Krönika: Därför får min gamla telefon duga

Permalänk
Medlem

Jag har en Xiaomi 11 T pro och en Samsung s9 edge. Enda goa med Xiaomi var 120hz och snabbladdningen. Men jag återkom till s9 ändå. Anser den som en riktig trotjänare med bra bild och bra batteri

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av padinni:

Det är intressant att man ofta hörde från android-användare att man inte ska skaffa iPhone för de håller bara 1 år. Nu verkar det nästan tvärtom att de som haft sin telefon längst har ofta Apple iPhone. De jag vet som har android byter telefon mycket oftare av olika anledningar. Apple har verkligen sprungit om och ifrån konkurrensen på många plan!

Själv kommer jag nog uppgradera först när iPhone får USB-C, skönt att kunna ladda allt med samma anslutning

finns lightning/usbc till magsafe liknande adaprer att köpa på ebay sån använder jag för att inte slita ut porten sen om det är usbc eller något annat skiter jag fullkomligt i....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Ja, hade nog fortfarande haft min 2016 Galaxy s7 om inte interna lagringsutrymmet (32GB) ställt till problem, trots extra micro sd kort och flytt av appar.

Kan inte säga att min nuvarande S21 är speciellt mycket bättre. Ok, mer lagring och minne, snabbare, visst, men småskillnader i dagligt användande.

Saknar ibland fysisk menyknapp (enklare att svara med arbetshandskar på) och samtalsinspelning dock.

(min S7 tuffar vidare då min fru tyckte den var bättre än hennes 2017 Galaxy A3 som bara hade 16GB lagring vilket inte räckte längre pga större appar - ett batteribyte kan bli nödvändigt framöver)

Skrivet av Hjemrdeil:

Har själv kvar min iPhone 7 128GB, ser ingen anledning till att byta. Gav min gamla iPhone 5 till min mor när jag skaffade 7an, hon har kvar den än idag, det enda som inte fungerar där är BankID och där är väl problemet för de flesta kan jag tänka mig. Ny teknik är kul, men slit och släng beteendet fungerar inte i ett hållbart samhälle.

128GB var väl lite extremt när jag skaffade min 7a, har aldrig använt mer än runt 30-40GB men det kändes där och då som en bra framtidsinvestering ifall jag skulle behöva det. Så länge ringa, smsa, Spotify och BankID samt Nordeas app fungerar så är iPhone 7 mer än tillräcklig för mig. Sätter man på strömsparläge så kan man få ut flera timmar till av ganska normalt användande så länge man inte är en av alla zombies som glor i mobilen hela dagen.

Tycker du gjort helt rätt. Generellt är det som folk ångrar mest med sina telefoner som de behåller är att de har varit för snåla med lagringskapaciteten. Snåla gärna in på annat, men snåla inte in på lagringsutrymmet. Då kan man oftast bekvämt behålla sin telefon under en väldigt lång tid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Äh vattentäthet i telefoner har jag aldrig oroat mig för, regnar det för mycket så har jag sällan lust att ta upp telefonen oavsett. Så ja, ska nog göra det snart ja

Hag har kört Samsung rätt länge så har haft samtliga telefoner med vattentätthet sen 2014 (Samsung Galaxy S5) och skulle absolut aldrig någonsin köpa en telefon utan det. Det är ingen stor grej idag och kan inte tillverkaren lösa det så säger det en hel om kvalitén. (Typ som att Xiaomi aldrig haft en ip-klassad telefon)

Värt att aldrig någonsin behöva oroa sig om sin telefon. Har många gånger tagit bilder vid bad, spöregn, när man åker vattenskidor, ute och åker skidor etc etc. Att 2023 behöva ens tänka på att inte ta ut sin telefon pga regn känns 10 år förlegat. Man tänker inte på vilka situationer man skippar att använda telefonen i eftersom man helt enkelt undviker det. Kan inte annat än rekommendera för ett mer avslappnat liv

Edit: Tex gav systersonen ett minne för livet genom att hoppa i med kläderna i sjön när vi lekte en gång, får ofta höra hur kul han tyckte det var. Självklart hade jag telefonen i fickan men det spelade ju såklart ingen roll alls, sådana småsaker gör det hela till en viktig grej för mig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Hag har kört Samsung rätt länge så har haft samtliga telefoner med vattentätthet sen 2014 (Samsung Galaxy S5) och skulle absolut aldrig någonsin köpa en telefon utan det. Det är ingen stor grej idag och kan inte tillverkaren lösa det så säger det en hel om kvalitén. (Typ som att Xiaomi aldrig haft en ip-klassad telefon)

Värt att aldrig någonsin behöva oroa sig om sin telefon. Har många gånger tagit bilder vid bad, spöregn, när man åker vattenskidor, ute och åker skidor etc etc. Att 2023 behöva ens tänka på att inte ta ut sin telefon pga regn känns 10 år förlegat. Man tänker inte på vilka situationer man skippar att använda telefonen i eftersom man helt enkelt undviker det. Kan inte annat än rekommendera för ett mer avslappnat liv

Edit: Tex gav systersonen ett minne för livet genom att hoppa i med kläderna i sjön när vi lekte en gång, får ofta höra hur kul han tyckte det var. Självklart hade jag telefonen i fickan men det spelade ju såklart ingen roll alls, sådana småsaker gör det hela till en viktig grej för mig.

Jag tog ut min telefon i regn redan för 10-15 år sen utan problem, ja eller förutom då att touchen funkar rätt dåligt när det är vatten på skärmen, så nä jag har aldrig o kommer aldrig bry mig om en telefon ska vara vattentät eller inte eftersom den är oanvändbar i regn oavsett. Är inte speciellt klantig heller så jag oroar mig inte alls för att sumpa den i sjön, skidbacken eller whatever, o bada med kläderna på har jag inte planer på heller. Så nä, vattentäthet är ganska låg prio för mig, har hellre en telefon med sämre vattentäthet men med ett utbyttbart batteri istället då batteriprestanda är ett långt större problem för mig än vad vattenskador är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag tog ut min telefon i regn redan för 10-15 år sen utan problem, ja eller förutom då att touchen funkar rätt dåligt när det är vatten på skärmen, så nä jag har aldrig o kommer aldrig bry mig om en telefon ska vara vattentät eller inte eftersom den är oanvändbar i regn oavsett. Är inte speciellt klantig heller så jag oroar mig inte alls för att sumpa den i sjön, skidbacken eller whatever, o bada med kläderna på har jag inte planer på heller. Så nä, vattentäthet är ganska låg prio för mig, har hellre en telefon med sämre vattentäthet men med ett utbyttbart batteri istället då batteriprestanda är ett långt större problem för mig än vad vattenskador är.

Handlar inte om att vara klantig egentligen, bara en mindre grej att fundera över. Allt värt om man behöver hoppa i sjön för att hjälpa någon. Som sagt, det är absolut ingen stor grej för tillverkare att lösa

Finns det någon telefon med utbyttbart batteri och vattentätthet? (Förutom min gamla Samsung Galaxy S5 då)
Batterier håller så länge idag också att betala / skruva för att byta batteri var tredje år är inte så viktigt.

Smaksaker.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jag tog ut min telefon i regn redan för 10-15 år sen utan problem, ja eller förutom då att touchen funkar rätt dåligt när det är vatten på skärmen, så nä jag har aldrig o kommer aldrig bry mig om en telefon ska vara vattentät eller inte eftersom den är oanvändbar i regn oavsett. Är inte speciellt klantig heller så jag oroar mig inte alls för att sumpa den i sjön, skidbacken eller whatever, o bada med kläderna på har jag inte planer på heller. Så nä, vattentäthet är ganska låg prio för mig, har hellre en telefon med sämre vattentäthet men med ett utbyttbart batteri istället då batteriprestanda är ett långt större problem för mig än vad vattenskador är.

Det var ju inte ovanligt där ett tag, i den moderna smartphonens början, att telefoner blev fuktskadade av att typ ligga i innerfickan när det regnade eller så. De hade också väldigt känsliga fuktindikatorer vilket gjorde att garantin inte gällde oavsett om problemet hade något alls att göra med fukt eller ej. Så då var det ju en extra säkerhet om telefonen var vattentålig.

Sen har jag ibland typ filmat under vattnet och så, vilket jag inte hade velat göra om telefonen inte hade något uttalat skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Handlar inte om att vara klantig egentligen, bara en mindre grej att fundera över. Allt värt om man behöver hoppa i sjön för att hjälpa någon. Som sagt, det är absolut ingen stor grej för tillverkare att lösa

Finns det någon telefon med utbyttbart batteri och vattentätthet? (Förutom min gamla Samsung Galaxy S5 då)
Batterier håller så länge idag också att betala / skruva för att byta batteri var tredje år är inte så viktigt.

Smaksaker.

Jag har aldrig funderat över det trots att jag aldrig haft en vattentät telefon. O nej det finns väl inte några såna eftersom alla tagit efter skit-Apple med deras tänk att man inte ska kunna byta ut batteriet själv.
För mig är iaf att kunna byta batteri enkelt _mycket_ viktigare än vattentäthet eftersom det är just dålig batteri som gör en telefon oanvändbar efter några år. O visst om det bara hade varit ett par skruvar, men nu är det sällan så enkelt utan man behöver en sugkopp, köra med värmeluftpistol, bända upp framsidan o hoppas att ingen går sönder, o sen eventuellt tillomed löda för att få loss batteriet. Så sjukt irriterande!

Skrivet av snajk:

Det var ju inte ovanligt där ett tag, i den moderna smartphonens början, att telefoner blev fuktskadade av att typ ligga i innerfickan när det regnade eller så. De hade också väldigt känsliga fuktindikatorer vilket gjorde att garantin inte gällde oavsett om problemet hade något alls att göra med fukt eller ej. Så då var det ju en extra säkerhet om telefonen var vattentålig.

Sen har jag ibland typ filmat under vattnet och så, vilket jag inte hade velat göra om telefonen inte hade något uttalat skydd.

Jag har haft smartphone sen första iPhonen o har aldrig haft nå fuktskadad telefon iaf. Men visst, vi har olika prioriteringar där vissa vill filma under vatten etc, medans själv vill jag bara ha en telefon som jag kan använda i många år utan att behöva krångla med batteribyten, men som vanligt så är telefontillverkarna inte alls på min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det var ju inte ovanligt där ett tag, i den moderna smartphonens början, att telefoner blev fuktskadade av att typ ligga i innerfickan när det regnade eller så. De hade också väldigt känsliga fuktindikatorer vilket gjorde att garantin inte gällde oavsett om problemet hade något alls att göra med fukt eller ej. Så då var det ju en extra säkerhet om telefonen var vattentålig.

Sen har jag ibland typ filmat under vattnet och så, vilket jag inte hade velat göra om telefonen inte hade något uttalat skydd.

Instämmer, har haft två telefoner som gått sönder för att dom legat i en blöt ficka. Har även en del bekanta som haft sönder sina telefoner genom att tappa dom i något blött.

Visst att kunna använda sin telefon under vatten är nog inte ett krav för alla, men att ha en telefon som är vattentålig är mycket bra, och ännu bättre att det mer eller mindre är standard nu för tiden.

Permalänk

Tycker skribenten tänker sunt, att byta en Iphone 12-13/14 eller Samsung S20 till S21/S22/S23 är mer eller mindre en våldtäkt på plånboken utan att ge något nytt som verkligen gör skillnad. Batteribyten bör utföras hos Appleverkstad så du behåller batterihälsan, pilla bort smuts i ladduttaget ibland med plast/trä-spets.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör en Iphone 13 Max Pro efter att ha kört android i alla år, numera så skiljer det sig inte för mycket i pris, därför bytte jag för att testa. Iphone rullar så jädra bra att det är irriterande, gillar ju egentligen inte Apple. Men tror och hoppas att det kommer hålla i flera år framöver.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jag har aldrig funderat över det trots att jag aldrig haft en vattentät telefon. O nej det finns väl inte några såna eftersom alla tagit efter skit-Apple med deras tänk att man inte ska kunna byta ut batteriet själv.
För mig är iaf att kunna byta batteri enkelt _mycket_ viktigare än vattentäthet eftersom det är just dålig batteri som gör en telefon oanvändbar efter några år. O visst om det bara hade varit ett par skruvar, men nu är det sällan så enkelt utan man behöver en sugkopp, köra med värmeluftpistol, bända upp framsidan o hoppas att ingen går sönder, o sen eventuellt tillomed löda för att få loss batteriet. Så sjukt irriterande!

Jag har haft smartphone sen första iPhonen o har aldrig haft nå fuktskadad telefon iaf. Men visst, vi har olika prioriteringar där vissa vill filma under vatten etc, medans själv vill jag bara ha en telefon som jag kan använda i många år utan att behöva krångla med batteribyten, men som vanligt så är telefontillverkarna inte alls på min sida.

Det beror nog på användningsmönster. Jag har inte pajat någon smartphone med väta, däremot några dum-telefoner, men mina syrror exempelvis går ju igenom telefoner på löpande band, inte sällan med fuktskador.

Men min poäng är att vattentäthet/-tålighet ofta innebär att telefonen lever längre, det kan ha att göra med att mindre fukt tränger in, eller med att den helt enkelt är lite bättre ihopsatt eller så. Dock innebär det inte sällan att telefonen blir ännu svårare att öppna för att exempelvis byta batteri, men det är ändå rätt ovanligt att man gör det så för de flesta tror jag att vattentålighet gör att de kan behålla sin telefon längre.

Skrivet av sKRUVARN:

Instämmer, har haft två telefoner som gått sönder för att dom legat i en blöt ficka. Har även en del bekanta som haft sönder sina telefoner genom att tappa dom i något blött.

Jo precis. Det kan också vara att man svarar när det ringer efter att man duschat eller så.

Citat:

Visst att kunna använda sin telefon under vatten är nog inte ett krav för alla, men att ha en telefon som är vattentålig är mycket bra, och ännu bättre att det mer eller mindre är standard nu för tiden.

Nej filma under vatten är väl inget jag gör ofta direkt. Men i somras var vi och badade i en sjö och såg en massa kräftor, och det var ju coolt att kunna filma dem exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Du måste följa 20-80%-regeln, ladda INTE över natten. Undvik att hamna under 20% innan laddning, sluta ladda vid 80. Jag har gått ett steg extra och gjort shortcuts-automationer så ett larm går när batteriet går under 20 eller över 80.

Ok men då har jag nog hellre ett batteri som tappar 10-15% per år än att inte använda hela batteriet. Så dyrt är det ju inte att byta i telefonen.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det beror nog på användningsmönster. Jag har inte pajat någon smartphone med väta, däremot några dum-telefoner, men mina syrror exempelvis går ju igenom telefoner på löpande band, inte sällan med fuktskador.

Men min poäng är att vattentäthet/-tålighet ofta innebär att telefonen lever längre, det kan ha att göra med att mindre fukt tränger in, eller med att den helt enkelt är lite bättre ihopsatt eller så. Dock innebär det inte sällan att telefonen blir ännu svårare att öppna för att exempelvis byta batteri, men det är ändå rätt ovanligt att man gör det så för de flesta tror jag att vattentålighet gör att de kan behålla sin telefon längre.
Jo precis. Det kan också vara att man svarar när det ringer efter att man duschat eller så.
Nej filma under vatten är väl inget jag gör ofta direkt. Men i somras var vi och badade i en sjö och såg en massa kräftor, och det var ju coolt att kunna filma dem exempelvis.

Jo alla är vi väl olika, men det är ju just det som stör mig att så gott som alla telefoner byggs efter exakt samma standard så dom ska passa folk som gillar enorma telefoner o som tydligen gärna använder dom i regn eller är allmänt klantiga o sumpar dom i toaletten lite för ofta, o som sen inte har nå problem att slänga pengar på batteribyte eller köpa ny telefon efter ett par år.
Som sagt, jag bryr mig noll om vattentäthet o vill inte betala extra för det, samtidigt som jag vill ha relativt lätt utbyttbar batteri vilket oftast rimmar dåligt med vattentäthet. Plus att jag vill ha en liten telefon med relativt bra teleglugg o som inte kostar mer än kanske 2-3 tusen, meen det kommer aldrig ske eftersom alla ska stöpas i samma form ;\

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Om du älskar du Coca-Cola så har jag hittat din framtida telefon! @Wittwang

https://feber.se/mobil/nu-ar-coca-cola-telefonen-officiell/44...

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jo alla är vi väl olika, men det är ju just det som stör mig att så gott som alla telefoner byggs efter exakt samma standard så dom ska passa folk som gillar enorma telefoner o som tydligen gärna använder dom i regn eller är allmänt klantiga o sumpar dom i toaletten lite för ofta, o som sen inte har nå problem att slänga pengar på batteribyte eller köpa ny telefon efter ett par år.

Nja, det finns ju massor av telefoner i olika prisklasser och med olika egenskaper. Men vissa saker har man ju landat i som standard, ibland överallt (som att telefoner alltid har kamera nu), ibland för vissa segment (som att "flaggskepp" har vattentålighet, och har tagit bort hörlursutgången). Vattentålighet är något som är positivt för de allra flesta, utan att innebära några negativa konsekvenser, igen för de allra flesta. Utbytbara batterier däremot är inget som de flesta bryr sig om och det innebär negativa konsekvenser, i känsla, batteristorlek och så. Således har det fasats ut.

Det betyder inte att det inte hade funnits en marknad för en sådan telefon om det hade funnits en, bara att tillverkarna bedömer det som att den gruppen ändå kommer att köpa en telefon även om det inte finns någon med den egenskapen, och förstås att kostnaden för dem att ha en sådan modell inte är värd den ändå rätt lilla marknaden som ser det som väldigt positivt.

Citat:

Som sagt, jag bryr mig noll om vattentäthet o vill inte betala extra för det, samtidigt som jag vill ha relativt lätt utbyttbar batteri vilket oftast rimmar dåligt med vattentäthet. Plus att jag vill ha en liten telefon med relativt bra teleglugg o som inte kostar mer än kanske 2-3 tusen, meen det kommer aldrig ske eftersom alla ska stöpas i samma form ;\

Jag vet inte vad du menar med teleglugg, men som sagt är det kört när det gäller utbytbara batterier. Däremot kan man förstås hitta en telefon där det är relativt enkelt att byta batteriet, men så enkelt som att lossa baksidan med nageln och dra ut batteriet lär ju inte komma tillbaka liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nja, det finns ju massor av telefoner i olika prisklasser och med olika egenskaper. Men vissa saker har man ju landat i som standard, ibland överallt (som att telefoner alltid har kamera nu), ibland för vissa segment (som att "flaggskepp" har vattentålighet, och har tagit bort hörlursutgången). Vattentålighet är något som är positivt för de allra flesta, utan att innebära några negativa konsekvenser, igen för de allra flesta. Utbytbara batterier däremot är inget som de flesta bryr sig om och det innebär negativa konsekvenser, i känsla, batteristorlek och så. Således har det fasats ut.

Det betyder inte att det inte hade funnits en marknad för en sådan telefon om det hade funnits en, bara att tillverkarna bedömer det som att den gruppen ändå kommer att köpa en telefon även om det inte finns någon med den egenskapen, och förstås att kostnaden för dem att ha en sådan modell inte är värd den ändå rätt lilla marknaden som ser det som väldigt positivt.
Jag vet inte vad du menar med teleglugg, men som sagt är det kört när det gäller utbytbara batterier. Däremot kan man förstås hitta en telefon där det är relativt enkelt att byta batteriet, men så enkelt som att lossa baksidan med nageln och dra ut batteriet lär ju inte komma tillbaka liksom.

Olika prisklasser ja men så gott som samma prylar men med bara olika snabba med olika bra kameror. Hade det funnits i lite olika storlekar så hade det varit lite mer intressant, men nuförtiden är ju alla 6"+ vilket är helt sjukt märkligt när det helt uppenbart finns många som är ointresserade av phablets. Då kommer jag själv istället titta på beggmarknaden den dagen jag behöver ny för att hitta nåt som inte är enormt men ändå har hyfsad prestanda, men då är det återigen batteriet som är problemet...
Men ja nä jag behöver inte att jag kan byta telefonen på fem sekunder, men två minuter kanske med enbart hjälp av en skruvmejsel, borde inte vara så svårt för tillverkarna att få till.

Med teleglugg menar jag ett teleobjektiv. Många billigare kameror satsar ju bara på en lättare vidvinkel (som dom själva kallar för normal) o en kraftigare vidvinkel vilket är helt meningslöst för mig som fotograf som gärna ramar in bilder med ett lite längre objektiv.
Men återigen så är ju telefonmarknaden idag piss där allting ska se o vara exakt likadant, tröttsamt är bara förnamnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Lifehack är att stänga av Wi-Fi på mobilen. Det är den som drar batteri.

Nej. Det stämmer inte alls som någon form av allmänt gällande regel.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Hag har kört Samsung rätt länge så har haft samtliga telefoner med vattentätthet sen 2014 (Samsung Galaxy S5) och skulle absolut aldrig någonsin köpa en telefon utan det. Det är ingen stor grej idag och kan inte tillverkaren lösa det så säger det en hel om kvalitén. (Typ som att Xiaomi aldrig haft en ip-klassad telefon)

Värt att aldrig någonsin behöva oroa sig om sin telefon. Har många gånger tagit bilder vid bad, spöregn, när man åker vattenskidor, ute och åker skidor etc etc. Att 2023 behöva ens tänka på att inte ta ut sin telefon pga regn känns 10 år förlegat. Man tänker inte på vilka situationer man skippar att använda telefonen i eftersom man helt enkelt undviker det. Kan inte annat än rekommendera för ett mer avslappnat liv

Edit: Tex gav systersonen ett minne för livet genom att hoppa i med kläderna i sjön när vi lekte en gång, får ofta höra hur kul han tyckte det var. Självklart hade jag telefonen i fickan men det spelade ju såklart ingen roll alls, sådana småsaker gör det hela till en viktig grej för mig.

Jag öppnade min Xiaomi Redmi Note 5 efter ca 3 år och det hade då inte kommit in någon fukt eller vatten i den och då har jag använt den i alla möjliga väder då jag jobbar utomhus. IP-klassad telefon är inte viktigt för mig heller

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kör en xiaomi mi10 lite 5g . Kostade strax över 3000kr, ok mobil med duglig kamera (är inte perfekt i mörker), prestandan är mer än nog .

Dock verkar dom helt slutat med uppdateringar (sista var i oktober). Körde innan en Samsung S3 I 6/7 år det var lite plågsamt (även med custom ROM var den seg).

Job mobilen är en sony xperia xz1 compact, I början råkade jag ut för hel det reklam i bland annat i notis fältet (lyckades slå av detta).

Så jag sitter inte på den nyaste generationen:) får hoppas min Xiaomi fungerar tilll dom uppfunnit tillbaka 3.5 mm och kan enkelt byta batteri igen. Så jag är van att använda samma mobil lite för länge, här bytts den inte ut från den bokstavligen inte startar

Sen jag skulle aldrig skaffa vikbar mobil, har redan haft mobiler med mekaniska rörliga delar och för mig slits detta ut efter ett år. Glömmer aldrig den Sony Ericsson Mobile jag hade med joystick (den hade alla möjliga barnsjukdomar). Tro om det var två gånger joysticken fick bytas (den fick hela systemet balla ur minst en gång när den gick sönder). Fick en ny modell efter 3 gånger den var på lagning.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Nej. Det stämmer inte alls som någon form av allmänt gällande regel.

Jag förstår, min subjektiva bedömning är att det är steget efter man redan har strömsparläget igång, lägst ljusstyrka och bara tänker ringa/sms.

För dagligt normalt mönster med Spotify, mobilspel, YT osv, fungerar det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag förstår, min subjektiva bedömning är att det är steget efter man redan har strömsparläget igång, lägst ljusstyrka och bara tänker ringa/sms.

För dagligt normalt mönster med Spotify, mobilspel, YT osv, fungerar det inte.

Är väl ganska OT för tråden denna diskussionen, men normalt så drar väl datakommunikation över 4G mycket mer energi än samma mängd datakommunikation över WiFi?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlytPojken:

Jag förstår, min subjektiva bedömning är att det är steget efter man redan har strömsparläget igång, lägst ljusstyrka och bara tänker ringa/sms.

För dagligt normalt mönster med Spotify, mobilspel, YT osv, fungerar det inte.

Man sparar förstås batteri om man stänger av saker som drar batteri. Frågan är väl om det är värt att stänga av WiFi eller ej. Jämfört med mobilnätet så drar WiFi mindre el, men om man inte behöver någon data alls så sparar man förstås lite på att stänga av det, och mobildata. Men det är marginellt, vad som drar batteri är främst användning, om din telefon ligger stilla med skärmen av så räcker batteriet väldig länge. WiFi eller ej.

Skrivet av martinot:

Är väl ganska OT för tråden denna diskussionen, men normalt så drar väl datakommunikation över 4G mycket mer energi än samma mängd datakommunikation över WiFi?

Jo.

Permalänk

Jag kände inte för att byta bort min S21 egentligen, det som fick mig att byta var att den inte ville ladda längre, samtidigt som kan kunde byta in den as is och få S22an för mindre pengar än vad jag gav för S21an

Gjorde väl lite misstaget att binda mig i 36 månader där men jag hade inga planer på att byta i första taget.

Den gången band jag mig i 2 år istället, börjar denna sluta ladda den med så får framtida mig ta hand om det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av martinot:

Är väl ganska OT för tråden denna diskussionen, men normalt så drar väl datakommunikation över 4G mycket mer energi än samma mängd datakommunikation över WiFi?

Skrivet av snajk:

Man sparar förstås batteri om man stänger av saker som drar batteri. Frågan är väl om det är värt att stänga av WiFi eller ej. Jämfört med mobilnätet så drar WiFi mindre el, men om man inte behöver någon data alls så sparar man förstås lite på att stänga av det, och mobildata. Men det är marginellt, vad som drar batteri är främst användning, om din telefon ligger stilla med skärmen av så räcker batteriet väldig länge. WiFi eller ej.
Jo.

Ni har rätt, men egentligen ser jag inget fel i att folk provar om de har en telefon som bara ligger(med strömsparläge igång) mestadels av tiden. Kan de få nån timme extra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Man sparar förstås batteri om man stänger av saker som drar batteri. Frågan är väl om det är värt att stänga av WiFi eller ej. Jämfört med mobilnätet så drar WiFi mindre el, men om man inte behöver någon data alls så sparar man förstås lite på att stänga av det, och mobildata. Men det är marginellt, vad som drar batteri är främst användning, om din telefon ligger stilla med skärmen av så räcker batteriet väldig länge. WiFi eller ej.
Jo.

Min s21a stänger av wifi av sig själv när det inte finns något tillgängligt wifi i närheten som man har varit ansluten till innan. Jag antar väll att alla nyare mobiler med android 12/13 gör det samma.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Sitter med en iPhone 6S Plus här.
Duger till allt jag gör med en telefon, dvs att skicka textmeddelanden, kolla youtube och bli störd av facebook-noteringar.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min iPhone Xr sedan 2018 och min MacBook Air sedan 2015 januari. Båda fungerar perfekt än om MacBooken är något slö nu mera.

Byter när de slocknar

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Skärm: Predator X38S

Vad är en dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cobritti:

Jag har haft min iPhone Xr sedan 2018 och min MacBook Air sedan 2015 januari. Båda fungerar perfekt än om MacBooken är något slö nu mera.

Byter när de slocknar

Har också en XR jag köpte 2018. Min MBA köpte jag 2011, men den har jag inte använt på kanske 5-6 år(sen jag köpte iPad).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Min s21a stänger av wifi av sig själv när det inte finns något tillgängligt wifi i närheten som man har varit ansluten till innan. Jag antar väll att alla nyare mobiler med android 12/13 gör det samma.

Nej det gör dom inte. Det var ett oerhört irritationsmoment för mig när jag körde en S10 som både privat och jobbtelefon, det var omöjligt att stoppa den från att stänga av WiFi när den ansåg att det inte behövdes. Jag satte på scheman om att aldrig stänga av det, hjälpte inte, satte in triggers att WiFi skulle aktiveras när jag kom hem exempelvis, det skedde inte. Ofta satt jag halva kvällen hemma och typ surfade, kollade på grejer och liknande för att sen upptäcka att jag hade kört på mobildata hela tiden. Jag funderade allvarligt på att reklamera den på grund av det, men jag var inte helt säker på att det inte var någon policy mitt jobb tvingade in.

Nu har jag en Pixel och en Xperia och där stannar WiFi på när jag har valt att det ska vara på i alla fall. Xperian är jobbets så den borde väl vara lika nerlåst som S10:an, men har inte problemet.