Microsoft smörjer Nvidia med tio år av Call of Duty

Permalänk
Melding Plague

Microsoft smörjer Nvidia med tio år av Call of Duty

Förvärvet av Activision Blizzard är långt ifrån klart, men när spelutbudet för Geforce Now utökas med Microsoft-spel är det Call of Duty som får rampljuset.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nintendo och nu Nvidia, undrar om dom ska fixa avtal med alla förutom Sony, bara för Sony skulle bråka med dom innan

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Testade Nvidia Now via Samsungs butik på TV-apparaterna. Vansinnigt krångligt. Behövdes kontroller till spelen, men tangentbord och mus för att starta upp vissa spel.

Trodde de åtminstone hade byggt något overlay till spelbutikerna men nope...

Funkade bättre med touchscreen än på TV'n. Synd, för det hade varit gött att kunna sitta och spela på TV'n utan att behöva dra kablar och skit. Men då tjänsten inte har spel ifrån Bethesda (Fallout) eller Blizzard så var den dels för bökig och dels menlös då man inte kunde lira alla spel man har, utan bara några få.

Testade iaf att starta en ny omgång med Cyberpunk, men sprang in i en bugg jag upplevde första gången jag lirade det, att karaktärer i "baser" runt om i stan inte spawnar. Det upptäcker man en 10-20 timmar in och då är det bara att starta om. Frågan är om buggen är kvar eller om Geforce Now kör en gammal version av spelet.

Var iaf en katastrofupplevelse på TV så mitt råd är skit i det.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nintendo och nu Nvidia, undrar om dom ska fixa avtal med alla förutom Sony, bara för Sony skulle bråka med dom innan

Microsoft har sagt flera gånger att dem har ett avtal redo att signeras med Sony sen några dagar innan julafton 2022. Osäker på vad avtalet säger förutom att de skriver på att dem kommer släppa call of duty på PlayStation i x antal år.

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått fördelen med Geforce Now, eller att spela spel genom molnlagring överhuvudtaget.
Känns bara som ännu ett sätt för de stora företagen att tjäna pengar på prenumerationer som vi verkligen inte behöver.

Visa signatur

[ASUS ROG Strix B650E-E Gaming WIFI]AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB][Corsair 64GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL40 Vengeance AMD EXPO][ASUS GeForce RTX 4090 24GB ROG Strix Gaming OC][LG 48'' UltraGear 48GQ900 4K OLED 138 Hz HDMI 2.1][Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB x 2]Seasonic Vertex GX 1200W][Corsair 7000D Airflow Svart]

Permalänk
Medlem

COD är ju tyvärr en kassako, men personligen är jag mera orolig över Diablo om affären går igenom. Men nu när D4 tänker ta betalt för sånt man kunde grinda själv kanske det intresset dör naturligt.

Sen kommer jag inte på något mera jag skulle sakna ifall affären går igenom.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Har aldrig förstått fördelen med Geforce Now, eller att spela spel genom molnlagring överhuvudtaget.
Känns bara som ännu ett sätt för de stora företagen att tjäna pengar på prenumerationer som vi verkligen inte behöver.

Har skaffat Geforce Now till min 10 åringa grabb.
Istället för att köpa en gamingdator han ska släpa mellan mig och sin mor kan han använda sin Chromebook från skolan för att spela. Och vi slapp köpa något dyrt han riskerar att ha isönder.
Tycker det funkar väldigt bra!

Permalänk
Medlem

Jag kom på en sak till med det här uppköpet, det kommer finnas ännu mindre anledning att göra saker med stöd för linux/mac om MS äger alla dessa spel och studios

Handlar inte bara om PS5 eller andra saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av joantanstrand:

Har aldrig förstått fördelen med Geforce Now, eller att spela spel genom molnlagring överhuvudtaget.
Känns bara som ännu ett sätt för de stora företagen att tjäna pengar på prenumerationer som vi verkligen inte behöver.

Det är väl att du kan slippa köpa en dyr kraftig dator utan kunna spela på typ en surfplatta vart du vill med bra batteritid

Många månader spelande per fullsmetat desktop-bygge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Microsoft har sagt flera gånger att dem har ett avtal redo att signeras med Sony sen några dagar innan julafton 2022. Osäker på vad avtalet säger förutom att de skriver på att dem kommer släppa call of duty på PlayStation i x antal år.

Joke's on Sony när MS släpper call of duty varje år till PS - SAMMA call of duty fast game of the year 20XX edition. Tänk skyrim

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Microsoft har sagt flera gånger att dem har ett avtal redo att signeras med Sony sen några dagar innan julafton 2022. Osäker på vad avtalet säger förutom att de skriver på att dem kommer släppa call of duty på PlayStation i x antal år.

Avtalet är i stort sett samma som det Nintendo skrev på, och ska gälla i tio år. Och det är ärligt talat att skjuta ett ekonomiskt problem på framtiden. Vad vore bättre för Sony? Ett tioårigt avtal, eller att uppköpet inte blir av alls?

Permalänk
Medlem

Måste inte MS göra detta för att minska risken att stämmas för monopol?

Permalänk
Medlem

Finns ingen direkt ekonomisk vinning för Microsoft att inte släppa på andra plattformar. Då de så här långt gått längst med att släppa sina spel på plattformar som inte är konsol Xbox så är jag inte oroad. Kommer fortsätta köpa de Microsoft spel jag vill köpa på Steam utöver de spel jag spelar via Game Pass då.

Mer tveksam nu än tidigare att köpet går igenom dock. Lite för många mäktiga intressenter som är emot även om jag personligen är för köpet. Diablo 4 på Steam hade jag inte tackat nej till.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Avtalet är i stort sett samma som det Nintendo skrev på, och ska gälla i tio år. Och det är ärligt talat att skjuta ett ekonomiskt problem på framtiden. Vad vore bättre för Sony? Ett tioårigt avtal, eller att uppköpet inte blir av alls?

Nu kommer ju köpet gå igenom så varför inte säkra din största inkomstkälla i tio år framöver innan den försvinner helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Nu kommer ju köpet gå igenom så varför inte säkra din största inkomstkälla i tio år framöver innan den försvinner helt.

Det är högst oklart om det kommer gå igenom. Både britterna och amerikanerna säger nej. Om EU dessutom säger nej, vilket det verkar luta åt, så kommer det aldrig gå igenom.

Permalänk
Medlem

Om man leker med att köpet inte går igenom, vad kommer Microsoft köpa då? För dom är uppenbarligen på jakt efter något. Men iom att cod och annat erbjuds till Nintendo och Nvidia är dom ju för köpet och CMA's funderingar utraderade för tillfället. FTC kommer nog ingenstans med sin stämning. Dels byggde den på fakta som EU inte hade sagt och Sony's motvilja att släppa "bevis." För egen del hoppas jag köpet går igenom, känns som det gynnar oss spelare mer än om Sony eller Tencent köpt det. I slutändan är det bara 2 olika plastbitar som får folk att gå bananas för ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

För egen del hoppas jag köpet går igenom, känns som det gynnar oss spelare mer än om Sony eller Tencent köpt det. I slutändan är det bara 2 olika plastbitar som får folk att gå bananas för ingenting.

Mindre konkurrens är aldrig bra för oss konsumenter. Att det bara är två plastbitar är helt irrelevant, tänk dig istället vad som händer när Microsoft inte behöver bry sig om någon form av konkurrent när dom sätter priser eller inför P2W-funktioner i sina spel. Tänk dig om Microsoft inte behövde bry sig om Sonys konkurrens när dom ville införa blockeringar på att låna ut eller sälja av sina fysiska spel till Xbox One.

Jag jobbar på universitet, och vi använder mängder med nischade mjukvaror som inte har konkurrenter, dom bryr sig inte ett skit om synpunkter från sina användare, för dom behöver aldrig oroa sig för att förlora sina kunder. Jag vill aldrig att spelmarknaden blir likadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

Om man leker med att köpet inte går igenom, vad kommer Microsoft köpa då? För dom är uppenbarlien på jakt efter något. Men iom att cod och annat erbjuds till Nintendo och Nvidia är dom ju för köpet och CMA's funderingar utraderade för tillfället. FTC kommer nog ingenstans med sin stämning. Dels byggde den på fakta som EU inte hade sagt och Sony's motvilja att släppa "bevis." För egen del hoppas jag köpet går igenom, känns som det gynnar oss spelare mer än om Sony eller Tencent köpt det. I slutändan är det bara 2 olika plastbitar som får folk att gå bananas för ingenting.

Hur ska Sony köpa det? Har aldrig fattat den vinkeln, ActivisionBlizzard är nästan lika stora som hela Sony (mer än hälften i alla fall)

Man kan såklart diskutera teoretiska utfall, men det är inte rimligt att anta att det skulle kunna hända

Permalänk
Skrivet av Gelantious:

Nintendo och nu Nvidia, undrar om dom ska fixa avtal med alla förutom Sony, bara för Sony skulle bråka med dom innan

Hoppas innerligen att Sony kommer få sitta som ett grinigtbarn i sandlådan ingen vill leka med för att de svingat spaden både högt och lågt

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Nintendo och nu Nvidia, undrar om dom ska fixa avtal med alla förutom Sony, bara för Sony skulle bråka med dom innan

Bästa avtalet, i slutändan vore långfringret, till dessa pajaser!
Sony förtjänar det stort. Bara hoppas det blir så

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Bästa avtalet, i slutändan vore långfringret, till dessa pajaser!
Sony förtjänar det stort. Bara hoppas det blir så

Varför? Vore det inte bättre med en hälsosam marknad där ingen får en för dominant ställning?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Ändå intressant att Call of Duty skall ta plats i en streamingtjänst, om en utav de bättre måste jag säga, så är det ändå en del problem med latens genom emot att spela på bare-metal…

Då är ju ändå COD relativt competitive och alla millisekunder räknas?! Konstigt beslut imo.

Men det är kanske inte hardcore-spelaren man vill nå med detta, utan glada soff-spelarna som inte slagit på game-mode på sin tv etc och därmed inte märker såpass stor skillnad ? Vad vet jag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Avtalet är i stort sett samma som det Nintendo skrev på, och ska gälla i tio år. Och det är ärligt talat att skjuta ett ekonomiskt problem på framtiden. Vad vore bättre för Sony? Ett tioårigt avtal, eller att uppköpet inte blir av alls?

Har inte sagt att avtalet är bra för Sony. Nämnde bara att Sony har blivit erbjudna ett avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Partyprime:

Har inte sagt att avtalet är bra för Sony. Nämnde bara att Sony har blivit erbjudna ett avtal.

Jag försökte inte argumentera med dig, uttryckte bara vad jag tycker om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Varför? Vore det inte bättre med en hälsosam marknad där ingen får en för dominant ställning?

Säg det till Anticonsumer Sony ist och se vilket svar du får!

Det MS gör är det enda rätta för gaming som stort - vilket de flesta vet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Säg det till Anticonsumer Sony ist och se vilket svar du får!

Det MS gör är det enda rätta för gaming som stort - vilket de flesta vet!

Skitsnack, bara för att Sony är ett skitföretag så blir det inte bra om Microsoft får en dominant ställning. *bort/mod*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Skitsnack, bara för att Sony är ett skitföretag så blir det inte bra om Microsoft får en dominant ställning.

Microsoft var ju först med att pusha för saker som cross play som Sony var anti. Sen är inte direkt AB något företag att se upp till som gamer, bra för aktieägare men inte för spelarna. Jag ser hellre att Microsoft håller i den då intäkter från gaming inte är vad som håller upp företaget och de har ”oändliga resurser” vilket kan pusha för bra spel.

Konkurrenskeppet har seglat iväg sedan länge så vet inte vad folk hoppas på egentligen 2023, att konkurrens skulle finnas i dem flesta branscher är en illusion. Märkligt när gamers tjatar om att alla spel ska finnas tillgängligt på steam men sen snackar om att konkurrens är viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Microsoft var ju först med att pusha för saker som cross play som Sony var anti. Sen är inte direkt AB något företag att se upp till som gamer, bra för aktieägare men inte för spelarna. Jag ser hellre att Microsoft håller i den då intäkter från gaming inte är vad som håller upp företaget och de har ”oändliga resurser” vilket kan pusha för bra spel.

Konkurrenskeppet har seglat iväg sedan länge så vet inte vad folk hoppas på egentligen 2023, att konkurrens skulle finnas i dem flesta branscher är en illusion. Märkligt när gamers tjatar om att alla spel ska finnas tillgängligt på steam men sen snackar om att konkurrens är viktigt.

Att crossplay finns eller inte har noll och ingenting att göra med detta. Att Microsoft förespråka crossplay men Sony nekar förminskar inte konkurrensen på marknaden. Du drar ju bara upp en massa non sequiturer här.

Vi kan förenkla det hela.

Activision är ett skitföretag, men inte dominant på marknaden.
Sony är ett skitföretag, men inte dominant på marknaden.
Microsoft är ett skitföretag, men inte dominant på marknaden.

Om Microsoft köper upp Activision så är dom fortfarande ett skitföretag, men dom blir även dominanta på marknaden. Då kan dom lättare diktera villkoren på spelmarknaden. När ett företag har sån makt så blir det inte bra för oss konsumenter.

Jag förstår verkligen inte hur någon på det här forumet kan vara för den här idén.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Microsoft var ju först med att pusha för saker som cross play som Sony var anti. Sen är inte direkt AB något företag att se upp till som gamer, bra för aktieägare men inte för spelarna. Jag ser hellre att Microsoft håller i den då intäkter från gaming inte är vad som håller upp företaget och de har ”oändliga resurser” vilket kan pusha för bra spel.

Konkurrenskeppet har seglat iväg sedan länge så vet inte vad folk hoppas på egentligen 2023, att konkurrens skulle finnas i dem flesta branscher är en illusion. Märkligt när gamers tjatar om att alla spel ska finnas tillgängligt på steam men sen snackar om att konkurrens är viktigt.

lögn och misinformation.
under PS3 tiden försökte just Sony att få igång crossplay men då var det Microsoft som ställde sig på tvären. sen dess har MS halkat efter, så klart dem NU vill att man ska investera i dem. sen är det bara åter det här igen med att MS "LOVAR" saker. gå inte att lita på dem för 5 öre. innan dem köpte ZeniMax så var det också massa med prat om att man inte skulle blockera Bethesda's stortitlar från att komma till PlayStation. Men det visa sig ju vara bara ren skitsnack för att få igenom affären.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Ändå intressant att Call of Duty skall ta plats i en streamingtjänst, om en utav de bättre måste jag säga, så är det ändå en del problem med latens genom emot att spela på bare-metal…

Då är ju ändå COD relativt competitive och alla millisekunder räknas?! Konstigt beslut imo.

Men det är kanske inte hardcore-spelaren man vill nå med detta, utan glada soff-spelarna som inte slagit på game-mode på sin tv etc och därmed inte märker såpass stor skillnad ? Vad vet jag.

Game pass är i andrahand en streamingtjänst, alla spel i gamepass kan du ladda ner och köra direkt från din hårdvara på pc och xbox.

Eller du kanske syftade på geforce now?