Philips OLED856 - Problem vid endast livestream och tittande på kanaler

Permalänk

Philips OLED856 - Problem vid endast livestream och tittande på kanaler

Hej,

Jag har en Philips OLED856 som jag upplever stora problem med när det kommer till livestream av kanaler och sportevenemang.

Förutsättningar och misslyckade åtgärder:

500 mbit/s bredbrand från Tele2, hastigheten och svarstiden är mycket bra när jag kollar med bredbandskollen och liggger stabilt runt det utlovade 500 mbit/s.
Inkopplat till tvn med kabel (har även testat med wifi utan skillnad)
Bytat router och ethernetsladd utan reslutat.

Netflix och sådan tjänster som inte är "live" funkar utmärkt och utan problem.
Däremot när jag ska kolla på strömmade tv kanaler, exempelvis SVT, TV4 (från telia play + tele2 play) och livesport (Cmore) så rycker det smått och är eftersläpningar hela tiden.

Vad kan detta bero på? Totalt värdelöst och frustrerande.

Permalänk

Jag upplever liknande sak med två olika TV apparater (OLED och TCL).

Jag är tyvärr ingen expert men så som jag har förstått problemet så levererar tex Netflix mer fps än vad live tv gör vilket gör att det blir hackigare.

Det som jag lyckats göra för att få det dugligt är: (via Chromecast) ställt ner Hz till 50 när jag kollar på sport samt experimenterat med olika Bild inställningar för olika play tjänster (ibland är Film bättre och ibland är Sport läget bättre). Dessutom kan du behöva pilla på dvs "AI" funktioner som "picture smoothering" och liknande.

Jag har tyvärr inte hittat något universiellt läge som fungerar för alla olika streamingtjänster.

Permalänk
Skrivet av danneattack:

Jag upplever liknande sak med två olika TV apparater (OLED och TCL).

Jag är tyvärr ingen expert men så som jag har förstått problemet så levererar tex Netflix mer fps än vad live tv gör vilket gör att det blir hackigare.

Det som jag lyckats göra för att få det dugligt är: (via Chromecast) ställt ner Hz till 50 när jag kollar på sport samt experimenterat med olika Bild inställningar för olika play tjänster (ibland är Film bättre och ibland är Sport läget bättre). Dessutom kan du behöva pilla på dvs "AI" funktioner som "picture smoothering" och liknande.

Jag har tyvärr inte hittat något universiellt läge som fungerar för alla olika streamingtjänster.

Tack för tipsen. Riktigt drygt är det, och det verkar ju bara vara ett fåtal som är drabbade med tanke på att det inte diskuterats så mycket innan. Har du valt chromecast själv för att det verkar bli bättre än att streama direkt från tvns appar?

Permalänk
Skrivet av MarcusSWE87:

Tack för tipsen. Riktigt drygt är det, och det verkar ju bara vara ett fåtal som är drabbade med tanke på att det inte diskuterats så mycket innan. Har du valt chromecast själv för att det verkar bli bättre än att streama direkt från tvns appar?

På OLED tvn fanns inte de play tjänst apparna från början så då körde jag med en Chromecast Ultra och så hittade jag tips om att se livesport med 50hz och jag upplevde att det flöt på bättre.

Permalänk
Medlem

Vilka rörelseinställningar har du på TVn?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

På LG finns det något som kallas för True Motion tror jag som elimnerar detta problem.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Vilka rörelseinställningar har du på TVn?

Har inte ändrat något så det är default (vet ej vad då jag inte är hemma).
Finns det något som kan förbättra det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Har inte ändrat något så det är default (vet ej vad då jag inte är hemma).
Finns det något som kan förbättra det?

Beroende på vilken preset du valde så kan det verkligen påverka. Återkom ikväll med vad du har för inställningar.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

citerar laxpudding ur en annan tråd

"Tittar du på toppmodellerna från LG, Sony, Panasonic och Samsung, samt även Philips OLED-modeller, så är det korrekt återgivning av 24p till att börja med. Med undantag för Philips (ifall det nu inte ändras med kommande 2020-modeller) kan du på dessa finjustera nivån av interpolering på dessa modeller, vilket är det viktigaste. Så att man kan dra reglaget till den nivå där man får ett flyt utan att det börja bli dyka upp fel i bilden."

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

citerar laxpudding ur en annan tråd

"Tittar du på toppmodellerna från LG, Sony, Panasonic och Samsung, samt även Philips OLED-modeller, så är det korrekt återgivning av 24p till att börja med. Med undantag för Philips (ifall det nu inte ändras med kommande 2020-modeller) kan du på dessa finjustera nivån av interpolering på dessa modeller, vilket är det viktigaste. Så att man kan dra reglaget till den nivå där man får ett flyt utan att det börja bli dyka upp fel i bilden."

Man kan antingen ändra interpoleringen med förvalda nivåer eller själv ändra två parametrar från en skala 1-10.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Beroende på vilken preset du valde så kan det verkligen påverka. Återkom ikväll med vad du har för inställningar.

Tack. Jag skriver i tråden igen när jag kollat upp det

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Beroende på vilken preset du valde så kan det verkligen påverka. Återkom ikväll med vad du har för inställningar.

Har kollat nu!

Perfect natural motion 8 av 10
Perfect clear motion 10 av 10
Fast motion clarity - AV
Rörelsestil "standard"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Har kollat nu!

Perfect natural motion 8 av 10
Perfect clear motion 10 av 10
Fast motion clarity - AV
Rörelsestil "standard"

Byt till den rörelsestilen som är ovanför "film" (pure cinema på eng.) eller bara dra ner båda reglagen till 0 av 10, sak samma.

Annars hade jag rekommenderat att bara välja Filmmakermode under Bildstil och sedan bara höja ljusstyrkan till din smak. Där stängs allt onödigt skräp av som mestadels förstör bilden också .

Edit: Interpolering är smaksak men tycker det inte alls ser bra ut på min 706, "pure cinema/biokänsla" är det enda som funkar för mig. Däremot är "film" nog OK för de flesta.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Byt till den rörelsestilen som är ovanför "film" (pure cinema på eng.) eller bara dra ner båda reglagen till 0 av 10, sak samma.

Annars hade jag rekommenderat att bara välja Filmmakermode under Bildstil och sedan bara höja ljusstyrkan till din smak. Där stängs allt onödigt skräp av som mestadels förstör bilden också .

Edit: Interpolering är smaksak men tycker det inte alls ser bra ut på min 706, "pure cinema/biokänsla" är det enda som funkar för mig. Däremot är "film" nog OK för de flesta.

Oki, ska testa detta efter knattarnas fotbollsträning.

Vad är egentligen bäst att köra med, wifi eller kabel?
Jag testa en sak innan med följande resultat:
Med ethernetkabel: tvn stryper och max nedladdning är 100 Mbit/s

Med Wifi: Laddar ner i cirka 280 mbit/sek.

Permalänk
Medlem

Ethernet men det är nog ingen stor skillnad i praktiken.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

Kan vara fullt tänkbart att sändningen du ser är kass. Eller att appen och/eller hårdvaruplattformen inte kan hantera rätt frekvenser. Europeiskt material produceras i 25 fps/50 Hz-domänen och om TV:ns app är låst till 60 Hz kommer konvertering leda till en rejält släphackande när var femte bildruta repeteras. Interpoleringen brukar inte vara bra på att upptäcka sådana fadäser och då finns hacken kvar.

När du kör Netflix är du inne på 24p-domänen och då är det ofta den vanliga 3:2-repetitionen till 60 Hz som är mycket mildare och definitivt något som interpoleringen brukar dölja.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara fullt tänkbart att sändningen du ser är kass. Eller att appen och/eller hårdvaruplattformen inte kan hantera rätt frekvenser. Europeiskt material produceras i 25 fps/50 Hz-domänen och om TV:ns app är låst till 60 Hz kommer konvertering leda till en rejält släphackande när var femte bildruta repeteras. Interpoleringen brukar inte vara bra på att upptäcka sådana fadäser och då finns hacken kvar.

När du kör Netflix är du inne på 24p-domänen och då är det ofta den vanliga 3:2-repetitionen till 60 Hz som är mycket mildare och definitivt något som interpoleringen brukar dölja.

Tack för utförligt svar! Har du några tips på vad jag kan göra?

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Byt till den rörelsestilen som är ovanför "film" (pure cinema på eng.) eller bara dra ner båda reglagen till 0 av 10, sak samma.

Annars hade jag rekommenderat att bara välja Filmmakermode under Bildstil och sedan bara höja ljusstyrkan till din smak. Där stängs allt onödigt skräp av som mestadels förstör bilden också .

Edit: Interpolering är smaksak men tycker det inte alls ser bra ut på min 706, "pure cinema/biokänsla" är det enda som funkar för mig. Däremot är "film" nog OK för de flesta.

Har testat fram och tillbaka nu utan något vidare resultat. Man blir fan helt slut i huvudet 😅

Ska försöka lägga lite mer krut på det ikväll.

Permalänk
Medlem

Enda sättet att lösa detta är att använda en källa som spelar upp materialet på en signal som har samma uppdateringsfrekvens (eller som är jämt delbar). Detta är ett vanligt problem, men som många inte bryr sig om.

Jag har hört att Apple TV matchar signalens uppdateringsfrekvens med materialet? Har ingen själv dock och vet inte om det stämmer för alla appar. Finns också en app på Android TV som ska kunna byta till matchande uppdateringsfrekvensen oberoende av app, men sist jag testade den var det väldigt buggigt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kan intyga att det funkar galant med AppleTV. Hade glömt av att det här är ett problem som har med Android tv att göra… Tyvärr kan det bara fixas med en extern enhet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Skrivet av Clasito:

Kan intyga att det funkar galant med AppleTV. Hade glömt av att det här är ett problem som har med Android tv att göra… Tyvärr kan det bara fixas med en extern enhet.

Jag fick med en mini hub från tele 2 också som är en form av Chromecast som jag inte har testat. Tror du det kan göra det hela bättre om jag börjar använda den istället och inte apparna i själva tnv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarcusSWE87:

Jag fick med en mini hub från tele 2 också som är en form av Chromecast som jag inte har testat. Tror du det kan göra det hela bättre om jag börjar använda den istället och inte apparna i själva tnv?

Apparna i teven brukar hantera sånt bättre än externa enheter enligt min erfarenhet. Eller, inte nödvändigtvis bättre efter man har ställt in allt korrekt, men de inbyggda apparna behöver oftast inga sådana inställningar för de kan styra uppdateringsfrekvens och liknande själva.

Eftersom du bara ser problemet på Live-TV så misstänker jag att det ligger utanför teven, annars hade du haft problemet på alla strömmar med samma uppdateringshastighet. Och eftersom problemet kvarstår oavsett om du kör med kabel eller trådlöst så borde problemet även ligga utanför din bostad liksom. Du kan ju testa att dela din mobils uppkoppling till teven och se om det hjälper problemet, gör det det så kan det vara läge att klaga hos din internetleverantör, men annars är det nog streamingtjänsterna du ska gnälla på.

Permalänk
Medlem

Slå av allt som heter bildförbättring. Har inget strul med inbyggda appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusSWE87:

Jag fick med en mini hub från tele 2 också som är en form av Chromecast som jag inte har testat. Tror du det kan göra det hela bättre om jag börjar använda den istället och inte apparna i själva tnv?

På en chromecast ska man iaf kunna välja 50hz. Problemet med Android TV är att den är låst till 60hz, därför blir det problem med 50hz som Laxpudding förklarade. Vet inte om det funkar lika bra som ATV men helt klart värt att testa.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

På en chromecast ska man iaf kunna välja 50hz. Problemet med Android TV är att den är låst till 60hz, därför blir det problem med 50hz som Laxpudding förklarade. Vet inte om det funkar lika bra som ATV men helt klart värt att testa.

Är det verkligen så? För Chromecast kör ju också Android TV liksom. Att problemet bara uppstår på live-material tyder på att det inte är något problem med inställningarna på teven, om det nu funkar för annat material med samma uppspelningshastighet som inte är "live".

Permalänk
Medlem

@snajk Det är kanske mer korrekt att säga att det är TVn i kombination med Android TV som ger den begränsningen.

24p på Netflix kan TVn spela upp bra vad jag har märkt. Kör du ”live” tv som är 50hz blir det dock ryckigt. Det är därför det är högst troligt att det har att göra med 60hz låsningen i det här fallet. Att låta en extern källa skicka en 50hz signal funkar bra dock. Finns en del som har klagat på detta på avforums och det löser sig nästan alltid när man låter en extern källa göra arbetet.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Clasito:

@snajk Det är kanske mer korrekt att säga att det är TVn i kombination med Android TV som ger den begränsningen.

Netflix är 24p och det kan TVn spela upp bra vad jag har märkt. Kör du ”live” tv som är 50hz blir det dock ryckigt. Det är därför det är högst troligt att det har att göra med 60hz låsningen i det här fallet. Att låta en extern källa skicka en 50hz signal funkar bra dock. Finns en del som har klagat på detta på avforums och det löser sig nästan alltid när man låter en extern källa göra arbetet.

Men blir det ryckigt för annat 50 Hz-innehåll? Det är väl frågan, är det bara ryckigt på "live" så är inte problemet att teven inte kan hantera 50 Hz korrekt i apparna utan något annat. Det är lite konstigt om den inte kan hantera det i mina ögon för det är ju den faktiska standarden här i Europa och i de flesta länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men blir det ryckigt för annat 50 Hz-innehåll? Det är väl frågan, är det bara ryckigt på "live" så är inte problemet att teven inte kan hantera 50 Hz korrekt i apparna utan något annat. Det är lite konstigt om den inte kan hantera det i mina ögon för det är ju den faktiska standarden här i Europa och i de flesta länder.

Jag tyckte det samma grej var på youtube med 50hz iaf, får se vad TS har observerat.

Ja, det är verkligen dåligt gjort att det inte sköts korrekt men de flesta märker inte av det så de känner väl inget behov av att fixa det. Jag antar det ligger i Googles händer att fixa då jag har för mig Sony också hade det här problemet, kanske är fixat med Google TV dock.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺

En av orsakerna till att jag ständigt rekommenderar att köra externa källor, likt AppleTV. Även om auto-ändringen av frekvens inte fungerar med alla appar kan du i alla fall manuellt ändra till 50 Hz för nordiska/europeiska appar. Bökigt men hjälper.

På det kommer att exempelvis Youtube så kan man som innehållsskapare orsaka problemen med hack. Om jag spelar in min YT-video i 25 fps (väldigt vanligt från just europeiska youtubers) så kommer alla klipp jag vill få in i videon som är i 24 eller 30 fps (eller vicversa i någon form) att hacka om jag inte ger mig en konvertering, likt att sakta in eller snabba upp videon vilket kräver en del tekniskt kunnande.

Sedan är det en modern företeelse att nu när "alla" kan sända live över nätet kan det mycket väl bara så att man filmar av live-eventet med en viss kamerafrekvens som är rätt för en situation men fel i en annan. Streama 30 fps flyter bra för att syna på dator där man håller sig på 60 Hz, men kommer hacka för att matcha en app som kör 25/50 Hz.

Permalänk

Jag har testat alla råd och tips nu. Att stänga av motions som många har sagt gör bara upplevelsen ännu värre. Vad kan återstå att göra? Kan det helt enkelt vara tvn som inte levererar det jag förväntar?

Tänk er jättesmå fördröjningar/hack när rörelserna är snabba, pucken och fotbollen syns knappt när det skjuts iväg osv.

Tycker mig även se det trots att rörelserna är långsamma men i mindre omfattning.