Permalänk
Medlem

Byta moderkort.

Hej.

Nyreggad på forat men läst runt lite innan dess.

Jag har idag ett MSI Z97 gaming 5-moderkort, funkar bra men skulle vilja uppgradera till ett med m.2 gen4 anslutning.
Vilket kort kan jag byta mot rakt av så jag kan använda grejerna som sitter i datorn idag?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Hejsan. Vad jag vet så finns det inget moderkort som stödjer det i den generationen. Utan vill du ha en M.2 nVME disk gen4 så är det nytt moderkort, minne samt CPU som gäller.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteH76:

Hej.

Nyreggad på forat men läst runt lite innan dess.

Jag har idag ett MSI Z97 gaming 5-moderkort, funkar bra men skulle vilja uppgradera till ett med m.2 gen4 anslutning.
Vilket kort kan jag byta mot rakt av så jag kan använda grejerna som sitter i datorn idag?

Tack på förhand.

Tror inga Z97 moderkort har gen 4, som bäst kanske gen 3 men tveksamt om det blir billigt... Räkna med 1500-3k för ett nytt och 1300-2k begagnat.

Jag skulle nog hellre uppdatera mb+cpu+ddr istället då det nästan blir samma kostnad...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteH76:

Hej.

Nyreggad på forat men läst runt lite innan dess.

Jag har idag ett MSI Z97 gaming 5-moderkort, funkar bra men skulle vilja uppgradera till ett med m.2 gen4 anslutning.
Vilket kort kan jag byta mot rakt av så jag kan använda grejerna som sitter i datorn idag?

Tack på förhand.

Tyvärr finns det inga moderkort som stödjer gen4 för din plattform. Ska du ha det så måste du tyvärr uppgradera resten också som föregående talar sa.

// Gyhlen

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteH76:

Hej.

Nyreggad på forat men läst runt lite innan dess.

Jag har idag ett MSI Z97 gaming 5-moderkort, funkar bra men skulle vilja uppgradera till ett med m.2 gen4 anslutning.
Vilket kort kan jag byta mot rakt av så jag kan använda grejerna som sitter i datorn idag?

Tack på förhand.

Det går inte då din plattform inte stödjer PCI-e 4.0 är väl det enkla svaret.

Om du vill det för att öka skrivhastigheterna så kommer du i väldigt få fall märka någon skillnad mot din Gen 2 slot du har idag.
Dock kan du ju utan problem sätta en SSD av snabbare generation i ditt uttag på kortet. Visst du kommer bara att få hastigheten som moderkortet stödjer, men du kan ju ta med dig SSDn till ett nyare system sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det går inte då din plattform inte stödjer PCI-e 4.0 är väl det enkla svaret.

Om du vill det för att öka skrivhastigheterna så kommer du i väldigt få fall märka någon skillnad mot din Gen 2 slot du har idag.
Dock kan du ju utan problem sätta en SSD av snabbare generation i ditt uttag på kortet. Visst du kommer bara att få hastigheten som moderkortet stödjer, men du kan ju ta med dig SSDn till ett nyare system sedan.

Dum fråga men vad menar du med plattform?
Finns det inget moderkort som skulle passa?

Vilken ssd-disk med hög läshastighet finns det som passar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteH76:

Dum fråga men vad menar du med plattform?
Finns det inget moderkort som skulle passa?

Vilken ssd-disk med hög läshastighet finns det som passar?

Med plattform menas moderkort + processor i mer generella termer, d.v.s. du har ett Z97-moderkort och troligtvis en processor från 4000-serien. Z97 var den första generationen med stöd för M.2, och de flesta Z97-moderkort är begränsade till 10 Gb/s på M.2-porten. Det var först i nästa generation med Z170 som PCIe 3.0 x4 M.2 (32 Gb/s) började bli vanligt, men såna moderkort har inte stöd för din processor.

Det bästa du kan göra utan att byta processor är troligtvis en M.2 NVMe till PCIe-adapter som t.ex. denna, då får du en PCIe 3.0 x4 M.2-port. Nackdelen är att du då halverar bandbredden till grafikkortet, det är inte så illa som det låter men du tappar lite spelprestanda om det är ett problem.

Om du däremot vill ha en PCIe 4.0 SSD så blir du tvungen att uppgradera till en modernare plattform, d.v.s. nytt moderkort, processor samt minne (eftersom du har DDR3 nu vilket ingen plattform med stöd för PCIe 4.0 använder).

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteH76:

Dum fråga men vad menar du med plattform?
Finns det inget moderkort som skulle passa?

Vilken ssd-disk med hög läshastighet finns det som passar?

Plattform/generation/etc. spelar ingen större roll hur man benämner det. I ditt fall Haswell/Broadwell.

Men i ditt fall stödjer så har det inte tillkommit de extra PCI-e banorna för att kunna koppla M.2 uttag direkt mot processorn, utan alla 16 är dedikerade till dina PCI-e 16x uttagen medans din M.2 är kopplat via chipsettet på moderkortet, vilket betyder att den är begränsade till PCI-e 2.0 istället för version 3.0 som 16x uttagen.
Sedan är har även ditt M.2 uttag bara två banor istället för fyra (som de har idag) vilket också begränsar hastigheten till max 1000 MB/s.

Samma gäller nog alla andra moderkort i den generationen så har du egentligen tre val:
1. Då PCI-e är framåt och bakåtkompatibelt så kan du sätta in en ny snabbare NVME SSD men vara begränsad till moderkortets 1000 MB/s (denna kan du ta med dig till nästa dator).
2. Uppgradera allt, cpu moderkort och RAM till något mer modernt som passar en SSD med högre hastighet.
3. Skaffa ett M.2 expansionskort och sätta i en av dina PCI-e 16x slot och kunna få upp till 3900 MB/s. OBS, du kommer att halvera tillgänglig bandbredd till grafikkortet (något minskad prestanda) samt att SSDn kommer troligtvis inte vara bootbar.

Varför är du förresten ute efter högre läshastighet?
Generellt så ser man inte mycket skillnad så länge man har en SSD vid normal dataanvändning, utan det är mer när man skyfflar stora filer som det kommer att ge något mräkbart.

Om du skaffar en SSD, se då till att den har någon form av DRAM cache inbyggd, de billigaste diskarna har oftast inte det, läs/skrivhastigheterna sjunker drastiskt, kanske redan vid 20% fyllnad, till nivåer som liknas med SATA SSDer, vilket gör dem helt meningslösa ifall man behöver läshastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Plattform/generation/etc. spelar ingen större roll hur man benämner det. I ditt fall Haswell/Broadwell.

Men i ditt fall stödjer så har det inte tillkommit de extra PCI-e banorna för att kunna koppla M.2 uttag direkt mot processorn, utan alla 16 är dedikerade till dina PCI-e 16x uttagen medans din M.2 är kopplat via chipsettet på moderkortet, vilket betyder att den är begränsade till PCI-e 2.0 istället för version 3.0 som 16x uttagen.
Sedan är har även ditt M.2 uttag bara två banor istället för fyra (som de har idag) vilket också begränsar hastigheten till max 1000 MB/s.

Samma gäller nog alla andra moderkort i den generationen så har du egentligen tre val:
1. Då PCI-e är framåt och bakåtkompatibelt så kan du sätta in en ny snabbare NVME SSD men vara begränsad till moderkortets 1000 MB/s (denna kan du ta med dig till nästa dator).
2. Uppgradera allt, cpu moderkort och RAM till något mer modernt som passar en SSD med högre hastighet.
3. Skaffa ett M.2 expansionskort och sätta i en av dina PCI-e 16x slot och kunna få upp till 3900 MB/s. OBS, du kommer att halvera tillgänglig bandbredd till grafikkortet (något minskad prestanda) samt att SSDn kommer troligtvis inte vara bootbar.

Varför är du förresten ute efter högre läshastighet?
Generellt så ser man inte mycket skillnad så länge man har en SSD vid normal dataanvändning, utan det är mer när man skyfflar stora filer som det kommer att ge något mräkbart.

Om du skaffar en SSD, se då till att den har någon form av DRAM cache inbyggd, de billigaste diskarna har oftast inte det, läs/skrivhastigheterna sjunker drastiskt, kanske redan vid 20% fyllnad, till nivåer som liknas med SATA SSDer, vilket gör dem helt meningslösa ifall man behöver läshastigheter.

Vilken ssd-disk skulle du rekommendera? Minst 2gb.
Gärna från Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteH76:

Vilken ssd-disk skulle du rekommendera? Minst 2gb.
Gärna från Inet.

Förmodar att du menar 2TB.

Denna har DRAM-cache: https://www.inet.se/produkt/4302319/samsung-870-evo-sata-ssd-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen, det blev en samsung 870EVO 2tb.