Microsoft öppnar för Windows 11 till Mac

Permalänk
Medlem

Kul för er som vill ha skräpet. Jag avskyr Windows och har alltid gjort. Kör bara PC/Windows för att kunna spela. Allt annat gör jag på Mac.

Permalänk
Skrivet av Nexam:

Kul för er som vill ha skräpet. Jag avskyr Windows och har alltid gjort. Kör bara PC/Windows för att kunna spela. Allt annat gör jag på Mac.

Operativsystemets betydelse idag har blivit mindre speciellt på klientsidan. Det handlar om programutbudet för de olika operativsystemen. Och jag tror att det är i princip 0st personer som skulle få för sig att köra Windows på en Macbook av annan anledning, bortsett från de som jobbar med att just få windows att fungera på en Macbook.

Nå på en Macbook så skulle jag som sagt fjärrstyra en windows maskin före att ha den lokalt.. Det finns tillfällen då man vill köra VMs lokalt, ofta handlar det om att snabbt labba. Men en Macbook för detta ändamål är svindyr. (det slukar ram och ssd)

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av medbor:

Vi har kört win11arm på jobbet på m1 ganska länge nu, utan problem eller hack, så jag tror verkligen huvudordet för dagen är ’officiellt’

Hajade också till, har kört Win10/11 rätt länge via parallels på M1 mac. Kul att det blir officiellt stöd, nu kanske man slipper den där "Your copy is not registered" eller vad det står

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns tillfällen då man vill köra VMs lokalt, ofta handlar det om att snabbt labba. Men en Macbook för detta ändamål är svindyr. (det slukar ram och ssd)

Det finns dock tillfällen då man inte vill vara beroende av Internet. Hade inga problem att köra Windows on Arm på min MacBook Air M1 med 16GB RAM. En lokal VM tar sällan mer än 30GB för mig.

Tiny10 tar under 3GB totalt och jag hoppas att få ned Windows 11 ARM64 till under 10GB.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Det finns dock tillfällen då man inte vill vara beroende av Internet. Hade inga problem att köra Windows on Arm på min MacBook Air M1 med 16GB RAM. En lokal VM tar sällan mer än 30GB för mig.

Tiny10 tar under 3GB totalt och jag hoppas att få ned Windows 11 ARM64 till under 10GB.

Självklart finns många tillfällen då man inte har internetåtkomst.
Men jag tror skaran Macanvändare med detta problem inte är stort. Är man t.ex. en PLC utvecklare och programmerar PLC i skogen, bunkrar osv, ja då har man garanterat inte köpt en Macbook från första början.

Den stora skaran som ändå kör Vm lokalt skulle jag gissa folk som inte har servrar som de kan slänga upp VM på hur som helst. De gör då en budgetlösning och kör lokalt..

Jag själv kör ungefär 1/10 del lokalt på min egen pc. Och det handlar framförallt om att det är så mycket enklare att programmera en enhet med nätverkskabel lokalt, än att på något sätt få denna enhet med fasta IP (t.ex. 192.168.0.5) som ej får att ändras, kunna programmeras från en server långt borta i ett annat hus. Det blir på tok för mycket overhead.

Permalänk
Medlem

Dessutom finns Asahi Linux som jag tolkat som att det ska kunna köras direkt på Apples hårdvara. Men det är inte helt färdigt än.

Phoronix har testat.
https://www.phoronix.com/review/apple-m2-december

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Windows 11 blir tillåtet att köra med hjälp av verktyget Parallels

Det borde inte finnas något som heter "tillåtet att köra på sätt/hårdvara x" när det gäller mjukvara.

Ne... titta på om Apple stöder Intel TPM2.0 standarden och UEFI secureboot. Tur att inga försöker låsa in en i en miljö av mjukvara.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hoppas tvärt emot också kommer, macOs på pc. Jag ser detta behov som otroligt mycket större.
Liksom den typ av användarna som väljer en Macbook är ofta den typ av användare som också hade klarat sig med att fjärrstyra en pc om vi räknar bort gamers.
Fält-tekniker som programmerar om hårdvara på plats, ja de köper inte en macbook idag. (då utbudet av såna programvaror i princip kan räknas som obefintligt)

*edit*
Skulle jag skaffa en macbook så skulle jag ej köra windows lokalt. Såvida den inte var maxutrustad med ram och ssd. Då hade jag fjärrstyrt och ute på fält tagit en pc istället.

Argument för fjärrstyrning är många. Att ha en massa VM liggande på varenda dator man jobbat med är lite som att ha lite arbetsfiler utsprida på olika datorer och sedan försöka synka dem. Bättre är det i många fall att ha sakerna på ett centralt ställe.
När det gäller macbooken så kan man ha några Windowsmaskiner snurrande på en central hypervisor som man arbetar med, när man sedan ansluter från en annan dator så är maskinerna i exakt samma status som man lämnade dem i. Alltså de program man har öppet är desamma osv.

Helt enig. Kör själv mina virtuella maskiner på en server här hemma. Behöver jag använda Windows har jag en vm för det och den är i den state jag senast lämnade den. Otroligt smidigt.
Om jag inte är hemma och behöver komma åt den finns den bara en VPN-koppling bort 🙂

Att ha en massa virtuella maskiner på dagens macar är ju lite waste, speciellt när utrymmet på macarna är så otroligt dyrt. Tror inte det är jättemånga som sitter med varken 4 eller 8 tb ssd i sina macar..

Tyvärr får vi troligtvis drömma vidare hur vi smidigt, supportat, kan köra mac os på icke-macar.
Där lär nog inte Apple släppa sargen.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Jag skulle inte köra Windows 11 på min MacBook Pro ens om jag fick betalt.

På mina stationära är det Arch respektive Debian. Inte kört Windows sedan XP. Migrerade någon gång 2006.

Förlitat mig på virtuell Windows 10 för sådant som Garmin Express men rätt vad det var blev det strul med drivrutiner och klockan har inte hittats senaste månader. I Mac OS gick det att överföra musik till klockan även om det var lite omständligt.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det blir svårare när "hårddisken" är fastlödd(a) chip på moderkortet (SSD).
Dessutom har Apple någon form av kryptering för deras SSDer som gör det ännu mer komplicerat att byta.

Synd... Denna kryphål är täppt i så fall.
Är det på alla Mac datorer? Kanske Pro varianten har fortfarande en utbytbar hårddisk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Synd... Denna kryphål är täppt i så fall.
Är det på alla Mac datorer? Kanske Pro varianten har fortfarande en utbytbar hårddisk?

Alla Apple M chipp har fastlödd SSD och även de sista Intel CPU:erna har fastlödd SSD om jag minns rätt

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Inget om att man kan uppgradera till Windows 11 om man kör Intel Mac med Windows 10 i boot camp? Tycker det är dåligt att man inte får uppgradera till 11 även om man har en dator med CPU generation som officiellt stöds av Windows 11. Har tex en 2019 Air med Coffee Lake CPU vilket ska stödja 11 då min NUC med Coffee Lake (som är samma CPU som i Mac Mini 2018) fick uppdateringen för länge sedan men Macen står bara att den inte stöds.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inget om att man kan uppgradera till Windows 11 om man kör Intel Mac med Windows 10 i boot camp? Tycker det är dåligt att man inte får uppgradera till 11 även om man har en dator med CPU generation som officiellt stöds av Windows 11. Har tex en 2019 Air med Coffee Lake CPU vilket ska stödja 11 då min NUC med Coffee Lake (som är samma CPU som i Mac Mini 2018) fick uppdateringen för länge sedan men Macen står bara att den inte stöds.

Macbook med Intel CPU har, vad jag läst, ingen TPM, därför den inte stöds

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av dagas:

Inget om att man kan uppgradera till Windows 11 om man kör Intel Mac med Windows 10 i boot camp? Tycker det är dåligt att man inte får uppgradera till 11 även om man har en dator med CPU generation som officiellt stöds av Windows 11. Har tex en 2019 Air med Coffee Lake CPU vilket ska stödja 11 då min NUC med Coffee Lake (som är samma CPU som i Mac Mini 2018) fick uppdateringen för länge sedan men Macen står bara att den inte stöds.

Mac har väl aldrig haft TPM-chip? De har en egen variant T1, sedan T2, och på An en integrerad säker enklav i SoC:n.
Självklart är detta bara en ”påhittad” (om än nyttig) begränsning i Windows 11, men varken Microsoft eller Apple har något som helst intresse av att skriva drivrutiner eller göra undantag för dessa maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla Apple M chipp har fastlödd SSD och även de sista Intel CPU:erna har fastlödd SSD om jag minns rätt

Mac Studio har 2st slottar där diskarna sitter i.
Dock är det rena minnesmoduler och inte SSD-diskar.

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Tyvärr får vi troligtvis drömma vidare hur vi smidigt, supportat, kan köra mac os på icke-macar.
Där lär nog inte Apple släppa sargen.

Historielektion: Under en period sålde Apple faktiskt rena Mac OS-licenser till tredjepartstillverkare av hårdvara då någon i företagsledningen sett vilken framgång Microsoft haft med att sälja OS utan hårdvara. Detta bidrog troligen i någon grad till den ekonomiska situation som gjorde att Steve Jobs blev inblandad i att försöka rädda företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Mac Studio har 2st slottar där diskarna sitter i.
Dock är det rena minnesmoduler och inte SSD-diskar.

Minnesmoduler? Du menar RAM-minne? I så fall är inte det SSD/HDD som jag pratade om

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Minnesmoduler? Du menar RAM-minne? I så fall är inte det SSD/HDD som jag pratade om

SSD-kontrollern sitter inte på minnet utan i CPUn. Så därför är det inte tekniskt sett SSD-minnen man monterar i slottarna. Men de är fortfarande slottade lagringsminnen av samma typ som sitter i SSD-diskar.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Den stora skaran som ändå kör Vm lokalt skulle jag gissa folk som inte har servrar som de kan slänga upp VM på hur som helst. De gör då en budgetlösning och kör lokalt..

Problemet med fjärrstyrning kontra lokal VM är bekvämlighet: En nätverkskoppling bryts ofta när du låser datorn och går och hämtar kaffe eller liknande. En lokal VM bara tuffar på. Jättesmidigt när man bara behöver en liten sandlåda med ett par-tre maskiner. Och få som behöver en arbetshäst köper väl mindre än en halv TB lagring, räknar jag med, vilket för de flesta bör vara tillräckligt för att ha rätt många tiotal GB ledigt efter att de installerat vad de behöver.

Permalänk
Medlem

Får känslan av att många här i tråden aldrig kört någon VM på macOS.

Den stora fördelen med just Parallels Desktop enligt mig är just detta (se bild):

Dvs att snabbt kunna köra valfritt Windows-program i ett eget fönster. Det kan vara väldigt enkla program som exempelvis Notepad++ eller någon UWP-app. Dvs man behöver aldrig växla till en fullständig Windows-miljö.

Sen finns det stora fördelar med att köra Remote Desktop (RDP) mot en VDI eller ha en egen uppsatt VMware ESXi, men det är för mig helt andra användningsområden.

Jag har själv kört en komplett uppsatt SharePoint On-Prem med DC, AD och Exchange-server lokalt på en laptop med 4GB RAM och 128GB SSD. Så har lite svårt att förstå vad ni andra gör som kräver flera terrabyte med data.

Annars finns även CrossOver som alternativ till att köra en virtuell maskin:
https://www.codeweavers.com/crossover

Just CrossOver tolkar jag som en modifierad Wine-wrapper på steroider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexam:

Kul för er som vill ha skräpet. Jag avskyr Windows och har alltid gjort. Kör bara PC/Windows för att kunna spela. Allt annat gör jag på Mac.

Blev det för svårt med så många knappar på musen första gången du provade en dator med Windows?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Inget om att man kan uppgradera till Windows 11 om man kör Intel Mac med Windows 10 i boot camp? Tycker det är dåligt att man inte får uppgradera till 11 även om man har en dator med CPU generation som officiellt stöds av Windows 11. Har tex en 2019 Air med Coffee Lake CPU vilket ska stödja 11 då min NUC med Coffee Lake (som är samma CPU som i Mac Mini 2018) fick uppdateringen för länge sedan men Macen står bara att den inte stöds.

Det borde väl gå att skapa ett USB-minne med Rufus för att ta bort TPM-kravet?
https://rufus.ie/en/

En annan väg är att ändra en nyckel i registret och köra setup-filen direkt från Windows 10.

Länken nedan beskriver båda sätten och ett par till:
https://www.tomshardware.com/how-to/bypass-windows-11-tpm-req...

Själv har jag bara en gammal iMac från 2010 med Intel i3-550, så den får fortsätta med Windows 10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Mac har väl aldrig haft TPM-chip? De har en egen variant T1, sedan T2, och på An en integrerad säker enklav i SoC:n.
Självklart är detta bara en ”påhittad” (om än nyttig) begränsning i Windows 11, men varken Microsoft eller Apple har något som helst intresse av att skriva drivrutiner eller göra undantag för dessa maskiner.

Deras T chip är väl en mer avancerad typ av TPM men de har väl inget intresse av att få det fungera.

Läste att man kan gå runt det med en sak från GitHub som tar bort kontrollen av TPM men nu när MS lagt in vattenmärke när man inte uppnår kraven kan man undra om möjligheten försvinner helt snart i någon uppdatering.

Är ingen stress med 11 på ett tag då 10 ändå får support till oktober 2025. Tänker mest på för att hålla äldre datorer vid liv efter det när de inte får support av Mac OS eller W10 längre. Men då får man hitta lösning då.

Mina föräldrar har ju kört med Mac från 2011 och aldrig ens uppdaterat Mac OS och verkar inte ha problem med det. Så så farligt är det kanske inte att köra sånt som inte för uppdateringar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Är ingen stress med 11 på ett tag då 10 ändå får support till oktober 2025.

Problemet är dock att Windows 10 on Arm inte längre har stöd för 64-bitars applikationer, utan kan bara köra x86-appar. Sedan kan inte Parallels Desktop för ARM köra annat än just ARM-baserade OS (såvitt jag vet).

Så enda sättet att köra x64-appar på Apple Silicon genom Parallels är mha Windows 11 (eller en gammal Technical Preview av Windows 10 on Arm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Alla Apple M chipp har fastlödd SSD och även de sista Intel CPU:erna har fastlödd SSD om jag minns rätt

Fastlödd/krypterad.... Vad säger "Right to repair" rörelsen?

Permalänk
Skrivet av dagas:

Deras T chip är väl en mer avancerad typ av TPM men de har väl inget intresse av att få det fungera.

Läste att man kan gå runt det med en sak från GitHub som tar bort kontrollen av TPM men nu när MS lagt in vattenmärke när man inte uppnår kraven kan man undra om möjligheten försvinner helt snart i någon uppdatering.

Är ingen stress med 11 på ett tag då 10 ändå får support till oktober 2025. Tänker mest på för att hålla äldre datorer vid liv efter det när de inte får support av Mac OS eller W10 längre. Men då får man hitta lösning då.

Mina föräldrar har ju kört med Mac från 2011 och aldrig ens uppdaterat Mac OS och verkar inte ha problem med det. Så så farligt är det kanske inte att köra sånt som inte för uppdateringar.

Fördelen är väl kanske att MacOS har en tillräckligt liten marknadsandel så hotbilden mot enstaka privatpersoner inte är så stor. Men överlag skulle jag rekommendera alla att ha så ny systemversion som möjligt, plus de två år av säkerhetsuppdateringar man får på sista stödda versionen av macOS på en datormodell. Det har i praktiken inneburit 8-10 år av supporterad livstid för Appledatorer, vilket inte är så pjåkigt. Lägger man undan pengar till nästa dator under tiden är ”månadskostnaden” rätt överkomlig för de flesta.

Permalänk
Skrivet av friArsenik:

Fastlödd/krypterad.... Vad säger "Right to repair" rörelsen?

Det är väl som det flesta nya saker: du vill kunna fixa dem om något pajar i förtid, men du vill inte tillbaka till den tid då man regelbundet behövde byta/reparera saker eller då din information inte var krypterad på dina mobila enheter.

Elefanten i rummet är ju Apples laptop-tangentbord 2016-2019(?), men överlag håller deras prylar numera så väl inom ramarna för sånt man faktiskt kan reparera att det som gör en dator praktiskt oanvändbar oftare är att kraven som ställs av moderna webbsiter och ny programvara överstiger vad datorn mäktar med för ens användningsområde än att den fysiskt går sönder av ”naturliga orsaker”.

För oss nördar finns ju möjligheter att använda maskiner till mindre krävande uppgifter ännu mycket längre, men någonstans blir ju energikostnaden jämfört med prestandan man får ut helt enkelt löjlig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av friArsenik:

Fastlödd/krypterad.... Vad säger "Right to repair" rörelsen?

Vem vågar vara öppen och ärlig med detta, får man verkligen öppna och kolla i Apple datorer om man har inte har blivit en av reperatörerna som fått godkänt för det? Det kanske finns någon här iofs.

Aha "right to repair" ... Haha, vad lustigt det blev ibland måste jag verkligen tänka innan jag skriver

Det där skulle jag hjälpa en poolare med en gång som brännde sin firmware då stoppade jag in den och skulle installera osx i en virtuell maskin i virt-manager så kollade efter så dom är ju en "Mobil Enhet" datorerna står det, bootloadern med. Man fick ladda ner configurator2 för att lösa problemet då såg jag det.

Är det Lagligt? Javisst.

Citat:

Låt mig börja med den obligatoriska friskrivningen: Jag är inte advokat, och det här är inte juridisk rådgivning!

OS X stöds på kommersiella virtualiseringslösningar som VMWare Fusion och Parallels. Att läsa igenom Apples licensavtal som säger att du beviljas en licens att installera, använda och köra en kopia av Apple-programvaran på en enda Apple-märkt dator när som helst så länge som den underliggande hårdvaran är tillverkad av Apple. Hypervisor OS är annorlunda än OS X? (både Fusion och Parallels använder OS X som hypervisor OS). VMWare ESXi tillåter körning av OS X-gäster bara om hårdvaran återigen är tillverkad av Apple. Detta är helt klart ett exempel på OS X som körs som gäst ovanpå en icke-OS X-hypervisor, ovanpå Apple-tillverkad hårdvara.

Så det är nog väldigt mycket likt en mobil, detta var en T2:a 2022 års modell som blev helt upp och ner när personen skulle följa någon guide om att installera Linux som hen hitta på nätet nånstans.

SK hynix HN3T1BA4GAX170 256 GB NAND flash memory är den markade delen som är GUL!

Källa: https://www.ifixit.com/Guide/Macbook+Air+(M2+2022)+Logic+Boar...

Här finns en video:

Permalänk
Medlem
Skrivet av wuseman:

Vem vågar vara öppen och ärlig med detta, får man verkligen öppna och kolla i Apple datorer om man har inte har blivit en av reperatörerna som fått godkänt för det? Det kanske finns någon här iofs.

Finns iaf möjlighet att som privatperson reparera själv.

https://support.apple.com/self-service-repair
"Self Service Repair is intended for individuals with the knowledge and experience to repair electronic devices. If you are experienced with the complexities of repairing electronic devices, Self Service Repair provides you with access to genuine Apple parts, tools, and repair manuals to perform your own out-of-warranty repair. Follow these steps to perform a variety of out-of-warranty repairs for iPhone and Mac, such as display replacements."

Apple tillhandahåller också reparationsdokumentation, tex:
https://manuals.info.apple.com/MANUALS/2000/MA2118/en_US/mac-...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Finns iaf möjlighet att som privatperson reparera själv.

https://support.apple.com/self-service-repair
"Self Service Repair is intended for individuals with the knowledge and experience to repair electronic devices. If you are experienced with the complexities of repairing electronic devices, Self Service Repair provides you with access to genuine Apple parts, tools, and repair manuals to perform your own out-of-warranty repair. Follow these steps to perform a variety of out-of-warranty repairs for iPhone and Mac, such as display replacements."

Apple tillhandahåller också reparationsdokumentation, tex:
https://manuals.info.apple.com/MANUALS/2000/MA2118/en_US/mac-...

Där ser man, tackar.