Espressomaskin - vilken väljer man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Ser att många förordar Delonghi Magnifica S. men såg att någon inte tyckte att kaffet blev tillräckligt varmt?
Upplever fler detta?

Vi har en på jobbet och jag tyckte den va så pass bra så jag köpte en till att ha i husvagnen. Den är kanon för det priset.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Noll erfarenhet av maskinen i fråga, men rent generellt för espresso så måste tjockväggiga koppar förvärmas för att inte absorbera all värme från en espresso vilket just gör att kaffet omedelbart blir kallt. Vill man inte (eller har inte möjlighet till) att förvärma sina koppar rekommenderar jag att istället använda dubbelväggiga koppar i glas typ Bodum Pavina.

Bra tips! Tycker inte min Jura-maskin levererar riktigt tillräckligt varmt kaffe, men det kan mycket väl vara som du säger att det är kopparna som är boven.

Har du glasen du rekommenderar? De har inte problemet med att de har ett litet ventilationshål i botten som ställer till det då glasen diskas? Har läst att det är ett vanligt problem bland dubbelbottnade glas, nämligen.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har du glasen du rekommenderar? De har inte problemet med att de har ett litet ventilationshål i botten som ställer till det då glasen diskas? Har läst att det är ett vanligt problem bland dubbelbottnade glas, nämligen.

Jodå, har har totalt 30 stycken Bodum Pavina – 12 i espressostorlek och 6 vardera av de tre större varianterna. De har mycket riktigt ett ventilationshål i botten, tätat av ett siliconmembran. Haft de flesta av dessa glas i tio år nu, går i diskmaskinen hela tiden och aldrig upplevt några problem med att väta skulle ta sig igenom till insidan. Verkligen superbra glas, både varma och kalla drycker håller önskad temperatur mycket mycket längre än vanliga glas.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Jodå, har har totalt 30 stycken Bodum Pavina – 12 i espressostorlek och 6 vardera av de tre större varianterna. De har mycket riktigt ett ventilationshål i botten, tätat av ett siliconmembran. Haft de flesta av dessa glas i tio år nu, går i diskmaskinen hela tiden och aldrig upplevt några problem med att väta skulle ta sig igenom till insidan. Verkligen superbra glas, både varma och kalla drycker håller önskad temperatur mycket mycket längre än vanliga glas.

Fantastiskt! Tack för tipset

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Bra tips! Tycker inte min Jura-maskin levererar riktigt tillräckligt varmt kaffe, men det kan mycket väl vara som du säger att det är kopparna som är boven.

Har du glasen du rekommenderar? De har inte problemet med att de har ett litet ventilationshål i botten som ställer till det då glasen diskas? Har läst att det är ett vanligt problem bland dubbelbottnade glas, nämligen.

Alternativt så hittar du gamla kaffekoppar (sk finporslinet) från någon secondhand eller loppis. Tunna väggar, så de håller kaffet varmt och de är trevliga att dricka från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Ser att många förordar Delonghi Magnifica S. men såg att någon inte tyckte att kaffet blev tillräckligt varmt?
Upplever fler detta?

Det skall gå att justera temperaturen litegrand med olika knapptrycks-sekvens (se manual) - har du provat detta ??

sedan vad man menar med 'varm' kaffe är individuellt - somliga tycker att inte ens smält lava är varmt nog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det skall gå att justera temperaturen litegrand med olika knapptrycks-sekvens (se manual) - har du provat detta ??

sedan vad man menar med 'varm' kaffe är individuellt - somliga tycker att inte ens smält lava är varmt nog...

Har inte köpt den än Ville bara säkerställa att kaffet blir "varmt", lavavarmt är väl att ta i

Bra tips ang. kopparna, får kolla upp det där med dubbelglas. Tack för alla tips.

Permalänk
Avstängd

Generellt brukar kopp 2 och framåt bli varmare än första koppen också.

Sen vill man ju inte alltid vaska en kopp/espresso, men vissa maskiner kan ju köra vatten i huvuddelen som värmer också.

Har också en Magnifica S, tycker den är bra. De jag bjudit på kaffe har också sagt att den är bra. Övertalade även en kollega att köpa en likadan och de är också nöjda

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Köpte Magnifica S i julklapp till sambon. Den är alldeles utmärkt. Som nämns i tråden också så ska det gå att reglera temperaturen på kaffet vad jag minns från manualen.

Permalänk
Medlem

Vi har haft Sage Barista Express i snart 3 år nu, väldigt nöjda med den!

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4056108

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vispen74:

Ni som hunnit avverka minst en espressomaskin redan, hur länge höll den? När ni köpte ny sen blev kaffet bättre, alltså kan man räkna med att en nyare maskin i samma klass gör bättre kaffe? Eller är det ingen utvecklingskurva på det, utan snarare på antal funktioner, appar och pekskärmar som är utvecklingen?

Jag har inte hunnit slita ut min Siemens S50 än (osäker på ålder, men gissningsvis inköpt 2010 +/-1 år) men jag har ju druckit kaffe från nyare maskiner och skulle säga att det mest är appar och pekskärmar.
Tekniken att göra kaffe har ju haft aningen fler år att utvecklas på än vad maskinerna funnits

Angående livslängd, min användes flitigt ett par år fram till separation där exet tvunget skulle ha den.
Den stod bara i ett skåp hos henne i 6-7 år tills hon flyttade igen och jag fick tillbaka den lagom till pandemins hemarbete dragit igång så nu har den jobbat flitigt i ett par år till.
Bara gjort rengöring och avkalkning när den uppmanar till det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Enda hel- eller halvautomatiska espressomaskinen som verkligen gör bra espresso är Sage Oracle Touch - den är dock rätt dyr: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4553449

Inga automatiska kaffemaskiner lagar riktigt espresso! Rekommenderar att du kollar på: https://www.youtube.com/watch?v=iZEM1cC86t8&list=PLxz0FjZMVOl...

Finns dock bra espressomaskiner som inte kostar skjortan: https://www.youtube.com/watch?v=7HIGdYy5of4&list=PLxz0FjZMVOl...

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla gärna in denna filmen from James Hoffman angående att ställa in sin automatiska kaffemaskin.
https://www.youtube.com/watch?v=J6yWOyNq0uw

I korthet så är det stor skillnad på att brygga en kaffe i en automatisk maskin kontra att brygga i en kaffebryggare. En kaffe är inte en espresso med mera vatten som någon skrev tidigare i tråden. Och nu kan man också förstå varför kaffet i maskinen på jobbet smakar som det gör.

James har också fler intressanta filmer inklusive jämförelser av olika automatiska maskiner.
Själv köpte jag en DeLonghi Dinamica Plus som jag har ställt in enligt James förklaring. Det första jag gjorde var att trycka på knappen kaffe, varpå jag blev väldigt missnöjd, men efter inställning brygger jag nu en Americano och är nöjd. Med Dinamica kan man skapa egna "recept" som man sedan sparar som förval. Med appen som kan kopplas till blir detta enkelt.
Anledningen till att jag inte köpte Magnifica var att flera recensenter tyckte att den var svår att förstå sig på när man skulle göra mer detaljerade inställningar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wip3:

Ser att många förordar Delonghi Magnifica S. men såg att någon inte tyckte att kaffet blev tillräckligt varmt?
Upplever fler detta?

jag hade den förut och kan känna igen mig i detta. Inte lika varmt som när det kommer från en bryggare, snarare som den svalnat en liten stund ja. Speciellt de som har mjölk i kaffet märkte detta extra tydligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omdull:

jag hade den förut och kan känna igen mig i detta. Inte lika varmt som när det kommer från en bryggare, snarare som den svalnat en liten stund ja. Speciellt de som har mjölk i kaffet märkte detta extra tydligt.

Har du justerat vattentemperaturen på maskinen till max? Följer du råden för varmare kaffe i manualen?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har du justerat vattentemperaturen på maskinen till max? Följer du råden för varmare kaffe i manualen?

Jag har den inte längre kvar då mitt ex fick behålla den när vi gick isär :D. Men kaffet var gott minns jag - även om jag tycker brygg är godare. Men smidig var den när man ville ha 1 kopp snabbt!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Wip3:

Ser att många förordar Delonghi Magnifica S. men såg att någon inte tyckte att kaffet blev tillräckligt varmt?
Upplever fler detta?

Har en DeLonghi ECAM. Första koppen blir ju inte superhet, så blir det ju när allt kyls ner en aning på vägen ut av maskinen som inte är genomvarm. Tycker samtidigt det är trevligt att inte få en brännhet kopp. Ibland väntar jag 20–30 minuter innan jag dricker och det är fortfarande drickbart efter den perioden.

Kopp två, däremot, om man gör flera i rad... Den är varm på riktigt.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Enda hel- eller halvautomatiska espressomaskinen som verkligen gör bra espresso är Sage Oracle Touch

Även om jag förstår vad du menar, så är ditt påstående rent ordagrannt felaktigt då du verkar ha missuppfattat vad som avses med halvautomatisk espressomaskin. På en manuell espressomaskin genereras trycket av en spak kopplad till en kolv, oftast indirekt via en fjäder. Den enda skillnaden rent definitionsmässigt mellan dessa manuella maskiner och en halvautomatisk är att på den senare så har spaken ersatts med en pump.

Så att säga att "Enda hel- eller halvautomatiska espressomaskinen som verkligen gör bra espresso är Sage Oracle Touch" skulle implicera att de enda caféer som kan göra bra espresso är sådana som har en traditionell spakdriven manuell maskin.

Skrivet av Toss3:

Inga automatiska kaffemaskiner lagar riktigt espresso!

Jodå, jag har faktiskt stött på åtminstone en – EverSys. Den kan förstås inte prestera en kaffe i klass med världens bästa baristor men skulle säga att den är bättre än genomsnittligt café faktiskt. Men då pratar vi en maskin som i sitt enklaste utförande utan mjölkenhet kostade runt 50K SEK om jag inte minns fel…

https://www.eversys.com/

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Även om jag förstår vad du menar, så är ditt påstående rent ordagrannt felaktigt då du verkar ha missuppfattat vad som avses med halvautomatisk espressomaskin. På en manuell espressomaskin genereras trycket av en spak kopplad till en kolv, oftast indirekt via en fjäder. Den enda skillnaden rent definitionsmässigt mellan dessa manuella maskiner och en halvautomatisk är att på den senare så har spaken ersatts med en pump.

Så att säga att "Enda hel- eller halvautomatiska espressomaskinen som verkligen gör bra espresso är Sage Oracle Touch" skulle implicera att de enda caféer som kan göra bra espresso är sådana som har en traditionell spakdriven manuell maskin.

Jodå, jag har faktiskt stött på åtminstone en – EverSys. Den kan förstås inte prestera en kaffe i klass med världens bästa baristor men skulle säga att den är bättre än genomsnittligt café faktiskt. Men då pratar vi en maskin som i sitt enklaste utförande utan mjölkenhet kostade runt 50K SEK om jag inte minns fel…

https://www.eversys.com/

Menade förstås dessa "Bean to Cup"-maskiner. Inte halvautomatiska espressomaskiner med boilers som verkligen kan få upp ett tillräckligt högt och regelbundet tryck för att uppnå en bra kaffeextraktion.

Sage Oracle Touch marknadsförs dock också som en "Bean to Cup"-maskin, men kan producera betydligt bättre espresso & mjölkskum.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk

Har en Melitta Caffeo Solo & Milk (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1274620) inköpt 2018 för ca 2000:- på Black friday och den funkar hur bra som helst ännu. Kaffet är gott, men bättre som espresso eller lungo än stora koppar. Blir inte riktigt samma sak som bryggkaffe. Men perfekt morgonkopp när man jobbar hemma.

Enda nackdelarna är att vattentanken är ganska liten och dricker man ofta behöver man också rengöra den ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har inte hunnit slita ut min Siemens S50 än (osäker på ålder, men gissningsvis inköpt 2010 +/-1 år) men jag har ju druckit kaffe från nyare maskiner och skulle säga att det mest är appar och pekskärmar.
Tekniken att göra kaffe har ju haft aningen fler år att utvecklas på än vad maskinerna funnits

Angående livslängd, min användes flitigt ett par år fram till separation där exet tvunget skulle ha den.
Den stod bara i ett skåp hos henne i 6-7 år tills hon flyttade igen och jag fick tillbaka den lagom till pandemins hemarbete dragit igång så nu har den jobbat flitigt i ett par år till.
Bara gjort rengöring och avkalkning när den uppmanar till det.

Tack för info. Vi hade en Philips Saeco från 2011 som bara tuggade på. Det var bra pris på Philips 5400 på Amazon för ett tag sedan, och vågade inte chansa på att den gamla ska hålla så länge till, så slog till. Den nya har samma beprövade konstruktion som den gamla, så hoppas att den nya har samma grymma kvalitet. Den gamla visade sig fortfarande ha ett andrahandsvärde vilket jag inte trodde, så detta blev riktigt bra. Är toknökd med både gamla och nya maskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svalle:

Vi har en på jobbet och jag tyckte den va så pass bra så jag köpte en till att ha i husvagnen. Den är kanon för det priset.

Skrivet av Lagerlöf:

Generellt brukar kopp 2 och framåt bli varmare än första koppen också.

Sen vill man ju inte alltid vaska en kopp/espresso, men vissa maskiner kan ju köra vatten i huvuddelen som värmer också.

Har också en Magnifica S, tycker den är bra. De jag bjudit på kaffe har också sagt att den är bra. Övertalade även en kollega att köpa en likadan och de är också nöjda

Skrivet av Klaffatron:

Köpte Magnifica S i julklapp till sambon. Den är alldeles utmärkt. Som nämns i tråden också så ska det gå att reglera temperaturen på kaffet vad jag minns från manualen.

Jag har kikat på manuella maskiner ett tag men efter att ha läst så mycket bra om Magnifica S åkte jag och spontanköpte en begagnad Magnifica S Smart och är supernöjd! Tack för era tips

Permalänk
Medlem

Köpte mig en Delonghi Magnifica S och har hunnit göra cirka 10 koppar. Hade mattläggaren förbi på kontoret så flyttade på maskinen och var bortkopplad några dagar.
Nu när jag sätter igång den skakar den som en tok för att sedan avsluta med att ECO och varningslampan lyser konstant.
Det går inte att avlägsna den där grejen som sitter i maskinen med två röda knappar utan att vålda.
Har provat sätta igång maskinen flera gånger och ser att den snurrar på sig där inne men något verkar inte fungera som det ska.

Någon som stött på detta problem och har en lösning?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Köpte mig en Delonghi Magnifica S och har hunnit göra cirka 10 koppar. Hade mattläggaren förbi på kontoret så flyttade på maskinen och var bortkopplad några dagar.
Nu när jag sätter igång den skakar den som en tok för att sedan avsluta med att ECO och varningslampan lyser konstant.
Det går inte att avlägsna den där grejen som sitter i maskinen med två röda knappar utan att vålda.
Har provat sätta igång maskinen flera gånger och ser att den snurrar på sig där inne men något verkar inte fungera som det ska.

Någon som stött på detta problem och har en lösning?

Kolla sista sidorna i manualen för felsökning: https://www.delonghi.com/sv-se/manuals

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Flash:

Kolla sista sidorna i manualen för felsökning: https://www.delonghi.com/sv-se/manuals

Redan gjort och även talat med supporten, de tycker jag ska skicka in maskinen...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag har en La Marzocco Linea Mini som jag är supernöjd med, blir varm på 10 minuter och kan trycka ut shot efter shot utan att bli trött.
Jag funderar dock på att sälja min för att köpa en lite mindre Rocket, men har inte bestämt mig än.
Kaffe bör man... annars dör man

Permalänk
Medlem
Skrivet av beardedpear:

Jag har en La Marzocco Linea Mini som jag är supernöjd med, blir varm på 10 minuter och kan trycka ut shot efter shot utan att bli trött.
Jag funderar dock på att sälja min för att köpa en lite mindre Rocket, men har inte bestämt mig än.
Kaffe bör man... annars dör man

Jag hade en fullsize Linea Classic singelgrupp som jag sålde för ett halvår sedan och bytte ner mig till en Crem ONE. Det jag saknar mest är nog kraften i ångan, samt fast vatten och avlopp som jag inte fått på den nya maskinen än. Annars är Crem ONE en klart modernare maskin med tanke på att min Linea inte ens hade PID. Förr eller senare blir det nog byte till en Decent dock misstänker jag. Allra helst en Synesso ES1, men den kommer säkert kosta 100K misstänker jag…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Heter det inte Expresso? Ni har ju ingen koll!
Nyfiken, borde det inte vara så mycket smidigare med en multimaskin om man vill undvika att ha så himla mycket grejor på köksbänken

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Philips 3200 serien om man är ute efter en helautomatisk espressomaskin. För runt 5k är det den bästa maskinen jag ägt! Fantastiskt kaffe, snabb uppvärmning, latte, cappuccino, tevatten, hela bönor och även malet kaffe!

Kört den nu i 8 månader utan ett enda problem! Ett stort bonus är att jag inte längre slänger ut massor av kaffe i slasken, skulle nästan våga påstå att det var ekonomiskt att byta till denna maskinen xD

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Jag hade en fullsize Linea Classic singelgrupp som jag sålde för ett halvår sedan och bytte ner mig till en Crem ONE. Det jag saknar mest är nog kraften i ångan, samt fast vatten och avlopp som jag inte fått på den nya maskinen än. Annars är Crem ONE en klart modernare maskin med tanke på att min Linea inte ens hade PID. Förr eller senare blir det nog byte till en Decent dock misstänker jag. Allra helst en Synesso ES1, men den kommer säkert kosta 100K misstänker jag…

Ja Linea har lite nyare funktioner nu när de har Bluetooth och Appintegration men som du säger, den är väldigt "lätt" att använda, inte ens pre infusion kan hon göra själv.
Kraften i ångan är ju något man verkligen saknar när man sitter på en Gaggia eller typ en halvautomatiskt, den finns där.. men känns väldigt sladdrigt, Rocket har dock bra tryck i sin ånga också så det ska nog gå utmärkt!
Vad fick du iväg Classicen för? (om du nu sålde den och inte skrotade)
Är man kaffetokig så är man! kaffesnack är alltid nice