Hej från nye chefredaktören

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av dannesthlm:

Det konstiga är väl kanske att det inte kommer någon hälsning när någon tongivande slutar utan att det märks på detta sätt istället, en tid efteråt...

Ja, det kan man ju tycka. Men beslut togs att inte göra någon hälsning för att i stället blicka framåt.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Aeig:

Dock förklarar avsaknaden av chefredaktör bristen på tydlig riktning de senaste månaderna.

Ny dag, nya tag, som man kanske säger. Vi håller på med en hel del som kommer göra riktningen mer tydlig. Ser verkligen fram emot framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ny dag, nya tag, som man kanske säger. Vi håller på med en hel del som kommer göra riktningen mer tydlig. Ser verkligen fram emot framtiden!

Ser fram emot vart det landar

Har läst av många gamla rävar som inte gillar vart vi är just nu, så fritt fram att prova något annat

Ni är smarta och kapabla människor, tror det blir något fantastiskt!

Permalänk
Medlem

Jag gillar att kunna lita på Sweclockers och deras frontpersoner när det gäller tester, recensioner osv. Men när det byts ut personer hela tiden så sjunker min tillit, det torde man åtminstone förstå. Ett byte då och då är inget konstigt men det tycks vara oftare än förr.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag gillar att kunna lita på Sweclockers och deras frontpersoner när det gäller tester, recensioner osv. Men när det byts ut personer hela tiden så sjunker min tillit, det torde man åtminstone förstå. Ett byte då och då är inget konstigt men det tycks vara oftare än förr.

Jag förstår inte vad du är ute efter, eftersom din etik saknar ett förnuft för vad den källkritiska metoden går ut på.

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Folk går vidare för att göra annat. Det är inte så konstigt egentligen.

skulle säga att det är väldigt konstigt med en chefredaktör som slutar efter ~6 månader, och ännu konstigare att inte säga något om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

skulle säga att det är väldigt konstigt med en chefredaktör som slutar efter ~6 månader, och ännu konstigare att inte säga något om saken.

Inte alls konstigt om det är en provanställning. Vi vet inte vem som har avslutat i så fall, eftersom det är en ömsesidig möjlighet. Och det är inte heller riktigt arbetsgivarens sak att gå in på det i ett forum.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Inte alls konstigt om det är en provanställning. Vi vet inte vem som har avslutat i så fall, eftersom det är en ömsesidig möjlighet. Och det är inte heller riktigt arbetsgivarens sak att gå in på det i ett forum.

En chefredaktör som lämnar är väl helt klart en nyhet.

Självklart kan det ha varit en provanställning där det inte passade bra, men en chefredaktör som lämnar/får lämna i lönndom efter ett halvår är inte normalt.

Permalänk
Medlem

Det handlar ju om människor och passform och massa annat. Att flytta över hela landet och försöka passa in i stockholmsstressen är inte alls uppenbart att det går lätt. Kanske personkemi, kanske framtidsvisioner, kanske resultat. Det kan vara många saker som gör att det blir så här.

Jag gissar att det kommer komma fram över tid, inget man behöver gå in på medan känslorna kanske fortfarande är heta

Tråkigt att det blir så här, men det är bara att blicka framåt och hitta något att bygga vidare på istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

En chefredaktör som lämnar är väl helt klart en nyhet.

Självklart kan det ha varit en provanställning där det inte passade bra, men en chefredaktör som lämnar/får lämna i lönndom efter ett halvår är inte normalt.

Jag tror att jag räknar till åtminstone tre kontaktpersoner o dyl av olika typ som det senaste året försvunnit när vad man kan anta är provanställningar sagts upp (vilket är mer än normalt). Ingen ställer sig med trumpeten, utan det presenteras en ny person istället. Här finns det uppenbarligen ingen ny för närvarande.

Ser man till många andra fall så brukar ju chefredaktören rätt ofta rekryteras inifrån tidning/bolag/koncern och då uppstår inte riktigt den här typen av fråga. Jag inser förstås att många är nyfikna när det är en "community", men ska man vara realistisk så kolliderar detta med andra aspekter. Att ringa in Uppdrag Granskning, eller ta på sig den rollen själv, är nog lite fel nivå även om jag inser att vissa är nyfikna.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Jag tror att jag räknar till åtminstone tre kontaktpersoner o dyl av olika typ som det senaste året försvunnit när vad man kan anta är provanställningar sagts upp (vilket är mer än normalt). Ingen ställer sig med trumpeten, utan det presenteras en ny person istället. Här finns det uppenbarligen ingen ny för närvarande.

Ser man till många andra fall så brukar ju chefredaktören rätt ofta rekryteras inifrån tidning/bolag/koncern och då uppstår inte riktigt den här typen av fråga. Jag inser förstås att många är nyfikna när det är en "community", men ska man vara realistisk så kolliderar detta med andra aspekter. Att ringa in Uppdrag Granskning, eller ta på sig den rollen själv, är nog lite fel nivå även om jag inser att vissa är nyfikna.

Nu drar du det lite väl långt. uppdrag granskning?

En chefredaktör är en tidnings ansikte utåt, när tidigare lämnat har det också blivit en nyhet.

Vet inte riktigt vad dina "kontaktpersoner" som lämnar har med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att det var imponerande att @Enlightener hade en Amiga 500 innan den ens hade släppts. Amiga 500 lanserades våren 1987 men han införskaffade sin 1986 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitvillig:

Nu drar du det lite väl långt. uppdrag granskning?

En chefredaktör är en tidnings ansikte utåt, när tidigare lämnat har det också blivit en nyhet.

Vet inte riktigt vad dina "kontaktpersoner" som lämnar har med saken att göra.

Jag uttryckte mig givetvis avsiktligt vagt, eftersom de faktiska rollerna inte är relevanta för att förklara/exemplifiera hur det ofta går till i dessa fall. Det blir inte alltid som tänkt och ingen vettig verksamhet är intresserad av att offentligt beskriva vad som hände. Därmed är det inte särskilt förvånande att SweC är tystlåtna, och den typen av svar som du och en del andra önskar är helt enkelt inte något som kan förväntas. Att jämföra med att någon lämnar efter flera år utan att något groll ligger bakom är helt skevt.

Permalänk
Medlem

Läser hellre någon vit lögn än ingenting alls/rykten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaimor:

Jag tyckte att det var imponerande att @Enlightener hade en Amiga 500 innan den ens hade släppts. Amiga 500 lanserades våren 1987 men han införskaffade sin 1986 😄

Det känns lite löjligt att du hakar upp dig på något sånt. Det är mer än 30+ år sedan och han dubbelkollade väl inte exakt när den släpptes. Ett år ifrån är helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det känns lite löjligt att du hakar upp dig på något sånt. Det är mer än 30+ år sedan och han dubbelkollade väl inte exakt när den släpptes. Ett år ifrån är helt okej

Hakade jag upp mig på det?
Det visste inte jag...
Jag skrev det ju självklart med glimten i ögat så att säga.

Permalänk
Medlem

Men vad har hänt, fick han sparken, blev han sjuk. Man blir ju lite orolig för Anders

Permalänk
Medlem

SweC vänder upp och ner på fredagspanelen genom att ändra och förändra konceptet och redaktörer lämnar och chefredaktörer dessutom.

Varför jag börjar tappa intresset på SweClockers.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Haha, det här är ett forum på internet.
Det är inte styrelsen för Fingerprints.
Är väldigt säker på att dom vet vad dom gör, om inte annat tar dom beslut som behövs för att driva verksamheten.

Anledningen till att flera här reagerar så starkt är väl för att ni gillar Sweclockers, men jag tycker det snarare vore mer rätt att visa lite stöd och avvakta tills alla korten ligger på bordet. Att vara otrevlig hjälper ju inte direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Haha, det här är ett forum på internet.
Det är inte styrelsen för Fingerprints.
Är väldigt säker på att dom vet vad dom gör, om inte annat tar dom beslut som behövs för att driva verksamheten.

Anledningen till att flera här reagerar så starkt är väl för att ni gillar Sweclockers, men jag tycker det snarare vore mer rätt att visa lite stöd och avvakta tills alla korten ligger på bordet. Att vara otrevlig hjälper ju inte direkt

Du inser väl att allt tyder på att korten i detta fall aldrig kommer att komma upp på bordet? Har du läst tråden?

Dock ska man ju aldrig vara otrevlig oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Haha, det här är ett forum på internet.
Det är inte styrelsen för Fingerprints.
Är väldigt säker på att dom vet vad dom gör, om inte annat tar dom beslut som behövs för att driva verksamheten.

Anledningen till att flera här reagerar så starkt är väl för att ni gillar Sweclockers, men jag tycker det snarare vore mer rätt att visa lite stöd och avvakta tills alla korten ligger på bordet. Att vara otrevlig hjälper ju inte direkt

Givetvis är det ett forum på Internet, men jag, likt många andra här har besökt SweClockers dagligen i snart 15 år.

För jämförelse så kom det, visserligen direkt från Anton, ett inlägg om att den dåvarande chefredaktören slutade. Se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1663754-undac-vidare-m...

Om en medlem råkar snubbla över vetskapen om att den (då) nuvarande chefredaktören slutat abrupt, är det väl märkligt? Givetvis kommer det att skapa diskussioner i forumet.

Det har hänt mycket på personalfronten hos SweClockers de senaste åren, vilket är förståeligt; många byter jobb med kortare intervaller än tidigare idag.

Dock får man väl nästan anse att en chefredaktör på Sweclockers, med tanke på sitens storlek är i någon form en publik person. Därför väcks frågorna om varför detta glidit under radarn.

Spiken i kistan för många, är säkerligen om det visar sig att Jonas föräldraledighet leder till ett byte av arbetsgivare.

Med det sagt får vi minnas att alla är människor, även de som jobbar för Geeks och de har en anställning och samma rättigheter som övriga arbetare i Sverige.

Det är dock både trist och oroväckande för oss gamla medlemmar.

Dum formulering av uppsägning
Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Du inser väl att allt tyder på att korten i detta fall aldrig kommer att komma upp på bordet? Har du läst tråden?

Dock ska man ju aldrig vara otrevlig oavsett!

Det är så klart alltid en möjlighet.
Yes, har läst och följt tråden sedan starten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Givetvis är det ett forum på Internet, men jag, likt många andra här har besökt SweClockers dagligen i snart 15 år.

För jämförelse så kom det, visserligen direkt från Anton, ett inlägg om att den dåvarande chefredaktören slutade. Se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1663754-undac-vidare-m...

Om en medlem råkar snubbla över vetskapen om att den (då) nuvarande chefredaktören slutat abrupt, är det väl märkligt? Givetvis kommer det att skapa diskussioner i forumet.

Det har hänt mycket på personalfronten hos SweClockers de senaste åren, vilket är förståeligt; många byter jobb med kortare intervaller än tidigare idag.

Dock får man väl nästan anse att en chefredaktör på Sweclockers, med tanke på sitens storlek är i någon form en publik person. Därför väcks frågorna om varför detta glidit under radarn.

Spiken i kistan för många, är säkerligen om det visar sig att Jonas föräldraledighet leder till en uppsägning.

Med det sagt får vi minnas att alla är människor, även de som jobbar för Geeks och de har en anställning och samma rättigheter som övriga arbetare i Sverige.

Det är dock både trist och oroväckande för oss gamla medlemmar.

Är det något jag missat om SweC/Geeks som gör att du nämner just uppsägning istället för att t.ex. byter jobb?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Är det något jag missat om SweC/Geeks som gör att du nämner just uppsägning istället för att t.ex. byter jobb?

Förlåt mig, det var en dålig formulering. Nej, absolut inte.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Alright, bara för att klargöra vad som hänt, eller lägga korten på borden:
Anders jobbar inte på SweClockers längre, vilket var ett beslut som togs gemensamt mot slutet av provanställningen.
Geeks VD Per Melander hoppar in som tillfällig chefredaktör.
Det finns inte så mycket mer än så att säga om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Alright, bara för att klargöra vad som hänt, eller lägga korten på borden:
Anders jobbar inte på SweClockers längre, vilket var ett beslut som togs gemensamt mot slutet av provanställningen.
Geeks VD Per Melander hoppar in som tillfällig chefredaktör.
Det finns inte så mycket mer än så att säga om saken.

Meh… konspirationsteorier är så mycket roligare ju! Tänk på oss ensamma galningar, nu kan vi inte fortsätta övertolka och bråka! /s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tazok:

Haha, det här är ett forum på internet.
Det är inte styrelsen för Fingerprints.
Är väldigt säker på att dom vet vad dom gör, om inte annat tar dom beslut som behövs för att driva verksamheten.

Anledningen till att flera här reagerar så starkt är väl för att ni gillar Sweclockers, men jag tycker det snarare vore mer rätt att visa lite stöd och avvakta tills alla korten ligger på bordet. Att vara otrevlig hjälper ju inte direkt

Det är ett misstag att tro att detta enkom är "ett forum på internet".

Utan forumet och marknaden är Sweclockers inget annat än TT, Newsdesk eller annan valfri nyhetsförmedlare, trafiken skulle gå mot noll.

Communityn är hjärtat och utan den skulle sidan garanterat försvinna.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Föredetting
Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Spiken i kistan för många, är säkerligen om det visar sig att Jonas föräldraledighet leder till ett byte av arbetsgivare.

Gud, säg inte så!
Ryser av bara tanken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är ett misstag att tro att detta enkom är "ett forum på internet".

Utan forumet och marknaden är Sweclockers inget annat än TT, Newsdesk eller annan valfri nyhetsförmedlare, trafiken skulle gå mot noll.

Communityn är hjärtat och utan den skulle sidan garanterat försvinna.

Mvh

Alltså, ja...
Vet inte om jag orkar. Men, ok. Vi kör. Jag ska försöka hålla det tydligt från min sida, kanske blir lite fram och tillbaka.
Läs denna text med en saklig röst i ditt huvud, som en person som ödmjukast vill nå ut bara.

Ja, detta är ett forum på internet.
Vad jag poängterade tidigare med mitt inlägg som går att tyda var att folk försökte få detta att verka som något extremt mycket större än så. Och dessutom tyckte jag att dom direkt var otrevliga.
Och vad du har rätt i är att det är så mycket större än ett forum för många. För det är det verkligen. Jag har varit här i många år och trivs generellt väldigt bra.

Och här blir det sort of off-topic?
Vad jag tycker är tusen gånger tråkigare än om en chefredaktör lämnar eller stannar här, är endast en återkommande sak.

Och det är att attityden har blivit riktigt kass i överlag. Och det märks främst i hur folk uttrycker sig. Kanske är det bara jag som upplever det så? Vi låter det vara osagt, det är min subjektiva uppfattning. Men känner någon annorlunda så är det bara toppen!

Vad jag upplever mycket är dåligt bemötande, mästrande, evigt tillrättavisande och att folk rakt ut skriver som om dom befann sig på flashback ibland. Jag känner ofta när jag ska skriva något att "..nä, jag tar bara bort det jag skrivit, jag orkar inte göra inlägget långt onödigt mer omfattande bara för att täcka allt som annars någon annan kommer att rätta mig för, tillägga, eller vara viktigpetter kring".
Och det känns jättetrist! På senare åren har jag försökt skriva mera, att bara ignorera det. För jag vill verkligen vara en del av detta community.
Som exempelvis det nu skrev att "Det är ett misstag att tro att detta enkom är "ett forum på internet"."
JAG VET. Åter igen, det var inte poängen med mitt inlägg heller. Men ändå så kände du behovet av att skriva det på det viset.

Här var det någon som inledningsvis uppmärksammade att chefredaktören hade slutat, och att detta hade skett i skymundan.
Min personliga spontana reaktion var, "ojdå, shit vad trist! Hoppas det inte är något allvarligt bakom det hela och att det löser sig bra i slutändan, tiden får visa.".
Istället då för att visa stöd och kanske skriva något uppmuntrande så blev det ganska många tråkiga och rent sagt otrevliga inlägg från flera medlemmar.
... Vad ska redaktionen göra med dom??
Sorry @frong du får vara med här: "Läs igen." Vet inte om du känner André privat? Men det var ett galet saltigt svar, tycker jag.

Till redaktionen: Jag tror på er, hoppas på det bästa och håller tummarna!
Till er övriga medlemmar, främst dom "äldre" och dom syrliga: Forum, restaurang, mångmiljardföretag. Spelar ingen roll vad det är. Allt kommer inte gå uppåt hela tiden, det kommer utmaningar längst vägen.
Var en del av lösningen eller en del av problemet. Upp till dig. Men jag vill gärna be er, tänk över en extra gång hur ni uttrycker er.

Och här vill jag vara extra tydlig. Lägg inte allt ansvar på personalen för detta forum! Om person X eller Y jobbar eller inte jobbar här är absolut inte helt avgörande för min del. Det som väger minst lika mycket, om inte mer, är hur vi tillsammans bidrar till att göra detta forum till vad det är. Våra gemensamma kunskaper och erfarenheter, om dom inte frodas och kommer ut i skrift på trevligt sätt spelar det ingen roll alls vem som är chefredaktör eller anställd i annan roll.
I varje fall finner jag det otroligt givande vad alla kan föra till bordet, så länge det är trevligt.

PS: Även om jag skrev det i början så poängterar jag det en gång till. Jag orkar inte.
Vilket innebär, jag skriver detta här som en tankeställare mot alla som känner sig inblandade. Jag behövde skriva av mig lite kring det som jag personligen upplevt som dålig attityd på senaste tiden. Jag kommer inte orka föra dialogen vidare utan slutar härmed skriva i denna tråd. Ödmjukast. Och jag ber om ursäkt, verkligen, för den som blir arg över det. Men jag orkar bara inte.

TL;DR
Be nice