Permalänk
Medlem

Kan ej se filmen på TV

Jag har en film på datorn som är i ett ISO format (4k film), men problemet är att min TV inte verkar kunna spela upp detta formatet då den inte syns alls på den, medans mina andra filmer i MKV ses och kan spelas upp. Så finns det något smidigt och gratis sätt att fixa detta på?

Permalänk
Medlem

En ISO är troligtvis en "klon" av en bluray och är ett arkiv med filer. Hur försöker du kolla på materialet? Över nätverket? Genom USB sticka?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan jag höll på med .iso, så någon får gärna rätta mig, men vad jag vet så behöver du montera den(mount) på en virtuell cd/dvd läsare. Daemon tools är bra mjukvara för sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Jag har en film på datorn som är i ett ISO format (4k film), men problemet är att min TV inte verkar kunna spela upp detta formatet då den inte syns alls på den, medans mina andra filmer i MKV ses och kan spelas upp. Så finns det något smidigt och gratis sätt att fixa detta på?

https://www.makemkv.com/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gudarn:

Nu var det ett tag sedan jag höll på med .iso, så någon får gärna rätta mig, men vad jag vet så behöver du montera den(mount) på en virtuell cd/dvd läsare. Daemon tools är bra mjukvara för sådant.

Yep. Numera behöver man inte Deamon tools som "back in the days" är jag rätt säker på, i Windows 10 Pro kan jag högerklicka på .iso-filer och välja mount. Gissar att det fungerar lika bra i Windows 11 om det används.

Om det sedan är en BluRay har jag för mig att man behöver mjukvara för det, vill minnas att jag hade problem att spela upp i MPC-HC, VLC och PotPlayer för länge sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Nu är det förvisso i tvn han försöker öppna den

Visa signatur

New. I7 11800h undervolt, RTX3070max-P, 1080p 300hz, 16GB Samsung 3200@3500cl20, 1+1TB nvme.
-
Old. I7 8750h undervolt, gtx1070 undervolt, 1440p 144hz, 16GB Corsair 2666, 1TB MP510 nvme.
-
Older. Intel I7 3610qm, Amd7970m, 8GB Kingston HyperX 1600mhz, 500GB Samsung 850 ssd.

Permalänk
Skrivet av Gudarn:

Nu var det ett tag sedan jag höll på med .iso, så någon får gärna rätta mig, men vad jag vet så behöver du montera den(mount) på en virtuell cd/dvd läsare. Daemon tools är bra mjukvara för sådant.

Skulle inte rekommendera Daemon tools längre... typ alla nyare releaser efter typ 2010 har en massa bloat som installeras om man inte specifikt väljaer att man inte vill ha dem.

bara det fenomenet gör det att man ska ställa sig skeptisk.

sen har jag för mig att har hänt att dessa program som automagiskt installerats har innehållit div malware förr iaf.

och som ovan säger nu mer kan man helt enkelt bara montera imagefiler direkt i win 10/11 utan 3e part mjukvara.

Skrivet av Rusk:

Jag har en film på datorn som är i ett ISO format (4k film), men problemet är att min TV inte verkar kunna spela upp detta formatet då den inte syns alls på den, medans mina andra filmer i MKV ses och kan spelas upp. Så finns det något smidigt och gratis sätt att fixa detta på?

.iso är en disk image ändelse dvs det är troligen en blu-rayr disk klon inte ett videoformat och sällan tv apparater har funktion för att läsa innehållet direkt ur imagefiler.

antingen får du montera den på din dator och direktspela upp från den via hdmi eller göra en videofil av imagens innehåll mha t.ex. handbrake.
https://handbrake.fr/

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Yep. Numera behöver man inte Deamon tools som "back in the days" är jag rätt säker på, i Windows 10 Pro kan jag högerklicka på .iso-filer och välja mount. Gissar att det fungerar lika bra i Windows 11 om det används.

Om det sedan är en BluRay har jag för mig att man behöver mjukvara för det, vill minnas att jag hade problem att spela upp i MPC-HC, VLC och PotPlayer för länge sedan.

Där ser man! Jag blev lite nostalgisk när jag skrev mitt svar och tänkte tillbaka på .bin/.cue tiden och dåtidens piratande.

Skrivet av PelleRell:

Nu är det förvisso i tvn han försöker öppna den

Ja, så här i efterhand missuppfattade jag frågan lite, men då borde ju svaret vara som dom andra har skrivit att konvertera den till ett format som fungerar.

Skrivet av Rouge of Darkness:

Skulle inte rekommendera Daemon tools längre... typ alla nyare releaser efter typ 2010 har en massa bloat som installeras om man inte specifikt väljaer att man inte vill ha dem.

bara det fenomenet gör det att man ska ställa sig skeptisk.

sen har jag för mig att har hänt att dessa program som automagiskt installerats har innehållit div malware förr iaf.

och som ovan säger nu mer kan man helt enkelt bara montera imagefiler direkt i win 10/11 utan 3e part mjukvara.

.iso är en disk image ändelse dvs det är troligen en blu-rayr disk klon inte ett videoformat och sällan tv apparater har funktion för att läsa innehållet direkt ur imagefiler.

antingen får du montera den på din dator och direktspela upp från den via hdmi eller göra en videofil av imagens innehåll mha t.ex. handbrake.
https://handbrake.fr/

Toppen! Då ska jag inte rekommendera det längre, det var nog närmare 7-8 år sedan jag använde det senast.

Permalänk
Avstängd

Windows inbyggda hantering av ISO-avbildningar fungerar över förväntan, bara att dubbelklicka så mountar den. När jag höll på mycket med deamon tools var det väl för att emulera olika kopieringsskydd och sånt för spel, och det får man förstås inte från Windows inbyggda lösning, men det behovet har väl minskat för de allra flesta också. Många mjukvaror kan också spela upp media direkt från ISO numera, även om det är packat i ett .rar-arkiv eller så, vilket borde minska behovet än mer. Men för att spela upp på en TV är ju inte ISO ett så bra format generellt, det finns säkert appar till en del TV-system som kan hantera de också, i alla fall till Android TV, men sitter man med ett mer stängt system så är det ju mer vanliga format/containers för media som gäller. Mkv, avi, mp4 och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

En ISO är troligtvis en "klon" av en bluray och är ett arkiv med filer. Hur försöker du kolla på materialet? Över nätverket? Genom USB sticka?

Över nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rusk:

Jag har en film på datorn som är i ett ISO format (4k film), men problemet är att min TV inte verkar kunna spela upp detta formatet då den inte syns alls på den, medans mina andra filmer i MKV ses och kan spelas upp. Så finns det något smidigt och gratis sätt att fixa detta på?

Jag har VLC installerat på TV´n & den kör ISO filer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Har man ISO filer måste man på något vis få den mountad i windows, jag är osäker på om VLC kan öppna en ISO fil direkt över nätverket. Däremot finns det större möjligheter om man bara kör lokalt i en dator. Det finns gratisprylar som kan fixa mounting av .cue .bin .iso osv.

Därefter är det smidigaste att använda t.ex. plex media server (gratis) och lägga upp det i DLNA server. Sedan köra t.ex. VLC (finna andra som t.ex. KODI) på TVn och streama det du vill direkt över ditt LAN. Funkar bra för mig och med allt jag testat, dock laggar det lite med just 4k material om man har subtitles påslaget. Tror det är TVn som eventuellt är lite slö eller kanske VLC som inte riktigt funkar som det ska. Iofs behöver jag inte subtitles så jag klarar mig utan det.

Notera att en 4k stream tuggar mellan 20-30Mbit i genomsnitt så har man dassigt WiFi kommer det inte fungera så bra. Och ännu bättre grejer som plockas direkt från BluRay kan komma upp i 60-80Mbit. Beror lite på om det är direkt från en 4k BluRay eller någon annan typ av konvertering och encoding. Jag testade med WiFi först, funkade men inte så bra. Drog sedan en RJ45 kabel till TVn och så var den saken fixad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Har man ISO filer måste man på något vis få den mountad i windows, jag är osäker på om VLC kan öppna en ISO fil direkt över nätverket. Däremot finns det större möjligheter om man bara kör lokalt i en dator. Det finns gratisprylar som kan fixa mounting av .cue .bin .iso osv.

Jag kör det från min enkla WD nas med VLC installerad i TV´n.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag kör det från min enkla WD nas med VLC installerad i TV´n.

I vissa fall så ska VLC för andoid kunna spela upp ISO filer. Försöker du öppna den genom en filhanterare på Tvn eller direkt genom VLC? Du kan inte ändra vad VLC ska visa för filer så du kan hitta den? Eller testa byt namn på filen till t.ex .mkv och se om VLC förstår vad den ska göra med filen.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

I vissa fall så ska VLC för andoid kunna spela upp ISO filer. Försöker du öppna den genom en filhanterare på Tvn eller direkt genom VLC? Du kan inte ändra vad VLC ska visa för filer så du kan hitta den? Eller testa byt namn på filen till t.ex .mkv och se om VLC förstår vad den ska göra med filen.

Direkt genom VLC har inte testat med MKV filer, ska kanske nämna det att ISO filen är inte en 4K film!

Kör annars med Nova Video Player.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless