Mediamarkt lämnar Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Föredrar svenska namn på butikerna.

Hmm ok, namnet Kraft är dock tyvärr taget av en viss livsmedelsjätte

Edit: såg att min fråga redan fått svar
Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Var det inte MediaMarkt som delvis var orsaken till att Expert, OnOff och Siba gick i graven?
Om jag inte minns helt fel kom de in in landet med inställningen att gå med förlust tills de mindre aktörerna dött ut pga priskrig.

Oavsett så kommer jag inte sakna denna skitkedja.

Samma här - good riddance to garbage!

Power har jag handlat mycket av. Och de har klart bästa servicen; vad jag träffat på!
Fina priser och allt är bara rätt!

Power On 😘👌

Permalänk

Hoppades på att det var Netonnet som skulle läggas ner som har blivit så mycket sämre sen butiken startade.. Mediamarkt däremot har blivit bättre med åren..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Förlegat bolag. Sjukt dålig e-handel, obefentlig service i butikerna. Varje gång jag handlat där så tar det evigheter. Kanske bara haft otur, men det har hänt varje gång. Bokar en vara på nätet med hämta i butik, så får man stå där och köa ändå i 30 minuter och personalen är helt "lost".

Edit: När man köper på Webbhallen så glider man igenom hämta i butik flödet som på räls i kontrast. På mediamarkt blev jag dessutom leggad, fast jag hade orderbekräftelsen och produkten var förbetald och sen fick jag skriva på nått jäkla kvitto för hand också....lol 2023.

Du har inte handlat på Elgiganten förstår jag.

Säljaren i butiken hänvisade till kollegan som inte såg ut att jobba där, då han var helt inne i sin mobiltelefon. Inte kunde han svara på frågan om det följde med en laddare till mobiltelefonen jag ville köpa eller ej heller. Istället försökte han pracka på mig abonnemang och försäkringar m.m när han väl lyckats slita sig från spelmaskinen eftersom hans kollega gav honom onda ögat.

Sedan måste man betala först och ge ut sina personuppgifter(ID-kort & telefon eller e-post) innan man får en köplapp, så att när det är ens tur kan någon gå ut på lagret för att hämta mobiltelefonen man köpt och skulle dom inte ha den i lager så måste man vara väldigt diplomatisk för att få tillbaks sina pengar öht.
Personuppgifterna är ju omöjliga att få tillbaks.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Aldrig haft problem med MediaMarkt. Tycker de haft bra kundtjänst. Tråkigt när konkurrensen hämmas.

MediaMarkt dödade ju OnOff och SIBA genom sin etablering i Sverige (Tar förlust i några år för att etablera ett fotfäste mha storbolag i ryggen) så rent krasst har vi ett sämre läge nu efter MediaMarkt än vi hade innan de kom till Sverige

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Minns när MediaMarkt spelade ett riktigt ful spel mot Elgiganten i Kungens kurva.
Elgiganten gick ut med en kampanj om en Mac Book Pro för för 22000 kr. Och det stod i reklambladet att om ni hittar denna modell någonstans billigare än hos oss, så säljer vi det till samma (billigaste) priset.
Vad gjorde MediaMarkt? Jo, de gjorde en stor reklambild av samma Mac Book Pro modellen och skrev. Ni får köpa den hos oss för endast 21.000 kr. Sedan kristrade de den stora bilden på en lastbil och parkerade den vid Elgigantens Entre. Så att alla som ville köpa denna MacBook Pro kunde hänvisa till reklamen från MediaMarkt och kräva ytterligare en rabatt på ett tusen spänn.

Epilogen
Elgiganten plockade bort dem datorerna från hyllor och sa att dem var slutsålda. (Innan butiken öppnades)
MediaMarkt hade inte haft (eller haft bara en Mac Book Pro) på lager.
Priskrig och fulspel mellan MediaMarkt och Elgiganten.
Förlorare - slutkunder. För ingen fick köpa sin Mac Book Pro även för 22.000kr.

För att förtydliga så menade jag också Kungens kurva, Heron city ligger där.
Har hört fler rövarhistorier om Mediamarkt där, men vet inte vad som är sant.
Den där Mac Book Pro kuppen var riktigt svinig. Börjar nästan tro att det var personligt bråk mellan två butiksägare.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Inte bra för oss konsumenter. Jag tyckte om mediamarkt

Kommer varken göra från eller till. I stort sett samma utbud och pris som alla andra...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av saxxon:

Är inte Elgiganten också Norskt?

Nja moderbolaget är Dixons. Brittiskt.

Permalänk
Medlem

Tar Power även över garantier eller blir det att kontakta tillverkaren direkt?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Reckie:

Tar Power även över garantier eller blir det att kontakta tillverkaren direkt?

Står i artikeln att power tar över allt:

Citat:

Fram till dess att övergången till Power-varumärket är klar kommer MediaMarkt att fortsätta att ha en närvaro på nätet och i fysiska butiker i Sverige. Alla garantier och skyldigheter gentemot kunder och leverantörer kommer därefter att övertas av Power och fortsätta att gälla som tidigare. – Mediamarkt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Jag gillar verkligen inte namnet "Power"..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Stort att de höll ut så länge ändå.. Spontant känns det ju som att majoriteten av all handel sker via nätet.. enklare att beställa hem än att frakta större grejer i bilen.

Och idag läser väl de flesta recensioner på nätet och beställer därefter? Jag har nog aldrig i mitt liv synat en TV med dess färgåtergivning jämfört med 14 andra modeller i samma prisklass.. men så är jag inte så jäkla kräsen heller...

Undrar vad detta gör för Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

MediaMarkt dödade ju OnOff och SIBA genom sin etablering i Sverige (Tar förlust i några år för att etablera ett fotfäste mha storbolag i ryggen) så rent krasst har vi ett sämre läge nu efter MediaMarkt än vi hade innan de kom till Sverige

Men SIBA va totalt skit. När NetonNet va ganska nice på den tiden.
O SIBA o Netonnet va samma ägare. Ändå misskötte han SIBA. Kanske fifflade med pengar fram o tillbaka för att minska skatter o sånt i förlust. Vad vet jag.
Men det va en konsig grej det där med SIBA o Netonnet.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Förståeligt.

Fula butiker, oschysst ljussatt. Väldigt sena på bollen gällande näthandel. Likt Elgiganten så kan säljarna väldigt lite om produkterna de står bredvid varje dag.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Föredrar svenska namn på butikerna.

Tycker du att MediaMarkt är ett svensk namn?

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sval:

Föredrar svenska namn på butikerna.

Kan tipsa om Amazon, det är ett väldigt svenskt namn.

Permalänk
Medlem

Kommer inte sakna mediamarkt. Men Power har jag däremot bara haft bra erfarenheter av. Väldigt nöjd när jag beställde min LG oled från dom och fick den levererad till dörren utan extra kostnad.

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Mig veterligen har de ALDRIG haft några bra priser, jämfört med konkurrenterna.

Det gick att förhandla med dem när de var nya. Renoverade ett kök ~13 år sedan. Plockade ihop en lista på vitvaror, och begärde offert från olika handlare. De med fysisk butik (Elon, Elgiganten, MediaMarkt, Siba) besökte jag på plats. En internethandlare hade redan gett ett lågt bud, inga av de fysiska handlarna ville matcha priset, utom just MediaMarkt. Stod snett bakom den anställde när han knappade in prylarna i sin dator - varenda en av dem plingade till med en popup "OBS! Negativ vinst." Jag fick mina vitvaror för runt 60% av listpriset.

Det var väl just då när de räknade med att gå med förlust för att slå ihjäl konkurrenter. OnOff, saknad av ingen, lyckades de slå ihjäl, men Siba (som jag misstänker också var i skottgluggen) klarade sig, mycket tack vare sin försäkrings-/bankverksamhet, antar jag.

Permalänk
Medlem

Ordet stavas dock med s på svenska. (Dock inte bilen med svenskkoppling)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sval:

Inte för att jag någonsin handlat på MediaMarkt, men namnet Power låter ju inte så passande i Sverige.

Bättre än Makt i alla fall, funkar inte så bra på svenska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

MediaMarkt dödade ju OnOff och SIBA genom sin etablering i Sverige

Siba kan man väl inte säga dödades av MediaMarkt. Siba-koncernen köpte Netonnet, och senare gick befintliga Siba-butiker över till Netonnet-kedjan. Men ägarna var samma (fam. Bengtsson). Att de nu sålt NoN till Komplett är nog inte så mycket p.g.a. Mediamarkt.

Permalänk
Medlem

Från en som har bott i Norge sedan 2001: Tycker synd om er som får Power.
Tror inte det är möjligt att få sämre upplevelser i butiker än hos de.

Nu har jag inte varit i en svensk mediamarkt iofs, men jag tvivlar på att det var värre.
Oavsett glad att de anställda inte blir av med alla arbeten dock. Det är det viktigaste.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Det enda jag saknar är att man kan kolla på grejerna innan man beställer hem det billigare på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Men SIBA va totalt skit. När NetonNet va ganska nice på den tiden.
O SIBA o Netonnet va samma ägare. Ändå misskötte han SIBA. Kanske fifflade med pengar fram o tillbaka för att minska skatter o sånt i förlust. Vad vet jag.
Men det va en konsig grej det där med SIBA o Netonnet.

Familjen Bengtsson ägde SIBA, och har drivit den sen många år. När folk började köpa elektronik på nätet såg de vartåt det barkade, och köpte 25% av då ganska nystartade Netonnet. Efter hela kidnappningshistorien valde man att i praktiken slå ihop företagen under namnet Netonnet, där familjen Bengtsson ägde en bit och Netonnets grundare ägde en bit. Innan dess var det helt olika företag, men delvis samma ägare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Trist. Bästa stället i Växjö. Noll service på Elgiganten tex.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Tycker du att MediaMarkt är ett svensk namn?

Han har ju inte helt fel enligt SAOL...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Power-problem?

Skrivet av marcusOCZ:

Från en som har bott i Norge sedan 2001: Tycker synd om er som får Power.
Tror inte det är möjligt att få sämre upplevelser i butiker än hos de.

Nu har jag inte varit i en svensk mediamarkt iofs, men jag tvivlar på att det var värre.
Oavsett glad att de anställda inte blir av med alla arbeten dock. Det är det viktigaste.

Vad är det för dåliga upplevelser du haft med Power? Är det utbudet, priserna, kundbemötandet, garantier, hantering av produkter som inte fungerar?
Jag har väl inte handlat så värst mycket på MediaMarkt men köpte faktiskt en tv från dom online för ett tag sen. Allt gick bra vid den kontakten iaf trots att tv´n jag beställde bara kunde köpas med kalibrering som jag fick gratis på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Vad exakt ska Power göra för att inte fortsätta gå med förlust? xD

Tror att Power vinner mycket på att ha en fungerande webbplats och bra webbshop med intressanta produkter.

Mediamarkt har säker förlorat över 50000 SEK av mina inköp de senaste åren pga värdelös webbshop.

Väldigt ofta jag försökt beställa något som sedan inte finns i lager eller produkter där sidan i sig bara försvunnit.

Väljer helst Webhallen, Inet, Kjell&Co, Power, Komplett och NetOnNet för mina inköp. Mediamarkt har inte varit bra de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boffa:

ELON överlever för att de faktiskt har varor i butikslager. Kylskåpet gick i sönder förra sommaren, de enda som hade rätt storlek på kylskåp i butikslager var ELON. För alla andra var det beställningsvara. (Malmö området)

Handlar nästan aldrig i fysiska elektronik affärer med säljare. Avskyr när andra försöker tala om för mig vad jag behöver.
(Undantag för kylskåpet som var akut)

ELON har en webbutik som jag inte kan sluta fascineras över. I minst 8 månader från hösten 2018 till våren 2019 så hade deras webbshop en grå tom ruta som täckte nästan hela innehållet. Plockade man bort rutan med utvecklingsmenyn så gick det att handla.

Nu kanske det låter som något som bara var på min maskin med min webbläsare, men jag fick flera olika personer att testa på flera olika maskiner på flera olika platser. Hur det företaget överlever vet jag inte.

När jag tänker tillbaka så kan det givetvis ha varit ett primitivt sätt att tillfälligt blockera användandet av deras sida tills den följde GDPR, men det stod absolut inget i rutan.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

En polare som jag jobbade med på Elgiganten för många år sedan sa att om Mediamarkt hade någon superkampanj så kunde de i början åka ner hela personalstyrkan och köpa upp hela lagret. Tror inte de hade räknat med samma fulspel tillbaka från Elkjøp/Elgiganten. Det här var före min tid så inget jag kan bekräfta men vi var flera gånger i veckan på plats hos Mediamarkt och gjorde priskoller. Mycket såldes till förlust för att möta Mediamarkt.