Permalänk

CPU overheated

Hej!

Har under dagen byggt en pc med helt nya delar. Allt fungerar bra förutom att jag får felmeddelande vid uppstart att CPU överhettas. Det går snabbt upp till 85 grader och sedan dör datorn efter någon minut. Har prövat att montera av processor-kylaren lagt på kylpasta lite mer noggrant men allt borde vara fine, är det något jag missar?

specs: https://pcpartpicker.com/list/rmzQQ6?fbclid=IwAR2hffCIqkHVpar...

Permalänk
Hedersmedlem

Har du plockat bort skyddsplasten under CPU-kylaren?

(Se 1:06 i videon nedan, den är för AM4, men just det momentet är samma.)

Permalänk
Medlem

Inte glömt o ta bort plastskydd från CPU kylaren? XD

CPU kylaren ser väldigt klen ut. Men att den skulle dra till över 85 grader snabbt o sen dö ens med den där kylaren känns ganska otroligt. Antagligen är den felmonterad.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk

skyddsplasten är borttagen yes!

Permalänk
Hedersmedlem

När du monterade om, var den gamla kylpastan utsmetad?
Du har mest troligt inte monterat kylaren korrekt. Även om du skulle misslyckas med fläkten så ska kylaren kunna kyla cpun tillräckligt mycket så att du i alla fall kan starta datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Var och hur har du kopplat in fläkten?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av giplet:

När du monterade om, var den gamla kylpastan utsmetad?
Du har mest troligt inte monterat kylaren korrekt. Även om du skulle misslyckas med fläkten så ska kylaren kunna kyla cpun tillräckligt mycket så att du i alla fall kan starta datorn.

När jag om-monterade den låg kylpastan inte så bra till alls så gjorde rent och gjorde om enligt instruktioner så det borde ligga bra nu. Finns det fler fel-marginaler. Andra skruvar som minimerar space mellan cpu och kylare?

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Var och hur har du kopplat in fläkten?

enligt manual på cpu!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av saintnoir:

När jag om-monterade den låg kylpastan inte så bra till alls så gjorde rent och gjorde om enligt instruktioner så det borde ligga bra nu. Finns det fler fel-marginaler. Andra skruvar som minimerar space mellan cpu och kylare?

Vanligtvis måste man använda rätt distanser/skruvar till sin sockel. Olika socklar har olika höjd.
Eftersom det fortfarande inte fungerar så tycker jag du ska montera av den igen och kolla så att kylpastan har tryckts ut i ett tunt lager över större delen av cpun. För mycket är inte heller bra.

Och har du kollat på ditt moderkort så att kylaren eller fläktarna inte tar i kylflänsarna på moderkortet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Se till att sätta fläktplatsen på full speed i bioset också Men låter som felmontering på något sätt