Mediamarkt lämnar Sverige

Permalänk
Skrivet av Swedishliquid:

Tror det som sagt är olika vad man kollar på, Elgigantens kunskap inom TV är katastrofal, sen säljer dom ”kalibrerad” medan mediamarkt säljer en: kalibrerad TV.

Nu har Skövde bytt personal efter att jag bytte TV så vet inte längre som sagt.

Men jag upplever de två butikerna som att Media Markt varit bättre 🤷‍♂️

Butiken ser ut som dom håller på och bygger om sen flera år tillbaka. Personalen tramsar mest runt istället för att hjälpa mig som kund. Och då menar jag att jag står i kassan och väntar på att få betala men ingen av de tre personer som står där verkar speciellt intresserade av att göra något.
Elgiganten har bättre utbud i dagsläget och ofta bra deals, dessutom hälsar personalen på mig, både ute i butiken och i kassan. Medans jag upplever att på MediaMarkt så är det mest jobbigt att det kommer en kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Lite tråkigt att Mediamarkt försvinner även om jag själv inte handlade där särskilt ofta. Däremot kan man undra hur butiker som ELON kan överleva. De har flera butiker här omkring och varje gång jag har varit där så är det helt tomt på folk t.o.m. på Black Friday.

Jag saknar verkligen inte Media Markt då jag och flera kollegor har haft extremt dåliga erfarenheter av dem. En kollega köpte till och med en TV med färgkalibrering som de aldrig levererade. Däremot ringde dem några veckor efteråt för att kolla hur bra TV:n fungerade. När de berättade att de fortfarande hade fått den så blev personen på telefonen förvånad och lovade att åtgärda det. Ingenting hände. Så efter en månads jagande av personalen så fick de tills slut pengarna tillbaka.

ELON däremot är suveräna. Köper alltid mina vitvaror därifrån då de oftast har längre garanti tack vare särskilda avtal med företagen och för att de är extremt kunniga. ELON är nog ett av de bästa företagen på marknaden.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Skönt att personalen får behålla jobben.

Instämmer. Även om jag avskyr företaget i sig så förtjänar inte arbetarna att bli arbetslösa för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hoppas Power byter ut den bedrövliga belysningen med kallt ljus, man blir ju deprimerad av att gå in på Media Markt

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där varierar nog ganska friskt. "Min" MM, den i Kungens Kurva, var det snarare tvärtom. Jag fick alltid jaga efter personal om jag behövde fråga om något. Kanske beror mer på mig iofs, jag kanske skrämde personalen på något sätt. Upplevt precis samma sak på Elgiganten i KK.

Jag upplevde samma sak när jag var hos dem i Kungens Kurva. En gång när jag skulle köpa en kaffekvarn i butiken så frågade jag om skillnaden mellan de två som de hade i sitt sortiment. Han tittade på mig som om jag vore ett UFO och svarade "ingen aning" och sedan fick jag inte mer hjälp än så.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Lite tråkigt att Mediamarkt försvinner även om jag själv inte handlade där särskilt ofta. Däremot kan man undra hur butiker som ELON kan överleva. De har flera butiker här omkring och varje gång jag har varit där så är det helt tomt på folk t.o.m. på Black Friday.

Vi ska bygga om vårt kök snart och då kommer jag nog gå till vår lokala Elon för vitvarorna. Dels för att stötta de som finns lokalt men också för att de känns mer kunniga och kan ge råd utifrån ett helhetsperspektiv på ett annat sätt, det känns tryggare när man ska göra en lite större investering.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattlePants:

Butiken ser ut som dom håller på och bygger om sen flera år tillbaka. Personalen tramsar mest runt istället för att hjälpa mig som kund. Och då menar jag att jag står i kassan och väntar på att få betala men ingen av de tre personer som står där verkar speciellt intresserade av att göra något.
Elgiganten har bättre utbud i dagsläget och ofta bra deals, dessutom hälsar personalen på mig, både ute i butiken och i kassan. Medans jag upplever att på MediaMarkt så är det mest jobbigt att det kommer en kund.

Vi har helt enkelt olika upplevelser skulle jag gissa.. kan dock hålla med om att butiken blev ”tråkigare” när dom styckade ner den i hälften.. 🤷‍♂️

Men enligt mig MM > EG i Skövde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Hoppas Power byter ut den bedrövliga belysningen med kallt ljus, man blir ju deprimerad av att gå in på Media Markt

Kallt ljus (2700-300K) i butiker är allmänt känt. Ljuset gör en piggare. Därför det är vanligt i de flesta kontorsmiljöer.
Blir du deprimerad av det skulle jag rekommendera att uppsöka vårdcentral. Kan vara något annat om triggas av ditt MM-besök.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vill inte försöka skydda säljarna på mm men vi märkte en stor skillnad i moral när vi fick reda på att telefoni säljarna fick provision (oftast slutade det på dubbla lönen) som inte dem andra avdelningarna fick. Samtidigt fick vi höra av en ex-kollega som gick till giganten att han också fick provision trots att han jobbade på dator avdelningen.

Det var en ganska stor smäll i käften på många som fortfarande förväntades kämpa stenhårt att få upp sina siffror trots relativt låg lön.

Permalänk
Medlem

Mediamarkt har alltid varit skräp rakt igenom. Riktigt rutten företagskultur också för de som jobbat där, den är nästan identisk med den i Tyskland. Kommer knappast vara en saknad aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Trist. Bästa stället i Växjö. Noll service på Elgiganten tex.

Tycker också att MediaMarkt i Växjö stod ut i mängden. Deras kameraavdelning var grym med kunnig personal! Även MM i Lund (Nova) har varit ett snäpp över övriga butiker.

Däremot har MM i Stockholmsområdet länge lämnat mycket att önska. Butiken i Gallerian har varit fallfärdig i över 5 år och Kungens Kurva är en katastrof i sig. Som kamera- och TV-spels-nörd, så känns det som att butikerna dog någongång runt 2017 (för mig).

Kändes som något hände vid övergången till Playstation 4, Xbox One och Nintendo Switch. Började alla handla spel digitalt samt köra med Playstation Plus/Game Pass? För mig som tidigare fyndade PS3-, 360- samt 3DS-titlar så var utbudet borta på ett par månader. Kvar blev "current-gen"-konsolerna med spel till överpriser.

De gånger jag tror mig gjort ett fynd på MediaMarkt, så har det visat sig vara felmärkt i butiken.

Kameraavdelningen blev också en trasig historia då någongång och jag sökte mig till Rajala och Fotokungen istället (utöver Cyberphoto).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Power hade ju butiker en gång i tiden som gick i konkurs för runt 20 år sedan. Minns jag köpte en walkman på Power i mitten eller slutet av 90 talet.

Nu kommer de tillbaka med fysiska butiker igen.

Nya Power är väl dock helt annat bolag. Köpt en del från deras näthandel och har inget att klaga på.

Mediamarkt lär jag inte sakna.

För mig är det bara e-handel idag sedan jag flyttade från Linköping. Finns inga sådana ställen i Mjölby eller Tranås som är de städer jag får åka till och handla. Där jag bor finns bara en liten Ica nära men räcker för att hämta ut paket.

Nu ska vi se om jag kommer ihåg hur det var då jag faktiskt jobbade i min ungdom på citystormarknads support i väsby.
City Stormarknad(KF) vart Power som sedan köptes av Expert som i sin tur försvann för ett antal år sedan men är nu tillbaka med varumärket Power.

Kan inte riktigt komma ihåg vilka årtal det rör sig om.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 2600 Mk: ASUS PRIME B450M-A Gpu: MSI Radeon RX 580 ARMOR 8G Ram: G.Skill Trident Z RGB Series 16GB 3200MHzChassi: NZXT H7 Elite Nätagg: FD Power Supply Integra M 650WHd: Kingston SSDNOW A1000 240GB M.2, Samsung 850 EVO SSD 250GB, Samsung SSD 860 PRO SSD 512GB x 2 Skärm: Acer KG241

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Trist. Bästa stället i Växjö. Noll service på Elgiganten tex.

Elgiganten är ju sämsta stället man kan gå in på, jobbiga jävla säljare som tror att ALLA behöver hjälp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där varierar nog ganska friskt. "Min" MM, den i Kungens Kurva, var det snarare tvärtom. Jag fick alltid jaga efter personal om jag behövde fråga om något. Kanske beror mer på mig iofs, jag kanske skrämde personalen på något sätt. Upplevt precis samma sak på Elgiganten i KK.

Jag det är klart att det kan variera från butik till butik, men jag har samma erfarenhet på alla 3 MM här i Gbg och även den som låg i Växjö, även om det var _väldigt_ länge sedan jag var där.

Jag har bara upplevt något liknande på gamla Expert. På Elgiganten brukar säljarna i regel vara mer chill även om de ibland kan fråga om man vill ha hjälp med något så är det inte alls "Jodå, du vill visst ha hjälp, du vet bara inte om det"-attityd som jag upplevt på MM.

Sedan kan man ju, som person, uppleva saker olika åxå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag upplevde samma sak när jag var hos dem i Kungens Kurva. En gång när jag skulle köpa en kaffekvarn i butiken så frågade jag om skillnaden mellan de två som de hade i sitt sortiment. Han tittade på mig som om jag vore ett UFO och svarade "ingen aning" och sedan fick jag inte mer hjälp än så.

Hade ungefär samma fast på Elgiganten.
Skulle köpa kaffebryggare.
Kom fram en tjej som jobbade just med kaffebryggarna. Frågade nåra frågor. Hon hade ingen aning om nånting o läste på prislapparna för att se efter info som inte står där ändå.
Va fan gjorde hon där? Slösade Elgigantens lönlista.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Har alltid funderat över hur Mediamarkt kunnat gå runt. Oftast har det känts som att det går 2-3 personal per kund. I och för sig är det väl inte negativt om man behöver hjälp, om det inte vore för att 80% av personalen inte var speciellt kunniga..

Vi får väl se om det blir positivt eller negativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Har alltid funderat över hur Mediamarkt kunnat gå runt. Oftast har det känts som att det går 2-3 personal per kund. I och för sig är det väl inte negativt om man behöver hjälp, om det inte vore för att 80% av personalen inte var speciellt kunniga..

Vi får väl se om det blir positivt eller negativt.

Ett stort problem inom detaljhandeln är de urusla arbetstiderna, underbemanning och skitlön. Leder till att rutinerad och duktig personal försvinner till andra sektorer av ren självbevarelsedrift. Finns extremt få som är villiga att arbeta extremt hårt, missa samtliga klämdagar, röda dagar och högtider då majoriteten endast har stängt 1 dag om året; nyårsdagen. Otrolig variation i kompetens, "rent mjöl i påsen attityd" och ersättning mellan såväl bolag som varuhus i stort. Många som har en dålig erfarenhet av bolag X grundar sig oftast i att varuhuset i fråga har förlorat nyckelpersonal som sedan ersatts av unga/oerfarna som måste ackumulera en mängd kunskap samtidigt som dem måste prestera från dag 1. Har personligen sett NPS resultaten från bl.a. Elgiganten, NoN och MM gällande för 2020-2021. Här låg exempelvis samtliga Svenska företag otroligt högt i en europeisk kontext, MM va topp-3 inom EU i samtliga sektorer vilket är tämligen imponerande. Power som kedja (gamla Expert) är en lönsam kedja, tror det blir bra att "nordiska ögon" sköter en nordisk marknad; alla med erfarenhet från tyska organisationer kan nog förstå att det medför fördelar och komplikationer.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Enda jag kan uppskatta med en fysisk butik är att man kan kolla/känna på grejer innan man köper. Jag vill dock inte handla i en fysisk butik.

Innebär detta även att mediamarkt.se stänger (vet inte om de distribuerade via sina butiker)?

Om du ändå är där och klämmer och känner så kan du väll lika gärna köpa där också om det är samma pris? Om nej, varför inte?

Permalänk

Kommer inte sakna Mediamarkt och deras spamming av falska prisnedsättning på prisjakt och falska reor...välkommen Power!

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Efter nästan 20 år på marknaden beslutar tyska Mediamarkt att packa väskorna och säljer samtliga butiker till norska Power.

Läs hela artikeln här

Först OnOff och nu detta. Galet.

Permalänk
Medlem

I växjö kommer power ta över lokaler samt personal.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|