåer som låter bättre än nånting annat nånsin, för ett pris av enbart din högra pungkula. Men i själva verket så låter dom exakt likadant som en lampsladd från Classes. Dom grundlurar deras egna kunder med andra ord.

Sen att Fjällräven (o typ alla andra företag) håller på med fula o shady grejer som jag inte ser lika lätt, som att dom kanske förpestar miljön, utnyttjar sina anställda eller vad det nu kan vara o kan man ju också försöka ta med i beräkningen, men man orkar bara med så många kamper här i livet. Jag menar jag hatar redan så gott som hela mänskligheten o vad vi gör med varandra o jorden, men nånstans måste jag ha ett relativt normalt liv i den här verkligheten jag är invaggad i. O om den verkligheten är att jag inte slänger bort alla mina surt förvärvade pengar på nånting som i slutändan inte ger mig nånting annat än lyckan av att ha en ny pryl som kickar min placbo så kan jag åtminstone välja bort det.

Men oavsett så ja, du har en poäng. Det är bara det att jag råkar ha mycket kunskap om just ljud att jag alldeles lätt fastnar på forum o för att diskutera o rätta folk som jag tycker har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Som sagt, olika grader av helvetet. Dom flesta stora företag håller på med skit på diverse olika plan, men Fjällräven är åtminstone ärliga med sina produkter (som dessutom inte kostar månadslöner). Jag menar det som står på hemsidan om Fjällräven Räven 20 är att den har 12 fack på sammanlagt 20 liter som är sydd av ett starkt material med flera starka sömmar jadda jadda, o det stämmer väldigt bra av min erfarenhet efter att ha använt den i några månader nu (sen att den ska vara gjort av nåt eko-material kan jag nog ändå ta med en nypa salt).
Dom här ljudföretagen däremot säger är att deras kalbar är diamantplätterade enhörningshår flätade av gravida jungfrudvärgar vilket gör att ljudet magiskt färdas genom kablarna o ökar dynamiken o djupet i dina favoritmusik till oanade nivåer som låter bättre än nånting annat nånsin, för ett pris av enbart din högra pungkula. Men i själva verket så låter dom exakt likadant som en lampsladd från Classes. Dom grundlurar deras egna kunder med andra ord.

Sen att Fjällräven (o typ alla andra företag) håller på med fula o shady grejer som jag inte ser lika lätt, som att dom kanske förpestar miljön, utnyttjar sina anställda eller vad det nu kan vara o kan man ju också försöka ta med i beräkningen, men man orkar bara med så många kamper här i livet. Jag menar jag hatar redan så gott som hela mänskligheten o vad vi gör med varandra o jorden, men nånstans måste jag ha ett relativt normalt liv i den här verkligheten jag är invaggad i. O om den verkligheten är att jag inte slänger bort alla mina surt förvärvade pengar på nånting som i slutändan inte ger mig nånting annat än lyckan av att ha en ny pryl som kickar min placbo så kan jag åtminstone välja bort det.

Men oavsett så ja, du har en poäng. Det är bara det att jag råkar ha mycket kunskap om just ljud att jag alldeles lätt fastnar på forum o för att diskutera o rätta folk som jag tycker har fel.

Jag ifrågasätter inte din passion för ljud. Men att säga att ett företag är ont baserat på högt pris känns som fel prioriteringar imo. Finns andra faktorer som är viktigare tycker jag, så som miljötänk, rättvisa löner och arbetsförhållanden osv. Men du verkar inte ha några problem att rekommendera china-fi så jag antar våra prioriteringar är olika.
Nu börjar det bli väl mycket off-topic.

Min poäng kvarstår att om man äger en Audioquest-produkt man gillar så behöver man inte skämmas för det. Eller så kan man lägga ner all ledig tid man har på att researcha alla sina ägodelar och se om företagen som tillverkat/distribuerat/sålt dem är ”reko”.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag ifrågasätter inte din passion för ljud. Men att säga att ett företag är ont baserat på högt pris känns som fel prioriteringar imo. Finns andra faktorer som är viktigare tycker jag, så som miljötänk, rättvisa löner och arbetsförhållanden osv. Men du verkar inte ha några problem att rekommendera china-fi så jag antar våra prioriteringar är olika.
Nu börjar det bli väl mycket off-topic.

Min poäng kvarstår att om man äger en Audioquest-produkt man gillar så behöver man inte skämmas för det. Eller så kan man lägga ner all ledig tid man har på att researcha alla sina ägodelar och se om företagen som tillverkat/distribuerat/sålt dem är ”reko”.

Tycker just bara att ljudföretagens omoraliska sidor lyser så klart o tydligt här, att dom ljuger med deras marknadsföring där inget av det dom påstår sig marknadsföra riktigt stämmer och att dom _dessutom_ gör det till ett överdrivet pris. Men visst, då behövs ju dom tekniska kunskaperna också för att veta det, men eftersom dom själva påstår sig komma med dom kunskaperna även fast det inte stämmer gör att det i min bok är falsk marknadsföring.

Jag är för övrigt lite nyfiken på Fjällräven men ska inte fråga dig om det då det är rätt offtopic ja. Så blir till att Googla lite på det, samt kolla med min flickvän som jobbat som produktutvecklare för Blåkläder o som såvitt jag vet ska tillverka grejer i samma fabriker som Fjällräven.

Permalänk
Skrivet av eFoppa:

24/96 borde väl inte va några problem med optisk?
Men ja jag köpte ju min Audiquest optisk för att jag har en hel del hdmi-kablar in i tvn sen jag gjorde mig av med receivern och jag började prioritera tunna kablar. Så ibland köper man en ”dyrare” kabel av annan anledning än ljud.
Nätlist är lite intressant. Jag har aldrig hört skillnad på kablar men i min förra lägenhet testade jag en Isotek nätlist (då kostade den typ 6k) och det va märkbar skillnad.
Jag köpte dock ingen då jag tyckte priset va lite saftigt, men när jag nu köpte ny stereo i nya boendet så testade jag återigen med en dyrare nätlist. Ingen skillnad. Jag har lite svårt att köpa att det skulle vara placebo i just förra lägenheten men varken före eller efter det. Min helt ovetenskapliga slutsats är att det nog beror lite på hur strömmen ser ut i huset.

Väljer nog Chord eller Inakustikk båda kostar ungefär lika mycket.
Får se vad framtiden inbringar. Högtalare som står högst upp på önskelistan.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Tycker just bara att ljudföretagens omoraliska sidor lyser så klart o tydligt här, att dom ljuger med deras marknadsföring där inget av det dom påstår sig marknadsföra riktigt stämmer och att dom _dessutom_ gör det till ett överdrivet pris. Men visst, då behövs ju dom tekniska kunskaperna också för att veta det, men eftersom dom själva påstår sig komma med dom kunskaperna även fast det inte stämmer gör att det i min bok är falsk marknadsföring.

Jag är för övrigt lite nyfiken på Fjällräven men ska inte fråga dig om det då det är rätt offtopic ja. Så blir till att Googla lite på det, samt kolla med min flickvän som jobbat som produktutvecklare för Blåkläder o som såvitt jag vet ska tillverka grejer i samma fabriker som Fjällräven.

Offtopic.
De klädmärken är riktade mot två helt olika målgrupper.

Arbetskläder följer helt andra riktade CE standarder medan friluft har inte alltid de stränga krav. Köper du en fjällräven och lär dig hur du bevarar G-1000 membranet så håller den livet ut. Det material är väldigt slitstarkt däremot jobbig att underhålla.
Blåkläder är inte dåliga däremot finns det andra som är bättre.

Jag har inget emot att nämna vad jag själv gillar. Det är alltid någon som har emot det hela.
Om vi är inne på ditt spår så kan jag säga som sådan att jag hadde lätt valt Fjällräven alla dagar i veckan om de kunde införa Hydratic membranet till deras lägre serier. Det är deras motsvarighet till Gore Tex
Istället gillar jag mer Arcteryx javisst är de dyra. Det är sådan sjukt bra kvalitet på deras produkter. När det gäller träning föredrar jag Craft och Nike
I ljudkabel kör jag Nordost 2flat med Dali Lux banan javisst är den dyr. Den fungerar väldigt bra och kommer vara med så länge den håller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lyfali:

Kör trådlöst i datarummet, pga att jag inte kan ha dyra kablar, så har jag fyllt rummet med hifi-luft från både audioquest och Nordost, riktigt fint, signalen framförs nu friktionsfritt i min nya hifiluft.

Hifi luft, det bästa som finns!

Permalänk
Medlem

Det passar bra ihop med det där Teenage skrivbordet som säljs för, hur mycket var det, 15.000 SEK? 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av lyfali:

Kör trådlöst i datarummet, pga att jag inte kan ha dyra kablar, så har jag fyllt rummet med hifi-luft från både audioquest och Nordost, riktigt fint, signalen framförs nu friktionsfritt i min nya hifiluft.

Har du deras friktionsdämpande Hifi booster också?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet, mina danska högtalarkablar kostade runt 200000kr när de kom ut och jag är väldigt nöjd med dem.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Förstår inte problemet, mina danska högtalarkablar kostade runt 200000kr när de kom ut och jag är väldigt nöjd med dem.
Mvh Paul

Närverkssladdar är digitala, signalkvalitet är inte alls samma sak som för analoga högtalarkablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Varför har industrin fått hålla på med sådan här skit så väldigt länge? Vad jag vet så har vi väldigt avancerad utrustning för att testa olika aspekter av just ljud. Borde väl räcka att det görs oberoende vetenskapliga tester för att visa de som går på det att de har blivit lurade? Och ja nu menar jag kategorin människor som inte begriper att nätverkskablar inte påverkar ljudet, och inte heller tror på en när man förklarar varför.

Så länge de inte direkt ljuger i marknadsföringen är det inga problem. Det är inte olagligt att vara korkad så om någon vill strunta i vetenskapen och spendera 15 lax på en stump nätverkskabel så är det fritt fram.
F.ö. finns även obscent dyra USB-kablar som ska förbättra ljudet enormt till en extern DAC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Förstår inte problemet, mina danska högtalarkablar kostade runt 200000kr när de kom ut och jag är väldigt nöjd med dem.
Mvh Paul

Är det syrefri koppar i kablarna och är det ett måste att koppla in dem i rätt riktning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Närverkssladdar är digitala, signalkvalitet är inte alls samma sak som för analoga högtalarkablar

LOL, analoga högtalarkablar

Är det syrefri koppar i kablarna och är det ett måste att koppla in dem i rätt riktning?

LOL, rätt riktning

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

LOL, analoga högtalarkablar

Hävdar du att signalen i en högtalarkabel är digital?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Så länge de inte direkt ljuger i marknadsföringen är det inga problem. Det är inte olagligt att vara korkad så om någon vill strunta i vetenskapen och spendera 15 lax på en stump nätverkskabel så är det fritt fram.
F.ö. finns även obscent dyra USB-kablar som ska förbättra ljudet enormt till en extern DAC.

Fast det är väl just det dom gör, dom påstår att nätverkskablarna förbättrar ljudet trots att det finns noll vetenskapliga belägg för det. Hade varit kul om alla dessa dyra ljudföretag o deras produkter skulle prövas i rätten.

Permalänk
Medlem

Bertram

Skrivet av Krippa75:

Är det syrefri koppar i kablarna och är det ett måste att koppla in dem i rätt riktning?

Bertram proxima 2 silver.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

LOL, analoga högtalarkablar

https://youtu.be/kR12Ttuxobs

Är det syrefri koppar i kablarna och är det ett måste att koppla in dem i rätt riktning?

LOL, rätt riktning

https://youtu.be/Hs30Ufn9uvw

Signalen är analog i en högtalarkabel, så signalens kvalitet är direkt beroende av störningskällor. En nätverkskabel är digital och så länge signalen kom fram så spelar inte kvalitet av signalen i sig så mycket roll

Därför skrev jag som jag skrev. Inte jämförbara scenario. Jag har inte sagt något om att bra kablar behövs eller något om riktningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Signalen är analog i en högtalarkabel, så signalens kvalitet är direkt beroende av störningskällor. En nätverkskabel är digital och så länge signalen kom fram så spelar inte kvalitet av signalen i sig så mycket roll

Därför skrev jag som jag skrev. Inte jämförbara scenario. Jag har inte sagt något om att bra kablar behövs eller något om riktningar

Iofs så är väl alla signaler i kablar egentligen analoga, är ju volt i allihopa av dom (förutom optiska då som skickar ljus istället). Sen dom vi kallar för digitala skickar signaler som är mer fyrkantiga än vågformade o som också kan störas av dålig SNR osv, dock brukar det krävas ganska mycket störningar för att ettorna o nollorna inte ska uppfattas som rätt ettor o nollor.