Nvidia Geforce RTX 4070 kan toppas med 16 GB grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Om ändringarna endast stannar på mängden minne tycker jag det är bra. Det ger mer valmöjligheter även om det kan vara svårt för mindre insatt konsument att välja rätt.

Det är osannolikt att det bara skulle bli mängden minne som skiljer. Minnesmängden påverkar även hur bred minnesbussen måste vara, vilket brukar påverka vilken grafikkrets som används. Undantaget är när man t.ex. dubblar mängden minne genom att använda dubbelt så stora minneskretsar, men i dagsläget så lär de inte använda något annat än 2GB-kretsar.

Så även om jag själv tycker att 4070 borde ha 16GB så känns det osannolikt att de kommer släppa en sån modell den närmsta tiden, eftersom det skulle bli rätt konstigt jämfört med 4070 Ti. En något nedskalad variant med 10GB känns mer realistisk. Men jag är rätt skeptisk till att ryktet stämmer, det känns mer troligt att det bara är Gigabyte som klantat sig på något sätt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trihxeem:

Om prestandan är densamma, varför då ha olika versioner?
Jo för att den lär inte vara densamma.

För att de kan?

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag antar att du tycker det är helt okej, men nötter i choklad och morötter i köttfärs också. Utan att det annonserats mer än i den finstilta innehållsförteckningen.

3060 varianterna är ju inte ärligt marknadsförda dom heller.
Lika hederliga som falskmyntare(spär ut silvret i silvermynt med billigare metaller).

Jag nämnde precis varför 3060 inte är det. Men du får gärna upprepa det jag skrev

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

I dagsläget så är RX7900 XT/XTX mycket mer prisvärda för 4K, de presterar som 4080 men till priset av 4070ti! De flesta konsumenterna har inte någon nytta av den något bättre Ray-tracing som RTX-korten ger!

Tyvärr är priserna hos båda konkurrenterna på tok för höga! Tror de har överskattat hur många som är villiga att köpa kort för 10-30k. Det största segmentet befinner sig i 4-7K spannet när det kommer till gaming! Pandemin är över och folk vill lägga pengar på resor, mat (el, ränta)!

Vi kan bara hoppas att Intel lyckas trycka fram bra kort som sänker priset på marknaden så som AMD gjorde med Ryzen 5 serien 2019!

XTX presterar som 4080, XT är under. Problemet med XTX är att det drar massa ström. Skiljer det 1000kr mellan XTX och 4080 tar jag 4080 alla dagar pga behagligare livscykel med allt vad gäller drivrutiner, temperatur, coil whine, strömförbrukning samt andrahandsvärde.

Skrivet av Lussarn:

Billigaste jag hittade när jag letade runt lite var på Inet, kort i lager

7900XTX - 15500:-
4080 - 17000:-

Vet inte riktigt om "prisvärt" är rätt ord att använda i sammanhanget. Men visst det är lite billigare om vi bara värdesätter ren rasterprestanda.

På Amazon kan du fiska upp kort för under 14 - Men du kan också få 4080 för under 16 så rättvis jämförelse blir nog 14 vs 16’ och då blir det ändå intressant. Liten fördel XTX men 4080 får onödigt mycket skit för att det enligt mig ligger 1000kr för högt. Det är bättre än XTX på det mesta, men inte 2000kr för gemene man.

Permalänk
Medlem

nya erbjudande

Skrivet av Lussarn:

Billigaste jag hittade när jag letade runt lite var på Inet, kort i lager

7900XTX - 15500:-
4080 - 17000:-

Vet inte riktigt om "prisvärt" är rätt ord att använda i sammanhanget. Men visst det är lite billigare om vi bara värdesätter ren rasterprestanda.

Fler köpalternativ
13 866,00 kr(5 nya erbjudanden)
https://www.amazon.se/s?k=amd+radeon+rx+7900+xtx+24gb&crid=XB...

Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är osannolikt att det bara skulle bli mängden minne som skiljer. Minnesmängden påverkar även hur bred minnesbussen måste vara, vilket brukar påverka vilken grafikkrets som används. Undantaget är när man t.ex. dubblar mängden minne genom att använda dubbelt så stora minneskretsar, men i dagsläget så lär de inte använda något annat än 2GB-kretsar.

Så även om jag själv tycker att 4070 borde ha 16GB så känns det osannolikt att de kommer släppa en sån modell den närmsta tiden, eftersom det skulle bli rätt konstigt jämfört med 4070 Ti. En något nedskalad variant med 10GB känns mer realistisk. Men jag är rätt skeptisk till att ryktet stämmer, det känns mer troligt att det bara är Gigabyte som klantat sig på något sätt.

Ja det stämmer nog som du säger.

Tänkte att det kanske fanns minnen som inte endast ökade i kvadrat, men kan inte komma på det så i så fall blir det ju problem.

(Gillade att 1060 fanns som både 3/6 GB även om den förstnämnda fick klart kortare livslängd av just den anledningen).

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Vem bad om detta?

Mycket av skulden ligger hos oss konkurrenter. Om vi inte var så bekymrade om varenda procentenhets övertag och pris/prestanda-förhållandet skulle inte företagen behöva producera kort för varenda liten del av marknaden.

Permalänk
Snusfri

Eller så sitter vi ner i båten och ser vad som verkligen släpps innan vi tar fram högafflarna.

Detta är alltså en listning där även kort som aldrig släppts finns med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Var det inte därför de ändrade och gjorde 4080 och 4070ti för att folk blev arga? Och nu så gör de 3! st 4070? Förstår inte deras idioti.
För de kommer garanterat inte ha samma antal cuda kärnor, inte som att det är som gamla 600 serie med modeller med bara dubbelt minne etc.

Asså är det bara minnet som skiljer så gör det inget juuh, då är det en bra sak att kunna köpa ett kort för en tusenlapp mindre med 10gb minne istället för 12gb

4080 blev alla sura angående då det marknadsfördes som om det va samma kort med olika mängd minne vilket inte stämde, hade dom döpt om 4080 istället till 4080 ti/super så hade det vart okej.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

"Det vore inte första gången Nvidia gör flera versioner där mängden grafikminne är skillnaden. Ett exempel är RTX 3080, som tillverkats med både 10 och 12 GB"

Inte mycket som skiljer, men det skiljer ju faktiskt mer än grafikminnet... @landmarks

https://www.sweclockers.com/test/33552-snabbtest-geforce-rtx-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Minnes modulerna kan vara ett sätt att locka de som har tänkt köpa ett "4060 Ti med 10GB Kort" och så för 5-6 hundra till kan du ju köpa ett 4070 10GB kort. Kanske att man tänker att då får man ju en snabbare modell till nästan samma pris fast att det är ohört marginellt i det stora hela. Det är ju inte första gången som sådant händer. Stirrar sig blind på kortbeteckningen mer än på prestandan.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk

Nvidia har blivit byxis av AMD:s satsning på Vram.
Easy like that.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Men alltså…

Varför skall de krångla till de ??
För att nå fler ev köpare om priset är en avgörande faktor eller vad är anledningen ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

På Amazon kan du fiska upp kort för under 14 - Men du kan också få 4080 för under 16 så rättvis jämförelse blir nog 14 vs 16’ och då blir det ändå intressant. Liten fördel XTX men 4080 får onödigt mycket skit för att det enligt mig ligger 1000kr för högt. Det är bättre än XTX på det mesta, men inte 2000kr för gemene man.

Tycker du har rätt i det mesta du säger, men exakt vad varje person tycker saker är värda, det är inte så lätt att veta. Alla har sina egna användar-mönster.

T.ex. vet jag att min grabb streamar spel med sina kompisar över discord (en spelar, dom andra tittar). Vad jag förstår stöds inte AMD encodern än där, rätta mig om jag har fel, men det är mer ett exempel. Det är ju ett udda use-case men nog så viktigt för honom.

Och många gör sådana här saker. Någon använder blender, någon streamar, någon använder cuda. Och någon använder säkert AMD kort på ett sätt som ett Nvidia kort absolut inte klarar av också, jag vill inte göra ett märkeskrig av detta.

Permalänk
Medlem

De kanske inte har bestämt sig vilken minneskonfiguration som skall gälla när det släpps. Så gör såhär istället för att "unlaunch" som det gjorde med 4080 12 GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Eller så sitter vi ner i båten och ser vad som verkligen släpps innan vi tar fram högafflarna.

Detta är alltså en listning där även kort som aldrig släppts finns med.

Man vill ju inte att högaffel ska bli dammig änna!

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

För att de kan?

Haha! touché

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Ohhh, vad sådana nyheter triggar köplustan....

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Så, när ska vi skrota namnkonventionen som används idag? Tror både Nvidia och alla entusiaster mår bra av det

Då slipper Nvidia höra att när 970 släpptes så var det minsann si och så, och 5070 är inte si och så! När 470 släpptes var jag i tonåren och det är jag inte längre, allt är Nvidias fel! Med nya namn kanske vi kan kolla pris mot prestanda istället för historiska kort mot dagens kort

Och entusiasterna kanske får fler än 5 namn på ett dussin+ olika kort med vitt skilda priser och prestanda

Föreslår att man tar efter AMDs nya mobila namnstandard, klart och tydligt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gyhlen:

Vem bad om detta?

Vi kunder som köper produkterna

Permalänk
Inaktiv

Hade jag fått välja hade endast rtx xx60, xx70 och xx80 och endast en version av vardera existerat men det får jag ju såklart inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Vi kunder som köper produkterna

Har inte hört någon som sagt att dom vill ha än mer frustration och förvirring när dom väl ska köpa sitt grafikkort. Men vad vet jag, du kanske vet några.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

nån av de 3 versionerna kommer säkert bli lite som "intel"s tray att nån variant enbart kommer säljas i förbyggda system ,eller så blir det en bättre valbarhet då det finns ju säkert en del som har en tight budget och om det inte är allt för sämre prestanda mellan de 3 versionerna.

Jag är positiv till att det finns 3 o välja på så länge det presterar bra för sitt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Så, när ska vi skrota namnkonventionen som används idag? Tror både Nvidia och alla entusiaster mår bra av det

Det finns många av oss som inte bryr oss så jäkla mycket vad produkter heter och istället kollar vad dom gör och vad dom kostar. Sen bestämmer man sig.

Men för att göra det enklare kanske man skulle följt AMDs exempel denna generation och kalla alla korten 4090.

4090 - 4090 Titan
4080 - 4090 Super
4070 Ti - 4090 Ti

Bara 4090 sparar man till en lägre tier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Det finns många av oss som inte bryr oss så jäkla mycket vad produkter heter och istället kollar vad dom gör och vad dom kostar. Sen bestämmer man sig.

Men för att göra det enklare kanske man skulle följt AMDs exempel denna generation och kalla alla korten 4090.

4090 - 4090 Titan
4080 - 4090 Super
4070 Ti - 4090 Ti

Bara 4090 sparar man till en lägre tier.

Skulle vara kul om de fyller ut hela serien:
7900XTX ≈ 4080ti
7900XT ≈ 4070ti
7900X ≈ 4060ti
7900 ≈ 4050ti

Inte alls förvirrande

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gyhlen:

Har inte hört någon som sagt att dom vill ha än mer frustration och förvirring när dom väl ska köpa sitt grafikkort. Men vad vet jag, du kanske vet några.

Likväl köper folk produkterna. Vi röstar med våra plånböcker, det är allt jag menar.

Permalänk
Medlem

Det blir en RTX4070 8GB för 7000kr, en RTX4070 10GB för 8000kr och en RTX4070 12GB för 9000kr.
Med det lilla extra som partners tillverkare kommer de att kosta 500-1000kr dyrare.
Så om du betalar 5-8% mer än RTX3080 kan du få hela 5-8% extra FPS i rätt spel.
Lockande va?

Visa signatur

Ryzen 5 7600- 4070S- Alienware AW2723DF- LCD2C
MacBook Pro M1
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Vad är poängen? Sjukt vad jag ogillar dessa tider nu. Vi håller på bevittna cirkus från alla håll.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Var det inte därför de ändrade och gjorde 4080 och 4070ti för att folk blev arga? Och nu så gör de 3! st 4070? Förstår inte deras idioti.
För de kommer garanterat inte ha samma antal cuda kärnor, inte som att det är som gamla 600 serie med modeller med bara dubbelt minne etc.

Inte riktigt. Orsaken varför folk blev irriterade över 4080 var att det var i grunden två skiljt olika kretsar utöver minnesmängden där RTX 4080 12GB hade typ 22% färre CUDA-kärnor och presterade närmare 30% sämre än 16 GB versionen.

Skrivet av medbor:

Eller om de klipper ner minnesbussen:
12gb på 192 bit
10gb på 160 bit
16gb på 128 bit (med dubbelt så stora moduler)

Katastrof om det blir så, lärde de sig ingenting av 4080-12gb-debaklet?

Antagligen inte. Nvidia har ju fortfarande inte lärt sig att höga priser får folk att sluta köpa deras kort trots att de lovade bättring på den fronten efter RTX 3000-serien. Sedan har ju Nvidia gjort så är i decennier. Någon som minns G90?

Skrivet av Nozomi:

Hur är det vilseledande? Om skillnaden bara är VRAM så är väl prestandan densamma, och de som inte är helt dumma köper väl ändå den med 16 ifall den är billigare än 70Ti.

Är det som 3060 8GB vs 12GB så skiljer ju även klockan. Då kan vi prata vilseledande.

Skulle nog gissa på att de får snärpt minnes-bus också.

Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag antar att du tycker det är helt okej, men nötter i choklad och morötter i köttfärs också. Utan att det annonserats mer än i den finstilta innehållsförteckningen.

3060 varianterna är ju inte ärligt marknadsförda dom heller.
Lika hederliga som falskmyntare(spär ut silvret i silvermynt med billigare metaller).

En dålig jämförelse. Nvidia kommer antagligen sälja korten som "RTX 4080 16GB, RTX 4080 12GB " etc.

Skrivet av FredrikMH:

Om ändringarna endast stannar på mängden minne tycker jag det är bra. Det ger mer valmöjligheter även om det kan vara svårt för mindre insatt konsument att välja rätt.

Mindre insatt person kommer snarare bli ännu mer förvirrad eftersom de antagligen inte vet vad grafikminne är till att börja med och fler kort med samma namn kommer inte att hjälpa dem.

För att ta till ett pedagogiskt exempel..

Moder: "Hejsan.. jag vill köpa ett grafikkort till sonen.."
Säljare: "Absolut... vilket kort hade ni tänkt er?"
Moder: "Han vill ju ha ett sådant där Nvidia RTX 4070 någonting"
Säljare "Absolut... Vilket av dessa tre olika kort skulle passa honom.." *Läser upp tre olika kort av olika tredjepartstillverkare*
Moder: ????

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Vad är poängen? Sjukt vad jag ogillar dessa tider nu. Vi håller på bevittna cirkus från alla håll.

Enkla svaret investerarna, samt giriga Nvidia. Väntar själv på att 3060 Ti ska gå ner lite mer i pris innan köp till systersonens gaming PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon347775:

Vi kunder som köper produkterna

Är det verkligen så? För jag har då nog aldrig hört någon säga "Jag vill ha fler kort med eventuella skillnader under samma namn.. för jag gillar definitivt att bli förvirrad"..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |