Permalänk
Medlem

Remote power?

Tjena! Har byggt en truenas server och en Ubuntu server hemma. Är det wake on lan som gäller för att kunna starta en server från andra ställen hemma eller finns det fler alternativ?
MvH

Permalänk
Rekordmedlem

Fjärrstyrt eluttag är väl ett alternativ om man ställer in datorn att den ska boota när den spänningssätts.
Det går väl också att ha ett fjärruttag som triggar nån krets som emulerar strömbrytaren på datorn om man vill bygga nått eget som är lite mer avancerat.
En del datorer kan väckas via usbaktivitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Här är ett alternativ: https://youtu.be/232opnNPGNo

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Om du ändå redan har en Freenas-installation på plats så har du även förutsättningarna för att köra docker-baserade lösningar, och då skulle jag tipsa dig att kolla på "UpSnap" som är en vackert designad lösning för WOL-baserad uppväckning av datorer vilket även kan schemaläggas i kombination med automatiserad avstängning. UpSnap skannar även av nätverket automatiskt och identifierar datorer för WOL-uppväckning. UpSnap kan även övervaka portar på datorerna för att säkerställa att exempelvis RDP, VNC eller SSH är nåbart på datorn/datorerna.

Du kan läsa mer om UpSnap på deras officiella Github-sida, samt att de även har bilder där som visar UpSnap portal GUI:t och dess funktioner.
https://github.com/seriousm4x/UpSnap

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Jag kör en Shell plug-S som jag kan styra via molnet för att starta datorn på distans (startar upp när den får ström). En bonus på det är att man kan starta om datorn om den totalhänger sig, något du inte kan om du bara förlitar dig på WoL och fjärrstyra in.

Permalänk
Medlem

Kanon tack för hjälpen alla!