Permalänk

Dator startar men skärmen är svart

Hallåj! Sitter på ett sjukt frustrerande problem jag hoppas kan få hjälp med.

Allt började när jag satte datorn i strömsparläge och när jag kom tillbaka ca 24h senare var datorn på men skärmen helt svart. Datorn startar, fläktar snurrar och tangentbord lyser.

Datorn är:
AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB
GeForce GTX 1070 Dual 8GB
ASRock B550M Phantom Gaming 4
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX
Aerocool Aero Bronze 650W

Jag har provat att:
Starta om
Ta ut och sätta tillbaka RAM
Sett till att grafikortet sitter rätt
Bytt plats på grafikkortet
Provat köra direkt från moderkortets HDMI
Bytt kablar, både HDMI och nätkabel
Testat annat eluttag (man vet aldrig)

Min första tanke är att nätaggregatet gett upp men i och med att det problemet uppstådd efter strömspararläget funderar jag på om det kan vara mjukvaruproblem (han är i konstant strömspararläge).

Kan jag prova något annat innan jag köper ett nytt nätaggregat och hoppas det funkar?

Permalänk
Medlem

Provat att resetta BIOS?
Känns osannolikt att det skulle vara anledningen, men värt ett försök.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Jag antar att ditt moderkort eller chassi inte har någon högtalare som ger dig POST beep? Det kan ju alltid ge dig någon ledtråd om du fixar en sån. Typ en sån: https://www.amazon.se/DollaTek-moderkort-Piezo-högtalare-dato...

Men definitivt som användaren ovan säger; resetta BIOS.

Permalänk
Medlem

Känner någon som hade samma problem där piratad windows var problemet. Ser du bios startskärmen åtminstone?

Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Provat att resetta BIOS?
Känns osannolikt att det skulle vara anledningen, men värt ett försök.

Jag har inte testat det. Går det att göra utan skärm?

Permalänk
Skrivet av Strife91:

Känner någon som hade samma problem där piratad windows var problemet. Ser du bios startskärmen åtminstone?

Nej Helt svart!

Permalänk
Medlem

Testat en annan skärm? och/eller annan utgång?

Permalänk
Medlem

Starta upp datorn, avakta tills den är helt uppstartad och pröv sen att starta om grafik drivrutinerna med följande

[win] +[ctrl]+[shift]+[b]

Visa signatur

i7 4770K @ 4GHz | ASUS R9 290 | ASUS VI HERO | G.SKILL 16GB | Corsair H80i | Corsair Force GT 240GB | WD Black 640GB | Corsair HX850 | Corsair Obsidian 750D |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LilleWind:

Jag har inte testat det. Går det att göra utan skärm?

Du gör det fysiskt på moderkortet.
Kolla efter "clear CMOS" i manualen för ditt moderkort.
Antingen en knapp du trycker på, eller två pins som tillfälligt behöver byglas med en jumper eller något annat ledande.
Alternativt kan du plocka ur batteriet, men då kan du behöva vänta en stund innan du sätter tillbaks det.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Om du har ett annat elller kan låna ett annat grafikkort så skulle jag testa att byta gpu först och främst. Såg att du testat hdmi utgången på moderkortet, tyvärr har inte R5 3600 någon inbyggd grafikkrets :/

Glhf!

Permalänk
Skrivet av Wikai:

Provat att resetta BIOS?
Känns osannolikt att det skulle vara anledningen, men värt ett försök.

Skrivet av Bålon:

Jag antar att ditt moderkort eller chassi inte har någon högtalare som ger dig POST beep? Det kan ju alltid ge dig någon ledtråd om du fixar en sån. Typ en sån: https://www.amazon.se/DollaTek-moderkort-Piezo-högtalare-dato...

Men definitivt som användaren ovan säger; resetta BIOS.

Skrivet av Strife91:

Känner någon som hade samma problem där piratad windows var problemet. Ser du bios startskärmen åtminstone?

Skrivet av LightVsDawn:

Starta upp datorn, avakta tills den är helt uppstartad och pröv sen att starta om grafik drivrutinerna med följande

[win] +[ctrl]+[shift]+[b]

Skrivet av Wikai:

Du gör det fysiskt på moderkortet.
Kolla efter "clear CMOS" i manualen för ditt moderkort.
Antingen en knapp du trycker på, eller två pins som tillfälligt behöver byglas med en jumper eller något annat ledande.
Alternativt kan du plocka ur batteriet, men då kan du behöva vänta en stund innan du sätter tillbaks det.

Skrivet av [SmR]BMF:

Om du har ett annat elller kan låna ett annat grafikkort så skulle jag testa att byta gpu först och främst. Såg att du testat hdmi utgången på moderkortet, tyvärr har inte R5 3600 någon inbyggd grafikkrets :/

Glhf!

Uppdatering:

Jag provade att "clear CMOS" och datorn kom igång! Jag satte ihop den och tänkte köra igång men efter 2 minuter dog den igen. Jag provade att cleara igen och den kom på fram tills Windows inloggningen då dog den igen.

Testade att starta igen, helt svart, men helt plötsligt kom moderkortsloggan upp samtidigt som reset knappen lyste upp. när datorn dog efter 4 sekunder släcktes också reset knappen. Kan det vara en ledtråd? Jag funderar på om inte nätaggregatet är trött och inte orkar dra runt allt. Tror ni jag är rätt ute?

Permalänk
Medlem

Kolla in den här länken, TechYesCity som gör ett inslag om Ryzen 3600'or som dör:

https://youtu.be/Og_xKyB9bKc

Glhf!

Permalänk
Skrivet av [SmR]BMF:

Kolla in den här länken, TechYesCity som gör ett inslag om Ryzen 3600'or som dör:

https://youtu.be/Og_xKyB9bKc

Glhf!

Tack för tips! Provade att köra en annan processor igår. 5600x utan lyckat resultat så mitt 3600 ska vara okej!

Permalänk

Uppdatering 2: Provade att byta ut nätaggregatet men utan lycka, testade även med en ny CPU och även där gick jag bet. Nu ska jag se om jag kan få loss ett par tusen för ett nytt grafikkort och se om det hjälper!

Permalänk

Uppdatering och avklarad tråd:

I och med att jag bytte nätaggregatet fick jag tillskott av en sladd som jag inte hade innan och kunde därmed testa med min polares gamla grafikkort. Den funkade! Så nu har jag svängt förbi stan och köpt mig ett nytt grafikkort och det funkar utmärkt!

Tack för hjälp!