Bygga baslåda till bilen vad tänka på?

Permalänk
Medlem

Bygga baslåda till bilen vad tänka på?

Funderar på att uppgradera ljudet i bilen och tänkt leja iväg det men under offertförfrågningarna så märkte jag att just baslådan är stor kostnad/tidskrävande så tänkte bygga den själv.

Måtten jag har så kommer den bli runt 40 liter +2 liter, det jag hittar på nätet är att det ska vara en sluten låda med 12 kanske 15?tum bas och det ska byggas med spån alt mdf-skiva men där tar det sen stopp för mig. För sen nämns det på vissa ställen det ska vara dämpningsmaterial runt och i lådan men jag hittar inte vilket material man ska ha eller hur mycket/tjockt.

Så vänder mig hit till SC som kanske har mer vana o expertis inom ämnet vad mer man ska tänka på.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Element i en högtalare kan skilja sig åt ENORMT MYCKET!
Ett 12" bas element kan kräva en 40 liters låda, ett annat 12" bas element kan kräva en 400liters låda.
Ett element kan kräva en sluten låda för o låta bra, ett annat kan kräva en basreflex=ett heller flera rör för o låta bra.

Man behöver veta spec på elementen för att sen räkna ut storlek på lådan och då även hur djupt lådan/elemenet ska spela, dvs ska den gå ned till tex 50hz heller 30hz.
Ju lägre desto större låda krävs och oftas med en ganska stor ökning.

Här är spec på ett 12" element.
Xmax: 11mm
Fs: 29.5 Hz
Qms: 5.08
Qes: 0.48
Qts: 0.44
Cms: 0.11mm/N
Mms: 261.3
BL: 13.5 Tm
dB SPL: 86 dB 2.83V/1m
VAS: 40.7dm3
Sd: 498 cm2

Här är spec på ett annat 12" element.
Re: 1.8 Ohm
Fs: 27.4 Hz
Qms: 5.81
Qes: 0.53
Qts: 0.48
VAS: 33.4 L
Sd (cm²): 530
Mms: 345.8 g
Le: 1.17 mH
Xmax: 40 mm
dB/SPL: 84 dB 1W/1M
Bl: 13.9

Om vi talar rent generellt om en låda som spelar ned till tex 30hz så blir en sluten låda större än en basreflex.
Rent generellt igen så får en basreflex låda ganska ofta lite bummligare bas, och en sluten får mer snärtig bas.

Sen är det (igen rent generellt) oftas skillnad på element som är avsedda för mindre lådor vs dom avsedda för större.
Och ungefär samma sak här att element för mindre lådor är mer bummliga och element för större har mer snärt/attack.
Element för mindre lådor kräver även oftas betydligt mer effekt=Watt från slutsteg för att kunna pumpa ut samma ljudnivå.

Sen själva lådan helst ska den stagas på insidan med för bästa ljud vilket gör att man bör ta med hur mycket dessa stag tar upp av volymen.
MDF behöver inte stagas riktigt lika mycket som spånskiva så med spån blir det ju då en något mindre volym i lådan.

Dämpningsmaterial/mängd beror igen på vad elementet har för spec/lådans material/lådans storlek och om basreflex rörets storlek/längd, MEN även hur stor kupén är i din bil/var lådan är placerad/vilket ljud/karaktär på ljudet du föredrar.
Placeringen av dämpmaterialet i lådan gör skillnad även det.

Och allt det övre är dom mest grundläggande sakerna angående högtalarbyggande!
Jag är snart 50år och hart byggt mängder med baslådor och stereo/hembio högtalare sedan jag var 18år.
Och jag räknar mig som lite mer än en nybörjare!

Det enklaste är att köpa en färdigbyggd låda som får plats från tex BRL.se.
Bättre är dock att fråga folk vad dom har haft för element/lådor i samma bil som du har och du får troligen ett bättre resultat än en färdigbyggd låda.
Ska du bygga själv så MÅSTE du forska en del.

Du får troligen bättre hjälp på dessa sidor än här.
https://www.bilstereoforum.se/
https://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=12
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=88
https://www.faktiskt.io/phpBB3/index.php

En bra tråd är på swec om ett högtalarbygge.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574626-hogtalardesign...

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Element i en högtalare kan skilja sig åt ENORMT MYCKET!
Ett 12" bas element kan kräva en 40 liters låda, ett annat 12" bas element kan kräva en 400liters låda.
Ett element kan kräva en sluten låda för o låta bra, ett annat kan kräva en basreflex=ett heller flera rör för o låta bra.

Man behöver veta spec på elementen för att sen räkna ut storlek på lådan och då även hur djupt lådan/elemenet ska spela, dvs ska den gå ned till tex 50hz heller 30hz.
Ju lägre desto större låda krävs och oftas med en ganska stor ökning.

Här är spec på ett 12" element.
Xmax: 11mm
Fs: 29.5 Hz
Qms: 5.08
Qes: 0.48
Qts: 0.44
Cms: 0.11mm/N
Mms: 261.3
BL: 13.5 Tm
dB SPL: 86 dB 2.83V/1m
VAS: 40.7dm3
Sd: 498 cm2

Här är spec på ett annat 12" element.
Re: 1.8 Ohm
Fs: 27.4 Hz
Qms: 5.81
Qes: 0.53
Qts: 0.48
VAS: 33.4 L
Sd (cm²): 530
Mms: 345.8 g
Le: 1.17 mH
Xmax: 40 mm
dB/SPL: 84 dB 1W/1M
Bl: 13.9

Om vi talar rent generellt om en låda som spelar ned till tex 30hz så blir en sluten låda större än en basreflex.
Rent generellt igen så får en basreflex låda ganska ofta lite bummligare bas, och en sluten får mer snärtig bas.

Sen är det (igen rent generellt) oftas skillnad på element som är avsedda för mindre lådor vs dom avsedda för större.
Och ungefär samma sak här att element för mindre lådor är mer bummliga och element för större har mer snärt/attack.
Element för mindre lådor kräver även oftas betydligt mer effekt=Watt från slutsteg för att kunna pumpa ut samma ljudnivå.

Sen själva lådan helst ska den stagas på insidan med för bästa ljud vilket gör att man bör ta med hur mycket dessa stag tar upp av volymen.
MDF behöver inte stagas riktigt lika mycket som spånskiva så med spån blir det ju då en något mindre volym i lådan.

Dämpningsmaterial/mängd beror igen på vad elementet har för spec/lådans material/lådans storlek och om basreflex rörets storlek/längd, MEN även hur stor kupén är i din bil/var lådan är placerad/vilket ljud/karaktär på ljudet du föredrar.
Placeringen av dämpmaterialet i lådan gör skillnad även det.

Och allt det övre är dom mest grundläggande sakerna angående högtalarbyggande!
Jag är snart 50år och hart byggt mängder med baslådor och stereo/hembio högtalare sedan jag var 18år.
Och jag räknar mig som lite mer än en nybörjare!

Det enklaste är att köpa en färdigbyggd låda som får plats från tex BRL.se.
Bättre är dock att fråga folk vad dom har haft för element/lådor i samma bil som du har och du får troligen ett bättre resultat än en färdigbyggd låda.
Ska du bygga själv så MÅSTE du forska en del.

Du får troligen bättre hjälp på dessa sidor än här.
https://www.bilstereoforum.se/
https://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=12
https://www.minhembio.com/forum/index.php?showforum=88
https://www.faktiskt.io/phpBB3/index.php

En bra tråd är på swec om ett högtalarbygge.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1574626-hogtalardesign...

Misstänkte det när jag började läsa in mig om det. Får åka till närmaste Clasohlson imorgon och köpa kartong och börja klippa och klistra där basen är tänkt att vara och sedan mäta från mallen för att skicka det till kunnig firma/person. Befinner mig i norra Sverige och till närmaste riktig *bas tillverkare* är det ca 4h enkelresa med bilen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Ska den vara måttbeställd eller vad har du tänkt dig? Du kan ju bara köpa en färdig aktiv låda istället? Ofta åtminstone ”helt ok” om än inte något som sticker ut. Däremot lätt att byta vartefter intresset ökar/minskar.

För att få bra ljud utan störningar är kabeldragning och kontakt a och o. Om du kastar lite tid på det har du åtminstone bra förutsättningar.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Ska den vara måttbeställd eller vad har du tänkt dig? Du kan ju bara köpa en färdig aktiv låda istället? Ofta åtminstone ”helt ok” om än inte något som sticker ut. Däremot lätt att byta vartefter intresset ökar/minskar.

För att få bra ljud utan störningar är kabeldragning och kontakt a och o. Om du kastar lite tid på det har du åtminstone bra förutsättningar.

Tanken att bygga själv va för att jag har ett tomt utrymme under golvet i skuffen men typ inga sidor är raka så den blir blandning mellan koniskt och rektangel

Försökte göra ritning över det men eftersom man inte har de mätinstrument man behöver och tänker inte betala x-tusen för de så jag klädde in hela utrymmet i kartong för att få plana sidor och på det viset kunna mäta någorlunda bra. Problemet är att höjden är för lågt så får inte ner färdiga lådor där men en byggd rak låda så får man ca 20liter men om man skulle kunna utnyttja hela utrymmet med vinklar så skulle lådan bli runt 40 liter om jag räknat rätt.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Förstår hur du menar. För att få ut mest volym i förhållande till utrymme kan du överväga att lägga upp lådan i glasfiber - formgjuta den så att säga. Sen såklart en rejäl baffel i mdf eller plyfa på det.

Men ett alternativ som kanske är enklare kunde ju vara att bygga i slutsteget (se till så det får luft), och sedan ha en låda du kan lyfta i och ur enkelt. Du kan sätta en speakonkontakt på den så går det snabbt att koppla i/ur.

Bygger du en låda med en nedsänkning i mitten eller allmänt låg profil kanske du till och med kan hålla dig under tex skidluckans kant så slipper du lyfta i/ur hela tiden.

Du vet ju dock bäst själv hur ofta du behövt hela bagagen.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk

Såhär gjorde jag på en bil jag hade tidigare. En enkel aktiv låda, gjorde ett mellangolv i mdf och klädde in i matta, istället för lastgolvet man kunde höja/sänka. I det kapade jag ur för lådan så bara stack upp litegrann.

Ingen superkonstruktion, men det var inget stort ingrepp heller, och lådan hade jag fått så jag körde på helt enkelt.

https://photos.app.goo.gl/YAMV44PpzYWGQyFg9

Obs, bilderna lär väl försvinna, men skicka ett pm om du vill ha dem så istället.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjorn_m_eriksson:

Förstår hur du menar. För att få ut mest volym i förhållande till utrymme kan du överväga att lägga upp lådan i glasfiber - formgjuta den så att säga. Sen såklart en rejäl baffel i mdf eller plyfa på det.

Men ett alternativ som kanske är enklare kunde ju vara att bygga i slutsteget (se till så det får luft), och sedan ha en låda du kan lyfta i och ur enkelt. Du kan sätta en speakonkontakt på den så går det snabbt att koppla i/ur.

Bygger du en låda med en nedsänkning i mitten eller allmänt låg profil kanske du till och med kan hålla dig under tex skidluckans kant så slipper du lyfta i/ur hela tiden.

Du vet ju dock bäst själv hur ofta du behövt hela bagagen.

Eftersom jag kör 1500-3000mil/år samt oftast kör jag skuffen full så för mig är det uteslutet att köra med synlig subwoofer. Det tom utrymme jag har är där orginal subwoofern satt så kommer att prioritera att använda det utrymmet. Efter jag gjorde den här tråden och dök mer ner i att bygga baslåda och hamnade in på slutnalådor, portadelådor och 4th o 6th ordningenslådor så gav jag upp.

Samt har nu kommit i kontakt med företag som jobbar med billjud så kommer att leja iväg installationen eftersom jag har verken har kunnande och verktyg för att skruva med billjud. Samt baslådan blir billigare att leja i väg till kunniga än att bygga själv eftersom lådan är inte så stor så skulle det bli mycket material kvar i onödan.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Hehe jo det är ju lite djungel faktiskt… Men efter dina förutsättningar, och baserat på hur mycket du kör är du nog inne på rätt spår nu ändå..

Menar, kostar säkert lite men om du slår ut det per körd mil så är det nog värt det.

Lycka till!

Visa signatur

.:bjorn