Radeon 6950XT med Ryzen 5 3600 för 4K-spelande, flaskhalsar?

Permalänk

Radeon 6950XT med Ryzen 5 3600 för 4K-spelande, flaskhalsar?

Hej!

Jag har en dator med några år på nacken. Då jag har en mer arbetsorienterad skärm hemma (och gillar hög upplösning) så har jag en 4K-skärm. Föga förvånande så får mitt grafikkort Radeon 5700 jobba en del så har därför funderat på att uppgradera grafikkortet under en period. Såg nu i fynd-tråden att det finns Radeon 6950XT för bra pris på Komplett och funderar på att slå till.

Har inte så bra koll på datorkomponenter längre, så har några frågor som kanske ni har bra svar på:

  1. Är osäker på om min processor kommer flaskhalsa grafikkortet nämnvärt? Hittade en kalkylator som påstår att så inte ska vara fallet, men tänkte att ni kanske har lite åsikter också!

  2. Mitt moderkort (Asus Prime B450-Plus) har enbart PCIe 3.0, kommer det flaskhalsa grafikkortet?

  3. Har idag ett 600W nätagg från BeQuiet (Be Quiet! Pure Power 11 600W). AMD rekommenderar minst 850W nätagg till 6950XT. Antar att det är säkrast om jag uppgraderar nätagget, eller tror ni det kan vara värt att testa att köra det på mitt nuvarande nätagg?

Specs på min dator idag:

  • Moderkort: Asus Prime B450-Plus

  • CPU: AMD Ryzen 3600

  • RAM: 16GB Ram

  • Grafikkort: Radeon RX 5700

Tack på förhand för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:
  1. Är osäker på om min processor kommer flaskhalsa grafikkortet nämnvärt? Hittade en kalkylator som påstår att så inte ska vara fallet, men tänkte att ni kanske har lite åsikter också!

  2. Mitt moderkort (Asus Prime B450-Plus) har enbart PCIe 3.0, kommer det flaskhalsa grafikkortet?

  3. Har idag ett 600W nätagg från BeQuiet. AMD rekommenderar minst 850W nätagg till 6950XT. Antar att det är säkrast om jag uppgraderar nätagget, eller tror ni det kan vara värt att testa att köra det på mitt nuvarande nätagg?

  1. 4K 60 FPS bör fungera bra, om det är målet.

  2. Inte mer än några procent som mest.

  3. Det kan fungera, men det är möjligt att nätagget kan bli överbelastat i specifika situationer.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Nätdelen behöver du inte byta, kolla inte så blint på rekommendationer från gputillverkarna.
Fundera istället på vad du kopplar på som drar ström och hur mycket!

6950 ligger på någonstans runt 320-350w vid stresstest
3600 60-70w eller låt säga 130-150w för moderkort; ssd, minne,

Vad har du mer?

Jag tror att du får svårt att få datorn att dra över 500w vid stresstest.
Vid spelande så ligger du inte i närheten av det.

3600 borde inte hålla tillbaka ett 6950 i de flesta scenarion vid 4K. Skulle den nu göra det i några få fall so what? Det är ju inte som att det blir kärringstopp med bilen! Är du i första hand FPS junkie i cod så borde man välja annorlunda men det vet du säkert.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Decster:
  1. 4K 60 FPS bör fungera bra, om det är målet.

Ja, det är 4K 60 FPS som är målet!

Skrivet av Trigger:

Nätdelen behöver du inte byta, kolla inte så blint på rekommendationer från gputillverkarna.
Fundera istället på vad du kopplar på som drar ström och hur mycket!

6950 ligger på någonstans runt 320-350w vid stresstest
3600 60-70w eller låt säga 130-150w för moderkort; ssd, minne,

Vad har du mer?

Jag tror att du får svårt att få datorn att dra över 500w vid stresstest.
Vid spelande så ligger du inte i närheten av det.

3600 borde inte hålla tillbaka ett 6950 i de flesta scenarion vid 4K. Skulle den nu göra det i några få fall so what? Det är ju inte som att det blir kärringstopp med bilen! Är du i första hand FPS junkie i cod så borde man välja annorlunda men det vet du säkert.

Grymt! Har en WD Black SN750 1TB M.2 SSD samt fläktar till processor och chassi utöver specs:en nämnda ovan. Då låter det ju som att jag kan testa att köra på mitt 600W nätagg. Om det visar sig att jag behöver ett bättre nätagg, kan komponenter ta skada eller är det bara att datorn stänger av sig isåfall?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Frystpingvin:

Ja, det är 4K 60 FPS som är målet!

Grymt! Har en WD Black SN750 1TB M.2 SSD samt fläktar till processor och chassi utöver specs:en nämnda ovan. Då låter det ju som att jag kan testa att köra på mitt 600W nätagg. Om det visar sig att jag behöver ett bättre nätagg, kan komponenter ta skada eller är det bara att datorn stänger av sig isåfall?

Inget kommer ta skada för att du provar med ditt nätaggregat, du kommer inte ens upp i spcad 600w förbrukning. Så länge du håller dig borta från någon större överklockning så är du gott och väl på rätt sida specen.

Edit:
Tala gärna om exakt vad din nätdel har för modellnummer så kanske vi kan hitta mer info och tester. Jag brukat hur som helst aldrig gå på budgetvarianter och om din nätdel är i den lägre skalan så kan jag tycka att du borde budgetera för en bättre. Men det är inte för att du byter grafikkortet. Så borde man göra ändå

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Inget kommer ta skada för att du provar med ditt nätaggregat, du kommer inte ens upp i spcad 600w förbrukning. Så länge du håller dig borta från någon större överklockning så är du gott och väl på rätt sida specen.

Edit:
Tala gärna om exakt vad din nätdel har för modellnummer så kanske vi kan hitta mer info och tester. Jag brukat hur som helst aldrig gå på budgetvarianter och om din nätdel är i den lägre skalan så kan jag tycka att du borde budgetera för en bättre. Men det är inte för att du byter grafikkortet. Så borde man göra ändå

Ok, tack! Nätagget är ett Be Quiet! Pure Power 11 600W (den icke-modulära versionen).

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Frystpingvin:

Ok, tack! Nätagget är ett Be Quiet! Pure Power 11 600W (den icke-modulära versionen).

Kollade runt lite och det verkar vara en bra nätdel som du kan känna dig trygg med att belasta med 600w kontinuerligt. Den har skyddskretsar som säger ifrån om lasten blir allt för stor. Det är förmodligen en bra bit över 600w!

Här är ett test på 850w varianten i samma serie
https://www.techpowerup.com/review/be-quiet-pure-power-11-fm-...

Som sagt, du kommer ligga närmare 400w än 500w vid spelande. Om du inte redan har så skaffa en mätare och kolla vid väggen och ta det x0,9 så får du ett ganska bra hum om vad lasten är på ”andra sidan”
Typ denna https://www.amazon.se/Energikostnadsmätare-strömförbrukningsm...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Trigger:

Kollade runt lite och det verkar vara en bra nätdel som du kan känna dig trygg med att belasta med 600w kontinuerligt. Den har skyddskretsar som säger ifrån om lasten blir allt för stor. Det är förmodligen en bra bit över 600w!

Här är ett test på 850w varianten i samma serie
https://www.techpowerup.com/review/be-quiet-pure-power-11-fm-...

Som sagt, du kommer ligga närmare 400w än 500w vid spelande. Om du inte redan har så skaffa en mätare och kolla vid väggen och ta det x0,9 så får du ett ganska bra hum om vad lasten är på ”andra sidan”
Typ denna https://www.amazon.se/Energikostnadsmätare-strömförbrukningsm...

Grymt, tack så mycket för hjälpen! La en beställning på kortet.

Permalänk
Medlem

Min 8700k på 5GHz flaskar mitt 7900xtx även i 4k i flera spel

Permalänk

Leveranstiden är osäker på 6950 XT, och såg detta 6800 XT som poppade upp i fynd-tråden så klickade hem det istället! Tack för hjälpen