Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ställ in källan korrekt så att det skickas en 24p-signal för material som är filmat i 24Hz, 25p för sånt som är filmat i 25Hz (bl.a. SVT), 30p för 30Hz och 60p för 60Hz så kommer du inte ha några problem.

Din TV kan ändra frekvens men källan måste säga åt TVn att byta frekvens, annars blir det fel.

Apple TV sköter det utmärkt. Nvidia Shield får någon bekräfta, men jag tycks mig minnas att funktionen finns men endast fungerar med vissa appar.

Inbyggda appar i TVn borde också lösa det, men jag skulle aldrig förlita mig på dessa i långa loppet.

Men varför är detta ens ett problem för så många om det är så lätt att åtgärda?? Eller är det när man kollar tv via andra källor som tex Telias digitalbox som det blir ett problem? För den källan kan väl inte matcha olika bildfrekvenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag har en LG OLED C8 och är väldigt nöjd. Bildkvaliteten är hur bra som helst, speciellt i HDR. Men 24p content är för mig i princip omöjligt att titta på om jag inte sätter på lite interpolering. Kör man för mycket interpolering så blir det väldigt mycket interpoleringsartefakter, så man får köra ett mellanting med endast lite interpoleringsartefakter men där flytet är något bättre

Beror det alltså på att du spelar från en källa som inte kan matcha 24p? För vad jag förstår så ska detta inte vara ett problem om källan man spelar via kan matcha! Kämpar för att sätta mig in i det här😁

Permalänk
Medlem

Skippa kalibreringen (det är en scam spå elgiganten. Personlig erfarenhet här).

LG c1/c2 är otroligt trevliga. Även i ljust rum är min 65” C1 nog ljusstark att jag aldrig tänkte på det.

Du kommer bli nöjd så bara köp.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaklan:

Beror det alltså på att du spelar från en källa som inte kan matcha 24p? För vad jag förstår så ska detta inte vara ett problem om källan man spelar via kan matcha! Kämpar för att sätta mig in i det här😁

Nej det har inte med det att göra
Vissa källor spottar ut 60 Hz, och då får man ju en 3:2 pulldown som kan se lite hackig ut. Om källan spottar ut 24 Hz får man istället en 5:5 pulldown (om man ställer in TV:n att göra det). Detta ser också hackigt ut (men något bättre). Hela grundproblematiken kommer från att 24 bilder per sekund är väldigt få om man vill få intrycket av en rörelse jämfört med en serie stillbilder. 30 ser betydligt bättre ut, men jag tar helst 50 eller 60.

Sedan kan man såklart vara olika känslig för detta och jag är så känslig att jag tycker bio är jobbigt, då det helt enkelt hackar för mycket. En OLED med snabbare responstid upplevs som ännu hackigare och då måste jag sätta på interpolering för att det ska vara möjligt att titta på.

Tittar man på RTINGS stutter tester så ser man att OLED alltid får sämst betyg på just detta, så jag gissar på att du helt enkelt är känsligare för det än de flesta

Med detta sagt så är det ju så att jag faktiskt har en OLED just för att bildkvalitén är extremt bra, och interpoleringsartefakterna som man får med LGs algoritm när man sätter på interpolering är inte så jättefarliga enligt mig. Eld brukar se ut som skräp, men annars lyckas den med det mesta

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vaklan:

Beror det alltså på att du spelar från en källa som inte kan matcha 24p? För vad jag förstår så ska detta inte vara ett problem om källan man spelar via kan matcha! Kämpar för att sätta mig in i det här😁

Lite snabbt:

Judder är onödigt ryck som orsakas främst av källan pga av 24p->60 Hz. Men också av fel inställningar i TV:n. LG:s TV gör en 24p->60 Hz ifall man har "Biosalong: Av". Alternativet ska vara på. Menyn heter "Cinema Screen" med någon halvmärklig svensk översättning på 2022-modellerna som jag inte kommer ihåg. Det är i alla fall meny-alternativet ovanför TruMotion.

Ifall "Cinema Screen" är utgråad betyder det att man matar någon annan frekvens än 24p i signalen. Då är judder-orsaken redan i källan.

En OLED-modell som gör rätt med 24p – likt LG:s OLED – kommer med sin korta responstid återge bilderna ruta för ruta i 24p som de är filmade. En LCD kommer i varierande grad tillföra en övergångsfas där bildrutorna i ett par till flera millisekunder smetar ihop och mjukar upp övergången. Moderna och toppklassade LCD:er, typiskt 120 Hz-panelerna har kortare övergångsfaser och är därför mer lika en OLED i karaktären. Äldre och enklare modeller smetar mer på alla sätt men blir också mjukare.

Vad du ser ovan situation är det rätta med en LG OLED. Det är så det ska se ut och så det är filmat.

Sedan kan man ha åsikter om det hela.

Även fast man har 24p korrekt hanterat kan man tycka att filmen/TV-serien ändå är hackig av den enkla anledningen att man har en egen godtycklig referenspunkt om "...hur det ska se ut...". Vilket nästan alltid är den gamla TV:ns sätt att hantera övergångar. Kanske en släpig LCD i alla år eller att man haft en någon form interpolering påslagen på sin gamla TV som gör att det upplevs annorlunda.

Finner man att korrekt reproducerad 24p är för ryckigt har man ungefär dessa alternativ:
(1) Lära sig se filmen som den är inspelad med 24p återgivet som 24 fps. Om man har intresset och funderar varför det ser ut som det gör, även fördjupa sig i 100 år av filmhistoria.

(2) Aktivera interpolering i någon form och ta godtycket. Man får en mjukare rörelse men också mer fel i bilden ju mjukare rörelse man skapar. Detta eftersom ingen TV klarar av att interpolera utan att olika fel tillförs till bilden. Hur mycket och hur lite man vill interpolera är helt godtyckligt. En del klarar det inte alls och andra är alldeles lyckligt omedvetna om felen som kommer. Lär man sig se felen kommer man dock inte kunna "unsee" eller "unlearn"

Alternativ (1) och (2) utesluter inte varandra.

Nackdelen med (2) är godtycket. Olika TV-tillverkare har olika algoritmer och lyckas olika bra, plus att man som individ är alldeles olika i hur man registrerar felen som upptsåt. Man kanske vänjer sig på nytt vid en viss typ av interpolering som sin nya referenspunkt om "...hur det ska se ut...". Nästa gång man köper ny TV får man annan typ av interpoleringsalgoritm och annan typ av godtycke. Då måste man kanske ta det här besväret igen.

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Jag tror det finns lite missförstånd här.

En mjukvara för bildkalibrering såsom CalMAN eller ColourSpace används för att åstadkomma en bild som ligger inom målvärden för de standarder som används vid produktion och reproduktion av exempelvis film. Med hjälp av mätningar och testbilder agerar programmet som ett verktyg för att hålla ordning på arbetsflödet samt peka på vad som är fel. Det är absolut inte frågan om något lurendrejeri och om någon aktivt efterfrågar en korrekt bild är det antagligen också vad denne kommer att bli nöjd med.

Nja, det är ju omöjligt att ställa in för "standarder som används vid produktion och reproduktion av exempelvis film"
Visst funkar det på en del filmer, men tvek att det funkar generellt på ALLT, efter en "kalibrering" kommer vissa filmer se ut precis som det är tänkt av produktionen, och andra filmer kommer se ut som skit.
Vidhåller att man ställer in efter sin egen smak, kalibrering är säkert Top-Notch om du bara kollar på James Cameron Actions t.ex.
Lite som att mikra all mat i exakt 4 minuter oavsett vad man slänger i micron

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av adfactory:

Nja, det är ju omöjligt att ställa in för "standarder som används vid produktion och reproduktion av exempelvis film"
Visst funkar det på en del filmer, men tvek att det funkar generellt på ALLT, efter en "kalibrering" kommer vissa filmer se ut precis som det är tänkt av produktionen, och andra filmer kommer se ut som skit.

Raka motsatsen faktiskt - Det funkar på alla filmer! Det går alldeles utmärkt att kalibrera en bildvisare så att praktiskt taget alla filmer kommer att se korrekta ut på den. Personligen vet jag inte en enda aktör som inte använder kalibrerade monitorer vid produktion, grade etc men om du känner till något exempel får du gärna informera mig.

All film i SDR som distribueras till konsumentmarknaden är avsedd att visas upp i D65/BT.709. Där är formeln mycket tydlig och konkret kring hur bilden skall återges och standarden är så pass mogen att det idag är ganska få (vettiga) apparater som inte klarar det på ett godkänt sätt. Utöver det så sker all grade och ljussättning i kontrollerade miljöer som återigen följer samma standard. Allt talar samma språk.

Ska man vara riktigt fackmannamässig så förekommer ibland EBU och SMPTE-C för standardupplöst material, men det har verkligen blivit ovanligt på senare år såvida man inte kikar på DVD-filmer. Sedan är de standarderna inte främmande i sig heller och matriskonvertering från BT.601 till BT.709 går också att utföra utan direkta förluster eller att man ens behöver tänka på det. Det finns också vissa avarter från japanska DVD-marknaden där enstaka (må hända välkända) filmer var mastrade för att se korrekta ut i D93, vilket ger en tydlig röd push på D65. Men återigen är detta inget problem som man vanligtvis stöter på och jag tror mig inte ha sett det sedan åtminstone femton år tillbaka.

Med HDR blir det svårare. Där finns visserligen fortfarande tydliga referenser som man arbetar med på produktionsstadiet, men dagens bildvisare varierar stort i mån av prestanda och kapacitet vilket märks särskilt tydligt på konsumentmarknaden. Då kommer kompromisser alltid att behöva göras och då kan man definitivt göra personliga avvägningar. Men att undersöka och dra sakliga slutsatser kring just HDR är ganska tidskrävande och resultatet kommer att skifta frekvent.

Att däremot avstå från kalibrering med argumentet att "andra filmer kommer se ut som skit" är direkt kontraproduktivt. Det är bara under korrekta omständigheter som du kan bedöma innehållets kvalitativa nivå. När du godtyckligt ändrar inställningar kan du inte längre lite på det du ser då det endast är din egna förvanskning du tittar på. Givetvis kan man tycka att en ljussättning ser dålig ut per se, men om det baseras på att man har sett på en felaktigt inställd bildvisare saknar uppfattningen all typ av relevans också.

Och det är verkligen inte frågan om att korrekt återgivning är omöjligt. Det är tvärtom fullt möjligt och inte minst med dagens TV-apparater. Nyckelordet är kalibrering.

Missade ett avgörande "inte" :)
Permalänk
Bildexpert 📺

Färger och färgstandard är inte konstigare än någon annan form av masskommunikation och berättarkonst. Vill man göra sig förstådd behöver man följa vissa regler. Ingen tillfällighet att standarder för färger som är basen för TV-apparater lyder under ITU, ett FN-organ. Det som skapas i Bollywood ska fungera och berättas likadant oavsett om du är Hollywood eller Hässleholm. Det är förstås inte förbjudet att göra på annat sätt, bara man tar konsekvenserna att det du försöker visa med bilden riskerar att missuppfattas eller bli förvanskat när du går din egen väg.

Finns många saker man kan jämföra med för att förstå kalibrering av TV-apparater.

Tonskalor för instrument: Du kan givetvis stämma ditt piano eller din gitarr efter vilken skala du vill. Det är inte förbjudet att göra det på känsla. Men om du vill spela låtar som Creep eller Yesterday kommer musiken inte låta som alla känner Creep eller Yesterday ifall du väljer en annan tonskala eller som det antyds: hittar på något alldeles eget som du tycker känns bra. Framför allt blir det väldigt svårt att samarbeta med andra musiker när alla arbetar efter sin egna interna tonskala.

Syntax i programmeringsspråk: Du kan givetvis hitta på din egen syntax och säkert ändra något utvecklingsverktyg så att det fungerar för det som känns bäst för dig. Då är ditt C inte längre C som resten av världen känner C. Ditt Python är inte längre det Python världen i övrigt känner. Knappast förbjudet. Fast det lär bli väldigt svårt att få sin kod att fungera med omvärlden om du väljer att skriva kod som endast följer din egna interna syntax och det du råkar tycka känns bäst.

Språk och språkregler: Du kan givetvis hitta på ditt eget språk, ändra betydelsen hos orden och välja att tolka orden fritt. Kanske orden genom ditt eget filter till något du tycker fungerar. Inte förbjudet att göra ännu en Ansiktsburk. 하지만 자신의 언어를 선택하고 단어의 의미를 자신의 취향에 맞게 변경하면 외부 세계에서 자신을 이해하기 어려울 것입니다.

Permalänk
Medlem

Det har säkert avhandlats på forumet tusen ggr… men hur ska man tänka kring ljusinsläpp och oled? Jag har ett avlångt och ganska smalt vardagsrum. Ena långsidan är i stort sett bara fönster. Norrläge men så klart stort ljusinsläpp. Mittemot på andra långväggen kommer tvn sitta. Är jag knäpp om jag tänker att jag ska ha en oled (c2:a) då? Är det mkt bättre att skaffa en LCD? Jag kommer ju så klart behöva gardiner annars kommer jag ju få en massa speglingar, men kanske blir det ändå för ljust för en oled! Alternativet är att tvn står lite snett i rummet som den gamla tvn står nu. Det blir inte några speglingar i skärmen på den som det är nu, men det är ju fortfarande ett ljus rum… men ett ordentligt ljust rum kanske en modern oled (48” LG c2 evo) klarar likt en lcd?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Vaklan:

Det har säkert avhandlats på forumet tusen ggr… men hur ska man tänka kring ljusinsläpp och oled? Jag har ett avlångt och ganska smalt vardagsrum. Ena långsidan är i stort sett bara fönster. Norrläge men så klart stort ljusinsläpp. Mittemot på andra långväggen kommer tvn sitta. Är jag knäpp om jag tänker att jag ska ha en oled (c2:a) då? Är det mkt bättre att skaffa en LCD? Jag kommer ju så klart behöva gardiner annars kommer jag ju få en massa speglingar, men kanske blir det ändå för ljust för en oled! Alternativet är att tvn står lite snett i rummet som den gamla tvn står nu. Det blir inte några speglingar i skärmen på den som det är nu, men det är ju fortfarande ett ljus rum… men ett ordentligt ljust rum kanske en modern oled (48” LG c2 evo) klarar likt en lcd?

Beror helt på vad som passar situationen. Det du tänker på är nog mer uppblåst av diskussioner än hur verkligheten fungerar. OLED är inte extra krävande för ljusinsläpp, utan tvärtom då det har de reflexfilter som räknas till de mest dämpande filtren.

Vad har du haft för TV innan? Så ofta när detta ämne kommer upp sitter man med en äldre TV som i själva verket har mycket sämre reflexfilter, speglar ännu mer och även saknar ljusstyrkan hos en OLED. Fungerade den gamla TV:n utan avancerade gardinlösning är det troligt att en OLED fungerar ännu bättre i samma rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Beror helt på vad som passar situationen. Det du tänker på är nog mer uppblåst av diskussioner än hur verkligheten fungerar. OLED är inte extra krävande för ljusinsläpp, utan tvärtom då det har de reflexfilter som räknas till de mest dämpande filtren.

Vad har du haft för TV innan? Så ofta när detta ämne kommer upp sitter man med en äldre TV som i själva verket har mycket sämre reflexfilter, speglar ännu mer och även saknar ljusstyrkan hos en OLED. Fungerade den gamla TV:n utan avancerade gardinlösning är det troligt att en OLED fungerar ännu bättre i samma rum.

Hade en gammal Samsung tidigare som brakade ihop, kommer inte ihåg modell, men typ 8 år gammal tror jag, LCD. I väntan på C2an står nu en pus8517 i vardagsrummet (lite snett så ljuset kommer inte rakt framifrån) som sen ska tas vidare till sommarstugan. Den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaklan:

Hade en gammal Samsung tidigare som brakade ihop, kommer inte ihåg modell, men typ 8 år gammal tror jag, LCD. I väntan på C2an står nu en pus8517 i vardagsrummet (lite snett så ljuset kommer inte rakt framifrån) som sen ska tas vidare till sommarstugan. Den funkar.

Det går inte att säga mycket om din gamla TV, den kan vara allt från helt värdelös budget-skräp till det bästa av det bästa som fanns just då.

Det troliga är dock att en OLED idag är bra mer ljusstark och klarar av fönster bättre än din gamla TV.

Philipsen är inte speciellt bra rent allmänt men i jämförelse med C2 är Philips The One rätt kass, så det blir bara en uppgradering.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Jag hade inte betalat för att någon annan sätter sig ner och fipplar igenom bildmenyn. Det tar kanske nån timma som mest att "kalibrera" själv. Tänk på att du inte använder den här skärmen till jobb osv, så helt korrekt behöver det inte vara. Det lär räcka att kolla på HDTVTest på youtube och se hans video om C2 settings.

Fel. Men vill man i "grova drag" få en mer korrekt bild än out of the box så funkar det givetvis. Kommer dock inte vara i närheten av dE < 3. Ett annat argument för att kalibrera just en OLED och i detta fall EVO panelen är att du minimerar risken för inbränningar, får brutalt korrekt bild samt realistiskt förlänger "livslängden" på din panel med flera år. Dock är detta inget Elgiganten kan erbjuda, ISF-certifierade ÅF är det som gäller, Power i Danmark/Norge/Finland, Hemmabio butiken har nog kvar någon som gör det och sen är den primära ÅF i Sverige Media Markt.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle inte kalla det @Mikos skriver för fel. I princip är det rätt. Tar man sig tiden att förstå hur sin TV fungerar och vilka inställningar som fungerar tillräckligt bra kommer man ofta tillräckligt långt, särskilt om någon som kan saken förklarar i detalj och extra särskilt ifall man är en bra lyssnare. Fast bara för att Vincent (eller jag) säger ditt och datt är det inte säkert det blir rätt i mottagande ände ändå. Mycket som kan missuppfattas.

Precis som @weenan skriver går det att välja utifrån befintliga inställningar och få bilden tillräckligt rätt på många TV-apparater. Men för att kunna välja rätt krävs det att man redan vet vad hur det ska se ut när det är rätt. Så en del av TV-testandet för mig är att se hur långt jag kommer på att bara välja rätt inställningar i menyerna.

Det tar tid och energi att lära sig på egen hand och fippla med TV:n och testmönster. Hur färger fungerar och hur olika produkter fungerar med färg är ett livslångt lärande. Att då anlita någon för kalibrering blir då istället en kostnad i dess monetära betydelse. Vilket sparar tid och energi som man som person kan ägna åt något man värderar högre än pengarna. Kanske mer tid till att faktiskt se på film eller extra timmar till att förbättra sina golfslag? Alla är så olika.

Kanske är man både och. En del gillar att lära sig något nytt och att då ta hjälp av en yrkesmässig kalibrering för att bekräfta det man lär sig om bild och färg. Därför är också autokalibrering så jäkla meh i sammanhanget. Man betalar för ett papper med fina grafer. Graferna är inte målet med kalibreringen. Graferna är ett viktigt verktyg och en bekräftelse på vägen till rätt bild. För att få rätt bild måste man först förstå bild. Då måste man också kunna mer än att trycka på "Start" i en autocal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Fel. Men vill man i "grova drag" få en mer korrekt bild än out of the box så funkar det givetvis. Kommer dock inte vara i närheten av dE < 3. Ett annat argument för att kalibrera just en OLED och i detta fall EVO panelen är att du minimerar risken för inbränningar, får brutalt korrekt bild samt realistiskt förlänger "livslängden" på din panel med flera år. Dock är detta inget Elgiganten kan erbjuda, ISF-certifierade ÅF är det som gäller, Power i Danmark/Norge/Finland, Hemmabio butiken har nog kvar någon som gör det och sen är den primära ÅF i Sverige Media Markt.

Har du någon källa på att en kalibrerad skärm har längre livslängd en en icke kalibrerad skärm? Hittade själv inget angående det. Kollade på en techspot artikel om c2an och enligt dem så kunde de nå 4,73 avg delta E genom att bara ställa den på expert mode. Så man får ju fråga sig själv om 1500kr är värt det där lilla extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Har du någon källa på att en kalibrerad skärm har längre livslängd en en icke kalibrerad skärm? Hittade själv inget angående det. Kollade på en techspot artikel om c2an och enligt dem så kunde de nå 4,73 avg delta E genom att bara ställa den på expert mode. Så man får ju fråga sig själv om 1500kr är värt det där lilla extra.

Källan är i detta fall från mer än 1 av tillverkarna, men resonemanget var lite annorlunda. I det specifika fallen rörde det som om "brinntiden" för panelen, om TV:n begränsade sin genomsnittliga ljusstyrka och för en viss typ av paneler så påverkade även vilka typer av nyanser som exponerades. Ingen jag kan substantiera i form av dokument eller dylikt då dessa troligen skulle vara klassade som "känslig information", var och en får göra sin individuella bedömning om sanningshalten. Dock kan jag förstå korrelationen och logiken i resonemanget.

Angående 4.73 dE så är det mycket möjligt, men jag skulle nog säga att det är långt över förväntan (jmf GOLDEN SAMPLE). Det är dock möjligt att se skillnad när vi går över dE 3 så det är fortfarande en bild som rent tekniskt inte anses vara "korrekt nog". En annan fördel med kalibrering är att all information finns dokumenterad, före och efter. Kan även individuellt anpassa respektive ingång, eller bildlägen för olika media. Ex så är en kalibrerad TV endast kalibrerad för 1 typ av källa, kopplar du in en hemmabioanläggning eller dator så kommer värdena förändras, dvs kan gå från dE 1.25 till dE 11 bara för att Bluray spelaren nu går via hemmabioanläggningen.

Om du köper en ferrari som är anpassad för en viss motorolja och ett visst bränsle för att nå sin fulla potential. Skulle du då slänga i vanlig 95-oktanigt bränsle, motoroljan från Biltema och säga "det är gott nog"? OM jag köper ex en ny TV, då vill jag få en så verklighetstrogen bild som det bara går, anpassad till den standard som materialet är producerat för (REC.709) och till den lägsta möjliga kostnaden. Hellre ex en LG B2 som är kalibrerad än en LG G2 "out of the box", men det är som sagt min personliga uppfattning.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Bildexpert

Det blir ofta väldigt svårt att få ett hum om hur bild återges på en TV eller skärm om man endast tar hänsyn till dE. Olika sorters dE ger utslag på olika fel och har vitt skilda användningsområden. dE94, dE2000, dE max, dE Chroma, dE Hue och så vidare...

Vanligaste formeln är dE2000 vilken försöker vara en slags allroundlösning. Felfaktorn där beräknas till hur pass påtaglig avvikelsen är relativt till referensvitt. Kortfattat innebär det att den mer pekar på hur pass fel det uppmätta mönstret kommer uppfattas för någon som har stirrat på en helvit bild och vant ögon samt hjärnan till det. För SDR kan det ge en viss fingervisning, men med HDR blir det missvisande.

Om ögat är van vid referensvitt som kanske ligger uppåt 6-700 nits på en OLED kommer fel kring 1-2 nits att framstå som små och därav räknas de som små av dE2000. Men scenariot i sig är ganska ovanligt och i praktiken så kommer fel i lågdagrar vara mycket tydligare än dE2000 ger sken av. DEICTP tolkar felfaktorn mer nominellt och ger en klart tydligare fingervisning om var problemen ligger.

En annan som jag ofta använder är dE u'v vilken inte tar någon som helst hänsyn till luminansen utan bara xy-axeln. Den ger praktiskt taget alltid högre felfaktor än dE2000 och kan vara rentav grym mot många TV-apparater, men återigen får jag väldigt klara indikationer på var felen ligger när jag mäter gråskalan.

Sedan ska man komma ihåg att dessa mätvärden endast bygger på ett stickprov av mönster som en mätare har plockat upp och därefter redovisat. Det mest väsentliga, bilden i sig, utelämnas lätt om man ser en graf över gråskalan och ColorChecker som den absoluta sanningen. Får man 100% rätt på ett prov i geografi där man ska peka ut Stockholm, Göteborg och Malmö är det ingen garanti för att man vet var Vilhelmina ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Källan är i detta fall från mer än 1 av tillverkarna, men resonemanget var lite annorlunda. I det specifika fallen rörde det som om "brinntiden" för panelen, om TV:n begränsade sin genomsnittliga ljusstyrka och för en viss typ av paneler så påverkade även vilka typer av nyanser som exponerades. Ingen jag kan substantiera i form av dokument eller dylikt då dessa troligen skulle vara klassade som "känslig information", var och en får göra sin individuella bedömning om sanningshalten. Dock kan jag förstå korrelationen och logiken i resonemanget.

Angående 4.73 dE så är det mycket möjligt, men jag skulle nog säga att det är långt över förväntan (jmf GOLDEN SAMPLE). Det är dock möjligt att se skillnad när vi går över dE 3 så det är fortfarande en bild som rent tekniskt inte anses vara "korrekt nog". En annan fördel med kalibrering är att all information finns dokumenterad, före och efter. Kan även individuellt anpassa respektive ingång, eller bildlägen för olika media. Ex så är en kalibrerad TV endast kalibrerad för 1 typ av källa, kopplar du in en hemmabioanläggning eller dator så kommer värdena förändras, dvs kan gå från dE 1.25 till dE 11 bara för att Bluray spelaren nu går via hemmabioanläggningen.

Om du köper en ferrari som är anpassad för en viss motorolja och ett visst bränsle för att nå sin fulla potential. Skulle du då slänga i vanlig 95-oktanigt bränsle, motoroljan från Biltema och säga "det är gott nog"? OM jag köper ex en ny TV, då vill jag få en så verklighetstrogen bild som det bara går, anpassad till den standard som materialet är producerat för (REC.709) och till den lägsta möjliga kostnaden. Hellre ex en LG B2 som är kalibrerad än en LG G2 "out of the box", men det är som sagt min personliga uppfattning.

Bättre att likna det till att du köper en Ferrari men sen gå till en random bilverksta för att låta dem tuna den, för att sen enbart åka till och från jobbet med den istället för att faktiskt skaffa en bra tune och köra bana.

Jag fattar verkligen inte grejen med att betala Elgiganten av alla företag 1500kr för att de ska "kalibrera" min TV som redan out of the box är hyffsat korrekt nog för att titta på film osv. OP var ju aldrig ute efter en professionell skärm och lär aldrig använda sin C2 som en professionell skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Bättre att likna det till att du köper en Ferrari men sen gå till en random bilverksta för att låta dem tuna den, för att sen enbart åka till och från jobbet med den istället för att faktiskt skaffa en bra tune och köra bana.

Jag fattar verkligen inte grejen med att betala Elgiganten av alla företag 1500kr för att de ska "kalibrera" min TV som redan out of the box är hyffsat korrekt nog för att titta på film osv. OP var ju aldrig ute efter en professionell skärm och lär aldrig använda sin C2 som en professionell skärm.

Elgiganten kalibrerar inte TV, dem "optimerar" TV. Kalibrering innebär att du kan uppmäta specifika värden före och efter samt verifiera dessa enligt en standard; vilket EG ej gör. Jag säger inte att kalibrering är för alla, men varför ösa pengar på en "premium" tv och sen inte få ut en så korrekt bild som möjligt, kan argumentera för att det är att kasta pengar i sjön? Om generiska värden och en "good enough" bild är ok för person X, kör på det för all del.
Men för personer som genuint bryr sig om bild (ljud, mode, hus eller va det nu må vara) så finns det ett logiskt argument att betala "lite extra" om du förstår vad jag menar? Vet inte hur många som kommer ihåg ett specifikt avsnitt i sista säsongen av GOT, fansen blev galna för dem sa sig inte kunna se ett sk!t. Dagens TV:s följer generellt inte standards tillräckligt väl ex. REC.709 och det får givetvis konsekvenser.
GOT too dark?

Sen tycker jag personligen att RTINGS gör ett fantastiskt jobb och om deras generella värden nu funkar så kör på det, samtidigt så kan jag som sagt förstå att individer lägger 1500kr för en "skräddarsydd" enhet utefter deras unika behov och önskemål, kom ihåg: värdena är beroende av omgivningen (ex ljus i rummet, mörklagt eller dimmat etc).

Allt gott!

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Elgiganten kalibrerar inte TV, dem "optimerar" TV. Kalibrering innebär att du kan uppmäta specifika värden före och efter samt verifiera dessa enligt en standard; vilket EG ej gör.

Nu skulle jag personligen aldrig låta Elgiganten kalibrera min TV, men de exempel jag har sett så utför faktiskt Elgiganten "kalibrering". Nu kommer jag inte ihåg vilken mätare dem använde men dem använde en Muridio pattern generator och kalibrerade mot D65 120nits gamma 2.4 med Calman. Har sett exempel där dem både kört "autocal" samt manuellt.

Sista exemplet jag såg (kommer inte ihåg vart) så var det en kille som undrade varför de inte kalibrerat HDR och DV på hans C2a. Jag trodde det berodde på att dom använder sig av LGs iTPG som Calman inte stödjer (ännu) på 2022 TV modellerna. Men det visade sig, i dokumenteringen han fick, att de hade använt en extern PG (Muridio) och hade alltså kunna kalibrera HDR/DV.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mikos:

Jag fattar verkligen inte grejen med att betala Elgiganten av alla företag 1500kr för att de ska "kalibrera" min TV som redan out of the box är hyffsat korrekt nog för att titta på film osv. OP var ju aldrig ute efter en professionell skärm och lär aldrig använda sin C2 som en professionell skärm.

Skillnaden är att efter en väl genomförd kalibrering *vet* man att det man ser i bilden är det rätta. Det är så bilden ska se ut. Verkar det lite blekt eller lite grönt är det filmen som är skapad så och inte någon inställning i TV:n som förändrar bilden.

Går man på någon annans råd om inställningar är det *förmodligen* bättre, men det kan lika gärna vara en DIY-bias som gör att man bara inbillar sig att det är bättre. Även om "Färgtemperatur: 48" verkar vara någon slags finger i vinden för 2022-modellerna är det fortfarande tydliga individuella exemplarskillnader som kräver individuella inställningar.

Kokar därför mest ned till hur man är som person huruvida man behöver detta eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weenan:

Nu skulle jag personligen aldrig låta Elgiganten kalibrera min TV, men de exempel jag har sett så utför faktiskt Elgiganten "kalibrering". Nu kommer jag inte ihåg vilken mätare dem använde men dem använde en Muridio pattern generator och kalibrerade mot D65 120nits gamma 2.4 med Calman. Har sett exempel där dem både kört "autocal" samt manuellt.

Sista exemplet jag såg (kommer inte ihåg vart) så var det en kille som undrade varför de inte kalibrerat HDR och DV på hans C2a. Jag trodde det berodde på att dom använder sig av LGs iTPG som Calman inte stödjer (ännu) på 2022 TV modellerna. Men det visade sig, i dokumenteringen han fick, att de hade använt en extern PG (Muridio) och hade alltså kunna kalibrera HDR/DV.

Fel av mig, EG verkar nu utföra kalibrering men har tills nyligen enbart utfört "optimering" och hamnade tidigare i en rätt hård konflikt med ISF.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danmyr:

Fel av mig, EG verkar nu utföra kalibrering men har tills nyligen enbart utfört "optimering" och hamnade tidigare i en rätt hård konflikt med ISF.

Tycker det är helt rätt att fortsätta smutskasta EG då de tidigare mer eller mindre sysslade med bedrägeri , det ska inte vara så lätt att man börjat göra rätt och allt är förlåtet. Det ska svida länge så att företag håller sig borta från sådana dumheter.