Strålningskänslighet - finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Folk verkar tro att det är okey att må dåligt, att sova dåligt, ha värk, ha huvudvärk, vara svullen osv. Jag tror det kan finnas helt enkla förklaringar till det, att många utsätts för hög strålning utan att riktigt veta om det.

Fast grejen är ju att typ 99,99% av folk inte mår dåligt av strålning från vardagliga prylar. Så "folk" tycker inte att det är okey att må dåligt.

Apropå det du tar upp om din 80-åring. Faktum är att det är mycket vanligt att när man blir äldre så får man sömnrubbningar för att melatoninproduktionen sjunker med den, det är inte för inte som melatolin var receptbelagt och rekommenderades till folk över 50 i första hand.. Jag själv har det i perioder, just det att jag inte sover djupt, särskilt på mina lediga dagar då jag försöker vända på dygnet (jag arbetar natt). På vintern sover jag bättre har jag märkt.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Fast grejen är ju att typ 99,99% av folk inte mår dåligt av strålning från vardagliga prylar. Så "folk" tycker inte att det är okey att må dåligt.

Apropå det du tar upp om din 80-åring. Faktum är att det är mycket vanligt att när man blir äldre så får man sömnrubbningar för att melatoninproduktionen sjunker med den, det är inte för inte som melatolin var receptbelagt och rekommenderades till folk över 50 i första hand.. Jag själv har det i perioder, just det att jag inte sover djupt, särskilt på mina lediga dagar då jag försöker vända på dygnet (jag arbetar natt). På vintern sover jag bättre har jag märkt.

Det som hänt i vår fastighet är att många av mina grannar inte kan sova längre sedan 5G basstationen kom upp, de är i alla åldrar. Dvs att de ligger vakna hela nätter, eller svårt att komma till ro och måste ta promenader mitt i natten. Kanske gå upp och styrketräna någon timme kl 4 mitt i natten. Själv kan jag inte vistas där längre. När min dotter utsattes för strålningen första veckan, då var hon uppe till kl 6 varje morgon och sov till kl 15, med huvudvärk (aldrig hänt tidigare). Det är så hög strålning av dessa frekvenser påverkar människokroppen har jag förstått, ganska vanligt symptom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KAD:

Min egen upplevelse av det är CRT/CGA-skärmen (320x200, 4 färger) som farsan lånade hem från jobbet. Jag blev rejält varm och röd i ansiktet av att sitta framför den.

Jag var nog runt 7 år vid den tidpunkten, så jag tvivlar på att jag hade hört talas om elöverkänslighet.

Skrivet av Han_stog_still:

Kliar en del i ansiktet när jag kör 22" IIYAMA CRT i 200hz i 800x600.
Kan ju vara nått annat, eller ren inbildning

Nej, det är nog inte inbillning!

CRT-skärmar är lite speciella bestar, då de arbetar med magnetfält som orsakar mycket statiska laddningar i sin närhet. Om bildröret är dåligt avskärmat (vilket ofta var fallet med tidiga datormonitorer före standarder som TCO mm dök upp på 90-talet) så kan ditt ansikte bli statiskt laddat och därmed dra till sig damm med mera, vilket tydligen kan orsaka hudirritation mm. Ett känt fysikaliskt fenomen/problem - inte direkt relaterat till någon "strålning", "elöverkänslighet" eller dylikt.

Vissa modeller av datormonitor lär vara bättre/sämre ur den synvinkeln, och man kan nog vara mer eller mindre känslig för sådant också. Själv satt jag i åratal med en Commodore-monitor till min Amiga som hade ökänt extremt höga värden för magnetfält (tydligen hade någon "hatt" på Commodore skrattandes sagt att de 'trodde inte på' prat om hälsoeffekter - var väl mer en pengafråga egentligen dock - billigare att inte stoppa in avskärmning), och jag kände rent personligen aldrig av något negativt av det. Men vi är ju alla olika...

Sedan kan det ju nämnas att alla CRT-skärmar faktiskt gav ifrån sig låga nivåer av joniserande röntgenstrålning... Något som ligger i en helt annan klass än mobiltelefoner, wifi, mikrovågsugnar osv som nämnts tidigare här i tråden. Radiovågor från konsumentelektronik kan inte påverka de kemiska bindningarna i kroppens celler, vilket röntgenstrålning däremot kan.

Skrivet av teejee:

Jag tror inte att svaga fält som t ex wi-fi och mobiltelefoni generellt sett är farliga. Men de som är tvärsäkra på att det är ofarligt tror jag inte heller på, för det är lätt att påvisa att svaga fält kan påverka synapser och andra processer i kroppen i viss mån, men tillgänglig forskning kan inte visa på någon generell fara med detta.

Att påvisa en "påverkan" är ganska missvisande - att gå ut i solen en varm högsommardag påverkar kroppen i väldigt stor utsträckning på flera sätt och vis, men det är få som blir vettskrämda av det...

Skrivet av Rapidact:

Det finns inga studier gjorda på helkroppsexponering av människor av 4G/5G i dessa strålnivåer som vi erfar i vårat hus, det finns alltså inga vetenskapliga bevis för att detta är ofarligt med andra ord.

Det är svårt att bevisa att något är ofarligt - är som att försöka bevisa att jultomten inte finns, typ. En rationell person säger att han såklart inte finns - men kan man bevisa det? Svårt, om inte omöjligt!

Det är mer givande att försöka hitta eventuell negativ påverkan, och jag är rent personligen inte medveten om några vedertagna rön som visat på sådant - och detta inte på grund av att ingen försökt hitta det. Det har gjorts många studier vid det här laget, och vi omges av så otroligt mycket radiovågor från alla möjliga grunkor nuförtiden, många som vi bär på känsliga ställen på kroppen typ alldeles intill kungpulorna, på huvudknoppen mm. Om det fanns några tydliga band mellan RF-vågor och människors hälsa skulle det visa sig statistiskt väldigt snabbt när man har flera miljarder människor som använder/bor med/intill sådan här utrustning dagligen.

Men det finns inget sådant, mer än uttalanden från en liten grupp övertygade självdiagnostiserade människor. Både 4G och 5G använder mig veterligt för övrigt samma frekvensband som 3G gjorde tidigare i det här landet, bara kodningen som skiljer sig - inte medveten om någon leverantör här i Sverige som använder det som kallas mmWave 5G, men de vågorna tar sig å andra sidan inte ens igenom överhuden, de kan inte penetrera fysisk materia alls såvitt jag förstått och kan ju därför inte påverka människor heller.

Hysterin kring just 5G specifikt förefaller mer som driven av något "nytt" och "okänt" snarare än något som är faktiskt, reellt och rationellt - och då påspätt av en hel del domedagsdesinformation från förvirrade och felinformerade individer på nätet, eller rena bedragare som är ute efter att tjäna pengar på andras vidskeplighet och okunskap, exempelvis genom att pracka på folk falsk litteratur eller falska "skydd" eller "botemedel" osv.

Hur sociala medias algoritmer kan skapa ekokamrar som förstärker folks rädsla är ju ett vid det här laget välkänt fenomen - och mycket lättare att påvisa än eventuella hälsoeffekter från RF-vågor...

Citat:

Ökad exponering ger ökad känslighet. Man ska t ex hålla avstånd till WIFI routers anser jag av egen erfarenhet - det påverkar mer än vi tror och mycket av informationen där ute är utdaterad/gammal. De är mycket starkare idag. Koppla upp ert hem med sladdar, det är en enkel billig åtgärd. Bredband är bättre i ethernet än i luften.

Mig veterligt är det samma tillåtna sändareffekt som förr i tiden - dvs cirkus några hundra milliwatt. Lägg sedan på inversa kvadratlagen ovanpå det och jag har svårt att se hur wifi skulle kunna ha några som helst hälsoeffekter.

Skrivet av Rapidact:

Du kan skaffa en stark magnet för en billig peng och testa på din egen kropp. Du kommer upptäcka rätt så snabbt att den påverkar kroppen, för bespara dig tid kan jag säga att det ökar blodcirkulationen på den punkt du utsätter den för och det samtidigt leder till ökad syresättning. De använder magneter flitigt inom t ex sporten för att läka skador snabbare.

Det där är pseudovetenskapligt svammel som inte stämmer alls. Din tilltro till vidskepligt skrock gör att man kan ha anledning att ifrågasätta dina utsagor om de påstådda effekterna av 5G på dig och dina grannar mm...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av medbor:

Då jag ofta sett off-topic diskussioner raderats på ämnet så tänkte jag ge detta ämne ett eget ställe att diskuteras.

Så finns det några belägg för detta, vad är era erfarenheter och hur ser ni på frågan? Jag lämnar bordet öppet för inslag!

Rätt term är Nocebo, inte Placebo! 😁
(I did ninja edit)

Skrivet av Rapidact:

Det som hänt i vår fastighet är att många av mina grannar inte kan sova längre sedan 5G basstationen kom upp, de är i alla åldrar. Dvs att de ligger vakna hela nätter, eller svårt att komma till ro och måste ta promenader mitt i natten. Kanske gå upp och styrketräna någon timme kl 4 mitt i natten. Själv kan jag inte vistas där längre. När min dotter utsattes för strålningen första veckan, då var hon uppe till kl 6 varje morgon och sov till kl 15, med huvudvärk (aldrig hänt tidigare). Det är så hög strålning av dessa frekvenser påverkar människokroppen har jag förstått, ganska vanligt symptom.

Anekdoter != inga bevis enligt vetenskapliga metoder.
Jag har tillit till de vetenskapliga metoderna men inte till rön och skrön.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Detta ska ju polisanmälas och gruppstämning av firman som gjorde jobbet eller de som godkände placeringen.
Kan ju bli ett "Hallandsåsen" fall av det då det kan gå åratal tills dom faller men de bör inte få komma undan med det.

Nej det ska det absolut inte.

De som satt upp masten följer alla riktlinjer – master som sitter på tak har mycket lägre effekt än de som sitter på radiomaster.

Det saknas helt belägg för att driftzonen på @Rapidacts basstation skulle vara 20 meter, sen ska du tänka på att gränsvärden är satta med stor försiktighet enligt försiktighetsprincipen. Fåglar som hänger på taket kommer inte få cancer. Lägenheten är dessutom utanför 20 meter avstånd.

Ja driftzoner för allmänheten finns, men den varierar beroende på effekt och någon basstation som faktiskt har 20 meter driftzon kommer inte installeras i beskrivna miljön för det skulle bara orsaka problem med täckning. Celler som monteras på tak har i regel bara några meter som driftzon och det gäller ju bara i riktningen som celler/antenner sitter. I allmänhet mäter du samma eller högre RF-strålning från TV-sändningar flera km bort än från basstationer/celler i ditt närområde.

I praktiken är 5G-celler ofta på lägre effekt än 4G, 3G och 2G-celler. Nya basstationer och 5G-celler kommer troligen minska RF-strålningen p.g.a. utvecklingen i antennerna där lägre effekt kan användas. Att folk är antivetenskapliga börjar bli ett problem i många områden, ingen blir hjälpt av att bygga ett narrativ om att alla är emot dem eller att de ska vinna över sin omgivning och bevisa de fel.

Permalänk
Medlem

@anon132576 Tack för inlägget. Jag antar det är någonting med skärmen. Den är gjord 2003 så den är rätt ny iallafall. Den äldre Mitsubishi DiamonTron 22" som jag har jag inte detta problem med. Dessutom uppstår inte problemet om jag kör IIYAMA skärmen i cirka 160~165hz istället för 200hz.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

.. Det där är pseudovetenskapligt svammel som inte stämmer alls. ...

Magneter används flitigt inom ridsport på hästar och sport generellt, även t ex inom NHL/Hockey. Foppa har bl a sagt i tv-intervjuer att han skulle läka skador snabbare med magnetbehandling. Kan de halvera tiden de är skadade handlar det om rätt mycket pengar. Sätter du en stark magnet mot kroppen, låt oss säga en 6000 gauss magnet, då kommer du vara kokande varm i det området inom 1 timme.

Permalänk
Avstängd

Det är debunkat sedan länge. Det intressanta är att symptomen är exakt samma som för stress, ångest etc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

.. sen ska du tänka på att gränsvärden är satta med stor försiktighet enligt försiktighetsprincipen.

Nej, det finns inget sådant.

Skrivet av Petterk:

I praktiken är 5G-celler ofta på lägre effekt än 4G, 3G och 2G-celler.

Nej, de är starkare och ett bevis på det är utökad driftzon.

Skrivet av Petterk:

Nya basstationer och 5G-celler kommer troligen minska RF-strålningen p.g.a. utvecklingen i antennerna där lägre effekt kan användas.

Nej, det är mycket större och fler antennelement. Strålningen har ökat markant till värden som inte gick att finna förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Magneter används flitigt inom ridsport på hästar och sport generellt, även t ex inom NHL/Hockey. Foppa har bl a sagt i tv-intervjuer att han skulle läka skador snabbare med magnetbehandling. Kan de halvera tiden de är skadade handlar det om rätt mycket pengar. Sätter du en stark magnet mot kroppen, låt oss säga en 6000 gauss magnet, då kommer du vara kokande varm i det området inom 1 timme.

https://www.land.se/halsa/magnetterapi-larv-eller-lindring/
Varsågod, en faktiskt källa med för- och motargument.

Som i mitt tycke tyder att magneterna främst roterar huvudets mentala inställning ett par tre grader, vilket räcker för att väcka nytt liv inom de som kämpar med krämpor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Nej, det finns inget sådant.

Nog finns det övre gränser för hur hög strålning en plats får ha där människor vistas.
Och dessa referensvärden är satta med god marginal skydda mot alla säkerställda hälsorisker.

Det finns inga säkerställda hälsorisker med svaga elektromagnetiska fält. Däremot är det inte hälsosamt att utsättas för alltför kraftiga fält. Våra referensvärden är satta för att med god marginal skydda mot alla säkerställda hälsorisker.

Myndighetens referensvärden bygger på EU-riktlinjer, som baseras på bedömningar från Internationella strålskyddskommissionen för icke-joniserande strålning (ICNIRP). ICNIRP:s bedömningar utgår i sin tur från internationell forskning om elektromagnetiska fält och hälsorisker.

Dold text

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Värt att notera här är att du inte ska ha över 10w per kvadratmeter i ditt boende för 5Gfrekvenser. Är det över detta så är det läge att be om mätningar från telekombolaget för då kan det absolut ha blivit fel här.
Felinstallationer händer allt möjligt - så det är såklart inte uteslutet att det kan hända även telekommaster.

Skrivet av Rapidact:

Nej, de är starkare och ett bevis på det är utökad driftzon.

Alltså 5G eller 4G är ju inte en typ av strålning - eller ens en frekvens. Det är består snarare av en lista på kommunikations-specar.
Alla master använder inte samma effekt. Så det finns inte en gemensam skyddszonsstorlek för 5G jämte 3G eller så.
Olika 5Gmaster kan ha olika stora driftzoner - beroende på vilken effekt de använder och hur de är riktade.
Så det finns både svagare och starkare master. Det gäller för alla generationer. Det finns inge silver bullet-svar här som svarar för alla master i en generations teknikstandard.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Detta ska ju polisanmälas och gruppstämning av firman som gjorde jobbet eller de som godkände placeringen.
Kan ju bli ett "Hallandsåsen" fall av det då det kan gå åratal tills dom faller men de bör inte få komma undan med det.

Ja, det är olagligt. Vi har alltså blivit tvångsexponerade av skyhöga nivåer som inte är vetenskapligt säkerställda att de är säkra, och vi mår extremt dåligt av det. Det har inte testats på människor tidigare, ändå installerar de detta överallt nu.

De är skyldiga att vidta de åtgärder och försiktighetsmått som behövs för att hindra eller motverka skada på människors hälsa och miljö i enlighet med både strålskyddslagen och miljöbalken.

Det saknas rutiner att hantera situationer när människors hälsa drabbas, och om de struntar medvetet i det, då kan de bli personligt ansvariga, det kallas grov oaktsamhet. Det är något vi jobbar på, att ansvariga personer ska åtalas för det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nog finns det övre gränser för hur hög strålning en plats får ha där människor vistas.
Och dessa referensvärden är satta med god marginal skydda mot alla säkerställda hälsorisker.

Det finns inga säkerställda hälsorisker med svaga elektromagnetiska fält. Däremot är det inte hälsosamt att utsättas för alltför kraftiga fält. Våra referensvärden är satta för att med god marginal skydda mot alla säkerställda hälsorisker.

Myndighetens referensvärden bygger på EU-riktlinjer, som baseras på bedömningar från Internationella strålskyddskommissionen för icke-joniserande strålning (ICNIRP). ICNIRP:s bedömningar utgår i sin tur från internationell forskning om elektromagnetiska fält och hälsorisker.

Dold text

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Värt att notera här är att du inte ska ha över 10w per kvadratmeter i ditt boende för 5Gfrekvenser.

Nej, dessa referensvärden har ingenting att göra med de symptom vi erfar, de har inte ens testats på människor i 4G/5G strålning i de nivåer eller närheten av de nivåer de godkänt, dvs de saknar helt vetenskapligt stöd för deras påståenden att det är säkert, eftersom det inte ännu är testat. Det är det som är problemet. Referensvärdet handlar bara om "termisk" effekt, de erkänner inga andra effekter.

Permalänk
Medlem

Alla frekvensområden för 4G/LTE och 5G NR har använts av annat tidigare. Det där annat har ofta haft högre uteffekt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rapidact:

Nej, det finns inget sådant.

Nej, de är starkare och ett bevis på det är utökad driftzon.

Nej, det är mycket större och fler antennelement. Strålningen har ökat markant till värden som inte gick att finna förut.

Ännu en gång inget grundat i vetenskap, vara ett felaktigt antagande.

Skrivet av Rapidact:

Nej, dessa referensvärden har ingenting att göra med de symptom vi erfar, de har inte ens testats på människor i 4G/5G strålning i de nivåer eller närheten av de nivåer de godkänt, dvs de saknar helt vetenskapligt stöd för deras påståenden att det är säkert, eftersom det inte ännu är testat. Det är det som är problemet. Referensvärdet handlar bara om "termisk" effekt, de erkänner inga andra effekter.

Nej, fel.

MODERERING:
Du har uppenbarligen en öm fot kring det här med strålning. Förslagsvis tar du till dig och listar vetenskapligt grundade källor om du vill argumentera eller så är det dags att tiga och knyta näven i fickan.

Fortsatt beteende med samma form av retorik och ogrundade uttalanden kommer endast ses som trollande och kommer leda till modereringsåtgärd.

/Mod

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Nej, dessa referensvärden har ingenting att göra med de symptom vi erfar, de har inte ens testats på människor i 4G/5G strålning i de nivåer eller närheten av de nivåer de godkänt, dvs de saknar helt vetenskapligt stöd för deras påståenden att det är säkert, eftersom det inte ännu är testat. Det är det som är problemet. Referensvärdet handlar bara om "termisk" effekt, de erkänner inga andra effekter.

Ja men du skriver ju att det är olagligt och felaktigt. Och att det inte finns några säkerhetsmarginaler.
Det är ju inte sant.
Det finns marginaler utifrån de risker som är belagda. Och håller de sig inom dessa så är det ju inte olagligt.

Utan att gå in på dina specifika problem så kommer du få problem med att anklaga andra parter för olagligheter eller felaktigt handhavande när de faktiskt följer riktlinjer - som har säkerhetsmarginaler.

Jag förstår ju at du har intresse av andra referensramar. Men du kommer få svårt att driva att det begåtts olagligheter - när det faktiskt finns riktvärden de förhåller sig till.

Sedan är det ju så att 5G eller 4G inte är frekvenser eller strålning. Det är standardiseringar.
Frekvenserna som används är ju inte nya direkt. Och nog har det testats en hel del de senaste 100 åren i dessa frekvensband. Inom militären, inom telekom, inom medicin/sjukvård och inom flertalet andra sektorer. Jag tror faktiskt inte riktigt på att det är otestat. Tvärt om är det vältestat och man har inte lyckats ringa in ett direkt samband med de klena strålningsnivåerna ännu.
Däremot är området inte helt färdigtestat. Det går att testa mer. Och kanske hitta nya risker framöver. Det är inte uteslutet såklart.

Jag vågar mig varken på att säga bu eller bä kring framtidens fynd.
Men är det så att man kan få så starka reaktioner på utrustning så som en router som sänder med... ja nån halv watts effekt totalt (strålar ungefär som från mobilens ficklampsläge) så borde det rimligen kunna bevisas med lätthet att klena strålningsnivåer i mikrovågsspektrat påverkar en del så mycket.
Vill du komma vidare så är det väl i den änden du behöver nysta vidare. Bevis på att det är just den här strålningen som är orsaken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej, fel.

MODERERING:
Du har uppenbarligen en öm fot kring det här med strålning. Förslagsvis tar du till dig och listar vetenskapligt grundade källor om du vill argumentera eller så är det dags att tiga och knyta näven i fickan.

Fortsatt beteende med samma form av retorik och ogrundade uttalanden kommer endast ses som trollande och kommer leda till modereringsåtgärd.

/Mod

To be fair.
Utifrån den länken jag postade från strålsäkerhetsmyndigheten (och som @Rapidact svarade på) där de tar upp referensvärden så skriver de själva att det är just uppvärmningen som dessa referensvärden utgår ifrån.

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...
"För radiovågor finns referensvärden för att begränsa uppvärmning av kroppens vävnader, vilket är den enda säkerställda negativa hälsoeffekten."

Rapidact åsyftar ju andra symptom utöver uppvärmning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ännu en gång inget grundat i vetenskap, vara ett felaktigt antagande.
Nej, fel.

MODERERING:
Du har uppenbarligen en öm fot kring det här med strålning. Förslagsvis tar du till dig och listar vetenskapligt grundade källor om du vill argumentera eller så är det dags att tiga och knyta näven i fickan.

Fortsatt beteende med samma form av retorik och ogrundade uttalanden kommer endast ses som trollande och kommer leda till modereringsåtgärd.

/Mod

Nu förstår jag inte varför du är upprörd?

"Referensvärdet handlar bara om "termisk" effekt, de erkänner inga andra effekter."

Ja, vi kan ta upp en sådan källa:

https://ki.se/imm/icke-joniserande-stralningelektromagnetiska...

Hon har varit med och bestämt referensvärdet, tror hon är vice ordförande i ICNIRP.

Där kan du läsa det jag skrev om, att de inte erkänner någon annan effekt än den termiska.

De har inga vetenskapliga studier, där de utsätter människor för helkroppsexponering över tid i dessa strålnivåer av varken 4G eller 5G. Jag trollar inte, jag bara talar om hur illa det är!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Söderbäck:

To be fair.
Utifrån den länken jag postade från strålsäkerhetsmyndigheten (och som @Rapidact svarade på) där de tar upp referensvärden så skriver de själva att det är just uppvärmningen som dessa referensvärden utgår ifrån.

https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...
"För radiovågor finns referensvärden för att begränsa uppvärmning av kroppens vävnader, vilket är den enda säkerställda negativa hälsoeffekten."

Rapidact åsyftar ju andra symptom utöver uppvärmning.

Visst, to be fair så är de enda symptom som går att uppmäta eller betrakta just temperaturhöjningar.
Ska vi börja prata om andra symptom som inte går att härleda eller ens observera så kan vi lika gärna prata om magi eller fantasi.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Visst, to be fair så är de enda symptom som går att uppmäta eller betrakta just temperaturhöjningar.
Ska vi börja prata om andra symptom som inte går att härleda eller ens observera så kan vi lika gärna prata om magi eller fantasi.

Yes.
Im with you!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Visst, to be fair så är de enda symptom som går att uppmäta eller betrakta just temperaturhöjningar.
Ska vi börja prata om andra symptom som inte går att härleda eller ens observera så kan vi lika gärna prata om magi eller fantasi.

De går att observera i min bostad, i hela vår fastighet faktiskt. Jag är redo att börja bjuda in "skeptiker", så får de känna på 5G på nära håll - de som varit på besök känner av strålningen nästan omgående i bakhuvudet, vissa har fått huvudvärk i dagar efteråt. T o m min tekniska utrustning vittnar om det, helt plötsligt började datorn krascha dagligen, Google home balla ur i vardagsrummet, tv'ns appar började krasha, och jag funderar på att spela in 5G-tjutet som jag fick i min USB-mikrofon som alla började klaga på - för det är väl något ni kan relatera till?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Rapidact:

De går att observera i min bostad, i hela vår fastighet faktiskt. Jag är redo att börja bjuda in "skeptiker", så får de känna på 5G på nära håll - de som varit på besök känner av strålningen nästan omgående i bakhuvudet, vissa har fått huvudvärk i dagar efteråt. T o m min tekniska utrustning vittnar om det, helt plötsligt började datorn krascha dagligen, Google home balla ur i vardagsrummet, tv'ns appar började krasha, och jag funderar på att spela in 5G-tjutet som jag fick i min USB-mikrofon som alla började klaga på - för det är väl något ni kan relatera till?

Detta är 100% anekdotiska och/eller ogrundade slutsatser. Finns inget att kommentera här.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nu förstår jag inte varför du är upprörd?

"Referensvärdet handlar bara om "termisk" effekt, de erkänner inga andra effekter."

Ja, vi kan ta upp en sådan källa:

https://ki.se/imm/icke-joniserande-stralningelektromagnetiska...

Hon har varit med och bestämt referensvärdet, tror hon är vice ordförande i ICNIRP.

Där kan du läsa det jag skrev om, att de inte erkänner någon annan effekt än den termiska.

De har inga vetenskapliga studier, där de utsätter människor för helkroppsexponering över tid i dessa strålnivåer av varken 4G eller 5G. Jag trollar inte, jag bara talar om hur illa det är!

Så här tyder punkt 1.1, 1.2 osv från SSMFS 2008:18 Strålsäkerhetsmyndighetens allmänna råd om begränsning av allmänhetens exponering för elektromagnetiska fält

Citat:

1. Tillämpningsområde

1.1 Syftet med dessa allmänna råd är att skydda individer ur allmänheten från akuta skadliga biologiska effekter vid exponering för elektromagnetiska fält i frekvensområdet 0 Hz - 300 GHz.

De allmänna råden bygger på rekommendationer från Europeiska unionens råd2. Råden avses vara vägledande vid tillämpningen av 6 § strålskyddslagen (1988:220).

1.2 I de allmänna råden ges grundläggande begränsningar samt referensvärden.

De grundläggande begränsningarna säkerställer att elektriska eller magnetiska fenomen som kan uppträda i kroppen inte stör funktioner i nervsystemet eller ger upphov till skadlig värmeutveckling. Referensvärdena utgörs av storheter som är mätbara utanför människokroppen. De är härledda ur de grundläggande begränsningarna och säkerställer att de grundläggande begränsningarna inte överskrids.

Om uppmätta värden överstiger referensvärdena, innebär detta inte nödvändigtvis att de grundläggande begränsningarna överskrids. I sådana fall gäller enligt dessa allmänna råd de grundläggande begränsningarna. De grundläggande begränsningarna är, enligt internationella rekommendationer, satta vid ungefär två procent av de nivåer vid vilka akuta biologiska effekter är vetenskapligt säkerställda.

1.3 Dessa allmänna råd omfattar områden där allmänheten kan vistas under sådana tider att begränsningarna är av betydelse.

1.4 Referensvärdena garanterar inte att medicinteknisk utrustning såsom proteser av metall, pacemaker eller andra implantat inte påverkas eller drabbas av funktionsstörningar. Sådana frågor behandlas i bestämmelser om elektromagnetisk kompatibilitet och medicintekniska produkter."

Källa: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/publikationer/foresk...

Jag tyder att Strålsäkerhetsmyndigheten behandlar en mycket bredare bild, än vad du faktiskt påstår att de gör.

Permalänk
Medlem

100% av allt biologiskt material är strålningskänsligt, frågan borde vara mera under vilka våglängder som strålningskänslighet kan uppkomma.
Gamma strålning = nej tack
Röntgen strålning = undvik helst så mycket som möjligt
UVB = undvik också
UVA = Meh
Synligt ljus = noijce
IR = varmt å gött
Mikro/radio = ??? du märker inget om du inte har metall inopererat i kroppen eller om du stoppar in huvudet i mikron

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

100% av allt biologiskt material är strålningskänsligt, frågan borde vara mera under vilka våglängder som strålningskänslighet kan uppkomma.

Det kan hända med alla våglängder - så länge våglängden inte är så stor att den helt missar oss.

Det som är av relevans är hur mycket strålning det handlar om. Samma sköna solstråle vid kaffestunden som bara känns behaglig kan bränna sönder huden med hjälp av ett förstorningsglas.
Precis samma våglängder. Men effekt per yta har ändrats.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

De går att observera i min bostad, i hela vår fastighet faktiskt. Jag är redo att börja bjuda in "skeptiker", så får de känna på 5G på nära håll - de som varit på besök känner av strålningen nästan omgående i bakhuvudet, vissa har fått huvudvärk i dagar efteråt. T o m min tekniska utrustning vittnar om det, helt plötsligt började datorn krascha dagligen, Google home balla ur i vardagsrummet, tv'ns appar började krasha, och jag funderar på att spela in 5G-tjutet som jag fick i min USB-mikrofon som alla började klaga på - för det är väl något ni kan relatera till?

Att bara komma över och vara medveten om vad du påstår ger inget vettigt vetenskapligt underlag.
Det skulle krävas att bolaget som äger basstationen stängde av sändaren utan info med ojämna och olika långa intervall, flera olika testpersoner som spenderar olika tidpunkter och olika mycket tid, inga av testobjekten använder en strålningsmätare/kontrollerar mottagning eller andra saker som kan indikera om basstationen är igång eller inte.
Sedan ska metoder, testdata och slutsatser kontrolleras av olika grupper för att det ens ska bli någorlunda pålitligt.

Att det är problem med teknisk utrustning är inte samma sak som att det är skadligt för människor. Jag kan placera en tämligen svag magnet vid en CRT skärm och den blir påverkad, det betyder inte att det är farligt eller ens påverkar mig.
Teknisk utrustning kan absolut bli påverkad men det borde vara enkelt att reda ut om så är fallet som en del av ovanstående test, nu låter det snarare som att allt som händer beror på 5G. correlation does not imply causation är en av mina favoritfraser och som fler i samhället skulle behöva förstå.

Jag tycker fortfarande att det är intressant och att man ska forska på hälsoeffekter även över tid, saker kan ändras med mer/ny kunskap men då måste det ske med vetenskapligt grundade metoder och slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Så här tyder punkt 1.1, 1.2 osv från SSMFS 2008:18 Strålsäkerhetsmyndighetens allmänna råd om begränsning av allmänhetens exponering för elektromagnetiska fält

Källa: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/publikationer/foresk...

Jag tyder att Strålsäkerhetsmyndigheten behandlar en mycket bredare bild, än vad du faktiskt påstår att de gör.

Referensvärdet gäller endast exponering i högst 6 minuter - då faller allt ihop som ett korthus.

Det grundläggande problemet är att de saknar forskningsstudier som visar att helkroppsexponering av 4G/5G på människor över tid i dessa nivåer är helt ofarligt, eller nivåer ens i närheten av det. Snarare är referensvärdet en nivå där det uppstår svåra skador.

De ska ju ha en säkerhetsmarginal, hur räknar du ut säkerhetsmarginalen om referensvärdet bara gäller 6 minuters exponering och att de inte gjort riktiga studier på riktiga människor eller ens djur i de aktuella frekvenserna?

Bevisbördan ligger inte på de som är drabbade heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rapidact:

Referensvärdet gäller endast exponering i högst 6 minuter - då faller allt ihop som ett korthus.

Det grundläggande problemet är att de saknar forskningsstudier som visar att helkroppsexponering av 4G/5G på människor över tid i dessa nivåer inte är helt ofarligt, eller nivåer ens i närheten av det. Snarare är referensvärdet en nivå där det uppstår svåra skador.

De ska ju ha en säkerhetsmarginal, hur räknar du ut säkerhetsmarginalen om referensvärdet bara gäller 6 minuters exponering och att de inte gjort riktiga studier på riktiga människor eller ens djur i de aktuella frekvenserna?

Bevisbördan ligger inte på de som är drabbade heller.

Du pratar hela tiden om 4G/5G strålning eller liknande, men det är inget speciellt med dessa tekniker utan det är samma frekvenser som andra tidigare tekniker använde och använder. Elektromagnetisk strålning kan inte tränga in djupare än någon centimeter i kroppen och det finns inga bevis eller belägg för en påverkan utöver en smärre temperaturökning ens långt över alla riskvärden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Referensvärdet gäller endast exponering i högst 6 minuter - då faller allt ihop som ett korthus.

Nej nej. Alltså det värdet handlar bara om att få en tillräckligt bra mätning som inte är momentan så att man får ett bättre mätvärde på platsen. Det är mycket bättre än att mäta över en sekund. Mättiden på plats har däremot inget med skadeeffekter över tid att göra. De två ska inte förväxlas!

Skrivet av Rapidact:

Det grundläggande problemet är att de saknar forskningsstudier som visar att helkroppsexponering av 4G/5G på människor över tid i dessa nivåer inte är helt ofarligt, eller nivåer ens i närheten av det. Snarare är referensvärdet en nivå där det uppstår svåra skador.

Nej. 4G - 5G är inte strålning. Det är en samling av regler för kommunikation.
Frekvenserna som används ÄR däremot undersökta. Vi vet att höga nivåer av strålning i typ alla frekvenser kan ge värmeskador. Det vet vi för att det faktiskt har undersökts. Det här är inte nya frekvenser det handlar om utan mikrovågsspannet har man forskat på i över 100 år.
Vidare är INTE strålskyddsmyndighetens referensvärden på nivåer där det uppstår svåra skador. Tvärt om har man tittat på vilka nivåer man kan bevisa skador. Och sedan satt en mycket mycket lägre nivå som referensnivå. För att undvika skador.

Skrivet av Rapidact:

De ska ju ha en säkerhetsmarginal, hur räknar du ut säkerhetsmarginalen om referensvärdet bara gäller 6 minuters exponering och att de inte gjort riktiga studier på riktiga människor eller ens djur i de aktuella frekvenserna?

Men här finns ju säkerhetsmarginaler utifrån de skador som har kunnat bevisas. Den räkans ju inte ut över 6 minuter heller. Här har man istället tittat på många olika studier som testats på lång och kort tid.
Skaderisken har inget med 6 minuter att göra alls.
6 minuter har bara att göra med rutiner för mätning av nivåer. Inte skadeutvärdering.

På samma sätt kan man mäta hur kyla påverkar en över ett år. Att mäta temperaturen i boendet kan göras över en 5sekundersperiod en gång i timman över den här tiden.
Det innebär INTE att man mätt hur kyla påverkar en i 5 sekunder utan man kan ju titta på hur personen påverkas över året - helt orelaterat till hur länge man ska göra rummets temperaturmätning.

De här två måste kunna hållas isär.

Skrivet av Rapidact:

Bevisbördan ligger inte på de som är drabbade heller.

Det är såklart bara inom vetenskapskretsar man kan komma vidare här.
Men det krävs alltså att man kan påvisa problem i vetenskapliga tester för att de ska kunna påvisas.
I nuläget verkar man faktiskt inte riktigt kunna styrka att klena nivåer av exempelvis mikrovågor påverkar människor.
Symptomen kan vara högst reella - men orsaken till dem. Det är ju den delen som behöver styrkas för att det ska bli vetenskapligt gånbart.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rapidact:

Referensvärdet gäller endast exponering i högst 6 minuter - då faller allt ihop som ett korthus.

Nej det gör det inte.

Saxat direkt ur föreskrifterna (min fetstil):
"Samtliga SAR-värden (specific absorption rate) avser medelvärdet under en sexminutersperiod."

Det handlar inte på något sätt om exponeringstid.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720