Permalänk
Medlem

LG Oled C1 gamma 2.2 eller BT 1886?

Tjena!

Har nyligen skaffat en LG Oled C1 och undrar om någon här vet vilken inställning som är bäst mellan gamma 2.2 och bt 1886 för SDR filmer/serier. Har hört att 2.2 är bra för ljusa rum och bt 1886 för mörka rum. Är i ett ”mittemellan” ljust rum under dagen och närmare helt mörkt på kvällen. Blir dock aldrig helt kolsvart pågrund av att jag har ljusa väggar. HDR och Dolby Vision är automatiskt inställda på 2.2 så det är bara SDR som jag vill hitta den bästa inställningen för.

Permalänk
Bildexpert

BT.1886 och 2.4 är samma sak på en OLED. Vad som är rätt mellan 2.2 eller 2.4 hänger precis som du säger mest på rummet och vad bildvisaren är kapabel till, även om 2.4 är referens som används vid grade.

Mitt råd är helt enkelt att testa dig fram och se om 2.4 går bra att använda utan att förlora nyanser i skuggor. Antagligen blir det för mörkt under dagtid, men på kvällen är resultatet förhoppningsvis bättre.

EOTF är "låst" på LG:n vid HDR då den använder en färdig tonkurva för HDR10 och dynamisk tonkurva för Dolby Vision. Enda undantaget är att dynamisk tonmappning kan aktiveras för HDR10 vilket oftast gör mellandagrar för ljusa. Inget jag skulle rekommendera, men om det inte går att undvika att rummet blir ljust på dagtid kan det åtminstone vara värt att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

BT.1886 och 2.4 är samma sak på en OLED. Vad som är rätt mellan 2.2 eller 2.4 hänger precis som du säger mest på rummet och vad bildvisaren är kapabel till, även om 2.4 är referens som används vid grade.

Mitt råd är helt enkelt att testa dig fram och se om 2.4 går bra att använda utan att förlora nyanser i skuggor. Antagligen blir det för mörkt under dagtid, men på kvällen är resultatet förhoppningsvis bättre.

EOTF är "låst" på LG:n vid HDR då den använder en färdig tonkurva för HDR10 och dynamisk tonkurva för Dolby Vision. Enda undantaget är att dynamisk tonmappning kan aktiveras för HDR10 vilket oftast gör mellandagrar för ljusa. Inget jag skulle rekommendera, men om det inte går att undvika att rummet blir ljust på dagtid kan det åtminstone vara värt att testa.

Har använt bt1886 ett tag men testade 2.2 i filmen Drive på netflix och där såg det betydligt bättre ut för att 2.2 gjorde så fler detaljer i dem mörka ställena syntes bättre. Så eftersom mitt rum aldrig blir helt kolsvart så kanske 2.2 är bäst? Eller funkar bt 1886 bra i ett helt okej ljust rum också? Vad är de flesta filmerna skapta med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Har använt bt1886 ett tag men testade 2.2 i filmen Drive på netflix och där såg det betydligt bättre ut för att 2.2 gjorde så fler detaljer i dem mörka ställena syntes bättre. Så eftersom mitt rum aldrig blir helt kolsvart så kanske 2.2 är bäst? Eller funkar bt 1886 bra i ett helt okej ljust rum också? Vad är de flesta filmerna skapta med?

Precis som Nissling skriver är det bäst att testa för att se vad du föredrar. Standarden för REC709 säger att 100% vitt ska vara 100 nits och omgivningsbelysningen i praktiken nedsläckt eller väldigt mörk. 100 nits motsvarar på de flesta LG Oleds OLED ljus på omkring ~28.

Så om du kör gamma 2.4 med OLED ljus på 28 så tycker du säkert att det blir lite väl mörkt om du har mysbelysningen på. Då kan det vara lämpligt att experimentera med gamma 2.2 och 2.4 och OLED ljus. BT1886 är främst till för att kompensera för LCD paneler som inte har perfekt svärta. Så kör på 2.2 och 2.4.

Jag har laddat följande bildlägen som jag växlar mellan beroende på situation:

Cinema: Gamma 2.3, 110 nits
Technicolor (filmmaker på nyare skärmar): Gamma 2.2 110 nits
ISF Bright: Gamma 2.2, 150 nits
ISF Dark: Gamma 2.4, 110nits

För HDR och DV är Cinema Home / Biosalong hemma tänkta för visning dagtid och har en lite ljusare kurva än referens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Precis som Nissling skriver är det bäst att testa för att se vad du föredrar. Standarden för REC709 säger att 100% vitt ska vara 100 nits och omgivningsbelysningen i praktiken nedsläckt eller väldigt mörk. 100 nits motsvarar på de flesta LG Oleds OLED ljus på omkring ~28.

Så om du kör gamma 2.4 med OLED ljus på 28 så tycker du säkert att det blir lite väl mörkt om du har mysbelysningen på. Då kan det vara lämpligt att experimentera med gamma 2.2 och 2.4 och OLED ljus. BT1886 är främst till för att kompensera för LCD paneler som inte har perfekt svärta. Så kör på 2.2 och 2.4.

Jag har laddat följande bildlägen som jag växlar mellan beroende på situation:

Cinema: Gamma 2.3, 110 nits
Technicolor (filmmaker på nyare skärmar): Gamma 2.2 110 nits
ISF Bright: Gamma 2.2, 150 nits
ISF Dark: Gamma 2.4, 110nits

Kör på isf dark med 100% oled brightness. Vilken skulle passa bäst med dem inställningarna?

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Pilifman:

Har använt bt1886 ett tag men testade 2.2 i filmen Drive på netflix och där såg det betydligt bättre ut för att 2.2 gjorde så fler detaljer i dem mörka ställena syntes bättre. Så eftersom mitt rum aldrig blir helt kolsvart så kanske 2.2 är bäst? Eller funkar bt 1886 bra i ett helt okej ljust rum också? Vad är de flesta filmerna skapta med?

Då kan det vara så att 2.2 är ett bättre val under dina omständigheter. Det är bra att man testar över tid. Dels för att ögon och hjärnor anpassar hur ljus tolkas i specifika miljöer men också för att man lättare kan identifiera kvalitativa skillnader när de dyker upp gång på gång.

Jag antar att du redan har säkerställt att svart klipper vid rätt nivå på TV:n? Om inte så rekommenderar jag att ladda ner AVSHD och kika på testmönstren. Det kan du också använda för att tydligare särskilja skillnaderna mellan gammainställningarna.
https://www.avsforum.com/threads/avs-hd-709-blu-ray-mp4-calib...

Standard för grade i BT.709/D65 är 2.4 och vitt på 100 nits. Det är vad min Panasonic OLED är kalibrerad till. Har även en sekundär profil som siktar på 2.6 och 80 nits då den efterspeglar hur CRT-baserade gradingskärmar såg ut under 00-talet, men det ställer höga krav på rummet för att bli rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Då kan det vara så att 2.2 är ett bättre val under dina omständigheter. Det är bra att man testar över tid. Dels för att ögon och hjärnor anpassar hur ljus tolkas i specifika miljöer men också för att man lättare kan identifiera kvalitativa skillnader när de dyker upp gång på gång.

Jag antar att du redan har säkerställt att svart klipper vid rätt nivå på TV:n? Om inte så rekommenderar jag att ladda ner AVSHD och kika på testmönstren. Det kan du också använda för att tydligare särskilja skillnaderna mellan gammainställningarna.
https://www.avsforum.com/threads/avs-hd-709-blu-ray-mp4-calib...

Standard för grade i BT.709/D65 är 2.4 och vitt på 100 nits. Det är vad min Panasonic OLED är kalibrerad till. Har även en sekundär profil som siktar på 2.6 och 80 nits då den efterspeglar hur CRT-baserade gradingskärmar såg ut under 00-talet, men det ställer höga krav på rummet för att bli rätt.

Mycket krångliga ord för mig där men vet du vad standarden för SDR filmer/serier är? Vill ha så nära kalibrering och color accurate som möjligt utan att behöva kalibrera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Kör på isf dark med 100% oled brightness. Vilken skulle passa bäst med dem inställningarna?

Ställ ned OLED light till någonting i stil med 27-35 för mörk visning och välj gamma 2.4. Vitbalans Varm 2 och färgomfång ställt till auto. För ljusare rum kan gamma 2.2 vara bra.

Då är hyfsat rätt ute om du strävar efter en bild som liknar det som kreatören tänkte sig när materialet skapades.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Ställ ned OLED light till någonting i stil med 27-35 för mörk visning och välj gamma 2.4. Vitbalans Varm 2 och färgomfång ställt till auto. För ljusare rum kan gamma 2.2 vara bra.

Då är hyfsat rätt ute om du strävar efter en bild som liknar det som kreatören tänkte sig när materialet skapades.

Tycker 27-35 blir för mörkt, är varm 2 samma som varm 50? (Varm 50 är varmaste på c1) 2.4 och bt1886 ser exakt likadant ut, är de någon skillnad på dem?

Permalänk
Bildexpert

Varm 45-50 brukar ge en motsvarande vitbalans som varm 2 på äldre modeller från LG. Blir aldrig helt rätt förstås men utan att kalibrera så kommer man en bra bit med det.

BT.1886 är avsedd för att anpassa detaljer nära svart för att göra dem mer tydliga. Den blir annorlunda beroende på svärtan, och i fallet med OLED då svart kan släckas helt och hållet beter den sig på samma sätt som 2.4.

100-120 nits kommer uppfattas som mörkt till en början om man är van vid 2-300 nits, men ögon och hjärnan anpassar sig till det ganska snabbt. Skulle helt klart rekommendera att ge det en chans när det är mörkt i rummet och se en hel långfilm från början till slut. Att växla mellan inställningar som A/B fungerar inte särskilt bra då våra pupiller kommer att anpassas efter den ljusare inställningen och då tolkar vi den mörkare som för mörk.

Jag skrev en artikel om bildåtergivning tidigare i vintras som går igenom ämnet på ett lite kortfattat och grundläggande om det är något du vill läsa.
https://www.sweclockers.com/artikel/35006-guide-vad-ar-bildkv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Varm 45-50 brukar ge en motsvarande vitbalans som varm 2 på äldre modeller från LG. Blir aldrig helt rätt förstås men utan att kalibrera så kommer man en bra bit med det.

BT.1886 är avsedd för att anpassa detaljer nära svart för att göra dem mer tydliga. Den blir annorlunda beroende på svärtan, och i fallet med OLED då svart kan släckas helt och hållet beter den sig på samma sätt som 2.4.

100-120 nits kommer uppfattas som mörkt till en början om man är van vid 2-300 nits, men ögon och hjärnan anpassar sig till det ganska snabbt. Skulle helt klart rekommendera att ge det en chans när det är mörkt i rummet och se en hel långfilm från början till slut. Att växla mellan inställningar som A/B fungerar inte särskilt bra då våra pupiller kommer att anpassas efter den ljusare inställningen och då tolkar vi den mörkare som för mörk.

Jag skrev en artikel om bildåtergivning tidigare i vintras som går igenom ämnet på ett lite kortfattat och grundläggande om det är något du vill läsa.
https://www.sweclockers.com/artikel/35006-guide-vad-ar-bildkv...

Kollade på artikeln och testade 35 oled brightness i red dead redemption 2 (de var det jag hade framme på tvn vid tillfället) de var bara jag som kom ihåg 35 som väldigt mörkt men de var faktiskt riktigt bra på 35. Har fattat de som att standarden är 2.2 gamma och att det är de jag ska använda i filmer/serier/spel. HDTVTEST på youtube sade att bt1886 var bäst i spel så har kört med bt1886 i spel. Har jag fattat rätt?

Permalänk
Bildexpert

Att gamma 2.4 är de facto standard för film- och videoproduktion i SDR innebär inte att det alltid är rätt val. I den perfekta världen så ja, då är 2.4 (eller BT.1886 för den delen) helt rätt men de gånger som kompromisser behöver tas blir svaret inte lika självklart.

Just i detta specifika fall är ljusinsläppet den begränsande faktorn. Om ögonen mättas för mycket kommer det bli svårt att urskilja detaljer nästa svart om 2.4 används, medan det kanske går med nöd och näppe ifall du ändrar till 2.2. Rent fysikaliskt så kommer bilden att ändras och hamna längre ifrån referensen men du kommer vara mer säker på att skuggnyanser bevaras som de ska. Det kommer vara långt mer avgörande i detta fallet.

När rummet är mörkt nog kommer du däremot kunna använda 2.4 utan att det ställer till det på samma sätt som under dagtid. Då kommer 2.2 att vara överflödigt för de allra flesta, men vissa föredrar ändå 2.2 oavsett tid på dygnet eller rum.

Sedan finns det TV-apparater där vissa gammainställningar sabbar bilden på olika sätt. Då kan TV:n vara en mer begränsande faktor om vilken gamma som går att uppnå hellre än vad som är lämpligt för själva rummet. Att posterisering ökar vid 2.4 är en klassiker och präglade ett tag LG OLEDs men är inte alls ett lika stort problem idag.

Vad som är rätt för ditt rum vet jag inte, jag kan inte teleportera mig dit. Men baserat på din beskrivning låter det som att 2.2 är lämpligast på dagtid och 2.4 när solen gått ner. Båda funkar ju i sig så testa och se vad du tycker passar bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Att gamma 2.4 är de facto standard för film- och videoproduktion i SDR innebär inte att det alltid är rätt val. I den perfekta världen så ja, då är 2.4 (eller BT.1886 för den delen) helt rätt men de gånger som kompromisser behöver tas blir svaret inte lika självklart.

Just i detta specifika fall är ljusinsläppet den begränsande faktorn. Om ögonen mättas för mycket kommer det bli svårt att urskilja detaljer nästa svart om 2.4 används, medan det kanske går med nöd och näppe ifall du ändrar till 2.2. Rent fysikaliskt så kommer bilden att ändras och hamna längre ifrån referensen men du kommer vara mer säker på att skuggnyanser bevaras som de ska. Det kommer vara långt mer avgörande i detta fallet.

När rummet är mörkt nog kommer du däremot kunna använda 2.4 utan att det ställer till det på samma sätt som under dagtid. Då kommer 2.2 att vara överflödigt för de allra flesta, men vissa föredrar ändå 2.2 oavsett tid på dygnet eller rum.

Sedan finns det TV-apparater där vissa gammainställningar sabbar bilden på olika sätt. Då kan TV:n vara en mer begränsande faktor om vilken gamma som går att uppnå hellre än vad som är lämpligt för själva rummet. Att posterisering ökar vid 2.4 är en klassiker och präglade ett tag LG OLEDs men är inte alls ett lika stort problem idag.

Vad som är rätt för ditt rum vet jag inte, jag kan inte teleportera mig dit. Men baserat på din beskrivning låter det som att 2.2 är lämpligast på dagtid och 2.4 när solen gått ner. Båda funkar ju i sig så testa och se vad du tycker passar bäst.

Ska testa 2.2 och bt 1886 i dagsljus och i mörker på filmen Drive. Har märkt att bt 1886 tar bort detaljer i mörka områden så 2.2 ser bättre ut i just den filmen men andra filmer kan ju se bättre ut med bt1886 jämfört med 2.2.

Efter lite testning:

Tycker att 2.2 ser bättre ut för att man ser mer detaljer i mörka områden. Är 2.2 lika ”color accurate” som 2.4/bt1886? Alltså om jag kör på 2.2 kommer jag försämra bildkvaliten? Eller är båda lika bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilifman:

Ska testa 2.2 och bt 1886 i dagsljus och i mörker på filmen Drive. Har märkt att bt 1886 tar bort detaljer i mörka områden så 2.2 ser bättre ut i just den filmen men andra filmer kan ju se bättre ut med bt1886 jämfört med 2.2.

Efter lite testning:

Tycker att 2.2 ser bättre ut för att man ser mer detaljer i mörka områden. Är 2.2 lika ”color accurate” som 2.4/bt1886? Alltså om jag kör på 2.2 kommer jag försämra bildkvaliten? Eller är båda lika bra?

Ok har valt bt 1886 för de är mer standard och ser bäst ut i alla scener förutom i väldigt mörka scener där man kan förlora lite detaljer i mörka områden men inte så att det ser dåligt ut.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pilifman:

Tycker att 2.2 ser bättre ut för att man ser mer detaljer i mörka områden. Är 2.2 lika ”color accurate” som 2.4/bt1886? Alltså om jag kör på 2.2 kommer jag försämra bildkvaliten? Eller är båda lika bra?

Båda är lika "rätt" men svarar mot olika situationer.

Det handlar om hur man översätter signal till fysiskt ljus, EOTF, Electro-Optical Transfer Function och grundar sig på enkel matematik (potensfunktion) och det som ofta kallas "gamma". Detta för SDR då. HDR är en annan och väldigt annorlunda femma.

2.2-gamma ger mer fysiskt ljus till mörka nyanser. Mörkgrått lyser med fler nits. Detta passar därför i rum med lite blandad belysning. Ögat påverkas av ströljuset och får det svårare att se mörka nyanser. Då är en "lägre gamma" (säg 1.9-läget) mer passande för ÄNNU ljusare rum. Samtidigt blir bilden mer och mer platt och grå för i ett rum som är mörkt och bättre anpassat för filmtittande.

BT.1886 (motsvarar gamma 2.4 på OLED) ger mindre ljus till mörka nyanser vilket är en fördel för tittande i mörkt rum där pupillen öppnar sig och ögat blir bättre på att urskilja nyanser. Men blir då fel i ett ljust rum – eller om man har en väldigt ljusstark bild – eftersom ljuset får pupillen att dra ihop sig och gör det svårare att urskilja nyanserna i skuggtoner.

För att det ska bli rätt måste man också ankra svart och vitt på rätt nivå i bilden. Annars har det ingen betydelse om det kallas "2.2" eller "1.9" eller "BT.1886" i menyerna för det är något helt annat man får.

BT.1886 och 100% OLED Brightness är en rätt dålig kombo. Bara ljuset från TV:n i de ljusare delarna lär dra ihop pupillen och göra det svårt att urskilja de mörka nyanserna i bilden. Är man dessutom i en miljö med ströljus blir det ännu svårare. Då är 2.2-läget bättre.

Är man i ett riktigt ljust rum, då fungerar 1.9-läget till och med kanske ännu bättre. Men då bör man också fundera på ifall en OLED är det rätta valet eftersom man i ett sådant rum ändå inte kan tillgodogöra fördelen med en OLED. Eller så gör man det rätta för bildens skull och anpassar rummet, så att ögat får bättre förutsättningar till bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Båda är lika "rätt" men svarar mot olika situationer.

Det handlar om hur man översätter signal till fysiskt ljus, EOTF, Electro-Optical Transfer Function och grundar sig på enkel matematik (potensfunktion) och det som ofta kallas "gamma". Detta för SDR då. HDR är en annan och väldigt annorlunda femma.

2.2-gamma ger mer fysiskt ljus till mörka nyanser. Mörkgrått lyser med fler nits. Detta passar därför i rum med lite blandad belysning. Ögat påverkas av ströljuset och får det svårare att se mörka nyanser. Då är en "lägre gamma" (säg 1.9-läget) mer passande för ÄNNU ljusare rum. Samtidigt blir bilden mer och mer platt och grå för i ett rum som är mörkt och bättre anpassat för filmtittande.

BT.1886 (motsvarar gamma 2.4 på OLED) ger mindre ljus till mörka nyanser vilket är en fördel för tittande i mörkt rum där pupillen öppnar sig och ögat blir bättre på att urskilja nyanser. Men blir då fel i ett ljust rum – eller om man har en väldigt ljusstark bild – eftersom ljuset får pupillen att dra ihop sig och gör det svårare att urskilja nyanserna i skuggtoner.

För att det ska bli rätt måste man också ankra svart och vitt på rätt nivå i bilden. Annars har det ingen betydelse om det kallas "2.2" eller "1.9" eller "BT.1886" i menyerna för det är något helt annat man får.

BT.1886 och 100% OLED Brightness är en rätt dålig kombo. Bara ljuset från TV:n i de ljusare delarna lär dra ihop pupillen och göra det svårt att urskilja de mörka nyanserna i bilden. Är man dessutom i en miljö med ströljus blir det ännu svårare. Då är 2.2-läget bättre.

Är man i ett riktigt ljust rum, då fungerar 1.9-läget till och med kanske ännu bättre. Men då bör man också fundera på ifall en OLED är det rätta valet eftersom man i ett sådant rum ändå inte kan tillgodogöra fördelen med en OLED. Eller så gör man det rätta för bildens skull och anpassar rummet, så att ögat får bättre förutsättningar till bildkvalitet.

Kollar på film/serier och spelar i ett rätt mörkt rum så bt1886 borde passa bäst då👍🏻

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pilifman:

Kollar på film/serier och spelar i ett rätt mörkt rum så bt1886 borde passa bäst då👍🏻

Förutsatt att svart och vitt är ankrat på rätt nivåer har 2.4/BT.1886-inställningen bäst förutsättningar för djup i bilden i ett mörkt rum med mer modesta ljusnivåer (i fråga om nits/fysiskt ljusstyrka) på panelen.

Det skiljer sig ofta på LG:s OLED så att man kan faktiskt ha för mörk bild med BT.1886-inställningen i och med att nivåerna klipper så att mörkaste grått återges som svart. Jag behöver ofta gå på testmönster för att se till att det blir rätt och ankra svart rätt. Där har 2.2-inställningen generellt varit mindre problematisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förutsatt att svart och vitt är ankrat på rätt nivåer har 2.4/BT.1886-inställningen bäst förutsättningar för djup i bilden i ett mörkt rum med mer modesta ljusnivåer (i fråga om nits/fysiskt ljusstyrka) på panelen.

Det skiljer sig ofta på LG:s OLED så att man kan faktiskt ha för mörk bild med BT.1886-inställningen i och med att nivåerna klipper så att mörkaste grått återges som svart. Jag behöver ofta gå på testmönster för att se till att det blir rätt och ankra svart rätt. Där har 2.2-inställningen generellt varit mindre problematisk.

Förstår inte så mycket av alla ”krångligare” ord tyvärr eftersom jag är rätt ny i tv inställnings världen. (Har bara kört gaming skärmar innan). Har märkt att BT 1886 blir lite för mörkt i extremt mörka scener i filmen Drive på Netflix, alla andra scener i både Drive och andra filmer ser bättre ut med BT 1886 jämfört med 2.2. (Testat i ett mörkt rum). Är det då bättre att köra BT 1886? Tycker ju de ser bäst ut i 99% av filmer/serier och spel. Både BT 1886/2.4 och 2.2 är väl standarden så båda är väl color accurate?

Permalänk
Bildexpert

Vilka ord tycker du är krångliga? Jag tror att du är lite fixerad kring gamman och då är det lätt att man missar andra faktorer som påverkar hur bilden blir.

På TV-apparatar går det, till skillnad från många datorskärmar, att ändra var svart klipper och således påverka hur pass tydliga nyanser nära svart återges. Det görs nästan uteslutande med reglaget Ljusstyrka/Brightness (ej att förväxla med OLED Brightness). Sätter man nivån för långt ner så försvinner lågdagrar och då får man problem likt det du beskriver med filmen Drive. Sätter man den för högt så blir svärtan för ljus och till sist gråaktig, vilket är extra tydligt på en OLED.

AVSHD är toppenbra för ändamålet och jag har länkat den tidigare. Den finns på YouTube också även om det inte är fullt lika tillförlitligt som att spela upp den på en Blu-Rayspelare.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pilifman:

Förstår inte så mycket av alla ”krångligare” ord tyvärr eftersom jag är rätt ny i tv inställnings världen. (Har bara kört gaming skärmar innan). Har märkt att BT 1886 blir lite för mörkt i extremt mörka scener i filmen Drive på Netflix, alla andra scener i både Drive och andra filmer ser bättre ut med BT 1886 jämfört med 2.2. (Testat i ett mörkt rum). Är det då bättre att köra BT 1886? Tycker ju de ser bäst ut i 99% av filmer/serier och spel. Både BT 1886/2.4 och 2.2 är väl standarden så båda är väl color accurate?

Som jag skrev ovan: Både BT.1886 och 2.2 är i princip lika rätt i fråga om färger, bara att de svarar mot olika situationer, nämligen dina förutsättningar att tillgodogöra dig bilden vilket beror på sådant som rummet och även övriga inställningar.

Men – detta förväxlas ofta – bara för att menyn kallas "BT.1886" eller "2.2" betyder inte att det du ser faktiskt är BT.1886 eller 2.2-gamma så som dess matematiska princip fungerar. Det är alltså vanligt att LG:s TV när du väljer "BT.1886" i menyn får något som faktiskt är fel och klipper nivåer så att bilden blir för mörk. Då behöver man ta till testmönster för att få det rätt.

Ifall inställningarna för hur man ankrar svart står fel, tror det kallas – dåligt översatt – "Skärmljusstyrka" i LG:s svenska menyer, blir det fel oavsett vad. Har en artikel här om principerna bakom att ankra svart och vitt:

https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Detta är för övrigt – med tanke på annan aktuell tråd – just sådant som en kalibrering, utförd av någon som kan sin sak, faktiskt åtgärdar.