Samsung åtgärdar 990 Pro-SSD – felorsak förblir gåta

Permalänk
Medlem

Säkert någon enstaka utvecklare som drog en oopsie och fixade i smyg i produktionskoden. Eller så vill Samsung inte ge ut ammo som kan användas för att bli stämnda

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Exakt. Måndagsexemplar händer alla. Problemet är när det antingen är garantistrul, eller riktigt stora och långtgående problem, som dessutom företaget lägger locket på om, som det är anledning att hålla sig undan.

I fallet 840/840 EVO är det just hanteringen som har varit det stora problemet. Först förnekelse, sedan lång tid utan åtgärd och till sist i bästa fall någon typ av uppdatering när skadan redan är skedd. Nu verkar samma sak upprepa sig för de nya diskarna. För mig är den stora frågan varför folk envisas att försvara Samsung, trots att de gång på gång beter sig illa mot konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Shit happens, huvudsaken det är fixat eller blir fixat. Inte förstå eller sista gången en större tillverkare gör en miss. Finns nog ingen tillverkare som inte gjort det..

Har kört flertalet SSDer under årens gång, flertalet av dem Samsung.. Lär fortsätta så, en miss i firmwaren likt detta lär inte påverka det. Finns nog ingen tillverkare kvar att köpa om man tänker så.

Absolut, men problemet i det här fallet är att ingen vet om problemet faktiskt är fixat på riktigt, och hur illa problemet faktiskt är för de drabbade SSDerna. Är de skadade på riktigt? Och ska man i så fall reklamera dem om hälsostatusen sjunkit mycket (och vad är mycket)?

Samsung skulle lätt kunna ge svar på det, men istället släpper de bara en ny firmware utan någon som helst information. Den lilla information vi fått kommer från en moderator på deras tyska supportforum. Det är väl tyvärr normalt när det gäller SSD-tillverkare att inte ge någon information om nya firmware, men när det gäller såna här allvarliga problem så skulle de verkligen behöva vara mer transparenta.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Det är inte första gången Samsung haft strulande SSD enheter. 840 och 840 EVO var ett kapitel i sig, speciellt då Samsungs agerande kring just 840n.

Jag just det! Men jag har för mig de ersatte diskarna då de var helt sönder. Men de borde göra likadant med dessa. Jag tror svensk lagstiftning fixar den biffen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

De är folk(inklusive jag) som fått låg % health på sin ssd trots att dom inte använt den så länge eller skrivit så mycket data som skulle motsvara procenten. Mängden skriven data och all annan raporterad data från disken förutom health % verkar stämma.

I så fall borde de kunnat återställa health % vid uppdateringen kan jag tycka om det inte slitit något på disken. Såvida det inte skett något internt på disken som faktiskt påverkat hälsan, typ någon återskrivningsrutin som buggat ur och börjat slita på minnescellerna. Bara spekulationer då de inte berättar om vad som faktiskt var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Shit happens, huvudsaken det är fixat eller blir fixat. Inte förstå eller sista gången en större tillverkare gör en miss. Finns nog ingen tillverkare som inte gjort det..

Har kört flertalet SSDer under årens gång, flertalet av dem Samsung.. Lär fortsätta så, en miss i firmwaren likt detta lär inte påverka det. Finns nog ingen tillverkare kvar att köpa om man tänker så.

Nja, det är lite mer, för Samsung har haft strul med även 980pro samtidigt om jag har datumen rätt för mig.
Att 980/990 diskarna också blev degraderade till sämre flash än tidigare pro-diskar gjorde säkerligen också sitt för att folk skulle kunna släppa Samsung snabbt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

I fallet 840/840 EVO är det just hanteringen som har varit det stora problemet. Först förnekelse, sedan lång tid utan åtgärd och till sist i bästa fall någon typ av uppdatering när skadan redan är skedd. Nu verkar samma sak upprepa sig för de nya diskarna. För mig är den stora frågan varför folk envisas att försvara Samsung, trots att de gång på gång beter sig illa mot konsumenterna.

Försvarar ingen tillverkare. Dock så har jag bättre erfarenhet av Samsungs produkter än dom flesta andra tillverkare. Utav alla mina ssds genom åren så har samsung vart den enda tillverkaren jag ägt där inte SSDn har havererat katastrofalt. Två Intel NVMe har dött senaste 3åren. Där det inte ens gått att läsa ur datan. Fick nya från Intel på garanti men ingen förklaring lr firmware update för att motverka. En Intel sata 80gb SSD som blev 1mb stor efter ett strömavbrott. En 2TB Silicon Power US70 NVMe som efter ett halvår började försvinna från systemet först helt random, efter någon vecka försvann den helt. S. M. A. R. T har rapporterat att allt är ok på dessa diskar precis innan dom dött.
Senast i nu i helgen bytte jag ut min 840 Evo som efter firmware updated för åratal sen fortfarande fungerade utmärkt. 167TB written och 480mb/s read/write vilket jag provade innan bytet. Har även en 850 Pro som varit problemfri. En 950Pro NVMe som också vart problemfri. En 870 qvo som även den varit problemfri. Bytet från 840n gick dock till en WD 850X, ska bli spännande att se hur den uppför sig.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Absolut, men problemet i det här fallet är att ingen vet om problemet faktiskt är fixat på riktigt, och hur illa problemet faktiskt är för de drabbade SSDerna. Är de skadade på riktigt? Och ska man i så fall reklamera dem om hälsostatusen sjunkit mycket (och vad är mycket)?

Samsung skulle lätt kunna ge svar på det, men istället släpper de bara en ny firmware utan någon som helst information. Den lilla information vi fått kommer från en moderator på deras tyska supportforum. Det är väl tyvärr normalt när det gäller SSD-tillverkare att inte ge någon information om nya firmware, men när det gäller såna här allvarliga problem så skulle de verkligen behöva vara mer transparenta.

Det lär visa sig, du har ju garanti på disken. Det är ju fortfarande färskt och det lär komma mer information tids nog.

Skrivet av sweisdapro:

Nja, det är lite mer, för Samsung har haft strul med även 980pro samtidigt om jag har datumen rätt för mig.
Att 980/990 diskarna också blev degraderade till sämre flash än tidigare pro-diskar gjorde säkerligen också sitt för att folk skulle kunna släppa Samsung snabbt

Tycker jag inte.. Men ja, troligen relaterat. Vad andra tycker och gör är ju upp till dem. 🤷

Likväl, inte så att konkurrenternas mjölpåsar är direkt rena heller.. Snarare tvärt om.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att hälsostatusen är kopplad till samsungs rörelsevinst?

Den har ju också rasat på senaste.

Det kanske är hälsostatusen på själva bolaget och inte disken?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

De verkar ha brunat i det blå skåpet, och försöker sopa det under mattan. Vore mycket intressant att få veta exakt vad fanken problemet är/var, om de nu ens själva har koll på det.

Det tar emot att köpa Samsung-ssd igen, särskilt när de försöker låtsas som det regnar. Har själv haft strul med både 840 EVO och 980 Pro.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Min 990 pro har 100% hälsa idag efter att ha varit igång typ en månad. Frågan är om jag ska updatera firmware. Vad tycker ni?

Bestämde mig för att göra det. Nog den smärtfriaste updateringen nånsin. Tog några sekunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag känner samma. Jag är helt vilse nu. Det får helt enkelt bli att göra grundlig research nästa gång man köper.

Mitt förtoende för Samsung rasade i bott när de lanserade "980 EVO Plus" som 980 PRO. Har alltid sett deras MLC-diskar som en klass för sig och PRO har alltid varit en garant för MLC. Men helt plötsligt en dag så var en PRO egentligen EVO istället, nämligen 980. Dåligt med information och mycket smyg vid lanseringen. De låtsades helt enkelt som ingenting innan folk kom på att så var fallet. Ren tur att jag inte köpte den.

Med bristen på äkta MLC-diskar idag så har jag dragit mig från att köpa någon ny SSD. Det får bli den dagen behovet blir akut och det inte finns något annat att få tag på.