Permalänk
Medlem

Verkar ju inte ha varit någon rykande preorder-åtgång om man litar på prisjakts lagerstatus.
Lagom avis på er som köpt, men i dessa ekonomiska tider kan jag inte droppa 7k på ett headset tyvärr.
Ska bli spännade att läsa intryck från folk på forumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Komplett skickade utan ytterbox. Känns ju sådär.

<Uppladdad bildlänk>

Det där är ju riktigt B, som gjort för ett det ska bli stulet!

För övrigt, mitt paket från spelbutiken anlände i förmiddags. Beställde laddstationen från Netonnet och jag har fått Mail om att den är försenad och att leverans är obekräftat.

Är det något liknande som kanske har inträffat er andra som beställt både PSVR2 och laddstationen? Att det är på grund av laddstationen som era leveranser är försenade.?

Permalänk
Medlem

Mitt headset levererades från webhallen med postnord idag iallfall, vid 21.30 igår så började det hända saker hos postens paketspårning. Levererades med en ytterkartong iallfall.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Komplett skickade utan ytterbox. Känns ju sådär.

<Uppladdad bildlänk>

Samma här, väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Verkar ju inte ha varit någon rykande preorder-åtgång om man litar på prisjakts lagerstatus.
Lagom avis på er som köpt, men i dessa ekonomiska tider kan jag inte droppa 7k på ett headset tyvärr.
Ska bli spännade att läsa intryck från folk på forumet!
<Uppladdad bildlänk>

Precis så det borde vara med alla produkter, att de finns i lager för den som är sugen på att köpa :).
Men ska bli intressant att se försäljningsiffror framöver. Men med tanke på att Sony ändå tyckts mätta marknadens behov för ps5 lite för tillfället (iallafall här i norden), så känns det ju inte otänkbart att de också kunnat ha en rätt bra fart på headset produktionen här med och därmed kunde förse behovet direkt.

Permalänk
Medlem

Nu kanske inte alla har möjlighet att åka till respektive varuhus men jag vågar inte lita på att PostNord levererar, så jag åker alltid och hämtar på releasedagen. Det ska till mycket för att det ska bli fel i butikerna. Lider med er dock!

Inet Sveavägen hade sålt alla deras ex de fick in men det var inget tryck i butiken direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Komplett skickade utan ytterbox. Känns ju sådär.

<Uppladdad bildlänk>

Samma här. Kartongen hade fått sig några repor och kyssar, blev nästan lite orolig när det var en reva i ett hörn, både på "fodralet" och kartongen inuti. Så är det när grejerna får studsa runt fritt. Hoppas headsetet i sig inte fått sig en smäll men det visar sig inom kort.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Samma här, väldigt dåligt.

Ja, samma här. Känns inte seriöst att skicka den utan ytteremballage.

Dum fråga. Någon som vet ifall det bör sitta någon typ av skyddsfilm på linserna? Tyckte mig läsa i någon annan tråd att det ska finnas, men jag kan inte se att det sitter någon sådan på mina linser och vågar inte börja skrapa med naglarna på linserna heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det där är ju riktigt B, som gjort för ett det ska bli stulet!

För övrigt, mitt paket från spelbutiken anlände i förmiddags. Beställde laddstationen från Netonnet och jag har fått Mail om att den är försenad och att leverans är obekräftat.

Är det något liknande som kanske har inträffat er andra som beställt både PSVR2 och laddstationen? Att det är på grund av laddstationen som era leveranser är försenade.?

Jag beställde precis som dig. PSVR2 från Spelbutiken, levererades 08:30 imorse av Bring till uthämtningsstället. Beställde laddningsdockan från Netonnet med leverans av Instabox, och dockan levererades till skåpet nära min bostad runt 14:30 idag och har hämtat den.

Har kopplat in allt och börjat lira, och det är riktigt kul! Ha i åtanke att tekniken inte är där ännu att ett spel ser ut som en 4K film när vi kollar på TV eller spelar ett PS5 spel i 4K på TV, även om de marknadsför det som 4K VR. Har läst vissa på nätet som verkar ha förväntat sig nästan "real life picture quality". Jag har haft PSVR, Oculus Rift S, har ReverB G2 fortfarande till PC, och PSVR2 är verkligen ett kliv när det kommer till färger och rörelsen av bilden. Tror andra headset har med upplsöning som eller högre än PSVR2. Reverb G2 ligger där någonstans har jag för mig. Men den saknar kontrollerna med haptic feedback, de levande färgerna, och ljusstyrkan så det känns verkligt. Spelade en ökenbana direkt i GT7 och så nice med sol och blå himmel när det är grått här i Sverige Kändes väldigt verkligt.

Allra första spelet körde jag Kayak, det är ett trevligt och fint spel för att introducera sig själv eller ens kompis för PSVR2. Körde Pistol Whip (aldrig kört innan) och så kul kontrollerna var när man sköt. Inte som när man kör VR på PC. Roligt spel med att köra själv eller som aktivitet på förfest eller så. Sen så klart GT7...riktigt nice att köra i VR med ratt, pedaler, och i en racingstol. Känns verkligen verkligt. Hoppade in i en VW Beetle från 60-talet och det var nice, haha.

Finns lite inställningar att ändra på om man går till accessories/tillbehör. Tydligen så behöver man stänga av sitt 120Hz läge för vanligt spelande för att få igång 120Hz spelande i cinematic mode, dvs att köra på platt skärm spel eller filmer i sitt headset. Sen även om ni får tracking problem, finns en inställning som har med tracking att göra som kan aktiveras som gör att en ram läggs omkring bilden på teven som då ger en bättre tracking. När jag spelade GT7 fick jag ofta att spelområdet inte kan hittas. Ändrade på den inställningen och fungerar väl nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Ja, samma här. Känns inte seriöst att skicka den utan ytteremballage.

Dum fråga. Någon som vet ifall det bör sitta någon typ av skyddsfilm på linserna? Tyckte mig läsa i någon annan tråd att det ska finnas, men jag kan inte se att det sitter någon sådan på mina linser och vågar inte börja skrapa med naglarna på linserna heller

Jag undrade samma men kan inte se att det ska vara några på. Googlade snabbt och i något forum har några skrivit att de är "surprised there was no protective film". Har kollat igen på linserna med ljus på men kan ej se någonstans att man kan ta väck skyddsfilmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Inet Sveavägen hade sålt alla deras ex de fick in men det var inget tryck i butiken direkt.

Konstigt för på deras webbsida står det att det finns i butiken. Både med och utan Horizon
Kanske fått in en del avbokningar.

Går i valet och kvalet att skaffa PSVR2 nu. Rätt säker på att jag kommer skaffa det när Firewall släpps.
Firewall på PSVR1 nöttes otroligt mycket och var en otrolig upplevelse som förhoppningsvis bara kan bli bättre med PSVR2.

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt idag men efter att ha testat det i ett par timmar så är jag rätt så besviken.. upplösningen är grymt mycket skarpare än första psvr men tyvärr så syns pixlarna (?) som ett filter över hela skärmen, typ som film grain:

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Hämtade ut mitt idag men efter att ha testat det i ett par timmar så är jag rätt så besviken.. upplösningen är grymt mycket skarpare än första psvr men tyvärr så syns pixlarna (?) som ett filter över hela skärmen, typ som film grain:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/2014_Ziarno_na_fotografii_analogowej.jpg/1280px-2014_Ziarno_na_fotografii_analogowej.jpg

Mura, tyvärr nått som kommer med OLED paneler för VR (fortfarande).

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Hämtade ut mitt idag men efter att ha testat det i ett par timmar så är jag rätt så besviken.. upplösningen är grymt mycket skarpare än första psvr men tyvärr så syns pixlarna (?) som ett filter över hela skärmen, typ som film grain:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/63/2014_Ziarno_na_fotografii_analogowej.jpg/1280px-2014_Ziarno_na_fotografii_analogowej.jpg

Jag kämpade lite med det men lyckades få en riktigt fin bild när jag kunde hitta "the sweet spot". Det är samma sak med PCVR, fast där är the sweet spot så jobbig att hitta då spännena är så dåliga. PSVR2 spänne med ratten man vrider på är genial!

Hitta the sweet spot, spänn ratten, och så borde du ha en fin bild då! Har läst det som att objekt på långt avstånd kan se lite suddiga "blurry" ut. Det är tydligen så det är med tekniken. Men objekt som är nära är inte alls suddiga. När jag kör GT7 om jag kollar långt bort så kan det uppfattas som lite suddigt. Däremot, när jag kollar på en bil i Showroom på nära håll och sitter inne i bilen, då är det så klart och levande av färger.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Mura, tyvärr nått som kommer med OLED paneler för VR (fortfarande).

Synd. Måste troligen vara för att skärmen är så pass nära ögonen som man kan se alla individuella pixlar.

Skrivet av SittingDuck99:

Jag kämpade lite med det men lyckades få en riktigt fin bild när jag kunde hitta "the sweet spot". Det är samma sak med PCVR, fast där är the sweet spot så jobbig att hitta då spännena är så dåliga. PSVR2 spänne med ratten man vrider på är genial!

Hitta the sweet spot, spänn ratten, och så borde du ha en fin bild då! Har läst det som att objekt på långt avstånd kan se lite suddiga "blurry" ut. Det är tydligen så det är med tekniken. Men objekt som är nära är inte alls suddiga. När jag kör GT7 om jag kollar långt bort så kan det uppfattas som lite suddigt. Däremot, när jag kollar på en bil i Showroom på nära håll och sitter inne i bilen, då är det så klart och levande av färger.

Uppskattar tipsen men det var inte riktigt mitt problem. Tvärtom, bilden var skarp. Det var den så kallade "mura" effekten som störde mig.

Permalänk
Medlem

Nån som beställt från Elgiganten och fått sitt psvr2? Jag valde hämta i butik för då fick jag det fraktfritt, jag beställde det förra veckan och då stod det att det skulle levereras den 23:e till butiken. Nu står det status skickad på min order men datumet är borttaget så börjar bli lite orolig... Kan bara hoppas att jag får hämta det imorgon som först utlovades.

Permalänk

Ni som aldrig testat VR innan vad tycker ni om PSVR2? Jag själv har bara testat med telefon i både en google cardboard med min iphone 12. Upplevde det som väldigt pixligt. Är "riktiga" headset som detta betydligt bättre eller hur stor skillnad är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreasA88:

Ni som aldrig testat VR innan vad tycker ni om PSVR2? Jag själv har bara testat med telefon i både en google cardboard med min iphone 12. Upplevde det som väldigt pixligt. Är "riktiga" headset som detta betydligt bättre eller hur stor skillnad är det?

Första VR jag hade var ett Samsung gear vr till mobilen, som var helt ok. Men inte för spel.
PSVR införskaffades 2016 med ps4 pro & det var roligt. Bäst var absolut Skyrim VR & Firewall Zero hour(med aim controller), även om move kontrollerna var nja på..
Införskaffade även en beg PCVR nåt år senare(Vive cosmom elite) och den har inte används så mycket pga brist på utrymme & tid. Kontrollerna Vive wand var inte så roliga heller tyckte jag, och köpa valve index kontroller var ej aktuellt heller då dom kostade lika mycket som hela PCVR(fick den billigt).

Ändå så införskaffades PS5 med en ny psvr i åtanke redan vid releasen och bara väntat.

Nu efter att ha spelat Horizon ett par timmar och fått lite feeling över nya PSVR så säger jag bara WOW!
Älskar enkelheten & grafiken! Kontrollerna känns bara så otroligt mycket bättre och den haptiska feedbacken i både headsetet & kontrollerna, samt ögonspårning gör att det finns så otroligt mycket potential!
Första 15min in på Horizon call of the mountain fick jag fan rysningar utav, och då är jag ändå en van vr användare. Att se grabben på 12 vars favvo spel är Horizon vart ju så jädrans kul att se!

Sedan så har jag även sedan innan en playseat med en ratt,pedaler & växellåda med att kunna köra racing spel och GT7 i en racing sim med VR kommer nog vara guld!

PSVR 2 kommer nog dominera närmaste tiden just pga sin enkelhet, speloptimering & haptiska funktionerna.

Men innan du slår till så se till att prova den själv en timme minst, för att se om du ens klarar av VR.. Alla klarar inte av det och blir åksjuka mm och för vissa släpper det och visssa inte..

Sedan kan jag tillägga att vi kör nästan all VR hemma sittande, pga mindre risk att ramla in i barskåp/tv mm, och det funkar fint. Har du utrymme däremot så kommer nog vissa spel äga i tex 3x3m utrymme

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090

Permalänk
Medlem

Hämtade ut mitt PSVR 2 igår kväll. Lyckades tyvärr inte få tillräckligt med utrymme för 2x2 meter när jag gjorde setup, så det blir stående eller sittande spel för mig. Blev lite underväldigad under inställningen eftersom jag trodde att liksom hela skärmen skulle täckas typ.

Körde kayak-spelet igår. Då blev det verkligen fullskärm! Det kändes verkligen äkta. Väldigt bra fysik! Jag klarade dock bara spela ca 45 min innan åksjukan kom, försökte pressa igenom det men det gjorde bara saken värre. Får hoppas jag kan träna upp det.

Så ett tips till er, känner ni av minsta lilla åksjuka, ta en paus omedelbart, vänta inte! Om ni försöker pressa ur mer tid så blir åksjukan bara värre och återhämtningen tar mycket längre

Permalänk
Skrivet av Specias:

Hämtade ut mitt PSVR 2 igår kväll. Lyckades tyvärr inte få tillräckligt med utrymme för 2x2 meter när jag gjorde setup, så det blir stående eller sittande spel för mig. Blev lite underväldigad under inställningen eftersom jag trodde att liksom hela skärmen skulle täckas typ.

Körde kayak-spelet igår. Då blev det verkligen fullskärm! Det kändes verkligen äkta. Väldigt bra fysik! Jag klarade dock bara spela ca 45 min innan åksjukan kom, försökte pressa igenom det men det gjorde bara saken värre. Får hoppas jag kan träna upp det.

Så ett tips till er, känner ni av minsta lilla åksjuka, ta en paus omedelbart, vänta inte! Om ni försöker pressa ur mer tid så blir åksjukan bara värre och återhämtningen tar mycket längre

Ja, alla jag hört säger "Don't push through motion sickness".
Tyvärr får det också.

Permalänk
Konsolgrävare

Är så sugen på en men har också problem med VR Sickness och det vägrar försvinna, så får nog skippa denna enhet tyvärr

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mårten C:

Ja, alla jag hört säger "Don't push through motion sickness".
Tyvärr får det också.

Japp, jag gjorde ju just det misstaget, tänkte ”äsch, hur svårt kan det vara?”… men jo, det var svårt 😂 Den extra 15 min av åksjuka resulterade i att jag i över en timme efteråt hade åksjuka från att jag slutade spela.

Permalänk
Medlem

Har läst att det hjälper för vissa att ha en fläkt som blåser på dem när de spelar. Har inga direkta problem med åksjuka så har inte testat själv, kan känna av det i någon sekund i vissa sekvenser men det är inget som håller i sig. Mina ögon blir dock lite trötta av att vara på helspänn när jag ska sänka monster.

Prova andra spel som inte är som Kayak och GT7. Kanske Moss eller Job Simulator där du står stilla och bara kollar runt. Eller jag har inte spelat Moss själv men läst att det ska vara nybörjarvänligt.

Visa signatur

ProArt X670E-Creator | Ryzen 7 7700X (NH-12UA Chromax) | 2x16GB G.Skill Trident DDR5 6000Mhz CL30 RGB | 4090 Founders Edition | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Fractal Design North Black TG

Permalänk
Skrivet av Specias:

Japp, jag gjorde ju just det misstaget, tänkte ”äsch, hur svårt kan det vara?”… men jo, det var svårt 😂 Den extra 15 min av åksjuka resulterade i att jag i över en timme efteråt hade åksjuka från att jag slutade spela.

Ja, jag är orolig att jag aldrig kommer kunna spela spel som Zenith

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet när man haft vänner som spelat VR senaste åren, om du blir åksjuk av att åka bil, buss, eller båt (sjösjuk) så kommer man nog bli åksjuk av VR. Vänner och familj som inte blir åksjuka har inte blivit det av VR. De som är känsliga för det har inte klarat av rörelserna i VR som då inte riktigt matchar med ens stående eller sittande position. Har en kusin som alla i släkten vet att de blir lätt åksjuka av att bara åka bil. Den kusinen klarade knappt av ett par minuter i VR.

För den som lider av åksjuka men vill lira VR, så finns det en del knep man kan göra för att mildra symptomen. Finns många tips på YouTube för att kunna träna upp toleransen. Sök något i stil med "prevent VR motion sickness".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreasA88:

Ni som aldrig testat VR innan vad tycker ni om PSVR2? Jag själv har bara testat med telefon i både en google cardboard med min iphone 12. Upplevde det som väldigt pixligt. Är "riktiga" headset som detta betydligt bättre eller hur stor skillnad är det?

PSVR2 är mitt första VR och har aldrig testat VR innan. Är riktigt nöjd och tycker det är super häftigt, fick verkligen wow upplevelse när jag testade RE8 GTA7 och Horizon. Riktigt sugen på att köpa ratt nu också, bilspel i VR med 3d djup gör att man inte vill köra på platt tv igen.

En nackdel jag märkt är att om man läser text i tex menyer så kan den se ut som när min gamla CRT projektor behövde kalibreras alltså röd blödning upptill och blått under texten. Men det är inget man ser när man är inne i spelen. En annan nackdel är att man blir lite trött i skallen men ej illamående efter typ 2timmars, bra att ta paus ibland.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas många i lager. Har sagt åt mig själv att vänta till det blir billigare och har inte riktigt tid att spela nu.

Ni som tagit med Horizon, får man med en nedladdningskod också? Jag har Digital basenhet utan läsare.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Som ett par redan varit inne på så finns det gott om headsets i lager iaf. Så dom som hela tiden sagt och trott att det skulle sälja slut direkt hade ganska fel.

Många butiker som har 50+ i lager, även 100+ i lager finns på vissa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SittingDuck99:

Av egen erfarenhet när man haft vänner som spelat VR senaste åren, om du blir åksjuk av att åka bil, buss, eller båt (sjösjuk) så kommer man nog bli åksjuk av VR. Vänner och familj som inte blir åksjuka har inte blivit det av VR. De som är känsliga för det har inte klarat av rörelserna i VR som då inte riktigt matchar med ens stående eller sittande position. Har en kusin som alla i släkten vet att de blir lätt åksjuka av att bara åka bil. Den kusinen klarade knappt av ett par minuter i VR.

För den som lider av åksjuka men vill lira VR, så finns det en del knep man kan göra för att mildra symptomen. Finns många tips på YouTube för att kunna träna upp toleransen. Sök något i stil med "prevent VR motion sickness".

Tycker inte att man kan säga det så riktigt. Det beror jättemycket på vilket spel du spelar.
Jag blir åksjuk i bil osv om jag inte tittar på vägen, om jag spelar ett spel där synfältet endast styrs av mitt huvuds rörelser så blir jag inte åksjuk alls. Spelar jag något där man går/svävar fram, eller tittar runt, genom att röra styrspaken blir jag åksjuk ganska snabbt. Hjälper dock om jag tar åksjuketablett och jag har inte övat så mycket på att bli av med åksjukan.

Jag gissar att det är ganska ovanligt att bli åksjuk av t ex Beat Saber.