Förhandstitt: Galaxy S23 Ultra – kanske lite bättre?

Permalänk
Snusfri

Idag får man ta dollarpriset x2 och sedan lägga på en nolla för att få det svenska priset.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av XPerion:

Testa igen och länka till modellerna du påpekar.
Samsung S23 Ultra 12/512GB 16490:-

https://www.komplett.se/product/1222484/mobil-klockor/mobilte...

Visa var iPhone 14 Pro Max 512GB version kostar 16495:-?

Isåfall funkar det inte för mig.
Jag följde din länk och den visar 16990kr, för både 256 och 512 GB på komplett.se

Jag har inte gått in på hemsidor utan använde mig utav prisjakt. Just nu kostar iPhone 14 PM 16490kr på Inet, cyberphoto, power m.fl.

Inet: https://www.inet.se/produkt/1974123/apple-iphone-14-pro-max-1...

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Min Galaxy S8 fick sin sista patch bara några månader sedan, eller närmare sex år efter släppet. Och skillnaden mellan Android och Iphone är ju att även äldre Android-versioner tenderar att fungera fint även efter att Iphone kört in i en bergvägg.

Säkerhets-patch eller ny version av Android?

Vilken bergvägg talar du om för Iphone? Det har varit ett par IOS-uppdateringar som gjort befintliga telefoner segare. Minns iOS 6 till 7 på Iphone 4 (blev bättre efter 7.1, men ändå ingen höjdare) och IOS 10 till 11 på Iphone 6. Men sen med IOS 12 så blev det lika snabbt som 10 var på samma enhet. I övrigt har jag sen dess inte märkt att Iphone går in i en bergvägg. Iphone 6 (släpptes 2014) med IOS 12 (släpptes 2018) får fortfarande säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

absurt mycket pengar för en mobil.

Gav 3k för min 11t kinamobil med 5000mh, 108Mp, 8GB ram och 120hz.
Extremt svårt att motivera prisgapet om jag skulle gå till s23.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Just Samsung ska man aldrig hoppa på i början eftersom värdet dyker som en sten. Tänk att s22 ultra 1TB gick att få tag på strax under 10K. Apple däremot, sänker aldrig sina priser .

Permalänk
Medlem

Personligen väntar jag på att S22 Ultra ska droppa i pris, vilket den borde... kan man ju tycka..

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av improwise:

Tror kanske du blandar ihop dina åsikter med hela världens nu

Om det nu skulle vara som du säger att varken skärmen eller input påverkas av de krökta skärmarna, vilket jag inte håller med om, vad tillför det då för mervärde? Och varför har då inte alla mobiler krökta skärmar?

Sen respekterar jag om du eller någon annan ändå gillar krökta skärmar/kanter bättre än raka, även om jag själv mest ser nackdelar med dom.

Haha menar världen som utvecklare av applikationer som anpassar innehåll efter formen.

Det finns både fördelar och nackdelar. Som jag nämnde i annat inlägg handlar det om hur telefonen känns i handen. Stor och platt skärm har en tendens att bli bulkigt, men detta kan åtgärdas med lätt välvda kanter. När det kommer till telefoner i högre prisklassen är det betydligt vanligare med välvda kanter.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Slinger:

Personligen väntar jag på att S22 Ultra ska droppa i pris, vilket den borde... kan man ju tycka..

Spontant säger jag go for it. Känner verkligen inte att nyheterna i S23 Ultra motiverar köp före S22 Ultra. Och den lär ju ligga betydligt bättre till rent prismässigt nu också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Tv för 30k, dator och skärm för motsvarande peng, mobil för 20k.
Jag gör inga etiska eller moraliska värderingar här, nota bene. Varvid det går ut att på vegetera inkommande på förhand skapade upplevelser?
Jag är varken bättre eller sämre, men det är för mig helt uteslutet, att jag skulle lägga mer än 3k på en mobil, om ens det.

Vad är värt att lägga pengar på då? Det där är alltid intressant att höra, för jag har hört från flera bekanta som säger liknande saker för att sedan se dem betala 15-20k för en femdagarsresa fördelat typ 5k flygbiljett och 10k boende. Som sagt, människor är fascinerande och avgör själva vad som är "värt pengarna".

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

16 990 för basvarianten av S23 ultra med 256 GB lagring och 8 GB RAM? Hahaha

Billigare än en Iphone 14 pro Max. Kostar någon hundring extra för 256GB som jag antar är samma villkor som det var med s22u. Alltså då, 12GB minne om man väljer 256GB HD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Har vi inte redan konstaterat 2014 att megapixlar spelar mindre roll än efterbehandlingen och numera AI?

200mpx eller inte - Apple kommer krossa kameran i den, och det sjukaste av allt är att det är billigare att köpa Apple...

Samsung, vad sysslar ni med?

Nja tror inte de kmr krossa kameran då förra inte är bättre än 22 ultrans heller

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Skrivet av Enviro:

Haha menar världen som utvecklare av applikationer som anpassar innehåll efter formen.

Det finns både fördelar och nackdelar. Som jag nämnde i annat inlägg handlar det om hur telefonen känns i handen. Stor och platt skärm har en tendens att bli bulkigt, men detta kan åtgärdas med lätt välvda kanter. När det kommer till telefoner i högre prisklassen är det betydligt vanligare med välvda kanter.

För mig som har problem med syn. S serien ultra lagom i storlek. Sett fold som jag anser är no no i storlek.
I början tyckte jag det såg stort ut. Idag klarar jag mig inte utan den storleken på telefonen. Hadde kunnat tänkt mig max någon mm till. Inte 7 tum. Där blir det nog för mycket.
Lärt mig läxan att alltid ha skal på telefonen. Spelar ingen roll hur mycket härdat glas de använder. Går telefonen i backen så är man nästan körd utan extra skal. Tycker de kunde gett den samma tåliga fiberglass som finns på värneskor då hadde telefonen hållt.
Aldrig funderat på om det är kanter eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Vad är värt att lägga pengar på då? Det där är alltid intressant att höra, för jag har hört från flera bekanta som säger liknande saker för att sedan se dem betala 15-20k för en femdagarsresa fördelat typ 5k flygbiljett och 10k boende. Som sagt, människor är fascinerande och avgör själva vad som är "värt pengarna".

För min del, gitarr och kamera.

Permalänk
Skrivet av redberg32:

Nja tror inte de kmr krossa kameran då förra inte är bättre än 22 ultrans heller

Problemet om vi skall säga så utifrån är att telefoner behöver bli större för att få plats med en bättre lins.
Den nya motsvarar en 12mp eller 50mp beroende på format. S22 har inte den teknik. S22 huvudkamera är någon mikrometer mindre.
Sony motsvarighet lider utav samma problematik. Då den som används utav Xiaomi 13.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Har vi inte redan konstaterat 2014 att megapixlar spelar mindre roll än efterbehandlingen och numera AI?

200mpx eller inte - Apple kommer krossa kameran i den, och det sjukaste av allt är att det är billigare att köpa Apple...

Samsung, vad sysslar ni med?

Inte Apple själva som tillverkar om du nu tror det. Jag gissar vilt på att det heter Sony under skalet. Apple 14 i bas modell motsvarar en Samsung s22. Sorry tyvärr. Priset på 14 Pro Max är som en S23u med 512GB. Nästa Apple Iphone 15 kommer med vadå för nytt för över 17k.

Googla iphone så står det. Iphone använder Sony. Vilken optik, det är gömt unde mattan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Har vi inte redan konstaterat 2014 att megapixlar spelar mindre roll än efterbehandlingen och numera AI?

200mpx eller inte - Apple kommer krossa kameran i den, och det sjukaste av allt är att det är billigare att köpa Apple...

Samsung, vad sysslar ni med?

Nja, varför bytte i så fall Apple bort 12mpixel?
Får man in mer information så är efterbehandlingen enklare. Och Apple kanske t o m nu överprocessar sina bilder eftersom de äntligen bytte upp sig.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Billigare än en Iphone 14 pro Max. Kostar någon hundring extra för 256GB som jag antar är samma villkor som det var med s22u. Alltså då, 12GB minne om man väljer 256GB HD

Båda är lika dåligt prissatta.

Permalänk
Avstängd

Fan va kantig den är.
Fan va stor den är.
Ser ut som att folk går runt med Ipad Minis i händerna nuförtiden.

Permalänk
Skrivet av 3Dfx Rampage:

lol lol lol @ priset. Varfor i hela h-e ska man köpa dessa när man kan få pro max 14 billigare... Aprilskämt är lite väl tidigt...

Kanske jag som är vilse, men vad har 14 Pro Max som denna inte har?

Dessutom så verkar de kosta lika mycket (båda är trots allt alldeles för dyra), fast 14 Pro Max kommer då med mindre lagringsutrymme, och blir dyrare om man väljer samma storlek lagring.

Permalänk
Skrivet av Fantgrenen:

Kanske jag som är vilse, men vad har 14 Pro Max som denna inte har?

Dessutom så verkar de kosta lika mycket (båda är trots allt alldeles för dyra), fast 14 Pro Max kommer då med mindre lagringsutrymme, och blir dyrare om man väljer samma storlek lagring.

Jag är ingen iPhone lovers. Men med en iPhone får man en hel del saker som har med Apple att göra. Det handlar om alltifrån varumärket, deras ekosystem, kvalite, andrahandsvärde osv. Många pratar om att de tänker ha telefonen i väldigt många år.

En lika dyr annan telefon. Blir mest en produkt för mer "extrema tekniknördar" eller folk som gillar avbetalning. Vi som är tekniknördar stör oss troligen på egenskaper som inte ens nästa S24 kommer vara tillräckligt bra på.

Jag ser då en Samsung i samma prisklass som dyrare, då det troligen är en produkt som man kommer byta oftare för att man gillar bra teknik. Men ändå historisk så har man valt att att betala mer för Apple märket och man har hävdat bättre kvalite etc.
Men jag vet inte riktigt idag. Jag gillar iPhones kamera väldigt bra, förutom objektivet är kass på att zooma.
Resten av hårdvaran är också bra, skärm, ljud, prestanda, batteritid. Usb C kommer väl i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Haha menar världen som utvecklare av applikationer som anpassar innehåll efter formen.

Det finns både fördelar och nackdelar. Som jag nämnde i annat inlägg handlar det om hur telefonen känns i handen. Stor och platt skärm har en tendens att bli bulkigt, men detta kan åtgärdas med lätt välvda kanter. När det kommer till telefoner i högre prisklassen är det betydligt vanligare med välvda kanter.

Det beror på förutom personligt tycke och smak även om storlek på händer osv. Jag kan hålla med om att en stor telefon med välvda kanter är både snyggare och sköna att hålla i, men samtidigt upplever jag dom som svårare att använda med en del spöktryck av handleder etc. Uppenbarligen verkar det finnas både de som gillar det och de som inte gillar det, jag är dock ändå övertygad om att det primärt är en marknadsföringsgrej, på samma sätt som kurvade TV apparater var det. Längre än så lär vi väl inte komma i denna diskussion

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är ingen iPhone lovers. Men med en iPhone får man en hel del saker som har med Apple att göra. Det handlar om alltifrån varumärket, deras ekosystem, kvalite, andrahandsvärde osv. Många pratar om att de tänker ha telefonen i väldigt många år.

En lika dyr annan telefon. Blir mest en produkt för mer "extrema tekniknördar" eller folk som gillar avbetalning. Vi som är tekniknördar stör oss troligen på egenskaper som inte ens nästa S24 kommer vara tillräckligt bra på.

Jag ser då en Samsung i samma prisklass som dyrare, då det troligen är en produkt som man kommer byta oftare för att man gillar bra teknik. Men ändå historisk så har man valt att att betala mer för Apple märket och man har hävdat bättre kvalite etc.
Men jag vet inte riktigt idag. Jag gillar iPhones kamera väldigt bra, förutom objektivet är kass på att zooma.
Resten av hårdvaran är också bra, skärm, ljud, prestanda, batteritid. Usb C kommer väl i år.

Ryktas redan om ny telefoto för s24
LG verkar ha en i test labbet. Xiaomi som köper allt som medför till att Android känns lite före Apple. Nya värsting från kinesiska Oppo är sjukt. 100w laddning.

Permalänk
Skrivet av Buddaz112:

Ryktas redan om ny telefoto för s24
LG verkar ha en i test labbet. Xiaomi som köper allt som medför till att Android känns lite före Apple. Nya värsting från kinesiska Oppo är sjukt. 100w laddning.

Bättre telefoto behövs. Och det har pratas om länge om kommande.
När det gäller snabbladdning så var det tidigare så att när det kom så blir det en jättestor skillnad i att ha det eller inte ha det, allt eftersom snabbladdningen blev bättre så har behovet minskas av ännu snabbare. Speciellt där ännu snabbare är lika med extrem hög boast en kort period och inte så mycket snabbare laddning på hela tiden. Och för denna lilla tidsbesparing så får man högre slitage på batteriet.

Varvid jag påstår att skillnaden i hårdvaran idag inte är så stor, det går inte säga att köper man en iPhone 14 Pro Max så missar man en väldigt massa saker. (bortsett från usb c och bättre zoom, som iPhone 15 lär ha)
När det gäller kameraön så börjar iPhone 14 bli en smaksak när man får faceId. Jag själv gillar inte biometriska lås som polisen har rätt att tvinga en att låsa upp, det har de ej med kodlås.

Permalänk
Medlem

Undra när de ska sluta me fjortiskamera på framsidan 🤔 90graders hörn på skärmen vore även fint om vi fick tillbaka, går ha smal kant ändå.

Permalänk
Skrivet av Wille90:

Undra när de ska sluta me fjortiskamera på framsidan 🤔

Aldrig! Det är bara inse faktum att skaran som vill ha den är så stor. De försöker på olika sätt kamera bakom skärmen, men kvalitén är allt annat än bra. Vi som klagar på kamerahålet idag är en minoritet.

I mitt liv har jag observerat många saker. Folk har påstått att sak X är onödigt eller det inte alls stör. För 15år sedan var forumet fullproppat med folk som skrev om att de hade köpt en datorskärm och det fanns en svart prick i hörnet som gjorde skärmen i princip oanvändbar, butiken ville dock inte ta tillbaka skiten och tillverkaren tillåt viss antal döda pixlar beroende på var. De lämnade då ibland tillbaka skärmen på ångerrätt utan att säga något om problemet.

Nu 15år efter kan folks mobil ha ett gigantisk kamerahål mitt i skärmen och väldigt många påstår att de aldrig ens tänker på att det stora kamerahålet finns.
Jag tycker fenomenet är intressant, men jag tror fler kommer störa sig på kamerahålet om alternativ finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Aldrig! Det är bara inse faktum att skaran som vill ha den är så stor. De försöker på olika sätt kamera bakom skärmen, men kvalitén är allt annat än bra. Vi som klagar på kamerahålet idag är en minoritet.

I mitt liv har jag observerat många saker. Folk har påstått att sak X är onödigt eller det inte alls stör. För 15år sedan var forumet fullproppat med folk som skrev om att de hade köpt en datorskärm och det fanns en svart prick i hörnet som gjorde skärmen i princip oanvändbar, butiken ville dock inte ta tillbaka skiten och tillverkaren tillåt viss antal döda pixlar beroende på var. De lämnade då ibland tillbaka skärmen på ångerrätt utan att säga något om problemet.

Nu 15år efter kan folks mobil ha ett gigantisk kamerahål mitt i skärmen och väldigt många påstår att de aldrig ens tänker på att det stora kamerahålet finns.
Jag tycker fenomenet är intressant, men jag tror fler kommer störa sig på kamerahålet om alternativ finns.

En skärm med pixelfel är för mig fortfarande fullständigt oacceptabelt, har man köpt en skärm som är specad tex 3840 x 2160 ska den ha 8 294 400 fullt fungerande pixlar, annars är den defekt.

Permalänk
Medlem

LOL på priset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Säkerhets-patch eller ny version av Android?

Säkerhetspatch. Men det var många år sedan Android blev ett moget system, nu känns det mest som om de flyttar runt olika funktioner. Har en telefon som kör Android 13 och en som kör Android 9 och kan inte påstå att den nyare av de två har några mjukvarufunktioner som jag saknar på den äldre.

Citat:

Iphone 6 (släpptes 2014) med IOS 12 (släpptes 2018) får fortfarande säkerhetsuppdateringar.

Nu ska jag inte påstå att jag gjort någon typ av vetenskaplig jämförelse, men det är ofta jag reagerat över att äldre IOS inte har tillgång till även mer kända appar. Tag senaste versionen av Instagram som exempel som kräver IOS version 13.4 som släpptes 2020 och som Iphone 6 inte stödjer.

Iphone 6 släpptes 2014, samma år som Galaxy S5. Galaxy S5 kan ännu köra den senaste versionen (4.4) av Instagram, och det på Android 6, det krävs inga custom Rom eller liknande. Då blir det liksom frågan vad som är viktigaste, att köra senaste operativsystemet eller att kunna köra senaste versionerna av de program som man vill ha. Det var detta som jag menade med att köra in i en bergvägg, efter ett tag börjar saker helt enkelt sluta fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Säkerhetspatch. Men det var många år sedan Android blev ett moget system, nu känns det mest som om de flyttar runt olika funktioner. Har en telefon som kör Android 13 och en som kör Android 9 och kan inte påstå att den nyare av de två har några mjukvarufunktioner som jag saknar på den äldre.

Nu ska jag inte påstå att jag gjort någon typ av vetenskaplig jämförelse, men det är ofta jag reagerat över att äldre IOS inte har tillgång till även mer kända appar. Tag senaste versionen av Instagram som exempel som kräver IOS version 13.4 som släpptes 2020 och som Iphone 6 inte stödjer.

Iphone 6 släpptes 2014, samma år som Galaxy S5. Galaxy S5 kan ännu köra den senaste versionen (4.4) av Instagram, och det på Android 6, det krävs inga custom Rom eller liknande. Då blir det liksom frågan vad som är viktigaste, att köra senaste operativsystemet eller att kunna köra senaste versionerna av de program som man vill ha. Det var detta som jag menade med att köra in i en bergvägg, efter ett tag börjar saker helt enkelt sluta fungera.

Anledningen är att över 90% av användarna är på senaste OS efter några veckor efter att de släpps, finns inte samma anledning att stödja gamla OS. Som utvecklare hatar man Android av samma anledning, kan inte utveckla i samma takt för man behöver stödja 10 år gamla OS som är sjukt osäkra, men mer än 10% sitter på sånt gammalt skräp

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Vad är värt att lägga pengar på då? Det där är alltid intressant att höra, för jag har hört från flera bekanta som säger liknande saker för att sedan se dem betala 15-20k för en femdagarsresa fördelat typ 5k flygbiljett och 10k boende. Som sagt, människor är fascinerande och avgör själva vad som är "värt pengarna".

Visst är det som du säger, det blir lite en fråga om alternativkostnad. Ska vi jämföra med vad vi kan spendera pengar på eller vad vi faktiskt spenderar pengar på? Men samtidigt känner jag att man för de många tusenlappar extra som senaste mobiltelefonerna kostar får väldigt lite för pengarna. Istället verkar ju "the sweet spot" idag ligger runt 2500-3000 kronor. Det är där som man får Amoled-skärm, optisk bildstabilisering och hyfsat med både RAM och lagringsutrymme. Å andra sidan är ~15 000 kronor över 3 år inte mer än 14 kronor per dag. Drag bort vad även en enkel telefon skulle kosta och restvärdet och en värstingmodell kostar inte mer per dag än en Dajm, det senare är något som man äter upp på några minuter, telefonen använder många av oss många timmar per dag.

Skrivet av medbor:

Anledningen är att över 90% av användarna är på senaste OS efter några veckor efter att de släpps, finns inte samma anledning att stödja gamla OS. Som utvecklare hatar man Android av samma anledning, kan inte utveckla i samma takt för man behöver stödja 10 år gamla OS som är sjukt osäkra, men mer än 10% sitter på sånt gammalt skräp

Är det inte positivt att man idag kan använda även äldre mobiltelefoner så länge som de fungerar rent hårdvarumässigt? Sedan känns det lite som om du precis flyttade målstolparna. Jag visade ett exempel på när en Iphone har kortare livslängd än en telefon med Android, detta oavsett hur Apples uppdateringsschema ser ut.

Sedan kan vi nog vid det här laget skrota tankarna om gamla osäkra system, det finns tiotals/hundratals miljoner med enheter som kör Android som inte sett en säkerhetsuppdatering på åratal. Men trots detta verkar det aldrig uppstå några stora säkerhetshot i likhet med vad vi sett med Windows där maskar och virus kunnat infektera miljontals enheter.