Kodare, hur använder du chatGPT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

den kan skapa testobjekt som ärligt talat är supertråkigt att göra själv

Ah, det är ett användarfall som jag faktiskt skulle ha nytta av. Att skapa testdata (som är någorlunda vettig) manuellt suger rejält - ett perfekt jobb för en liten AI-slav.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Har kodat i ca ett år mestadels i Java så ta det här för vad det är värt.

Tycker den är kanon och jag använder den verkligen jättemycket.

Man kan inte ge den ett stort problem och be den lösa det då brukar den röra till det men den är kanon om man är lite osäker på syntax och man kan typ be den skriv en metod som tar det och det argumentet, räknar ut det och det och returerar det och den löser oftast det.
Om man har något logiskt fel i sin kod och inte riktigt förstår varför man får fel värde så kan man skircka koden till den och fråga varför man får fel resultat och den brukar hitta felet och kunna föklara varför snabbt och enkelt.
Visst man kan sätta en break point och sitta och titta på hur alla välden ändras men det tar oftast längre tid.

Man kan också be optimera ens kod och här är den nästan som bäst.
Typ om man löst något och har typ 3 nässlade loopar så kan man be den lösa samma sak men på ett mer effektivt sätt eller lösa problemet med Streams (funktionel stil) istället för iterativ.

Typ när jag gjorde advent of code så kunde den absolut inte lösa det om man copy pasta hela problemet till den. Men den var utmärkt som bollplank. Min kod blev otroligt mycket snyggare och bättre efter jag bollat med chatGPT och bett den hitta optimeringar.

Men om man inte vet vad man gör alls så kommer man heller inte kunna använda på ett bra sett så man måste fortfarande veta vad man gör.^

Det jag är lite orolig för är att den snor ens kod.
Den säger att den inte kan göra det men jag är inte säker på att jag litar på det.
Visst nu går jag i skolan så det spelar ju inte så stor roll om det snor mina labbar men sen när jag börjar arbeta så känns det lite sådär.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem

Använder det mest för att skriva enklare scripts och kodsnippets, och lär mig samtidigt väldigt mycket under vägen. Brukar även köra helt egen kod genom den ibland och fråga om det är något jag kan förbättra och optimera, vilket den ofta kan göra. Det jag märker är att destå bättre information du ger ChatGPT destå bättre information får du tillbaka. Förstår du logiken bakom programmering och kan förmedla vad du vill ha fungerar det bäst. Min mormor skulle inte klara att få något vettigt ut ur det, men för en hobbyprogrammerare som mig är det ett fantastiskt verktyg.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ja jag har prövat såklart

Såg du själv Toms video? Vid 7:39 säger han "The code it gave back was a bit wrong", första den gjorde var fel.

Att göra en hello world och hämta html är ju riktigt simpelt, något man bör kunna göra för att chatGPT ska var användbart öht. Att säga att ChatGPT "kan koda" är ju nästan enhetligt felaktigt, då man måste kunna koda själv för att hoppa in och rätta till fel, eller helt enkelt bara kunna förstå vad man ska säga åt den. Den kan göra ett första draft, men att bara be att skriva en transaktionsmotor eller något mer specifikt än en kalkylator eller en json-parser kommer inte gå.

Det är coolt, och hjälper mig då och då i jobbet, men den genererar absolut inte någon komplett kod som bara kan kompileras och köras i prod. (Inte för att man någonsin ska stoppa in faktiska programmerares kod rakt in i prod, programmerare kan oftast inte heller koda )

Om definitionen för att skapa kod är att den ska vara perfekt på första försöket och redo för produktion, nä absolut inte. Men det kan man sällan säga om mänskliga kodare heller.

Men den kan i högsta grad göra enkla saker som fungerar eller close enough för att spara tid åt en kodare.

Givetvis har jag kollat videon jag länkat. Vissa av felen berodde på inkorrekt dokumentation t ex. Fel som en mänsklig kodare garanterat gjort med.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag gav den lite rust som använde serde för att hantera tid/datum i csv fält och bad den generalisera tidzonen som används. Först la den till argument på funktioner vars signatur är förbestämd av serde. När jag poängterade det och bad den använda generics så skapade den lite wrapper-kod som i själva verket inte gjorde någon nytta, om det ens hade kompilerat, vilket det inte gjorde öht.

Mest störande var vad som kom näst när den gav lite exempel på användning och sa "kör du koden så skriver den ut" och på prompted stod det bara "My".. så jag frågade igen vad den skriver ut om man kör koden, då bad den om ursäkt för att ha råkat trycka på enter för snabbt och fortsatte svaret "MyDateTime .." etc..

Jag pressade den lite på varför den sa att den tryckte på enter för snabbt men det blev bara en tråkig loop om hur den ber om ursäkt för att ha gett ett inkomplett svar, varför den gav ett inkomplett svar, hur den är en AI och inte har känslor eller förmåga att göra misstag, varför den säger, .. massa nonsense

ChatGPT levde upp till mina förväntningar vad gäller användbarhet, men jag blev förvånad över det helt onödiga försöket att verka mänsklig

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk

Jag frågade chatGPT om den var Skynet. Den svarade: My purpose is to assist and help people, not to cause harm or become self-aware like Skynet in the Terminator movies.
Bra då tror jag den

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk

Jag blir rädd att så många mjukisar har använt sig av den.
/Mek ingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tvärvägrar inte, har bara inte orkat bry mig om att testa.

IntelliSense är väl sisådär. Ibland ger den bra förslag så man kan spara några tangenttryck, ibland har den rejält fel och är både irriterande och förvirrande.

Jag tycker autotype är skönt när man har massa boilerplate eller imports. Vem orkar komma ihåg "company.sdk.ee.stat.auth.constant" liksom?

Skrivet av sniglom:

Om definitionen för att skapa kod är att den ska vara perfekt på första försöket och redo för produktion, nä absolut inte. Men det kan man sällan säga om mänskliga kodare heller.

Men den kan i högsta grad göra enkla saker som fungerar eller close enough för att spara tid åt en kodare.

Givetvis har jag kollat videon jag länkat. Vissa av felen berodde på inkorrekt dokumentation t ex. Fel som en mänsklig kodare garanterat gjort med.

Ja eller bara som code review. Mina mänskliga kollegor godkänner allt, jag tror knappt de kollar på koden. Med GPT får jag ibland tips på refaktorering.

Permalänk
Medlem

Jag har börjat använda ChatGPT ganska mycket nu när jag programmerar, fungerar super bra speciellt C# när man bara behöver något liten function så går det snabbare än att googla / kolla stackoverflow.

tex. prompt > "Could you write a softmax function in C# "

Certainly! Here's an example of a softmax function in C#: csharp Copy code public static double[] Softmax(double[] input) { double[] output = new double[input.Length]; double sum = 0; for (int i = 0; i < input.Length; i++) { sum += Math.Exp(input[i]); } for (int i = 0; i < output.Length; i++) { output[i] = Math.Exp(input[i]) / sum; } return output; } This function takes an array of doubles as input and returns an array of doubles as output. The softmax function exponentiates each element of the input array, sums up the exponentiated values, and then divides each exponentiated value by the sum to get the corresponding element of the output array.

Några shadertoy experiment test shaders jag gjort med chatGPT, dock fungerar sisådär för shadertoy kod eftersom den skriver oftast generell shaderkod, så man måste fixa en del error för att få det att fungerar med shadertoy men om man kan programmera så är det ändå hjälpsamt.

Raymarching:
https://www.shadertoy.com/view/ctS3Dt

Psychedelic:
https://www.shadertoy.com/view/Dl23Wd

Fractal Shader:
https://www.shadertoy.com/view/dtB3Wc

Particles
https://www.shadertoy.com/view/dlXXzH

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Avstängd

Inte alls, den dagen chatGPT kan hantera shell bättre än mig då är det fan dags att gå i pension.

Undra om ChatGPT kan berätta för mig varför polisen finns i Liv's källa. Jag skall fråga. Det har jag letat efter svar på i flera månader men det är ingen som vet kan chatgpt det då skall jag verkligen använda det. Jag förstår ju varför alla andra finns i Liv's källa men jag fattar inte varför polisen är där. Jag har aldrig haft med dom att göra så jag bara är nyfiken för det kan ju faktiskt vara privat det jag vill fråga? Ough... Haha!

Permalänk
Medlem

Jag undrar om man som på väg att bli lite gammal i gamet någon dag snart kommer se sig omkörd av superduktiga nya programmerare som har 10x min output genom effektiv användning av ChatGPT-motsvarande teknik, lite så som de äldre kollegor man jobbat med som aldrig börjat använda containerisering eller Python.

Kanske hade man kunnat använda tekniken effektivt med test driven development? Gå över till att skriva väldigt utförliga test snarare än den testade logiken och låta generativa modeller ta hand om att se till att testen godkänns.

Använder själv inte ChatGPT då jag inte kan köra det lokalt.

Permalänk
Medlem

ChatGPT genererar förvisso fungerande kod men inte vidare bra kod och risken för komplicerade fel är stor. Det är möjligt man kan få lite hints hur det skulle kunna fungera men är övertygad om att själv faktiskt sätta sig in i problemet och lösa det är bättre och går inte det så är stackoverflow din bästa livlina, speciellt i långa loppet om man faktiskt vill bli bättre.

Tänk på att kod ska inte bara fungera, den ska vara skrivit på ett väl anpassat vis sett till komplexiteten så att det är enkelt att sätta sig in och se eventuella problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Jag använder chatgpt till vad jag förr använde google. T.ex häromdagen ville jag använda globala variabler i matlab för första gången, någonting jag inte har gjort tidigare. Frågade ChatGPT som svarade att man kan och visade hur.

Koden den genererar fungerar sällan som önskas, MEN, det ger mig något att börja debugga istället för att jag först ska skriva koden och sedan debugga. Tycker det är toppen.

Är doktorand inom tillämpad fysik / fotonik.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

T.ex häromdagen ville jag använda globala variabler i matlab för första gången, någonting jag inte har gjort tidigare.

Fruktansvärt att ChatGPT bidrar till sånt självskadebeteende

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

I princip helt ny på programmering, försöker lära mig Ruby för att gå vidare till Ruby on rails. ChatGPT är fantastisk för att peka en i hyfsade riktningar och göra översiktliga exempel på saker jag undrar över. Gör jag enkla fel så är den också bra på att rätta mig. Jag har ju visserligen ingen referens, men jag känner att jag utvecklas på ett sätt som jag nog inte hade gjort utan att ha ChatGPT till hjälp.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

I princip helt ny på programmering, försöker lära mig Ruby för att gå vidare till Ruby on rails. ChatGPT är fantastisk för att peka en i hyfsade riktningar och göra översiktliga exempel på saker jag undrar över. Gör jag enkla fel så är den också bra på att rätta mig. Jag har ju visserligen ingen referens, men jag känner att jag utvecklas på ett sätt som jag nog inte hade gjort utan att ha ChatGPT till hjälp.

Personligen hade jag inte använt ChatGPT för att lära mig utveckla, koden den genererar är uppenbarligen inte det bästa. Är man dock redan upplärd och vet hur det ska se ut så möjligen kan man använda ChatGPT för att få lite tips men att använda koden rakt av tror jag inte på.

Förövrigt är det generellt dåligt att ta genvägar och stirra sig blind på att hitta "fungerande kod" på nätet, oftast leder det till att man missar en hel del kunskap som till slut kan bli riktigt frustrerande att jobba med. Det är såklart inte knutet till just ChatGPT utan generellt till att hämta kod från nätet istället för att själva sätta sig in i det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

"Inte"

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Typ samma här, ja. Testade att fråga en enkel fråga om C++ bibliotek och fick ett klockrent svar, så visst kan det vara användbart. Jag skriver dock embedded mjukvara som "måste" vara korrekt, så att lite på ChatGPT-kod kommer ju knappast hända. Men att hitta saker man inte vet namnet på fungerar den ju bra för måste jag säga.

Men kanske till saker runtom? Testsystem och annan support. Detta får iofs inte heller vara dåligt på något sätt.

Permalänk
Medlem

Testade ChatGPT för PLC-programmering, med blandade resultat.
Tror ChatGPT (och liknande tjänster) lämpar sig bättre för IT- än OT-programmeringsspråk.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Har testat det ett par gånger men på grund av den inte kan ge fulla svar och skapar väldigt mycket kod som inte fungerar. Så har jag mest använt den för förklara sektioner av kod som kommentera.

Den är väl fortfarande banned i Stackoverflow forumet antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidigt22:

Så har jag mest använt den för förklara sektioner av kod som kommentera.

Intressant, hur då kommentera? Generellt är det dålig kod om man tvingas kommentera.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tidigt22:

Har testat det ett par gånger men på grund av den inte kan ge fulla svar och skapar väldigt mycket kod som inte fungerar. Så har jag mest använt den för förklara sektioner av kod som kommentera.

Den är väl fortfarande banned i Stackoverflow forumet antar jag.

om den inte ger ett fullt svar så skriv "continue" så fortsätter den svaret och man kan få full kod även om den är lång.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av Tickles:

Testade och kom fram till att svaret man fick inte var bra kod på flera punkter. Helt fel ibland och dåligt när det kommer till hur man bör strukturera och skriva koden.

Häftigt? Ja
Använda i arbetet? Nej

Däremot var den förträfflig att skriva små utkast av berättelser.

Ytterligare så lär dessa typer av ai gå i graven med tanke på intrången och plagiat som den gör. Men det är klart, arbetar man om hur den hämtar och bygger så kan de kanske slå. Man skulle dessutom behöva skriva licens via html- element/attribut ( tar rättigheter för den lösningen) som dessa ai kan läsa och ge betalt...

Intrång? Plagiat?
Tror du verkligen på att ChatGPT kommer läggas ner lr stämmas bort?

Det ser jag som verklighetsfrämmande.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Fruktansvärt att ChatGPT bidrar till sånt självskadebeteende

Haha jag får höra liknande var dag, har datavetardoktorander i min närhet som har åsikter.

Men jag arbetar med fysik och utför matematiska beräkningar, matlab är enligt mig rätt verktyg för mina uppgifter. Inte slår jag i en spik med en skruvmejsel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Haha jag får höra liknande var dag, har datavetardoktorander i min närhet som har åsikter.

Men jag arbetar med fysik och utför matematiska beräkningar, matlab är enligt mig rätt verktyg för mina uppgifter. Inte slår jag i en spik med en skruvmejsel.

Jag tänkte givetvis vara rolig, men bara för tydlighetens skull så är det inte Matlab jag protesterar mot, utan globala variabler.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag tänkte givetvis vara rolig, men bara för tydlighetens skull så är det inte Matlab jag protesterar mot, utan globala variabler.

Jo jag misstänkte det

Angående globala variabler så brukar jag säga att jag förväntningarna på mig från higher-ups är kod som funkar, inte nödvändigtvis bra kod, vilket underlättar för mig och jag kan använda alla fula knep jag känner till, nestade for-loopar, switch-satser som är kilometerlångam, Try-catch utan att behandla exceptionet bara för att få tyst på konsolen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Många utvecklare verkar bli väldigt triggade av ChatGPT. Med tanke på att teknologin är i sin linda så bör kanske utvecklare ta teknologin mer på allvar om något år. Visst, funkar idag att använda för att skriva lite snabba powershell script och liknande men inte så den kan skapa ett komplext node.js projekt (Ännu).

Slår google I det mesta iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freethinker:

Många utvecklare verkar bli väldigt triggade av ChatGPT. Med tanke på att teknologin är i sin linda så bör kanske utvecklare ta teknologin mer på allvar om något år. Visst, funkar idag att använda för att skriva lite snabba powershell script och liknande men inte så den kan skapa ett komplext node.js projekt (Ännu).

Slår google I det mesta iaf.

Idag(och sådär 15-20 år tillbaka) är det stor brist på utvecklare vilket driver upp lönerna avsevärt. Att utvecklare förr eller senare kommer konkurrera med AI är det nog ingen snack om, AI kommer troligen ta över en ganska stor andel jobb de kommande 50-100 åren. Ju mer precis AI blir på ett generera kod från högre nivå av beskrivningar, ju färre utvecklare lär det behövas.

Personligen ser jag konstigheter i det, vi utvecklas vilket är en bra sak. Bekvämlighets problem som ex massarbetslöshet kommer lösas på ett eller annat vis, jag hoppas dock den kommer långsamt så att världen hinner anpassa sig.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Att utvecklare förr eller senare kommer konkurrera med AI är det nog ingen snack om, AI kommer troligen ta över en ganska stor andel jobb de kommande 50-100 åren.

Folk säger det som om det vore en självklarhet, men är det egentligen närmre än fusionsenergi och flygande bilar?

Vad ChatGPT gör idag är absolut imponerande, men det är väldigt tydligt att den inte "vet" vad den säger. Dvs att att den bara repeterar en vag sammanfattning av en större kunskapsbas. Det är samma problem som med Stable Diffusion och allt det där, det är imponerande hur den kan komposera objekt till motiven man ber om, men något är alltid "off" när man tittar närmre.

Det var en artikel nyligen från NYT eller nå som jämförde ChatGPT med att skapa en suddig JPG över informationen på internet, något som resonerade väl. Resultatet ser rätt ut om man inte vet bättre eller bara skummar igenom, men har man någon djupare kunskap så ser man snabbt att allt den säger är "off."

Jag är långt från en expert i området, men I min mening verkar det som samma "problem" som med all form av AI tills idag; modellen är inget mer än en sofistikerad kompressionsalgoritm. Den har tillgång till "riktig" information när den lär sig, och när den sen börjar spotta ut information så är resultatet per definition "lossy."

Anywho, min poäng är väl den att medan skalan på allt detta är väldigt imponerande så frågasätter jag om något fundamentalt ändrats som verkligen tar oss närmre riktig AGI. För att gå tillbaka till att utvecklare ska konkurrera med AI, ok visst kanske detta kan leda till verktyg som gör våra jobb enklare så färre utvecklare behövs för att utföra ett visst jobb, men det är inte "konkurrens". Konkurrens har vi när AGI ersätter utvecklare rakt av. Personligen ser jag ingen anledning att oroa mig för det förns advokater och liknande förlitar sig på svaren från dessa system till den grad att de lika gärna kan licensera AIn och låta den gå lös i rättegångar.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Förra meddelandet var långt nog, så jag tar min rant nr. 2 i ett nytt meddelande.

Vet inte helt än vad det är jag vill ha sagt, men det är något dystopiskt över allt detta som jag har svårt att sätta fingret på. Igen dock, teknologin är asball, ingen bakåtsträvare här. Det är mer det sociala fenomenet runt det hela som känns fel på samma sätt som hur felaktig information sprids ohindrat i social media, och folk bara slukar det utan en andra tanke.

AIn gör inga misstag*, den har bara bristande/felaktig information att gå på, och sen är slutsatserna även lossy som nämnt ovan. Men den säger allt som ren fakta, och folk sväljer det rakt av. Människor kan ha felaktig information med, som de spottar ut som ren fakta, men folk samlas sällan runt den enskilda personen och ber om mer visdomsord.

Skillnaden är väl att människors kunskap är mer decentraliserad, man kan lyssna på flera olika håll. Sen strävar vi också att bevara korrekt information genom de institutioner vi har, även de rätt decentraliserade. Hur många instanser av ChatGPT är igång? Och alla ger i stort samma, oftast smått felaktiga svar. Centraliserad, felaktig information, som folk inte kan få nog av.

Tack för att ni läste min krönika.

* stor asterisk på det faktiskt, kom just att tänka på alla gånger ChatGPT är totalt vilse och börjar hitta på story plots för böcker och filmer etc.. Folk kan medvetet spotta ut massa bullshit med, men igen folk samlas sällan runt om.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell