IKEA Vindstyrka håller koll på luftkvalitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Nja, IKEA åker man till om man vill ha en riktigt bra produkt som är ett plagiat från andra designers. Kvalitén är utmärkt och man får nog vara ganska urusel på hantverk om man lyckas paja en IKEA-Möbel inom något år..

Elektroniken har de storsatsat på, kolla till exempel högtalarna som de har samarbete med SONOS för

IKEA har lägre inköpspris pga kvantiten de köper in, men elektroniken är ju från samma fabrik som din lyxvara du anser är bättre för att du köper den för 10x summan All heder att du stötar mindre aktörer, men fel att tro att kvalitén skulle vara urusel

Jag ser lite på IKEA som jag ser på HM, de levererar helt okay kvalité till den allmänna massan. I vissa fall kan kvalitén vara samma eller till och med bättre än konkurrenter ex mattor, porslin, köksutrustning, köksinredning. Ibland kan man hitta bättre på annat håll ex bokhyllor, fåtöljer, soffor till såklart högre pris. Ex om jag ska ha en riktigt fin fåtölj till vardagsrummet går jag inte till IKEA utan till ex Stressless eller liknande.

Deras sonos satsning är intressant, för min egen del så anser jag att ingen av deras lösningar presterar lika bra som Play 1 men jag tror att för den stora massa spelar det ingen roll. För Sonos är det troligen bara Win att få tillgång till en större marknad.

Kan tillägga att 98% av våra möbler\inredning är från IKEA, även om kvalitén är lägre i vissa fall så har vi generellt inte ett problem med det. Men nu på senare tid har vi börjat fundera när det gäller soffor, haft ett stort antal olika soffor från deras sortiment, fick nyss en stor soffa för 15 000 utbytt på grund av att den gått sönder i spånskivan efter 1 år(känt problem som man nu åtgärdat). Men det har inte tagit många månader innan denna börjat bli nedsutten, sofforna vi köpt från Mio(nya eller beg) har generellt hållit längre, iallafall om man kostat på sig. Vi kommer fortsätta köpa en hel del från IKEA men soffa kommer vi troligen sikta på något annat nästa gång.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAiion:

Woop! En sådan här blir ett köp direkt när man bor granne med E4:an. Najs att kunna visa äkta data så man kan hota hyresvärden med en anmälan till miljö och hälsa.

Om du inte vill andas avgaser och sånt, varför har du bosatt dig nära E4? Det låter ju lite korkat. 😄

Om du nu vill bo kvar: Varför starta något så stort som att hota en hyresvärd, med alla negativa risker du utsätter dig själv för, när du bara kan köpa en luftrenare? Pang, klart, gå vidare med livet … 😆

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag ser lite på IKEA som jag ser på HM, de levererar helt okay kvalité till den allmänna massan.

Håller med. En del saker bryr jag mig mindre om, t ex bokhyllan. Då passar Ikea jättebra med sin lagom kvalité och byggsats - pyssla ihop själv liksom.

Annat är mkt viktigare för mig som t ex skrivbordet och kontorsstolen. De vill jag ska vara stabila och kraftigt byggda utöver vad Ikea levererar, utöver vad folk i allmänhet är villiga att betala för.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Något om co2 ppm mätning så man vet när man ska vädra?

Såna här apparater verkar aldrig ha co2 mätning. Riktigt tråkigt då det är det mest förekommande luft problemet i hemmet känns det som.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja man kan nog spendera hur mycket man vill på exakta mätare när det gäller radon men den ger en hyffsad bild av vad man har. Fukt mätare har jag 2 på vinden men dom är rätt onödiga sedan jag satte upp en avfuktare där som sköter om fukten nu. Källaren har även den en avfuktare som håller koll på fukten.
De fukt och temp mätare jag har går till en liten basstation och kostade ca 400 kr. litet och enkelt.

Vart köper man radon-mätare från? Har inte de en bestämd livslängd?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Vart köper man radon-mätare från? Har inte de en bestämd livslängd?

Finns par olika men de vanligaste är Airthings, Radon Eye och EcoQube men det hade du lätt fått reda på om du googla på "radonmätare"

Jag vet inte hur det är med Airthings men RAdon Eye och EcoQube rekommenderas att bytas ut efter 5 år. Skillnaden? Tja Airthings kräver 7 dagar innan den sägs få tillförlitligt värde, den räknar också ut medel på lite annat vis än övriga. Detta kan till och med innebära att om du placerar 2 st sidan om varandra men med 7 dagars mellanrum så kan de fortfarande visa olika värden efter 14 dagar. STora fördelen med Airthings är att den går att koppla in till smarta hem, ex Homey. Även om mätningen kan verka konstig så är det generellt genomsnitt under par månader(kalla månader) så är det viktiga, om man nu inte ska använda det för att "mitigera" radon. Radon Eye och EcoQube har samma tillverkare och troligen samma sensor, här får man tillförlitligt svar redan efter 1 timme men ingen av dem går att koppla till smarta hem hubbar. Radon Eye är klart billigare men har en app som troligen är utvecklad på 90 talet Det finns en företagsversion av Radon Eye med som kostar typ dubbla av EcoQube, den ska gå att kalibrera och har mycket bättre app.

Men generellt börjar man med att beställa hem par puckar för att se om man ens har ett radon problem.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Vart köper man radon-mätare från? Har inte de en bestämd livslängd?

Inte min iallafall. Sen hur exakt den är vet jag inte. Blir dom mättade kanske?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av skewgen:

Jobbar delvis med partikelmätare, skulle aldrig lita på siffror vad gäller PM2.5 eller PM10 från någon billig mätare. Inte ovanligt med 100% eller mer diff från referens. Även dyrare för tiotusentals kronor kan ha problem att hålla sig inom 50%, så siffrorna ska man inte lita på. Däremot kan man kanske använda de hyffsat för att kolla om man har renare luft vissa dagar än andra så länge man kollar på samma mätare. Gaser är lite samma sak även om billiga sensorer är lite bättre där.

Jag har en 3D-skrivare (harts) och rengör med etanol. Rengör luften med kolfilter. Vilken slags mätare vore lämplig för den miljön? Vill mest veta om det är en bra idé att befinna sig i rummet, när man bör vädra ut först etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Inte min iallafall. Sen hur exakt den är vet jag inte. Blir dom mättade kanske?

De e faktiskt lite konstigt. Vad man säger är att Radonmätare ska kalibreras 1 gång om året, iallafall om vi pratar om företag, Radon Eye Pro ska gå att kalibrera på detta vis men Radon Eye för privat bruk liksom EcoQube går inte att kalibrera så vad man säger är att efter 5 år så räknas de som slut. Hur man kommit fram till denna tid kan man fundera över? Man säger ju vanligen att man ska mäta radonhalt var 10e år eller efter man gjort renoveringar som ändrar ventilationen. Kanske tänker man att det inte är troligt att radonhalten sticker i höjden på den tiden och även om den gör det så är det en kort period som inte ökar riskerna nämnvärt. Men det beror ju mycket på vad som görs i huset, bryts en tätning kan det bli rejäla påslag, jag har ex ett rum i källaren som visar 1000 Bq i vanliga fall men tätar man brunnen så kommer man ner till 100. Dock är ju inte 1000 Bq farligt om man inte alltid vistas i det och det är väll fortfarande frågan hur farligt det verkligen är för icke rökare.

Hade jag ägt Airthings så hade jag rådfrågat tillverkaren hur de ser på det.

För min del som äger 2 Radon Eye så kommer jag antagligen köpa en ny sensor när de 5 åren närmar sig som jag då checkar mätvärdena från de befintliga. Så länge det bara slår på 20-50 bq så skulle jag säga att det är okay. Airthings är dock lite svårare att göra så med eftersom de har ett lite annat vis att räkna ut sitt värde på(medelvärde). Vad jag förstår från det jag läst så kan 2 airthings bredvid varandra som varit i samma rum i säg 30 dagar men den ena varit där 7 dagar kortare så kan de visa ganska olika värden.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Om du inte vill andas avgaser och sånt, varför har du bosatt dig nära E4? Det låter ju lite korkat. 😄

Om du nu vill bo kvar: Varför starta något så stort som att hota en hyresvärd, med alla negativa risker du utsätter dig själv för, när du bara kan köpa en luftrenare? Pang, klart, gå vidare med livet … 😆

När det kommer till hyresrätter idag så får man ta det man får, men inte tänker jag sluta göra revolt mot kapitalistiska storbolag för det! Luftrenaren jobbar hårt, men har råkat på en coil wine som ger mig mördrömmar.

De är inte lätt livet här i välfärdsstaten!

Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

De e faktiskt lite konstigt. Vad man säger är att Radonmätare ska kalibreras 1 gång om året, iallafall om vi pratar om företag, Radon Eye Pro ska gå att kalibrera på detta vis men Radon Eye för privat bruk liksom EcoQube går inte att kalibrera så vad man säger är att efter 5 år så räknas de som slut. Hur man kommit fram till denna tid kan man fundera över? Man säger ju vanligen att man ska mäta radonhalt var 10e år eller efter man gjort renoveringar som ändrar ventilationen. Kanske tänker man att det inte är troligt att radonhalten sticker i höjden på den tiden och även om den gör det så är det en kort period som inte ökar riskerna nämnvärt. Men det beror ju mycket på vad som görs i huset, bryts en tätning kan det bli rejäla påslag, jag har ex ett rum i källaren som visar 1000 Bq i vanliga fall men tätar man brunnen så kommer man ner till 100. Dock är ju inte 1000 Bq farligt om man inte alltid vistas i det och det är väll fortfarande frågan hur farligt det verkligen är för icke rökare.

Hade jag ägt Airthings så hade jag rådfrågat tillverkaren hur de ser på det.

För min del som äger 2 Radon Eye så kommer jag antagligen köpa en ny sensor när de 5 åren närmar sig som jag då checkar mätvärdena från de befintliga. Så länge det bara slår på 20-50 bq så skulle jag säga att det är okay. Airthings är dock lite svårare att göra så med eftersom de har ett lite annat vis att räkna ut sitt värde på(medelvärde). Vad jag förstår från det jag läst så kan 2 airthings bredvid varandra som varit i samma rum i säg 30 dagar men den ena varit där 7 dagar kortare så kan de visa ganska olika värden.

Airthings kablibrerar sig själv varjegång man byter rum i 7 dagar. Hur det fungerar bör man kanske mejla dom om?
Ser det inte som ett exakt verktyg heller utan ger mig mer en "hum" om hur det ser ut.

Är även från person till person hur farligt det är precis som med rökning. Vissa får inte cancer trots 50 års rökning medan andra får det efter 10 år.
Är man ikke rökare är man rätt safe även i högre värden.
Men som sagt finns det dom som får lungcancer ändå.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

Jag har en 3D-skrivare (harts) och rengör med etanol. Rengör luften med kolfilter. Vilken slags mätare vore lämplig för den miljön? Vill mest veta om det är en bra idé att befinna sig i rummet, när man bör vädra ut först etc.

Det är en resin printer va? I så fall är nog en VOC gasmätare mest ”rätt”, men inte helt säker, inte min expertis..
Dessa (och andra billiga) mätare är ofta elektrokemiska dock och har en tendens att driva med tiden, bör egentligen kalibreras minst årligen för att ha någorlunda bra precision å dessutom bytas säkert vartannat år. Men säkert billigare att köpa ny mätare i många fall om man ändå köper billigare 💁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Airthings kablibrerar sig själv varjegång man byter rum i 7 dagar. Hur det fungerar bör man kanske mejla dom om?
Ser det inte som ett exakt verktyg heller utan ger mig mer en "hum" om hur det ser ut.

Är även från person till person hur farligt det är precis som med rökning. Vissa får inte cancer trots 50 års rökning medan andra får det efter 10 år.
Är man ikke rökare är man rätt safe även i högre värden.
Men som sagt finns det dom som får lungcancer ändå.

Pratade med Airthings, de har mycket riktigt ingen gräns på hur länge sensor ska hålla, det finns inget behov av att kalibrera med externt verktyg.

Så varför kalibrerar proffsen sina sensorer årligen? Troligen handlar det främst om att säkerställa att sensorn håller måttet men i vissa fall kanske det kan vara så att man tvingas sätta en viss offset. Tror inte riktigt det går att jämföra med ex momentnycklar som också ska kalibreras årligen. Slutenden handlar det väll om att inte produkterna ska gå alltför långt utanför gränserna och för radon sensorer kanske det främst handlar om att fånga upp om en sensor blir kass.

Att man anger 5 år på en Radon Eye för konsument kan bero på att man anser det livsviktigt att hålla sig inom vissa värden och eftersom inte dessa enheter går att sätta offset på så säger man istället att den ska ersättas. I praktiken räcker det kanske att kontrollera mot en annan tillförlitlig enhet, skulle den pajat så ersätter man där och då. Eftersom man då är inom 5 år så anser man att riskerna är små, vanligen ska man ju kontrollera radon var 10e år.

Har skickat förfrågan till tillverkaren av Radon Eye också men de är vanligen inte lika responsiva på supported så vi får se om vi får något svar.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Pratade med Airthings, de har mycket riktigt ingen gräns på hur länge sensor ska hålla, det finns inget behov av att kalibrera med externt verktyg.

Så varför kalibrerar proffsen sina sensorer årligen? Troligen handlar det främst om att säkerställa att sensorn håller måttet men i vissa fall kanske det kan vara så att man tvingas sätta en viss offset. Tror inte riktigt det går att jämföra med ex momentnycklar som också ska kalibreras årligen. Slutenden handlar det väll om att inte produkterna ska gå alltför långt utanför gränserna och för radon sensorer kanske det främst handlar om att fånga upp om en sensor blir kass.

Att man anger 5 år på en Radon Eye för konsument kan bero på att man anser det livsviktigt att hålla sig inom vissa värden och eftersom inte dessa enheter går att sätta offset på så säger man istället att den ska ersättas. I praktiken räcker det kanske att kontrollera mot en annan tillförlitlig enhet, skulle den pajat så ersätter man där och då. Eftersom man då är inom 5 år så anser man att riskerna är små, vanligen ska man ju kontrollera radon var 10e år.

Har skickat förfrågan till tillverkaren av Radon Eye också men de är vanligen inte lika responsiva på supported så vi får se om vi får något svar.

Aha då han du före. Många saker ska ju kalibreras men oftast kanske det mer är som en kontroll. Vissa rörmokare kalibererar sina press verktyg en gång i halvåret medan andra aldrig gör det. Vissa gör det på kundens begäran.

Jag är en hobby mec så jag kör biltemas moment spärrskaft, det har fungerat bra i flera år, har även dragit noggrannare saker med det med bra resultat tex topplock, kamrems skivor och spännare mm. Kanske inte behöver kalibreras så ofta när det inte används så ofta?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Aha då han du före. Många saker ska ju kalibreras men oftast kanske det mer är som en kontroll. Vissa rörmokare kalibererar sina press verktyg en gång i halvåret medan andra aldrig gör det. Vissa gör det på kundens begäran.

Jag är en hobby mec så jag kör biltemas moment spärrskaft, det har fungerat bra i flera år, har även dragit noggrannare saker med det med bra resultat tex topplock, kamrems skivor och spännare mm. Kanske inte behöver kalibreras så ofta när det inte används så ofta?

Kanske får ta o köpa mig ett spärrskaft ändå, annars har jag undvikit just på grund av kalibrerings snacket.

Ärligt talat tror jag den där 5 års gränsen är ett påhitt från Radon Eye för att dels skydda sig och dels för att få sålt fler enheter. Det kan dock fortfarande vara vettigt att lägga in i kalendern att göra en kontroll av enheten efter par år, ex 5-10 år mot en ny. I Airthings fall kan det vara lite svårare eftersom den har lite märklig beräkning på genomsnitt men det borde gå med lite extra jobb om man nu vill vara på säkra sidan.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Kanske får ta o köpa mig ett spärrskaft ändå, annars har jag undvikit just på grund av kalibrerings snacket.

Ärligt talat tror jag den där 5 års gränsen är ett påhitt från Radon Eye för att dels skydda sig och dels för att få sålt fler enheter. Det kan dock fortfarande vara vettigt att lägga in i kalendern att göra en kontroll av enheten efter par år, ex 5-10 år mot en ny. I Airthings fall kan det vara lite svårare eftersom den har lite märklig beräkning på genomsnitt men det borde gå med lite extra jobb om man nu vill vara på säkra sidan.

Är man inte yrkesman och använder sakerna 100 ggr om dagen så är det nog ingen större fara med kalibrering. Dessutom brukar många bultar ha lite "svängrum". Körde mycket "för hand" och på "känsla" förut men vissa saker vill man inte göra det på.

Ofta är det för att skydda sig, man kanske vet att efter 5 år så brukar tillförlitligheten rasa?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAiion:

När det kommer till hyresrätter idag så får man ta det man får, men inte tänker jag sluta göra revolt mot kapitalistiska storbolag för det! Luftrenaren jobbar hårt, men har råkat på en coil wine som ger mig mördrömmar.

De är inte lätt livet här i välfärdsstaten!

Men det ser fullt möjligt ut att med tiden bosätta sig där man vill genom såna där triangelbyten på lagenhetsbyte.se gissar jag. Nu har jag haft flyt i början av liven och sen kämpat på som F som vuxen så jag har kunnat unna mig en bostadsrätt .. men jag har en polare med hyresrätt som flyttat runt där han velat bo för att komma närmare aktiviteter han intresserar sig för i Sthlm eller de jobb han haft genom åren. Han har flyttat MYCKET oftare än jag.

Varför göra revolt mot storbolag när de är en del av det samhälle vi byggt upp i västvärlden (om du nu bor i den)? Är det inte bättre att finna sig i att de är här och göra lösningar som gynnar dig själv genom att de existerar? .. för de lär ju inte försvinna så snart tänker jag? .. och varför spendera energi eller tid på att kämpa mot ett race du troligen inte kommer att vinna? Seriös fråga alltså, om än totalt OT. (Å andra sidan verkar den här tråden har svalnat så det gör säkert inte så mycket.)

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Men det ser fullt möjligt ut att med tiden bosätta sig där man vill genom såna där triangelbyten på lagenhetsbyte.se gissar jag. Nu har jag haft flyt i början av liven och sen kämpat på som F som vuxen så jag har kunnat unna mig en bostadsrätt .. men jag har en polare med hyresrätt som flyttat runt där han velat bo för att komma närmare aktiviteter han intresserar sig för i Sthlm eller de jobb han haft genom åren. Han har flyttat MYCKET oftare än jag.

Varför göra revolt mot storbolag när de är en del av det samhälle vi byggt upp i västvärlden (om du nu bor i den)? Är det inte bättre att finna sig i att de är här och göra lösningar som gynnar dig själv genom att de existerar? .. för de lär ju inte försvinna så snart tänker jag? .. och varför spendera energi eller tid på att kämpa mot ett race du troligen inte kommer att vinna? Seriös fråga alltså, om än totalt OT. (Å andra sidan verkar den här tråden har svalnat så det gör säkert inte så mycket.)

Bra tips!

Posten var dock menad mer som ett skämt på min bekostnad. Jag tycker faktiskt att livet är relativt lätt här i välfärdsstaten, iaf från sitsen jag sitter i

gramatisk fix
Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4