Strålningskänslighet - finns det?

Permalänk
Medlem

Är med i ett par grupper på Facebook för elkänsliga, folk som är rädda för 5G och magnetfält osv.. Ganska vanligt att folk beskriver sina symtom som väldigt mycket liknar symtom vid bland annat ångest och panikattacker. Lustigt va

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Kan ju nämna min lärare i kursen för "Stråling, Plasma och Antenner" på universitetet sa att han hade satt en "känslig" person i deras testlabb (sådan där skärmad låda med spikar på väggarna) med en antenn som han kunde slå på och av, och just den personen kunde med stor säkerhet markera när antennen sände eller inte.

Så väntar på mer data.

Skrivet av medbor:

Finns de resultaten nedskrivna eller så? Skulle vara intressant att veta om det till exempel mättes ljud samtidigt eller vilka frekvenser som de testade. Kan finnas andra sekundära tecken som kan avslöja något så binärt som av och på

Detta skulle vara ganska lätt att omsätta i ett kontrollerat experiment, där man utesluter felkällor som att personen skulle kunna se eller höra någon indikation på att fältet är på. Jag har dock aldrig hört talas om något sådant experiment, varken med positivt eller negativt resultat.

(negativt resultat minskar dock chansen att vi hör talas om det, tyvärr)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Är med i ett par grupper på Facebook för elkänsliga, folk som är rädda för 5G och magnetfält osv.. Ganska vanligt att folk beskriver sina symtom som väldigt mycket liknar symtom vid bland annat ångest och panikattacker. Lustigt va

Som jag ser det är symptomen äkta. Alltså finns det. Men sen kan det som triggar symptomen vara individuellt. Av den anledningen är det inte säkert att strålning de inte känner till triggar symptom.

Vissa blir illamående av dofter, andra rädda för spindlar, och vissa stressade av känslan av strålning osv. Vem är jag att säga: nej du mår inte dåligt på riktigt, din kropp reagerar felaktigt?👍

Så från mitt sätt att se det finns inget ja eller nej

Permalänk
Medlem

Nej strålningen kan inte penetrera mänsklig hud enligt typ alla vetenskapliga studier.
Jag googlade ganska noga på detta efter som min router satt upp-tejpad på undersidan av mitt bord 18 centimeter från ens testiklar i typ 15 år. Var tvungen att dubbelkolla så man inte blev steril.

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara så konstigt. Lek med tanken att det finns en sort av strålning som triggar en specifik del av hjärnan eller nervsystemet som i sin tur sätter igång det som händer i kroppen vid en ångest och panikattack. Om så är fallet är det nära tillhands att anta att det även finns varianter av strålningen som triggar en positiv effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Såg att ett hinder för att dra kraftledningsgata genom landet är att kraftbolaget ska uppvisa utredning om ledningarnas påverkan på omgivningen och strålningskänsliga innan det får kopplas nånting. Den utredningen kan dras i långbänk eftersom fakta i frågan saknas när det gäller svaga elektromagnetiska fält.
Mer utredning behövs men vem är frivillig att utsätta sig för EMP för forskningens skull?

Man beaktar alltid magnetfält när man drar kraftledningar.
Det är inget nytt och det finns bra beräkningsmetoder för att få fram hur starkt magnetfältet är vid närliggande bebyggelse.
Sen om 0,4 microtesla är ett bra mått eller inte är nog mer öppet för debatt.

https://www.svk.se/om-oss/hallbarhet/dialog-och-miljohansyn-p...

Permalänk
Medlem

Jag har stött på två fall där dessa personer ifråga har hävdat "elallergi" och börjat dra ur sladdar till allt hemma, stängt av sin el, stängt sin wifi-router, mobil etc.
Den ena personen tog sitt liv strax efter det brakade loss på allvar. Andra personen gick det bättre för tack och lov, men symptomen var liknande med lång sjukhusvistelse/medicinering.
Så mitt råd är att har du anhörig/vän som plötsligt får dessa ideer, hjälp dom så de får vård.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Detta skulle vara ganska lätt att omsätta i ett kontrollerat experiment, där man utesluter felkällor som att personen skulle kunna se eller höra någon indikation på att fältet är på. Jag har dock aldrig hört talas om något sådant experiment, varken med positivt eller negativt resultat.

Precis, men det skall ju vara dubbel blint, så att personen som testar inte ens skall veta om antennen är på eller inte också, och sedan skall nog gruppen av försökspersoner vara större, etc.
Görligt absolut, men tror ingen är jätteintresserad av att ställa upp samt kostnaden för att ordna ett.

Men om det ha sa stämde så kan man inte dra alla över en kant utan det kan finnas personer som genuint lider av det.
Därav min röst på att mer data behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Som jag ser det är symptomen äkta. Alltså finns det. Men sen kan det som triggar symptomen vara individuellt. Av den anledningen är det inte säkert att strålning de inte känner till triggar symptom.

Vissa blir illamående av dofter, andra rädda för spindlar, och vissa stressade av känslan av strålning osv. Vem är jag att säga: nej du mår inte dåligt på riktigt, din kropp reagerar felaktigt?👍

Så från mitt sätt att se det finns inget ja eller nej

Om dessa människor aldrig hade fått höra talas om elöverkänslighet eller strålningskänslighet så hade de nog aldrig nämnt att detta är problemet. Det lär vara något snappas upp och så spinner de igång på det. Någon enstaka kanske hade gjort det ändå av ren ofrivillig kreativitet.

Nu cirkulerar ju dessa påståenden i samhället så fler och fler hakar på. Är ju säkerligen skitsvårt att bli av med tanken för de som exempelvis hittat en FB-grupp med 500 pers som säger samma sak. Filterbubbla + psykiska besvär.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Som jag ser det är symptomen äkta. Alltså finns det. Men sen kan det som triggar symptomen vara individuellt. Av den anledningen är det inte säkert att strålning de inte känner till triggar symptom.

Vissa blir illamående av dofter, andra rädda för spindlar, och vissa stressade av känslan av strålning osv. Vem är jag att säga: nej du mår inte dåligt på riktigt, din kropp reagerar felaktigt?👍

Så från mitt sätt att se det finns inget ja eller nej

Självklart är symtomen äkta, annars hade de ju inte mått som de gjorde. Men, det är ju inte strålningen i sig som är problemet utan snarare att vetskapen om att den finns triggar ångest och panikattacker. Jag vet inte, jag gissar bara.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Precis, men det skall ju vara dubbel blint, så att personen som testar inte ens skall veta om antennen är på eller inte också, och sedan skall nog gruppen av försökspersoner vara större, etc.
Görligt absolut, men tror ingen är jätteintresserad av att ställa upp samt kostnaden för att ordna ett.

Men om det ha sa stämde så kan man inte dra alla över en kant utan det kan finnas personer som genuint lider av det.
Därav min röst på att mer data behövs.

Det behöver inte vara så dyrt tänker jag, och det räcker med en försöksperson för att bevisa att fenomenet finns, om man kör experimentet tillräckligt länge och det fungerar för den personen (att visa att det inte finns är närmast omöjligt, som med alla sällsynta fenomen). Det måste naturligtvis vara en försöksperson som själv har upplevt att de känner av fälten, och är villig att vara med. De som upplever obehag av fälten är väl med rätta skeptiska till att delta, men personen som din lärare nämnde hade kanske ställt upp.

Jag tänker att personen får sitta i ett slutet rum med papper, penna och en analog klocka. Sen slår man på och av fältet med slumpvisa intervall under en timme, och personen får varje hel eller halv minut markera på pappret om de uppfattar fältet som på eller av (går att ha pauser så att det inte blir för tråkigt för försökspersonen). Fältet kan kontrolleras av en dator som tar fram en slumpserie, så behövs ingen dubbelblindning (den hade också gått att lösa genom att den som kontrollerar fältet sitter i ett annat rum - datorn och fältgeneratorn kan såklart också vara i ett annat rum). Beroende på personens träffsäkerhet (under antagandet att hen kan känna av det) kan man behöva köra olika länge.

I praktiken får man såklart testa flera personer, det kan t.ex. vara så att för varje person som kan känna av fältet så går det 5-10 som upplever det (i vardagen) enbart pga. placebo. Men jag menar att det behövs inga mängder av folk eftersom urvalet inte måste vara representativt.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Pratar vi inte om starka magnetiska fält du bara får cm ifrån exempelvis radar där du bara kan komma så nära om du jobbar med systemen och då får exempelvis brännskador på huden, så handlar det om fobi och andra underliggande problem då säkerhetsreglerna är väl tilltagna.

Förmodligen mer strålning från mikron om du står och tittar på när din mat mikras än något annat människoskapat du stöter på i samhället, om vi bortser från röntgen hos sjukhus och tandläkare som är joniserande strålning.

Sen kan du absolut känna av om du sitter framför en CRT på 100 W, det generar ju ändå värme och ljus, det senare är ögonen känsliga för

Permalänk
Medlem

Vi har ju minst tre effekter att ta hänsyn till:
Frekvens, intensitet/effekt och tid

Frekvensen bör kunna delas in i lågfrekvens, värme, ljus och joniserande

Intensitet kan vara mikrowatt till kilowatt

Tid kan vara mikrosekunder till år beroende på

Beroende på var på dessa skalor man talar kan väl alla former antingen vara skadlig eller ofarlig. Till och med gammastrålning bör inte vara dödlig om det bara är ett fåtal partiklar som kommer

Permalänk
Medlem

Känner en som är "allergisk" mot el så folk i närheten får inte bära på sig telefon, klocka eller liknande men hon sitter vid datorn hela dagarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det stora med just Mikrovågsugn vs. BLE/WiFi är ju att båda kör på samma frekvensband ~2.4GHz, och en mikrovågsugn kör på hundratals watt rakt in i det frekvensbandet. En blåtandsenhet strålar nog inte ens en watt, snarare bråkdelar… ganska lätt att överrösta och skapa problem för signalen

Anledningen till att just den frekvensen används av en mikrovågsugn är ju att det är väldigt nära en nod för flytande vatten så att vattenmolekylerna kan absorbera strålningen och bli varma. Utan vatten i en micro blir det inte alls lika fort varmt

Och människan består till stor del av vatten, närmare 60% i en vuxen person, för nyfödda är siffran hela 80 procent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Känner en som är "allergisk" mot el så folk i närheten får inte bära på sig telefon, klocka eller liknande men hon sitter vid datorn hela dagarna.

Telefoner strålar mer än en datorskärm, men det är ändå ”helkroppsexponering” som jag anser är det man ska passa sig mest för.

Jag har bara en mobil när jag skriver detta, så det får bli en kort inlägg i början. Jag är systemutvecklare och är inte teknikfientlig, de prylar jag har i mitt hem skulle få många här att dreggla minst sagt. Jag har även bakgrund inom telekom, jobbat med mängder av projekt där.

Nu råkade jag själv riktigt illa ut, fick en 5G basstation installerad precis framför min lägenhet i stort sett samma höjd med lägenheten för att huset de installera på var lägre och så rikta de den rakt emot lägenheten/huset, jag blev den mest drabbade då jag bor närmast. Endast 22 meter ifrån, betänk då att driftzonen är 20 meter för dem som arbetar med dem, de får endast vistas där upp till 6 minuter - helst ska de stänga av antennen då. Det är vad jag kallar en teknisk felinstallation - helt emot branschpraxis, men ändå gjorde de det. Vårat hus har dessutom tunna väggar och släpper in 10x mer strålning än grannhusen som är isolerade.

Det resultera i att jag har det högsta kända strålvärdena i Sverige i min bostad. Min datorstol var endast 23 meter ifrån och min soffa 22,5 meter ifrån antennen. Det tog ca 1 vecka för min kropp att brytas ner. Sedan fick jag fly hemnet.

Jag får alltså extrema symptom, jag känner inte bara av strålningen, och får de vanliga biverkningarna folk rapporterar - utan jag svullnar också upp, rent visuella symptom.

Om jag utsätter mig för hög strålning mår jag dåligt i dagar efteråt med extrem huvudvärk, men ganska omgående får jag hjärtrusningar, t o m hjärtklappning/hjärtflimmer. Jag hade inga sådana problem innan.

När man utsätts för hög strålning har jag upplevt en ökad känslighet i dagar efteråt - dvs jag kan med kroppen lätt känna av strålning. Nu är det jättelätt för mig att bekräfta det med mätinstrument. Men jag har varit rädd att det skulle bli bestående, att jag skulle utveckla känslighet för alla frekvenser, därför tar jag en pause från att utsätta mig för att låta kroppen återställa sig.

Mycket av det som skrivs om här kan bevisas genom det som bl a drabbat mig och de andra boendes i vår fastighet, vi är som ett snitt av befolkningen. Jag tänker speciellt på 13 åringen som tävlar i gymnastik, tränar 4 ggr i veckan och bor i bottenvåningen i huset - han är inte strålskadad, men han känner av strålningen och klarar inte ens att vistas i vissa rum utan att få huvudvärk, han vägrade t ex att sova i sin säng och detta hände innan de förstod varför. De höll på flytta sängarna i lägenheten när jag kom i kontakt med dem - jag kunde lätt bekräfta med en bättre EMF-mätare att han känt av de områden som hade hög strålning i deras lägenhet.

Jag och min dotter har inte kunnat bo hemma på nästan 3 månader, min lägenhet som jag bott i 29 år är idag obebolig, den som skulle försöka bo där skulle bli dödligt sjuk inom en vecka skulle jag vilja påstå.

Det finns inga studier gjorda på helkroppsexponering av människor av 4G/5G i dessa strålnivåer som vi erfar i vårat hus, det finns alltså inga vetenskapliga bevis för att detta är ofarligt med andra ord.

Flera i våran fastighet har fått kraftigt försämrad hälsa, man kan se deras förfall från vecka till vecka, att de är en skugga av deras forna jag, det ser hemskt ut att se hur de drabbas. Och det händer även i grannhusen nu. Många ligger sömnlösa hela nätter, kan inte komma till ro, fyllda av smärta - gråtandes i telefon när man samtalar med dem - de som klarat sig bäst är dem som hållit sig undan fastigheten och sovit på annan plats.

Och det är så att jag har en granne som inte längre kan hålla i telefonen utan att få kraftig smärta i den arm hon håller den i. Byter hon hand, hamnar smärtan där i andra armen. Jag själv kan känna av det också, som t ex nu sticker det och värker i handen.

Ökad exponering ger ökad känslighet. Man ska t ex hålla avstånd till WIFI routers anser jag av egen erfarenhet - det påverkar mer än vi tror och mycket av informationen där ute är utdaterad/gammal. De är mycket starkare idag. Koppla upp ert hem med sladdar, det är en enkel billig åtgärd. Bredband är bättre i ethernet än i luften.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rapidact:

Telefoner strålar mer än en datorskärm, men det är ändå ”helkroppsexponering” som jag anser är det man ska passa sig mest för.

Näe.

Datorskärmar kan förbruka 50W-100W totalt (mycket blir till värme - som också blir till strålning i det infraröda spektrat).
Det är inga konstigheter att komma upp i 20W bara för det synliga ljuset som lämnar panelen. Plus då det infraröda som står för en ännu större del.
Mobilernas totala effektförbrukning - som ens kan avges i strålning är en fraktion av vad datorskärmarna.

Mobilen använder inte ens en watts styrka för antennerna - och de används absolut inte med den styrkan över tid heller. Maximering av viloläget gäller istället så snittet för strålning som antennerna ger är säkert närmre 0,01W över tid.

Vad jag tror att du tänker på är i vilket spektrum de strålar. Där mobiler använder antennerna i lägre gighaertzspektrat så ligger datorskärmars strålning främst i mellan och övre terahertzspektrat. Alltså 10.000 till 100.000 gånger högre frekvenser för skärmarna. Synligt ljus, och infrarött.

Om man väljer bort att titta på den mesta av strålningen och bara tittar på låga frekvenser - alltså det antennerna använder i mobiltelefoner så kan det däremot stämma. Elektronik får inte störa frekvensvband - och det händer sällan spontant heller så det är vanligen säkerställt att elektronik som inte ska kunna använda kommunikationsfrekvenser - heller inte gör det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Detta ska ju polisanmälas och gruppstämning av firman som gjorde jobbet eller de som godkände placeringen.
Kan ju bli ett "Hallandsåsen" fall av det då det kan gå åratal tills dom faller men de bör inte få komma undan med det.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så klart man kan våra känslig mot strålning. Det handlar ju om styrkan. Om du däremot menar det som benämndes "elallergi" och liknande, då håller jag med föregående att det är psykologiskt. Men även ett verkligt problem för den drabbade.

Handlar mer om våglängd, därefter kan styrka spela roll.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Nej strålningen kan inte penetrera mänsklig hud enligt typ alla vetenskapliga studier.
Jag googlade ganska noga på detta efter som min router satt upp-tejpad på undersidan av mitt bord 18 centimeter från ens testiklar i typ 15 år. Var tvungen att dubbelkolla så man inte blev steril.

Nog går wifi igenom hud alltid. Sätter du upp ett lager läder kring din wifirouter så kommer du få bra mottagning ändå.
Ju lägre frekvenser - desto bättre penetrationsförmåga. Med undantag - men generellt.

I mikrovågsugnen som använder ungefär samma våglängd som 2,4ghz wifi och bluetooth så går det bra att värma mat en bra bit djupare än skintjocklek. Även en fläsksida med skinnet kvar blir varm en bit in.

Här handlar det väl snarare om att effekten är så låg från wifi och liknande att mängden strålning är så pass låg att den hamnar inom rimliga värden.

Jämför det med att ha handen i ugnen där den infraröda strålningen är väldigt hög och kan grilla en kyckling - jämte att ha handen framför en gammal fjärrkontroll med en infraröd lysdiod som är så klen att vi inte kan märka av den alls

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Telefoner strålar mer än en datorskärm, men det är ändå ”helkroppsexponering” som jag anser är det man ska passa sig mest för.

Jag har bara en mobil när jag skriver detta, så det får bli en kort inlägg i början. Jag är systemutvecklare och är inte teknikfientlig, de prylar jag har i mitt hem skulle få många här att dreggla minst sagt. Jag har även bakgrund inom telekom, jobbat med mängder av projekt där.

Nu råkade jag själv riktigt illa ut, fick en 5G basstation installerad precis framför min lägenhet i stort sett samma höjd med lägenheten för att huset de installera på var lägre och så rikta de den rakt emot lägenheten/huset, jag blev den mest drabbade då jag bor närmast. Endast 22 meter ifrån, betänk då att driftzonen är 20 meter för dem som arbetar med dem, de får endast vistas där upp till 6 minuter - helst ska de stänga av antennen då. Det är vad jag kallar en teknisk felinstallation - helt emot branschpraxis, men ändå gjorde de det. Vårat hus har dessutom tunna väggar och släpper in 10x mer strålning än grannhusen som är isolerade.

Det resultera i att jag har det högsta kända strålvärdena i Sverige i min bostad. Min datorstol var endast 23 meter ifrån och min soffa 22,5 meter ifrån antennen. Det tog ca 1 vecka för min kropp att brytas ner. Sedan fick jag fly hemnet.

Jag får alltså extrema symptom, jag känner inte bara av strålningen, och får de vanliga biverkningarna folk rapporterar - utan jag svullnar också upp, rent visuella symptom.

Om jag utsätter mig för hög strålning mår jag dåligt i dagar efteråt med extrem huvudvärk, men ganska omgående får jag hjärtrusningar, t o m hjärtklappning/hjärtflimmer. Jag hade inga sådana problem innan.

När man utsätts för hög strålning har jag upplevt en ökad känslighet i dagar efteråt - dvs jag kan med kroppen lätt känna av strålning. Nu är det jättelätt för mig att bekräfta det med mätinstrument. Men jag har varit rädd att det skulle bli bestående, att jag skulle utveckla känslighet för alla frekvenser, därför tar jag en pause från att utsätta mig för att låta kroppen återställa sig.

Mycket av det som skrivs om här kan bevisas genom det som bl a drabbat mig och de andra boendes i vår fastighet, vi är som ett snitt av befolkningen. Jag tänker speciellt på 13 åringen som tävlar i gymnastik, tränar 4 ggr i veckan och bor i bottenvåningen i huset - han är inte strålskadad, men han känner av strålningen och klarar inte ens att vistas i vissa rum utan att få huvudvärk, han vägrade t ex att sova i sin säng och detta hände innan de förstod varför. De höll på flytta sängarna i lägenheten när jag kom i kontakt med dem - jag kunde lätt bekräfta med en bättre EMF-mätare att han känt av de områden som hade hög strålning i deras lägenhet.

Jag och min dotter har inte kunnat bo hemma på nästan 3 månader, min lägenhet som jag bott i 29 år är idag obebolig, den som skulle försöka bo där skulle bli dödligt sjuk inom en vecka skulle jag vilja påstå.

Det finns inga studier gjorda på helkroppsexponering av människor av 4G/5G i dessa strålnivåer som vi erfar i vårat hus, det finns alltså inga vetenskapliga bevis för att detta är ofarligt med andra ord.

Flera i våran fastighet har fått kraftigt försämrad hälsa, man kan se deras förfall från vecka till vecka, att de är en skugga av deras forna jag, det ser hemskt ut att se hur de drabbas. Och det händer även i grannhusen nu. Många ligger sömnlösa hela nätter, kan inte komma till ro, fyllda av smärta - gråtandes i telefon när man samtalar med dem - de som klarat sig bäst är dem som hållit sig undan fastigheten och sovit på annan plats.

Och det är så att jag har en granne som inte längre kan hålla i telefonen utan att få kraftig smärta i den arm hon håller den i. Byter hon hand, hamnar smärtan där i andra armen. Jag själv kan känna av det också, som t ex nu sticker det och värker i handen.

Ökad exponering ger ökad känslighet. Man ska t ex hålla avstånd till WIFI routers anser jag av egen erfarenhet - det påverkar mer än vi tror och mycket av informationen där ute är utdaterad/gammal. De är mycket starkare idag. Koppla upp ert hem med sladdar, det är en enkel billig åtgärd. Bredband är bättre i ethernet än i luften.

Jag skulle inte heller vilja ha en basstation så nära och där kan jag tänka mig att det kan finnas viss påverkan vid korta avstånd men när du börjar prata om wifi routrar, strålning som är beroende av vilken hand man håller telefonen i (finns inte en chans att detta stämmer), ökad känslighet efter exponering, dödligt sjuk på en vecka , etc. så tappar du mig.
Jag skulle gärna se dig delta i ett dubbelblint experiment innan det går att ens överväga att tro på. Är övertygad om att t.ex. KTH skulle vara väldigt intresserade av att utföra en sådan studie med både dig som person och din lägenhet.
Att det inte finns några vetenskapliga studier som visar att det är ofarligt innebär inte per automatik att det är farligt.

Vilka nivåer ger din "bättre" EMF-mätare?
Normalt sett har säkerhetsföreskrifter rejäl marginal i sina rekommendationer m.a.o. är det förmodligen mycket kortare avstånd än 20m som avses och man nyttjar försiktighetsprincipen.

Om en basstation skulle orsaka sådana problem skulle vi ha en fullkomlig epidemi och det hade inte gått under radarn. Har du tittat dig omkring i stadsbilden och sett hur många basstationer som är monterade på tak av fastigheter?
Det är ju som sagt inte bara din lägenhet utan hela huset och grannfastigheter.. då börjar vi prata om 10-tusentals eller t.o.m. 100-tusentals i städer som borde vara i samma situation.

Jag tycker det snarare låter som att det spridits en masshysteri baserat på att man sett en basstation monteras och skrämmer upp varandra så till den grad att alla problem som man har skylls på den och hade man inte problem så stressar man upp sig och får problem. Det är det som är psykosomatiska symtom, symtomen kan absolut vara riktiga men jag tvivlar starkt på orsaken.

Jag försöker inte vara elak men hela detta inlägg med anekdotisk bevisföring är oerhört likt de inlägg som spreds av de 5G motståndare som även hävdade att det orsakade corona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Salcin74:

Jag skulle inte heller vilja ha en basstation så nära och där kan jag tänka mig att det kan finnas viss påverkan vid korta avstånd men när du börjar prata om wifi routrar, strålning som är beroende av vilken hand man håller telefonen i (finns inte en chans att detta stämmer), ökad känslighet efter exponering, dödligt sjuk på en vecka , etc. så tappar du mig.

Du skulle ha säkert haft större förståelse om du hade sett hur jag såg ut efter den vistelsen.

Det jag inte skrev var det jag upplevde första veckan, jag fick hög hjärtpuls varje kväll efter 4 timmar som höll i sig tills jag lämna hemmet, det pirrade och kröp i kroppen, sedan kom helgen, då hade jag hjärtrusning non-stop från fredag kväll till måndag morgon, jag var helt slut och hade huvudvärk, minsta ansträngning gav ont i hjärtat, som att lyfta tvättkorg eller lägga disk i diskmaskin. Måndag morgon var jag var uppsvullen från huvud till tå, med märken efter täckets väck över hela kroppen, fötterna var så runda att jag knappt fick ner dem i skorna, det kändes som jag sprungit en mil fast jag bara sovit i denna strålning. Det har varit en nära döden-upplevelse sedan varje gång jag besökt lägenheten ett kort tag, det har påverkat både min andning, jag har flåsat samtidigt som jag är uppsvullen och haft hjärtflimmer (oregelbunden hjärtrytm). Jag hade åkt akut in på sjukhus alla dagar i veckan om det inte var stabsläge på sjukhusen pga Covid. Jag har bilder, men jag kommer inte posta dem här.

Skrivet av Salcin74:

Vilka nivåer ger din "bättre" EMF-mätare?

Ska du ha en mätare för att mäta riktigt höga nivåer, då kostar den i storleksordningen runt 250 000 kr. Det man kan göra som "amatör" är att köpa den som anses vara bäst på öppna marknaden, konsumentversion, då kostar det runt 5000 kr. Jag toppar den mätaren på alla nivåer, jag har ett max peak-värde som är över 3000 000 mikrowatt. Den "professionella" mätningen som en konsult gjort mäter på ett annat sätt, då tar de ett medelvärde på 6 minuter, då mäter de dessutom max medelvärde, även den visar att jag slagit Strålsäkerhetsmyndighetens tidigare rekord de mätt upp på järntorget i Stockholm.

Skrivet av Salcin74:

Normalt sett har säkerhetsföreskrifter rejäl marginal i sina rekommendationer m.a.o. är det förmodligen mycket kortare avstånd än 20m som avses och man nyttjar försiktighetsprincipen.

Nej, det är ett systemfel, de har bestämt ett referensvärde som endast kan uppmätas 1 meter framför antennen, det referensvärdet har inga säkerhetsmarginaler, det har ingenting med de symptom som jag och mina grannar upplever, den har endast med den "termiska" effekten och jag tycker det är bedrägligt, de har inte testat denna nivå på människor, det finns inga studier gjorda på människor, där de över tid utsätts för helkroppsexponering. Branschen själva litar inte heller på referensnivån, så de har bestämt sin driftzon, och i regel ska de placera masterna högt över allmänheten - därför har detta inte upplevts som ett större problem, förrän du hamnat direkt framför, men nu är det annorlunda - de nya basstationerna är mycket kraftfullare än tidigare, det är större och fler antennelement, samt att alla leverantörer ska ha täckning på samma område. Strålningen ökar markant de senaste 2 åren, nu börjar människokroppen säga ifrån.

Skrivet av Salcin74:

Om en basstation skulle orsaka sådana problem skulle vi ha en fullkomlig epidemi och det hade inte gått under radarn. Har du tittat dig omkring i stadsbilden och sett hur många basstationer som är monterade på tak av fastigheter?
Det är ju som sagt inte bara din lägenhet utan hela huset och grannfastigheter.. då börjar vi prata om 10-tusentals eller t.o.m. 100-tusentals i städer som borde vara i samma situation.

Ja, det håller på händer nu Utbyggnad håller på ske, det börjar centralt i stan och vårat bostadsområde precis utanför fick alla basstationer uppgraderade. Det här kommer bli uppmärksammat. Det speciella i vårat fall var att våran fastighet inte var tilläggsisolerad, vi släppte in 10x mer strålning än grannfastigheterna, men vi har kontakt med grannar i grannhusen och det har börjat hända där också.

Skrivet av Salcin74:

Jag tycker det snarare låter som att det spridits en masshysteri baserat på att man sett en basstation monteras och skrämmer upp varandra så till den grad att alla problem som man har skylls på den och hade man inte problem så stressar man upp sig och får problem. Det är det som är psykosomatiska symtom, symtomen kan absolut vara riktiga men jag tvivlar starkt på orsaken.

Det finns den kategorin av människor som är oroliga av sig, och de förstör för dem som verkligen är drabbade.

Skrivet av Salcin74:

Jag försöker inte vara elak men hela detta inlägg med anekdotisk bevisföring är oerhört likt de inlägg som spreds av de 5G motståndare som även hävdade att det orsakade corona.

Någonstans måste man börja, det unika i mitt fall är att jag får rent visuella symptom omgående, kanske just för att jag är extremt utsatt som få andra. Jag har dokumenterat noggrant vad som hänt och har bilder som ser helt sjuka ut på min uppsvullna kropp. Jag har gjort läkarundersökningar utan anmärkning, kollat hjärta och tagit prover utan anmärkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Om ni inte tror att människokroppen påverkas, vad tror ni om elektronik?

Kan elektronik påverkas av "elektriska fält"?

Är elektronik känsligare än människokroppen?

Elektriska fält är magnetfält, Påverkar magneter kroppen? Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Elektriska fält är magnetfält, Påverkar magneter kroppen? Nej.

Du kan skaffa en stark magnet för en billig peng och testa på din egen kropp. Du kommer upptäcka rätt så snabbt att den påverkar kroppen, för bespara dig tid kan jag säga att det ökar blodcirkulationen på den punkt du utsätter den för och det samtidigt leder till ökad syresättning. De använder magneter flitigt inom t ex sporten för att läka skador snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Ökad exponering ger ökad känslighet. Man ska t ex hålla avstånd till WIFI routers anser jag av egen erfarenhet - det påverkar mer än vi tror och mycket av informationen där ute är utdaterad/gammal. De är mycket starkare idag. Koppla upp ert hem med sladdar, det är en enkel billig åtgärd. Bredband är bättre i ethernet än i luften.

Du skriver "man ska..." Det låter som du menar på att alla ska hålla avstånd till Wifi för att det skulle vara någonting negativt för kroppen. Själv har jag en Wifi-router knappa metern ifrån mig och har haft det i dryga 15 år, och jag sitter framför datorn mer än de flesta skulle jag tippa (kanske inte av alla här på forumet ) Vet inte om jag blir "helkroppsexponerad" men de tre antennerna är riktade olika så att de strålar åt olika håll för bättre mottagning, så jag skulle tippa det. Sen har vi ju alla grannar med sina wifi som jag märker jag har relativt stark signal från.

När menar du att man märker att man inte bör vara i närheten av Wifi? Därtill har jag 5G i mobilen inne i lägenheten, vet dock inte var 5G antennen sitter, men jag antar att den sitter i nån av grannhusen, kanske rentav 10 meter ovanför mig då jag bor högst upp, då dess räckvidd är så kort.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Du skriver "man ska..." Det låter som du menar på att alla ska hålla avstånd till Wifi för att det skulle vara någonting negativt för kroppen. Själv har jag en Wifi-router knappa metern ifrån mig och har haft det i dryga 15 år, och jag sitter framför datorn mer än de flesta skulle jag tippa (kanske inte av alla här på forumet ) Vet inte om jag blir "helkroppsexponerad" men de tre antennerna är riktade olika så att de strålar åt olika håll för bättre mottagning, så jag skulle tippa det. Sen har vi ju alla grannar med sina wifi som jag märker jag har relativt stark signal från.

När menar du att man märker att man inte bör vara i närheten av Wifi? Därtill har jag 5G i mobilen inne i lägenheten, vet dock inte var 5G antennen sitter, men jag antar att den sitter i nån av grannhusen, kanske rentav 10 meter ovanför mig då jag bor högst upp, då dess räckvidd är så kort.

En ny standard tele2/comhem router är väldigt stark, jag mäter upp till 650 000 mikrowatt ca 20-30 cm ifrån, sedan självklart minskar ju det på avstånd.

Ett mer praktiskt exempel är en dam jag hjälpte som var över 80 år. Hon hade denna router intill hennes säng och ca 1,5 meter framför hennes fåtölj - allt var draget genom sladdar, till tv och dator, men ändå strålade den extremt hela tiden. Det sättet det påverkade henne var att hon aldrig fick djupsömn, utan när hon släckte lamporna och blunda var hon klarvaken i 2 timmar i mörkret, när hon väl somnade, vaknade hon ständigt på nätterna med jämna mellanrum, ca 1 gång i timmen. Hon hade haft hjärtproblem som hon inte förstod sig på och svullna fötter som de försökt medicinera, men läkarna hade inte lyckats hjälpa henne på flera år.

Efter jag koppla ur WIFI-funktionen, kunde hon somna direkt och även få djupsömn varje natt, upp till 7 timmar i streck. Samma typ av router satt jag framför några timmar och kolla på melodifestivalen = mina ben svullna upp. För mig var det en "wake up" call.

Folk verkar tro att det är okey att må dåligt, att sova dåligt, ha värk, ha huvudvärk, vara svullen osv. Jag tror det kan finnas helt enkla förklaringar till det, att många utsätts för hög strålning utan att riktigt veta om det.

Permalänk
Medlem

650 W är rätt stark sändare

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Du skulle ha säkert haft större förståelse om du hade sett hur jag såg ut efter den vistelsen.

Det jag inte skrev var det jag upplevde första veckan, jag fick hög hjärtpuls varje kväll efter 4 timmar som höll i sig tills jag lämna hemmet, det pirrade och kröp i kroppen, sedan kom helgen, då hade jag hjärtrusning non-stop från fredag kväll till måndag morgon, jag var helt slut och hade huvudvärk, minsta ansträngning gav ont i hjärtat, som att lyfta tvättkorg eller lägga disk i diskmaskin. Måndag morgon var jag var uppsvullen från huvud till tå, med märken efter täckets väck över hela kroppen, fötterna var så runda att jag knappt fick ner dem i skorna, det kändes som jag sprungit en mil fast jag bara sovit i denna strålning. Det har varit en nära döden-upplevelse sedan varje gång jag besökt lägenheten ett kort tag, det har påverkat både min andning, jag har flåsat samtidigt som jag är uppsvullen och haft hjärtflimmer (oregelbunden hjärtrytm). Jag hade åkt akut in på sjukhus alla dagar i veckan om det inte var stabsläge på sjukhusen pga Covid. Jag har bilder, men jag kommer inte posta dem här.

Ska du ha en mätare för att mäta riktigt höga nivåer, då kostar den i storleksordningen runt 250 000 kr. Det man kan göra som "amatör" är att köpa den som anses vara bäst på öppna marknaden, konsumentversion, då kostar det runt 5000 kr. Jag toppar den mätaren på alla nivåer, jag har ett max peak-värde som är över 3000 000 mikrowatt. Den "professionella" mätningen som en konsult gjort mäter på ett annat sätt, då tar de ett medelvärde på 6 minuter, då mäter de dessutom max medelvärde, även den visar att jag slagit Strålsäkerhetsmyndighetens tidigare rekord de mätt upp på järntorget i Stockholm.

Nej, det är ett systemfel, de har bestämt ett referensvärde som endast kan uppmätas 1 meter framför antennen, det referensvärdet har inga säkerhetsmarginaler, det har ingenting med de symptom som jag och mina grannar upplever, den har endast med den "termiska" effekten och jag tycker det är bedrägligt, de har inte testat denna nivå på människor, det finns inga studier gjorda på människor, där de över tid utsätts för helkroppsexponering. Branschen själva litar inte heller på referensnivån, så de har bestämt sin driftzon, och i regel ska de placera masterna högt över allmänheten - därför har detta inte upplevts som ett större problem, förrän du hamnat direkt framför, men nu är det annorlunda - de nya basstationerna är mycket kraftfullare än tidigare, det är större och fler antennelement, samt att alla leverantörer ska ha täckning på samma område. Strålningen ökar markant de senaste 2 åren, nu börjar människokroppen säga ifrån.

Ja, det håller på händer nu Utbyggnad håller på ske, det börjar centralt i stan och vårat bostadsområde precis utanför fick alla basstationer uppgraderade. Det här kommer bli uppmärksammat. Det speciella i vårat fall var att våran fastighet inte var tilläggsisolerad, vi släppte in 10x mer strålning än grannfastigheterna, men vi har kontakt med grannar i grannhusen och det har börjat hända där också.

Det finns den kategorin av människor som är oroliga av sig, och de förstör för dem som verkligen är drabbade.

Någonstans måste man börja, det unika i mitt fall är att jag får rent visuella symptom omgående, kanske just för att jag är extremt utsatt som få andra. Jag har dokumenterat noggrant vad som hänt och har bilder som ser helt sjuka ut på min uppsvullna kropp. Jag har gjort läkarundersökningar utan anmärkning, kollat hjärta och tagit prover utan anmärkning.

Det är mycket fluff med personliga värden, men jag ser ingen fakta? Jag menar på att du målar en väldigt härsken bild över situationen, och ingen reagerar på allt detta, allmännyttan tycks gå före folkhälsan - inom en väldigt lokal spot. Utläser jag det som.

Om nu situationen är så pass allvarlig, varför reagerar ingen på detta? För övrigt så är barn rätt duktiga på att ta efter sina päron.

Hur som helst, gammalt tillbaka så har jag hört påståendet att kraftfält från en större transformator, kan orsaka så ett par föräldrar med stor sannolikhet enbart får flickor. Det här påståendet var endast en föreställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Nog går wifi igenom hud alltid. Sätter du upp ett lager läder kring din wifirouter så kommer du få bra mottagning ändå.
Ju lägre frekvenser - desto bättre penetrationsförmåga. Med undantag - men generellt.

I mikrovågsugnen som använder ungefär samma våglängd som 2,4ghz wifi och bluetooth så går det bra att värma mat en bra bit djupare än skintjocklek. Även en fläsksida med skinnet kvar blir varm en bit in.

Här handlar det väl snarare om att effekten är så låg från wifi och liknande att mängden strålning är så pass låg att den hamnar inom rimliga värden.

Jämför det med att ha handen i ugnen där den infraröda strålningen är väldigt hög och kan grilla en kyckling - jämte att ha handen framför en gammal fjärrkontroll med en infraröd lysdiod som är så klen att vi inte kan märka av den alls

De som menar att Wifi är ett problem. Hur skyddar ni er från kosmisk strålning och solstrålning? Dessa doserna är kopiösa i jämförelse även om du skulle krama en wifi-router dygnet runt.

Permalänk
Medlem

Utsätts för en del gamma och betastrålning i tjänsten men har inga märkbara symptom. Långsiktigt är ju såklart en annan fråga.
Men det är strålning som på riktigt skadar.

Oroar mig därmed inte för wifi då det är en droppe i havet i jämförelse.