Microsoft öppnar för Windows 11 till Mac

Permalänk
Melding Plague

Microsoft öppnar för Windows 11 till Mac

Efter över ett år utan officiellt stöd för Windows 11 till M1- och M2-baserade Mac lättar Microsoft på restriktionerna och tillåter virtuella maskiner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
99:e percentilen

Windows 11 blir tillåtet att köra med hjälp av verktyget Parallels

Det borde inte finnas något som heter "tillåtet att köra på sätt/hårdvara x" när det gäller mjukvara.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag hoppas tvärt emot också kommer, macOs på pc. Jag ser detta behov som otroligt mycket större.
Liksom den typ av användarna som väljer en Macbook är ofta den typ av användare som också hade klarat sig med att fjärrstyra en pc om vi räknar bort gamers.
Fält-tekniker som programmerar om hårdvara på plats, ja de köper inte en macbook idag. (då utbudet av såna programvaror i princip kan räknas som obefintligt)

*edit*
Skulle jag skaffa en macbook så skulle jag ej köra windows lokalt. Såvida den inte var maxutrustad med ram och ssd. Då hade jag fjärrstyrt och ute på fält tagit en pc istället.

Argument för fjärrstyrning är många. Att ha en massa VM liggande på varenda dator man jobbat med är lite som att ha lite arbetsfiler utsprida på olika datorer och sedan försöka synka dem. Bättre är det i många fall att ha sakerna på ett centralt ställe.
När det gäller macbooken så kan man ha några Windowsmaskiner snurrande på en central hypervisor som man arbetar med, när man sedan ansluter från en annan dator så är maskinerna i exakt samma status som man lämnade dem i. Alltså de program man har öppet är desamma osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hoppas tvärt emot också kommer, macOs på pc. Jag ser detta behov som otroligt mycket större.

Finns, och har funnits ett längre tag. Bara att installera i VirtualBox eller VMware. Problemet där är licensen. Man kan ju inte köpa MacOS utan en Mac (numer, det gick förr) så det går liksom inte lagligt att få tag i en fungerande version. Apple bryr sig dock inte så länge du inte försöker sälja något som inkluderar deras grejer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vi har kört win11arm på jobbet på m1 ganska länge nu, utan problem eller hack, så jag tror verkligen huvudordet för dagen är ’officiellt’

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hoppas tvärt emot också kommer, macOs på pc. Jag ser detta behov som otroligt mycket större.
Liksom den typ av användarna som väljer en Macbook är ofta den typ av användare som också hade klarat sig med att fjärrstyra en pc om vi räknar bort gamers.
Fält-tekniker som programmerar om hårdvara på plats, ja de köper inte en macbook idag. (då utbudet av såna programvaror i princip kan räknas som obefintligt)

*edit*
Skulle jag skaffa en macbook så skulle jag ej köra windows lokalt. Såvida den inte var maxutrustad med ram och ssd. Då hade jag fjärrstyrt och ute på fält tagit en pc istället.

Argument för fjärrstyrning är många. Att ha en massa VM liggande på varenda dator man jobbat med är lite som att ha lite arbetsfiler utsprida på olika datorer och sedan försöka synka dem. Bättre är det i många fall att ha sakerna på ett centralt ställe.
När det gäller macbooken så kan man ha några Windowsmaskiner snurrande på en central hypervisor som man arbetar med, när man sedan ansluter från en annan dator så är maskinerna i exakt samma status som man lämnade dem i. Alltså de program man har öppet är desamma osv.

Det går att köra macOS på en vanlig x86-x64 PC. Beroende på specs

Visa signatur

Though You Fight to Survive, Your Body Starts To Shiver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Finns, och har funnits ett längre tag. Bara att installera i VirtualBox eller VMware. Problemet där är licensen. Man kan ju inte köpa MacOS utan en Mac (numer, det gick förr) så det går liksom inte lagligt att få tag i en fungerande version. Apple bryr sig dock inte så länge du inte försöker sälja något som inkluderar deras grejer.

Jodå, det finns inget olagligt med att ladda ner image direkt från Apples servrar och använda nyckeln som läckte via domstolen i USA. Som OSX-KVM gör. Bryter mot licenser är en annan sak.

Permalänk
Sötast

Haha så roligt att Microsoft använder Apple-kunderna till att betatesta W11-arm för det är ju inte riktigt så att någon vill köra en Windows arm laptop frivilligt direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jodå, det finns inget olagligt med att ladda ner image direkt från Apples servrar och använda nyckeln som läckte via domstolen i USA. Som OSX-KVM gör. Bryter mot licenser är en annan sak.

Nyckel?
Är ju inge serienyckel/licensnyckel i MacOS sedan typ 20år. Däremot finns det hårdvaruserienummer men det är ju inte kopplat till mjukvarans licens utan för att berätta vilken HW det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Haha så roligt att Microsoft använder Apple-kunderna till att betatesta W11-arm för det är ju inte riktigt så att någon vill köra en Windows arm laptop frivilligt direkt

Arm versionen av Windows 11 kan köra både 32-bit och 64-bit x86 app:ar så en arm baserad Windows laptop borde fungera fint.

Permalänk
Inaktiv

Tänk om det bara hade gått att installera Win11 helt normalt på Macbooks vad underbar världen hade varit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Nyckel?
Är ju inge serienyckel/licensnyckel i MacOS sedan typ 20år. Däremot finns det hårdvaruserienummer men det är ju inte kopplat till mjukvarans licens utan för att berätta vilken HW det är.

Det finns en krypteringsnyckel för vissa filer/drivrutiner (jag har inte fått riktig klarhet i exakt vad den låser upp): "ourhardworkbythesewordsguardedpleasedontsteal(c)AppleComputerInc".

Permalänk
Medlem

Ta ut hårddisken från Mac.
Stoppa in den in i ARM baserade dator. Det skall inte finnas någon annan disk i den.
Formatera.
Installera Win11 ARM och precis innan FÖRSTA starten av Windows ta ut hårddisken.
Stoppa tillbaka hårddisken in i Mac dator.
Starta Mac och avsluta Windows installationen.

Testa. Det funkade med Intel baserade Mac datorer förrut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag hoppas tvärt emot också kommer, macOs på pc. Jag ser detta behov som otroligt mycket större.

Om man bara hade kunnat köpa en Mac OS licens att installera på PC utan hackintosh lösningar och dylikt så hade jag nog gjort det.
Eller ja beror ju lite på vad det kostar också.

Tycker om att själv kunna välja hårdvara som på PC. Men tycker ändå Mac OS är ett bra operativsystem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Ta ut hårddisken från Mac.
Stoppa in den in i ARM baserade dator. Det skall inte finnas någon annan disk i den.
Formatera.
Installera Win11 ARM och precis innan FÖRSTA starten av Windows ta ut hårddisken.
Stoppa tillbaka hårddisken in i Mac dator.
Starta Mac och avsluta Windows installationen.

Testa. Det funkade med Intel baserade Mac datorer förrut.

Det blir svårare när "hårddisken" är fastlödd(a) chip på moderkortet (SSD).
Dessutom har Apple någon form av kryptering för deras SSDer som gör det ännu mer komplicerat att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det finns en krypteringsnyckel för vissa filer/drivrutiner (jag har inte fått riktig klarhet i exakt vad den låser upp): "ourhardworkbythesewordsguardedpleasedontsteal(c)AppleComputerInc".

Googlar jag på det handlar det om SMC. Alltså power management. Det är så uppenbart inte licensnyckel iaf. Min gissning snarare en variabel för att validera att det är en HW från Apple och och de behövde ett sätta något värde, så de skrev ett meddelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det blir svårare när "hårddisken" är fastlödd(a) chip på moderkortet (SSD).
Dessutom har Apple någon form av kryptering för deras SSDer som gör det ännu mer komplicerat att byta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vi har kört win11arm på jobbet på m1 ganska länge nu, utan problem eller hack, så jag tror verkligen huvudordet för dagen är ’officiellt’

Kör du det native? dualbootar, elelr är det via VMware eller Parallels eller liknande?
Jag är väldigt sugen på att få det fungera på min jobbdator med då det skulle underlätta mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Det blir svårare när "hårddisken" är fastlödd(a) chip på moderkortet (SSD).
Dessutom har Apple någon form av kryptering för deras SSDer som gör det ännu mer komplicerat att byta.

Apple har satt SSD-kontrollern i "CPUn". Därför fungerar inte lagringen som vanliga diskar.
Och i t.ex Mac Studion som jag har är inte disken fastlödd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Kör du det native? dualbootar, elelr är det via VMware eller Parallels eller liknande?
Jag är väldigt sugen på att få det fungera på min jobbdator med då det skulle underlätta mycket.

Gällande artikelämnet så tillåter inte apple att man kör det naitve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Gällande artikelämnet så tillåter inte apple att man kör det naitve.

Hur menar du nu? Apple tillåter andra OS att bootas på alla M1 och M2-macar.
Det är till och med en meny-inställning man gör där man direkt tillåter ej signerad mjukvara att boota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Nyckel?
Är ju inge serienyckel/licensnyckel i MacOS sedan typ 20år. Däremot finns det hårdvaruserienummer men det är ju inte kopplat till mjukvarans licens utan för att berätta vilken HW det är.

Jag sade varken serienyckel eller licensnyckel. Bara nyckel.

https://github.com/kholia/OSX-KVM/blob/master/boot-passthroug...

Permalänk
Medlem

Tror inte du förstår vad det där innebär. Det är inte en nyckel för OSet. Det är en variabel satt av HW. Inte nödvändigtvis den enda heller utan bara något som uppenbart fungerar. Men det är inte en licensnyckel, vilket var det jag svarade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tror inte du förstår vad det där innebär. Det är inte en nyckel för OSet. Det är en variabel satt av HW.

Det är en hemlig sträng a.k.a nyckel som behövs för att boota. Jag sade aldrig "serienyckel" eller "licensnyckel", bara "nyckel".

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är en hemlig sträng a.k.a nyckel som behövs för att boota. Jag sade aldrig "serienyckel" eller "licensnyckel", bara "nyckel".

Vad definieras som hemlig här? Är alla device idn hemliga bara för att det inte står på kartongen?
Nu jobbar jag visserligen med hemliga material på jobbet så jag tror vi har olika definitioner av hemligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Vad definieras som hemlig här? Är alla device idn hemliga bara för att det inte står på kartongen?
Nu jobbar jag visserligen med hemliga material på jobbet så jag tror vi har olika definitioner av hemligt.

Det är inte ett deviceid heller. Sluta flytta målstolparna.

Apple kallar strängen för en "trade secret": https://www.rcfp.org/wp-content/uploads/imported/20120105_202.... Sen får du ha vilken definition du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är inte ett deviceid heller. Sluta flytta målstolparna.

Mig veterligen kunde man boota osx (tiger) på en pentium4 i princip från dag1 när apple bytte från PPC.
Och Apple har aldrig försökt stoppa folk från att köra osx även utan att köpa det på x86.
Däremot har de aktivt försökt stoppa företag att sälja x86-hw som bundlas med osx.

Apple har till och med bundlat osx/macos med drivrutiner till hw som de aldrig öht sålt.
Och de tog bort serienummer innan x86-bytet.
Dessutom erbjuder de alla ISOs på deras webbplats.

Så jag har iaf svårt att se att Apple försöker förhindra folk från att köra macos på datorer som inte är sålda av Apple. Däremot försöker de förhindra att folk ska sälja datorer med MacOS på.

Permalänk
Medlem

Kul med officiellt stöd för Windows 11. Tycker att Windows on Arm har rullat på fint på Apple Silicon tidigare också med bra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Googlar jag på det handlar det om SMC. Alltså power management. Det är så uppenbart inte licensnyckel iaf. Min gissning snarare en variabel för att validera att det är en HW från Apple och och de behövde ett sätta något värde, så de skrev ett meddelande.

SMC validerar också hårdvaran för att se till att det är Apple-hårdvara som körs. Därav behövs den här nyckeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyxira:

Kör du det native? dualbootar, elelr är det via VMware eller Parallels eller liknande?
Jag är väldigt sugen på att få det fungera på min jobbdator med då det skulle underlätta mycket.

Inte native, men via både parallells, Fusion och virtualbox funkar det nice. Virtual box har nyligen släppt TPM-stöd också