Var fjärde svensk vill byta telefon varje år

Permalänk
Medlem

Jag var sån förr men nu vill jag helst aldrig byta telefon, jag gick från android till ios när Apple släppte 12 mini och denna vill jag helst aldrig byta.

Visa signatur

Hur lång en minut är beror på vilken sida av toalettdörren man står

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Du får väl vänta till... 2012. Samma år som du blev medlem
Samsung hade en mobil ute då med projektor. En kollega skaffade den så jag minns den rätt väl.

https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-samsung-galaxy...

Motorola hade nån form av modulkontakt på nån lur också för ett gäng år sedan med olika tillbehör. Större batteri, projektor eller andra tillbehör också. Moto Z Force Droid tror jag det var.

Trenden verkade dö ut ganska fort. Men det verkar uppenbarligen fungera iaf.

Haha, där ser man. Tack!

På den där tiden känns det inte som tekniken var riktigt "där" ännu men med framstegen som skett sen dess skulle jag gärna se en nyversion med en projektor som faktiskt är användbar till att se på film och visa bilder. Mobilmarknaden känns som att den har stått och stampat ett tag och inte direkt kommit med något nytt som är värt namnet så det vore ett trevligt tillskott.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem

Har kört min S21U sen release och skaffade idag nytt abonnemang utan telefon, kommer fortsätta på min S21U ett tag till.

Fello hade en helt ok deal, 14GB surf för 145kr/mån så jag slog till på det då jag idag har Comviq 10GB för 195kr/mån som jag varit låst till i 2 år.

Blir nog "aldrig" att köpa en telefon igen genom operatör när de gått över till 36 månader ist för 24 månaders bindningstid, blir billigare att köpa telefonen kontant om man räknar bort priset på abonnemanget.

Permalänk
Medlem

Hade en fräsch mobil från 2017 som tyvärr gick sönder så fick ta backupen från 2016 istället. Den är lite irriterande att använda men i ärlighetens namn gör jag inte speciellt avancerade saker, surfar lite och kollar youtube typ, så den får hålla ett tag.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

Använder mina telefoner tills de dör. Senaste telefonen jag hade bytte jag skärm på. Men eftersom jag hade glömt att köpa till ram till den också fick jag hålla ihop den med packtejp.

Visa signatur

Cpu: Intel Core i5-13400F | Gpu: Gigabyte RTX 2070 | Ram: 16GB DDR5 5200MHz CL40 FURY Beast | MB: ASUS Prime Z690-P | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Chassi: Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Snacka om att mjölka jorden på sina resurser och tillgångar om varje person skulle byta telefon varje år.

Denna ”onödiga” konsumtion måste få ett slut.
För våran egen skull….

Permalänk
Medlem

Byta mobil är ju bara jobbigt

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Hade det varit enklare att byta batteri/skärm så hade jag nog till och med suttit kvar på min förrförra telefon.
Den byttes på grund av batteriet kunde stendö när som helst, och den efter tappade jag så att skärmen krossades.

Problemet är ju att mobil reparatörerna är ju helt låsta på Apple, Samsung eller andra modeller som är stora, så har man något annat är man ju rätt körd att få hjälp med att byta.

Google har ju börjat fixa till så att man kan få uppdateringar under en längre tid idag än vad man kunde förut, vilket är jättebra i alla fall.

Permalänk
Medlem

Försöker byta varje år iom min telefon är min primära kamera och då man har barn vill man dokumentera allt så gott det går och då känns det inte så farligt att betala några tusenlappar för det nöjet varje år.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av magma86:

Det är bra jobbat! den får dock inga fler uppdateringar men kanske går ändå? Min sambo bytte till s21 i början på förra året efter 5 år med hannes tidigare (SM-G930F aka Samsung galaxy s7). Blev STORT lyft på alla fronter.

Nästa mobil blir på second hand, har redan kollat ut en som jag är sugen på men kan avvakta tills min inte längre får uppdateringar eller slutar fungera. Har några bekanta som byter efter 1-2 år, förstår mig inte på det alls. En av motivationerna är att man vill åt nya funktioner eller finesser, jag menar, är det inte roligare att uppgradera när det verkligen blir en rejäl uppgradering?

Tror faktiskt att hon har bytt batteri ett par gånger men att den inte får nya uppdateringar är inget hon bryr sig om. Hon har pratat om att byta modell redan förra året.

S7 till S21 är ju ett jäkla kliv. Gick från S7 edge till S8 till Oneplus och till S21 på lanseringsdagen, kände att det är dags att kliva ned från att byta varje år då det inte verkar hända nåt speciellt egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag ligger nog ganska "normalt" runt 2½ år, plus eller minus. Därefter får min särbo ärva mobilen och kör den lika länge till.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Har precis tagit en lur från 2018 i drift som inköptes begagnad för två år sedan. Den ersätter en Samsung S5'a från 2014 som är rejält slutkörd nu. Även den köptes begagnad på sin tid och höll alltså i nästan 9 år! Minns att batteriet byttes vid något tillfälle med ett från batteriåtervinningen.

Den äldre S5an har suttit konstant inkopplad i laddaren. Men den nya ska jag försöka köra 50-80% på för den håller än så länge två dagar utan laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag är imponerad om du fortfarande är nöjd med den. Efter ca 5 år med Xperia ZR var jag fruktansvärt trött på hur dålig responsen var i menyer och att öppna appar. Har haft en Xperia 10 i ca 3 år nu, och den har också sina irritationsmoment där den fryser till.

Håller med om telefonstorlekarna, riktigt störande.

Såklart också ett problem att telefoner slutar få säkerhetsuppdateringar väldigt fort.

Kör LineageOS på den, kanske därför?

Tröttnade slutgiltigt på den förbannade What's New-appen efter att den sket i metered connection-settings och slangade hem en massa uppdateringar till Sonys förinstallerade skitappar över mobildata. Skulle tippa på att det var under andra året jag hade den, sedan har jag aldrig mer använt originalromen.

Det löser också säkerhetsuppdateringsproblemet, LOS uppdateras fortfarande för XZ1C.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Kör LineageOS på den, kanske därför?

Tröttnade slutgiltigt på den förbannade What's New-appen efter att den sket i metered connection-settings och slangade hem en massa uppdateringar till Sonys förinstallerade skitappar över mobildata. Skulle tippa på att det var under andra året jag hade den, sedan har jag aldrig mer använt originalromen.

Det löser också säkerhetsuppdateringsproblemet, LOS uppdateras fortfarande för XZ1C.

Ja, jag har också tänkt slänga in det, men har inte blivit av än.

Just angående säkerhetsuppdateringar, hur är Leineageuppdateringarna egentligen för Sony? Kör du en specifik LineageOS-version för din telefon, eller någon generell? När jag tittat verkar det inte finnas så mycket utveckling/få maintainers för Sonytelefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Prestandan har väl varit mer än tillräcklig i många år nu? Jag byter för att jag får ny telefon från jobbet vartannat år, men tror egentligen att jag hade kunnat hoppa över de senaste bytena... Ingen aning hur det är i äppelland dock

Precis så jag tänker. Som jag sade. Jag älskade min iphone 8. Kameran var jättedålig, men den kändes ganska rapp. Men en dag bara blev batteriet dåligt och sen svullnade det upp och delade telefonen.

Då ve den knappt två år gammal.

Så det blev en 13. Men jag hade hellre haft kvar den gamla så man sluppit konfigurera om alla 2stegs verktyg som man tvingas ha via jobb.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd

Låter sinnessjukt. Kan någon förklara vad skillnaden är mellan en smartphone idag och en för 4-5 år sedan? Köpte en Oneplus 3T 2016 som funkade hur bra som helst tills kameran lade av efter 3 år, annars hade jag haft den fortfarande. Köpte en Nord2 för ett år sedan och ser verkligen inget behov av att byta upp mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, jag har också tänkt slänga in det, men har inte blivit av än.

Just angående säkerhetsuppdateringar, hur är Leineageuppdateringarna egentligen för Sony? Kör du en specifik LineageOS-version för din telefon, eller någon generell? När jag tittat verkar det inte finnas så mycket utveckling/få maintainers för Sonytelefoner.

Det är nog från telefon till telefon, beror väl på hur många frivilliga utvecklare det finns som intresserar sig för modellen du har. Just XZ1C är ju lite unik i att den är en liten telefon med stor hårdvara, den har en del väldigt inbitna fans eller vad man ska säga. Sonys sista kompaktlur XZ2C blev aldrig samma hit, enligt min subjektiva mening är den inte så mkt vassare, men otroligt mkt fulare. Kan tänka mig det kan ha avgjort för andra också

Jag kör LOS 17.1 härifrån. Vill ha stockkamerappen (som inte funkar med nyare Android-versioner) och ser inte riktigt någon vinning i att köra något senare i övrigt heller. Du ser själv i changelogen att den uppdateras månadsvis med senaste säkerhetsuppdateringarna från Google.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Bytte själv varje år fram till 2018, sedan blev det vartannat år och nu har jag precis skaffat S23 Ultra. Räknar med 4 år innan nästa mobil

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det är nog från telefon till telefon, beror väl på hur många frivilliga utvecklare det finns som intresserar sig för modellen du har. Just XZ1C är ju lite unik i att den är en liten telefon med stor hårdvara, den har en del väldigt inbitna fans eller vad man ska säga. Sonys sista kompaktlur XZ2C blev aldrig samma hit, enligt min subjektiva mening är den inte så mkt vassare, men otroligt mkt fulare. Kan tänka mig det kan ha avgjort för andra också

Jag kör LOS 17.1 härifrån. Vill ha stockkamerappen (som inte funkar med nyare Android-versioner) och ser inte riktigt någon vinning i att köra något senare i övrigt heller. Du ser själv i changelogen att den uppdateras månadsvis med senaste säkerhetsuppdateringarna från Google.

Ja, det får bli att försöka med LineageOS innan jag byter, förhoppningsvis förbättrar det prestandan.

Permalänk
Medlem

undrar vad det var för ålder på de som svarade? själv känner jag mindre o mindre sug efter nya telefoner för varje år man blir äldre. kan kanske också bero på att jag inte tycker det skiljer så pass mycket mellan generationerna heller nuförtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, det får bli att försöka med LineageOS innan jag byter, förhoppningsvis förbättrar det prestandan.

Ja, det tycker jag. LOS är måhända inte perfekt, men bra mycket bättre än Sonys stockroms

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Kan jag föreslå en icke korrupt välgörenhetsorganisation då?

Absolut, gör ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Haft min mobil sedan december 2017, still going strong.

Ha, det är väl inget! Jag har haft samma kallingar sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Field-Mouse88:

Byta mobil är ju bara jobbigt

Man brukar få installera BankID på nytt men resten brukar gå automatiskt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Företagen har lyckats skapa den värsta slit och släng åldern som skådats, undra hur länge det håller. Folk borde skämmas som gått i den fällan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hela denna undersökning sätter bara upp en massa röda varningssignaler i mitt huvud.

Dels vet jag lite om företaget som gjort testet.
Jag vet inte frågorna eller hur de ställts.
Kan frågorna ställts för att vinkla marknadsföring för Oneplus.
Det verkar som Onepoll består av en betald svarspanel som får betalt efter hur många test man svarar på vilket känns som det kan dra ditt en viss typ av människor vilket gör svaren tveksamma för mig.
Det luktar helt klart tveksamhet för mig.
Tänk om panelen består av mest ungdomar då skulle jag inte bli speciellt förvånad men resultatet blir väldigt missvisande för befolkningen.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig använder fortfarande sin iPhone 5s från 2013. Den kör iOS 12 och det är den äldsta versionen som BankID har stöd för.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Du får väl vänta till... 2012. Samma år som du blev medlem
Samsung hade en mobil ute då med projektor. En kollega skaffade den så jag minns den rätt väl.

https://www.mobil.se/tester/produkttester/test-samsung-galaxy...

Motorola hade nån form av modulkontakt på nån lur också för ett gäng år sedan med olika tillbehör. Större batteri, projektor eller andra tillbehör också. Moto Z Force Droid tror jag det var.

Trenden verkade dö ut ganska fort. Men det verkar uppenbarligen fungera iaf.

Jag hade en Moto Z eller om det var Z2 som hade det där. Ganska cool idé. Jag fick med en högtalar-baksida från JBL som funkade bra, gick från en extremt tunn telefon till världens tjockaste när man satte på den förstås, men ibland var det ju värt det. Vi hyrde en stuga utan fast uppkoppling sommaren när jag hade bytt ut den, och då fick den agera "köksradio" med Google Assistent och så och samtidigt mobil-router-accesspunkt så vi fick internet till allt annat exempelvis. Jag spanade efter erbjudanden på både projektorn och Hasselblad-kameran men de kom aldrig riktigt ner i pris tillräckligt. Typ 2500 för en kamera som inte var så mycket bättre än den inbyggda, eller 3500 för en rätt medioker projektor, som var låst till en telefon som antingen inte fick uppdateringar längre eller strax skulle sluta få dem kändes väl sådär.

Det bästa med denna funktion var dock de baksidor som bara var dekorativa. Jag fick med en baksida men köpte ett par till, en i valnöt bland annat. Utan något där funkade ju telefonen ändå men den blev rätt kantig liksom, och väl tunn.

De lyckades också hålla formfaktorn i i alla fall ett par generationer så i teorin kunde man ju fortsätta i samma system och byta telefon men behålla tillbehören, men det blev ju ingen hit direkt så de la ju ner det ganska snabbt ändå.

Permalänk

Enda anledningen att jag bytte telefon efter 6 år var att batteriet svällde och fick skärmen att lossna nästan helt, och enligt mobilreparatören skulle det kosta nästan 1500 att fixa, så tyckte F it, köper en ny.

Permalänk
Medlem

Varje år känns oerhört ofta. Jag skulle kalla mig själv högkonsument och jag byter i regel vartannat år.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.