Fel på min skärm, displayport, dator eller bios?

Permalänk
Medlem

Fel på min skärm, displayport, dator eller bios?

Hej. Förra sommaren fick jag min första black screen med min då nybyggda dator och har fått det sporadiskt sedan dess. Jag vet inte vad det beror på.. När jag återansluter skärmens (27GL83A-B) strömanslutning kommer bilden fram.

- Jag har senaste GPU (AMD Radeon XT 6600) drivrutinerna installerade.
- Windows 10 samt, om jag inte missminner mig, även moderkortet uppdaterat.

Nu har jag:

1. Provat byta displayport version från 1.4 till 1.2. Hoppas det löser problemet. Är inte säker. LG's medföljande displayport ska ju egentligen stödja 1.4 - och har gjort det när jag inte fått black screen.

2. Ändrat PCI express inställningen och stängt av energisparfunktioner för länkstatus.

----

Vet inte om denna info hjälper er, men mina tämligen nya trådlösa hörlurar (HyperX Cloud II) cracklar också ibland. Här tror jag dock att det beror på modellen, eftersom andra haft samma problem.

Permalänk
Medlem

Halloj!

Här har du en länk till skärmens supportsida. (https://www.lg.com/hk_en/support/software-firmware)

Ladda ner drivrutinerna och extrahera zip filen
Gå in på enhetshanteraren och klicka uppdatera drivers för Monitor och välj manuell och välj mappen. Därefter så heter nog skärmen som det ska och Windows känner igen den som den ska.

Detta har löst problemet för många andra och kanske har du tur också

Permalänk
Medlem

Redan gjort det där förut! Skärmen heter LG ULTRAGEAR (Displayport) i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Om skärmen har HDMI testa att gå via den. Jag tror Windows är precis allergiskt mot DP, har liknande problem på skärmen som är DP ansluten till datorn medans HDMI skärmen (samma modell) inte krånglar

Permalänk
Medlem

Testa ändra i AMD programmet under skärminställningar, skalningsläge till full skärm och se om de hjälper

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med artefakter när jag använda dp-kabel. Löste det genom att använda hdmi istället. Tog ett tag innan jag listade ut att det faktsikt var skärmens dp-intag som var trasig och inte kabeln. Fick låna hem en dp-hdmi adapter från jobb.

Permalänk
Medlem

Än så länge ingen blackscreen efter att jag ändrade från 1.4 till 1.2 igår. Skulle jag få black screen igen försöker jag med era förslag.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade bytt DP-kabel som första åtgärd.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som klassikern med dålig DP-kabel, problem med pinne 20 och att grafikkortet stänger av som skyddsåtgärd. Det som denna klistrade tråd tar upp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Bekräftas ofta med att man får bilden över HDMI att fungera. Där DP är svart vid start men fungerar igen när man drar kablarna ur-in igen.

Lösningen är då en DP-kabel som är certifierad. Och ja, det förekommer att dåliga DP-kablar skickas med skärmar. Flera trådar där det fungerat med annan kabel än den som skickades med.

Ovanpå det kan det finnas firmware-uppdateringar till grafikkorten som ökar stabiliteten över DP.

Permalänk
Bildexpert 📺

Åh förresten – eftersom det ofta förekommer:

Drivrutin till skärm: I princip aldrig en faktiskt drivrutin då bildskärmar inte behöver drivrutiner eftersom bildsignaler är så pass standardiserade och måste fungera på en lägre nivå än operativsystemet. "Drivrutiner" är mer utökad metadata (.INF-filer) och sådant som färgprofiler och eventuell mjukvara för utökade funktioner, likt en app för att ändra skärminställningar från datorn snarare än i skärmen.

Växla mellan DP "1.2" och "1.4" i skärmens menyer handlar också om metadata. Den lägre "versionen" är i första hand att skärmen skickar metadata som är mer kompatibelt med äldre grafikkort. Dessa kan bli förvirrade av nyare metadata som inte existerade när de gamla kortens kretsar präntades. Den högre "versionen" måste samtidigt vara vald för att nyare metadata ska komma igenom och aktivera sådant som högre frekvenser och liknande från mer aktuella grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter som klassikern med dålig DP-kabel, problem med pinne 20 och att grafikkortet stänger av som skyddsåtgärd. Det som denna klistrade tråd tar upp: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vi...

Bekräftas ofta med att man får bilden över HDMI att fungera. Där DP är svart vid start men fungerar igen när man drar kablarna ur-in igen.

Lösningen är då en DP-kabel som är certifierad. Och ja, det förekommer att dåliga DP-kablar skickas med skärmar. Flera trådar där det fungerat med annan kabel än den som skickades med.

Ovanpå det kan det finnas firmware-uppdateringar till grafikkorten som ökar stabiliteten över DP.

Känner du till någon bra kabel som jag kan köpa i Sverige?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cihanito:

Känner du till någon bra kabel som jag kan köpa i Sverige?

Vänd dig till en ÅF som pratar rätt språk och beskriver kabeln som DP8K-certifierad snarare än att enbart babbla versionsnummer och repetera vad som står i specen. Tyvärr är DP:s certifieringen inte lika långtgående och verifierbar som med HDMI Ultra High Speed, utan man får lita till tillverkarnas och butikernas löften.

Möjligt att det blir lika bra – jag hoppas det i alla fall – certifieringsnivå på DP-kablar när DP40 och DP80-specifikationen realiseras.

Den jag använder själv är den DP8K-kabel jag köpte för den här artikeln för flera år sedan: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra... och det är en vanlig Deltaco för ≈150 kr som nog går att köpa i de flesta butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vänd dig till en ÅF som pratar rätt språk och beskriver kabeln som DP8K-certifierad snarare än att enbart babbla versionsnummer och repetera vad som står i specen. Tyvärr är DP:s certifieringen inte lika långtgående och verifierbar som med HDMI Ultra High Speed, utan man får lita till tillverkarnas och butikernas löften.

Möjligt att det blir lika bra – jag hoppas det i alla fall – certifieringsnivå på DP-kablar när DP40 och DP80-specifikationen realiseras.

Den jag använder själv är den DP8K-kabel jag köpte för den här artikeln för flera år sedan: https://www.sweclockers.com/artikel/27577-teknikstund-valj-ra... och det är en vanlig Deltaco för ≈150 kr som nog går att köpa i de flesta butiker.

Köpte en ny kabel igår, och jag satte i den nu. I skärminställningarna, under "Input list" ser jag bara "Displayport" nu utan något nummer efter. "Displayport 1.2" och "Displayport 1.4" finns inte med på listan längre. Är det lugnt? Behöver jag göra något, eller är den automatiskt inställd på 1.4?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cihanito:

Köpte en ny kabel igår, och jag satte i den nu. I skärminställningarna, under "Input list" ser jag bara "Displayport" nu utan något nummer efter. "Displayport 1.2" och "Displayport 1.4" finns inte med på listan längre. Är det lugnt? Behöver jag göra något, eller är den automatiskt inställd på 1.4?

Poängen är att det ska fungera.

"1.2" eller "1.4" i menyerna är bara ett klumpigt sätt att beskriva vilken metadata som skickas till skärmen, precis som skrivet ovan. Men många får en FOMO-reaktion eftersom man "...vill ju köra senaste versionen".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Poängen är att det ska fungera.

"1.2" eller "1.4" i menyerna är bara ett klumpigt sätt att beskriva vilken metadata som skickas till skärmen, precis som skrivet ovan. Men många får en FOMO-reaktion eftersom man "...vill ju köra senaste versionen".

När jag tittar på videor och spelar spel laggar bilden ibland nu. Typ mikro-frysningar. Konstigt. Behöver jag leka med någon inställning eller ominstallera någon drivrutin kanske?

* För två dagar sedan installerades Microsoft Edge Webview2 Runtime på min PC. Kanske programmet som jävlas?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Cihanito:

När jag tittar på videor och spelar spel laggar bilden ibland nu. Typ mikro-frysningar. Konstigt. Behöver jag leka med någon inställning eller ominstallera någon drivrutin kanske?

* För två dagar sedan installerades Microsoft Edge Webview2 Runtime på min PC. Kanske programmet som jävlas?

En skärm får en bildsignal och visar den. Jämför med en högtalare. Om musiken hackar och hostar är det inte i högtalaren man ska leta efter svaren även om det är där problemet hörs. Svaren på lagg och frysningar finns i datorns hård- och/eller mjukvara.

Nu kan en viss typ hack orsakas av exempelvis dåligt fungerande adaptiv synk, vilket då inte påverkar video-uppspelning eller spel som håller en hög FPS-nivå. Detta är dessutom lätt att felsöka genom att stänga av den adaptiva synken. Samma hackandet även då = datorn.

Permalänk
Medlem

Har också blackscreen problemet med en Ultragear, händer ungefär en gång i månaden. Fixar sig genom att stänga av och slå på skärmen igen. Använder DP-kabeln som kom med skärmen, men tydligen kan den vara undermålig trots det. Rekommenderas det att byta ut den mot en certifierad eller är det ingen fara?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En skärm får en bildsignal och visar den. Jämför med en högtalare. Om musiken hackar och hostar är det inte i högtalaren man ska leta efter svaren även om det är där problemet hörs. Svaren på lagg och frysningar finns i datorns hård- och/eller mjukvara.

Nu kan en viss typ hack orsakas av exempelvis dåligt fungerande adaptiv synk, vilket då inte påverkar video-uppspelning eller spel som håller en hög FPS-nivå. Detta är dessutom lätt att felsöka genom att stänga av den adaptiva synken. Samma hackandet även då = datorn.

Lagget verkar ha försvunnit. Jag har ominstallerat amd och börjat tweaka dess inställningar på nytt. En sak jag märker nu är att jag inte kan ändra color depth från 8 bpc till 10 bpc, även fast min skärm LG 27GL83A-B stöder 10 bpc. Beror det kanske på kabeln jag har köpt? Vad kan jag göra? Kalibrera om skärmen?

Den här rackaren dyker upp när jag går in på kalibreringen. Senast jag kalibrerade var runt 2021:

https://scontent.fbma5-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/333897700...

Edit* Enligt Windows har jag bpc 8, vilket är fel enligt skärmens specifikationer.

https://scontent.fbma5-1.fna.fbcdn.net/v/t1.15752-9/332913353...

Edit 2* HAHA! Displayport 1.2 var aktiverad och inte 1.4 i min skärms inställningar. Jag hittade fliken displayport version och kunde ändra upp. Nu har jag 10 bpc enligt windows och 10 bpc i AMD radeon.

Permalänk
Bildexpert 📺

Bra fixat in på småtimmarna där!

Ofta är det sak samma med 8 eller 10 bitar på de typen av skärm eftersom de inte har tillräcklig precision i vilket fall. Där det kan synas är vid HDR där 10 bitar är grundförutsättningen. Fast då ofta att skärmen ändå inte är tillräcklig precis för någon betydande skillnad.