Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

Om de har använt samma mätmetod (utetemperatur, vind osv) för gamla och nya versionen så är siffrorna helt klart imponerande. Jag vet inte riktigt hur du menar att man ska kunna jämföra WLTP-siffror annars, just på grund av att siffrorna inte stämmer överens med verkligheten?

Det större batteriet bör stå för ca 2 mil extra räckvidd, resten måste komma från optimeringar. Jag är skeptisk till att siffrorna stämmer, även om jag självklart hoppas att jag har fel
Jo, 4kWh eller ca 5%. Borde ge ungefär 2 mil extra, sommartid. Resten måste komma från optimeringar (effektivare motorer?), alternativt har de haft bättre förutsättningar i sitt WLTP-test än tidigare. Jag hoppas på det förstnämnda.

Bortsett från tycke och smak om fronten så håller jag helt med dig. Blev därför lite förvånad att de inte gjort några aerodynamiska förbättringar men ändå lyckas presentera riktigt bra siffror. Därav min skepticism, men återigen, jag hoppas jag har fel

Uppenbarligen har de gjort en del förändringar av drivlinan som har förbättrat effektiviteten.

Vi Bilägare har gjort en jämförelse med Model 3 där de går igenom räckvidd, laddning, pris och prestanda, på pappret. Där ser man att Teslan är lite bättre på dessa saker förutom räckvidd där PS har ett litet övertag. Så lite långsammare, lite långsammare snabbladdning och lite längre räckvidd för lite mer pengar. Tittar man bara på specifikationen så ser ju Model 3 ut som det givna valet av de två, men det finns ju fler aspekter än de som kan uttryckas som en siffra och Polestar har ju sina för- och nackdelar precis som Tesla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Uppenbarligen har de gjort en del förändringar av drivlinan som har förbättrat effektiviteten.

Vi Bilägare har gjort en jämförelse med Model 3 där de går igenom räckvidd, laddning, pris och prestanda, på pappret. Där ser man att Teslan är lite bättre på dessa saker förutom räckvidd där PS har ett litet övertag. Så lite långsammare, lite långsammare snabbladdning och lite längre räckvidd för lite mer pengar. Tittar man bara på specifikationen så ser ju Model 3 ut som det givna valet av de två, men det finns ju fler aspekter än de som kan uttryckas som en siffra och Polestar har ju sina för- och nackdelar precis som Tesla.

Den jämförelsen är dock mycket kass, ViBilägare verkar jobba hårt för att se till att inte producera någonting som är korrekt och göra så dåliga jämförelser som möjligt. Det är synd att det knappt finns riktiga motorjournalister kvar...

För det första blir det helt irrelevant att jämföra laddeffekt på det sättet, som att Sweclockers skulle ge en CPU plus över en annan för att den är högre klockad trots olika arkitekturer. Faktisk laddhastgihet lär PS2 LR vinna på efter den här höjningen. För det andra har de samma räckvidd på PS2 LRDM och PS2 LRDM Performance vilket inte kommer stämma eftersom det är 20" fälgarna på den med vilka Polestar verkar uppskatta 551 km WLTP med, vilket är varför Model 3ans räckvidd sjunker mellan Long Range och Performance också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kml:

Ett skämt att polestar2 nu kostar mer än en bmw i4.

Nog för att polestar 2 blivit dyr men i4an är fortfarande dyrare med e40 som börjar på 679' och M50 som börjar på 789' nu.
Snart högre grundpris på M50 än vad jag gav för min fullutrustade efter miljöbonus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nog för att polestar 2 blivit dyr men i4an är fortfarande dyrare med e40 som börjar på 679' och M50 som börjar på 789' nu.
Snart högre grundpris på M50 än vad jag gav för min fullutrustad efter miljöbonus

Sen kostar tillvalen till BMWn mycket också. Min som har allt utom externa kolfiberpaketet låg kring 900k, idag är det ännu dyrare än så.

Däremot hade jag hellre köpt en i4 M50 med mycket utrustning för lite mer än vad en PS2 LR DM kostar med läder, Pilot och Plus så jag tycker den är lite för dyr i förhållande till i4an.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Den jämförelsen är dock mycket kass, ViBilägare verkar jobba hårt för att se till att inte producera någonting som är korrekt och göra så dåliga jämförelser som möjligt. Det är synd att det knappt finns riktiga motorjournalister kvar...

Jag tycker nog Vi Bilägare är rätt bra. De är väl de enda som kör faktiska långtester av bilar i Sverige, dessutom köper de bilarna "privat" så det är inte pressbilar och ingen specialbehandling av ÅF eller serviceorganisationen eller så.

Sen har de inte alltid rätt fokus förstås, det är en "gubbtidning" så det är ju mest vanliga bilar de testar och så. Sen har de ju samma problem som alla andra biljournalister när det gäller elbilar; att de fokuserar på räckvidd och snabbladdning väldigt hårt. Men de testar ju också hur det är att faktiskt leva med en bil, familjer som använder dem i månader och tusentals mil där de hittar alla jobbiga grejer som en vanlig ägare också upplever, med barnstolar som ska monteras i och ur, service som ska genomföras, återkallningar, mjukvaruuppdateringar och så vidare. Dessutom gör de ju en ganska omfattande inspektion av rostskydd vilket inga andra tidningar verkar bry sig om, både när bilen är ny och efter långtesterna.

Citat:

För det första blir det helt irrelevant att jämföra laddeffekt på det sättet, som att Sweclockers skulle ge en CPU plus över en annan för att den är högre klockad trots olika arkitekturer. Faktisk laddhastgihet lär PS2 LR vinna på efter den här höjningen. För det andra har de samma räckvidd på PS2 LRDM och PS2 LRDM Performance vilket inte kommer stämma eftersom det är 20" fälgarna på den med vilka Polestar verkar uppskatta 551 km WLTP med, vilket är varför Model 3ans räckvidd sjunker mellan Long Range och Performance också.

Jag gissar att uppdateringen av PS2 än så länge inte har kommit till några journalister, åtminstone inte i den utsträckningen att de kan göra några egna räckviddstester eller liknande, alltså är allt de har att gå på vad PS säger, och det har de jämfört med vad Tesla säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag tycker nog Vi Bilägare är rätt bra. De är väl de enda som kör faktiska långtester av bilar i Sverige, dessutom köper de bilarna "privat" så det är inte pressbilar och ingen specialbehandling av ÅF eller serviceorganisationen eller så.

Sen har de inte alltid rätt fokus förstås, det är en "gubbtidning" så det är ju mest vanliga bilar de testar och så. Sen har de ju samma problem som alla andra biljournalister när det gäller elbilar; att de fokuserar på räckvidd och snabbladdning väldigt hårt. Men de testar ju också hur det är att faktiskt leva med en bil, familjer som använder dem i månader och tusentals mil där de hittar alla jobbiga grejer som en vanlig ägare också upplever, med barnstolar som ska monteras i och ur, service som ska genomföras, återkallningar, mjukvaruuppdateringar och så vidare. Dessutom gör de ju en ganska omfattande inspektion av rostskydd vilket inga andra tidningar verkar bry sig om, både när bilen är ny och efter långtesterna.

Tycker mest deras "tester från verkligheten" visat sig vara tillgjorda och hittat på problem som bara kan drabba folk som inte klarar sig alls i dagens samhälle.

Skrivet av snajk:

Jag gissar att uppdateringen av PS2 än så länge inte har kommit till några journalister, åtminstone inte i den utsträckningen att de kan göra några egna räckviddstester eller liknande, alltså är allt de har att gå på vad PS säger, och det har de jämfört med vad Tesla säger.

Ja men räckvidden står på hemsidan, det står 551-592 km i uppskattad WLTP. 551 gäller såklart när man har de största och minst aerodynamiska fälgarna och 592 gäller när man har de minsta.

Laddningstiden 10-80% presenterar Polestar också och den sätts till 28 minuter nu, vilket är snabbare än Model 3 i nuvarande paket.

Hade de bemödat sig att gå in på Polestars hemsida hade de helt enkelt kunnat göra en vettig jämförelse och dessutom ha korrekta sidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Uppenbarligen har de gjort en del förändringar av drivlinan som har förbättrat effektiviteten.

Vi Bilägare har gjort en jämförelse med Model 3 där de går igenom räckvidd, laddning, pris och prestanda, på pappret. Där ser man att Teslan är lite bättre på dessa saker förutom räckvidd där PS har ett litet övertag. Så lite långsammare, lite långsammare snabbladdning och lite längre räckvidd för lite mer pengar. Tittar man bara på specifikationen så ser ju Model 3 ut som det givna valet av de två, men det finns ju fler aspekter än de som kan uttryckas som en siffra och Polestar har ju sina för- och nackdelar precis som Tesla.

Konstigt i alla tester jag har sett så är model e betydligt mer effekt en polestar 2.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Tycker mest deras "tester från verkligheten" visat sig vara tillgjorda och hittat på problem som bara kan drabba folk som inte klarar sig alls i dagens samhälle.

Ok, där skiljer vår bedömning. Jag gillar verkligen deras långtester, de har ett antal bilar de kör mycket med under lång tid (duh) och man får löpande uppdateringar med både insikter från testarna och förstås problem som uppstår, brister i serviceorganisationerna och så. Kontrasten mot AMS vars tester mestadels består av korta provkörningar av en tysk journalist är slående. Teknikensvärld ligger väl någonstans emellan, men de finns inte i Readly så jag läser inte dem mer än typ i väntrummet till tandläkaren eller så. Elbilen däremot är ganska bra, men testerna är inte alls så djupgående som Vi Bilägares.

Edit: Sen är de inte teknikintresserade, som vi är här på forat, och därför tenderar de att tycka appar, skärmstyrning och sånt är lite krångligare än vad vi nog tycker, men det är ju för att deras perspektiv är det av en vanlig bilägare, inte en teknikfantasts eller mjukvaruingenjörs liksom. Och samma gäller ju alla biltidningar tyvärr, vill man få mer insikt från det perspektivet så brukar exempelvis M3 eller andra internationella tekniktidningar vara bättre på sånt. /Edit

Citat:

Ja men räckvidden står på hemsidan, det står 551-592 km i uppskattad WLTP. 551 gäller såklart när man har de största och minst aerodynamiska fälgarna och 592 gäller när man har de minsta.

Laddningstiden 10-80% presenterar Polestar också och den sätts till 28 minuter nu, vilket är snabbare än Model 3 i nuvarande paket.

Hade de bemödat sig att gå in på Polestars hemsida hade de helt enkelt kunnat göra en vettig jämförelse och dessutom ha korrekta sidor.

Jag gissar att de har gått på Polestars presserelease och inget annat. Där nämns inget om laddtider, däremot laddeffekt och allt annat Vi Bilägare har med.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Konstigt i alla tester jag har sett så är model e betydligt mer effekt en polestar 2.

Vilken effekt? Laddeffekten eller motorns effekt? För vilken modell, det skiljer sig mellan motor, batteri och drivning för båda bilarna? Jag tycker genomgången är rätt bra, den visar tydligt att Polestar är sämre på typ alla dessa saker, förutom räckvidd, men också att skillnaderna inte är så stora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Nog för att polestar 2 blivit dyr men i4an är fortfarande dyrare med e40 som börjar på 679' och M50 som börjar på 789' nu.
Snart högre grundpris på M50 än vad jag gav för min fullutrustade efter miljöbonus

På listpris

Men man lätt får 6-10 % rabatt på en bmw. Finns ingen förhandlingsutrymme på en polestar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Vilken effekt? Laddeffekten eller motorns effekt? För vilken modell, det skiljer sig mellan motor, batteri och drivning för båda bilarna? Jag tycker genomgången är rätt bra, den visar tydligt att Polestar är sämre på typ alla dessa saker, förutom räckvidd, men också att skillnaderna inte är så stora.

Menade effektiv alltså lägre förbrukning en polestar 2.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ok, där skiljer vår bedömning. Jag gillar verkligen deras långtester, de har ett antal bilar de kör mycket med under lång tid (duh) och man får löpande uppdateringar med både insikter från testarna och förstås problem som uppstår, brister i serviceorganisationerna och så. Kontrasten mot AMS vars tester mestadels består av korta provkörningar av en tysk journalist är slående. Teknikensvärld ligger väl någonstans emellan, men de finns inte i Readly så jag läser inte dem mer än typ i väntrummet till tandläkaren eller så. Elbilen däremot är ganska bra, men testerna är inte alls så djupgående som Vi Bilägares.

Edit: Sen är de inte teknikintresserade, som vi är här på forat, och därför tenderar de att tycka appar, skärmstyrning och sånt är lite krångligare än vad vi nog tycker, men det är ju för att deras perspektiv är det av en vanlig bilägare, inte en teknikfantasts eller mjukvaruingenjörs liksom. Och samma gäller ju alla biltidningar tyvärr, vill man få mer insikt från det perspektivet så brukar exempelvis M3 eller andra internationella tekniktidningar vara bättre på sånt. /Edit
Jag gissar att de har gått på Polestars presserelease och inget annat. Där nämns inget om laddtider, däremot laddeffekt och allt annat Vi Bilägare har med.

Håller med dig här. Om jag ska köpa en bil får jag inte ut nåt av att läsa hur en biltokig journalist beger sig ut på en slingrig testrutt eller t.om bana för att testa bilens gränser, och sen bara går igenom specifikationslistan och konstaterar att ja här finns ju massa finesser som säkert är trevliga. Jag vill ju veta om bullret på riktiga vägar blir störande efter ett par timmar, eller om fjädringen hanterar ojämnheter så dåligt att man inte kan dricka en skvätt kaffe utan att bränna sig bara för att en asfaltskarv dyker upp, eller om halvljuset skickar för mycket ljus ner i backen så man inte ser på håll, eller om rostskyddet är dåligt.

Vet inte om just Vi Bilägare är bäst på att upptäcka sånt (ljustester har dom ju så den punkten är dom bra på), men det känns som att jag hellre läser ett långtest av en vanlig människa som är intresserad av hur en bil är att leva med, och jag tror Vi Bilägare tittar mer på de aspekterna.

Alla saker jag stör mig på med min Passat är såna saker som ingen journalist nämner. Halvljuset som exempel, skickar massa ströljus uppåt åt sidan vilket innebär att man måste justera ner dom rätt lågt för att inte riskera att blända. Det gör att rakt fram på vägbanan ser jag kanske 50 meter vilket känns helt absurt kort. Då räcker det inte med att nån säger "Kolla den har LED-ljus, lyser jättestarkt, bra bra!".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Håller med dig här. Om jag ska köpa en bil får jag inte ut nåt av att läsa hur en biltokig journalist beger sig ut på en slingrig testrutt eller t.om bana för att testa bilens gränser, och sen bara går igenom specifikationslistan och konstaterar att ja här finns ju massa finesser som säkert är trevliga. Jag vill ju veta om bullret på riktiga vägar blir störande efter ett par timmar, eller om fjädringen hanterar ojämnheter så dåligt att man inte kan dricka en skvätt kaffe utan att bränna sig bara för att en asfaltskarv dyker upp, eller om halvljuset skickar för mycket ljus ner i backen så man inte ser på håll, eller om rostskyddet är dåligt.

Vet inte om just Vi Bilägare är bäst på att upptäcka sånt (ljustester har dom ju så den punkten är dom bra på), men det känns som att jag hellre läser ett långtest av en vanlig människa som är intresserad av hur en bil är att leva med, och jag tror Vi Bilägare tittar mer på de aspekterna.

Alla saker jag stör mig på med min Passat är såna saker som ingen journalist nämner. Halvljuset som exempel, skickar massa ströljus uppåt åt sidan vilket innebär att man måste justera ner dom rätt lågt för att inte riskera att blända. Det gör att rakt fram på vägbanan ser jag kanske 50 meter vilket känns helt absurt kort. Då räcker det inte med att nån säger "Kolla den har LED-ljus, lyser jättestarkt, bra bra!".

Ja precis. När min tjej var gravid exempelvis och vi behövde en större bil så var Vi Bilägare väldigt användbar med bilstolstester i sina testbilar och så, AMS inte så mycket. Men det räckte inte riktigt utan jag fick leta upp några "bloggar" där typ "en pappa" testade olika bilar ur familjeperspektiv eller så. Provade med olika typer av barnvagnar, två barnstolar och en vuxen i baksätet och liknande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Felixark:

Menade effektiv alltså lägre förbrukning en polestar 2.

Jo men det är ju det som är den stora nyheten nu, bättre effektivitet (och större batteri för vissa modeller) och därmed bättre räckvidd. Ingen har testat denna nya variant än mig veterligen så tester är väl inte så relevanta här än.

Permalänk
Avstängd

DN har kollat på Maxus Euniq6 och Aiways U5 och är inte imponerade. https://www.dn.se/motor/uppstickarna-fran-kina-bjuder-bara-pa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja precis. När min tjej var gravid exempelvis och vi behövde en större bil så var Vi Bilägare väldigt användbar med bilstolstester i sina testbilar och så, AMS inte så mycket. Men det räckte inte riktigt utan jag fick leta upp några "bloggar" där typ "en pappa" testade olika bilar ur familjeperspektiv eller så. Provade med olika typer av barnvagnar, två barnstolar och en vuxen i baksätet och liknande.

Ja några saker jag märkte när jag testade Skoda Enyaq var att bagaget hade mindre yta än min Passat men pga att utrymmet var mycket högre så gick barnvagnen in nästan lika djupt och blev därför lika lättlastad, och att den lite högre höjden med golv som lät jäms med dörröppningens underkant gjorde installationen av barnstol till en fröjd, samt att man fortfarande kunde använda ytan runt stödbenet (isofix-stol) till förvaring av skötväska eller en kasse vilket var svårt på passaten då golvet var mer av en balja. Kanske gäller alla elbilar nästan, men finns säkert undantag. Plus att inlastning av barn i stolen var en fröjd då man fick stå raklång. Plus att krokarna i bagaget för matkassar satt bättre placerade och på högre höjd än I passaten vilket gör veckohandling smidigare.

Såna där småsaker som inte säljer en bil, men som man vill veta när man ska leva med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju det som är den stora nyheten nu, bättre effektivitet (och större batteri för vissa modeller) och därmed bättre räckvidd. Ingen har testat denna nya variant än mig veterligen så tester är väl inte så relevanta här än.

Vi får se men en så länge är det väll bara gamla ioniq den ända bilen som är mer effektiv en tesla i realistikt test. De flesta andra elbilar ligger väl på runt 180-200wh/km under sommaren medans Model 3 och y ligger på runt 150wh/km.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lidodido:

Ja några saker jag märkte när jag testade Skoda Enyaq var att bagaget hade mindre yta än min Passat men pga att utrymmet var mycket högre så gick barnvagnen in nästan lika djupt och blev därför lika lättlastad, och att den lite högre höjden med golv som lät jäms med dörröppningens underkant gjorde installationen av barnstol till en fröjd, samt att man fortfarande kunde använda ytan runt stödbenet (isofix-stol) till förvaring av skötväska eller en kasse vilket var svårt på passaten då golvet var mer av en balja. Kanske gäller alla elbilar nästan, men finns säkert undantag. Plus att inlastning av barn i stolen var en fröjd då man fick stå raklång. Plus att krokarna i bagaget för matkassar satt bättre placerade och på högre höjd än I passaten vilket gör veckohandling smidigare.

Såna där småsaker som inte säljer en bil, men som man vill veta när man ska leva med den.

Ja det är svårt att avgöra sådana grejer. När jag leasade en BMW för drygt tre år sedan så var det den sista årsmodellen av den modellen, vilket innebar att det var en "facelift"-modell, och nästan alla tester var från när den var ny på marknaden, de som var nyare var ofta väldigt kortfattade och gick bara igenom ändringarna som stod i pressrelasen typ. Flera tester pratade om något paket som var väldigt bra och billigt som gav lite skiljeväggar i bagagen och liknande, och jag var noga med att få med det paketet. Tyvärr hade det förändrats någon gång under bilens tillverkningstid så inget av det som gjorde att jag ville ha det var längre med. Nu var det ingen kostnad att prata om dock, men ändå surt att en viktig aspekt för praktikaliteten hade tagits bort helt och ingen hade uppmärksammat det.

Skrivet av Felixark:

Vi får se men en så länge är det väll bara gamla ioniq den ända bilen som är mer effektiv en tesla i realistikt test. De flesta andra elbilar ligger väl på runt 180-200wh/km under sommaren medans Model 3 och y ligger på runt 150wh/km.

Nja, Model 3 är absolut väldigt effektiv, och Model Y om man jämför med andra "SUV:ar", men så stora skillnader är det ju inte. Problemet är att det inte finns så många bilar i samma klass som Model 3. De flesta elbilar hittills har ju varit antingen mindre bilar, typ Zoe, i3 eller så som ju är hyfsat snåla men ofta rätt högbyggda vilket nog drar upp förbrukningen en del (de är också rätt gamla konstruktioner nu), eller stora SUV:ar. Vanliga sedan eller kombi-modeller är ju inte så vanliga. Men exempelvis Ioniq 6 som ju är gjord för att konkurrera med Model 3 verkar ju ligga på samma nivå ungefär. Se exempelvis: https://ev-database.org/cheatsheet/energy-consumption-electri...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Uppenbarligen har de gjort en del förändringar av drivlinan som har förbättrat effektiviteten.

Vi Bilägare har gjort en jämförelse med Model 3 där de går igenom räckvidd, laddning, pris och prestanda, på pappret. Där ser man att Teslan är lite bättre på dessa saker förutom räckvidd där PS har ett litet övertag. Så lite långsammare, lite långsammare snabbladdning och lite längre räckvidd för lite mer pengar. Tittar man bara på specifikationen så ser ju Model 3 ut som det givna valet av de två, men det finns ju fler aspekter än de som kan uttryckas som en siffra och Polestar har ju sina för- och nackdelar precis som Tesla.

Ja "uppenbarligen" om siffrorna stämmer, det är preliminära teoretiska siffror i dagsläget. Jag är fortfarande väldigt skeptisk till att det ens är möjligt att höja effektiviteten så pass mycket i motorerna att Polestars siffror kan stämma, utan några förändringar av aerodynamiken.

Teslan har betydligt lägre luftmotstånd, det går liksom inte komma runt det.

Polestaren kan komma upp i 200+kW på laddstationer som stödjer det, vilket som jag förstår det inte alla gör (på 400V).

Jag har som sagt själv en PS2 LR DM som jag är supernöjd med. Jag hade personligen betalat mer för Polestar än för Tesla, men siffrorna för pre-2023 är rena glädjesiffror i praktiken, och dessa nya siffror verkar lite för bra för att vara sanna. Jag är skeptisk men jag hoppas att jag har fel!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

https://carup.se/markus-korde-pa-brunnslock-950-000-kr-for-at...
Är det verkligen såhär dyrt om man skadar sin elbil? Har ni krockat med eran elbil eller skadat den och fått betala rena fantasisummor?
Nu tog killens försäkring denna men annars hade det bara varit att skrota bilen, tror försäkringen köpte ny bil och kommer skrota denna är inte även det rätt onödigt?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://carup.se/markus-korde-pa-brunnslock-950-000-kr-for-at...
Är det verkligen såhär dyrt om man skadar sin elbil? Har ni krockat med eran elbil eller skadat den och fått betala rena fantasisummor?
Nu tog killens försäkring denna men annars hade det bara varit att skrota bilen, tror försäkringen köpte ny bil och kommer skrota denna är inte även det rätt onödigt?

Tror inte elbilar är dyrare i reparation än andra när det kommer till samma saker.
Detta var väl en skada på batterihöljet eller batteriet och då gick priset upp något fantastiskt.

Men det är inte rolig läsning, speciellt om vi vill ha en andrahandsmarknad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://carup.se/markus-korde-pa-brunnslock-950-000-kr-for-at...
Är det verkligen såhär dyrt om man skadar sin elbil? Har ni krockat med eran elbil eller skadat den och fått betala rena fantasisummor?
Nu tog killens försäkring denna men annars hade det bara varit att skrota bilen, tror försäkringen köpte ny bil och kommer skrota denna är inte även det rätt onödigt?

Det har varit uppe i tråden nyss och är extremt och säger kanske mer om statliga kinesiska bilar. Dock kan det bli rejält dyrt. Finns en video på Rich Rebuilds (som även driver/deläger företaget Electrified Garage) om en med en Model 3 där något slog upp och skadade kylkopplingarna på batteriet, och han hade inte försäkring som täckte. Har för mig att Tesla ville ha något i stil med 200 tkr. De gjorde en lagning av själva kopplingen för en bråkdel, men det är ju inte alltid sådant går.

Att sedan något kunde skada kopplingarna tror jag berodde på en dålig konstruktion på tvåhjulsdrivna bilar, där drivningen fram annars skyddat dem.

(Med reservation för att det är ett bra tag jag såg den videon.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

https://carup.se/markus-korde-pa-brunnslock-950-000-kr-for-at...
Är det verkligen såhär dyrt om man skadar sin elbil? Har ni krockat med eran elbil eller skadat den och fått betala rena fantasisummor?
Nu tog killens försäkring denna men annars hade det bara varit att skrota bilen, tror försäkringen köpte ny bil och kommer skrota denna är inte även det rätt onödigt?

https://www.motor.no/aktuelt/det-kostet-940000-kr-a-reparere-...

Visade sig att offerten var fel. Det var batterikassen (vad nu det är, chassit? Höljet för batteriet?) som skulle bytas. Kostnad 17000kr inkl allt. De hade nog inte gjort nån värdering heller över kostnaden om verkligen själva batteriet skulle behöva bytas.

Inte lusläst artikeln men det verkar ändå som att ett batteribyte skulle ha kostat så mycket att man hade löst in bilen istället, vet inte riktigt vad kondemnation innebär i det här fallet. Så det kan ju ändå betyda att risken är att ens bil blir skrot för en olycka, eller att premierna skjuter i höjden om såna här reparationer som kräver inlösen av bil blir vanligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

https://www.motor.no/aktuelt/det-kostet-940000-kr-a-reparere-...

Visade sig att offerten var fel. Det var batterikassen (vad nu det är, chassit? Höljet för batteriet?) som skulle bytas. Kostnad 17000kr inkl allt. De hade nog inte gjort nån värdering heller över kostnaden om verkligen själva batteriet skulle behöva bytas.

Inte lusläst artikeln men det verkar ändå som att ett batteribyte skulle ha kostat så mycket att man hade löst in bilen istället, vet inte riktigt vad kondemnation innebär i det här fallet. Så det kan ju ändå betyda att risken är att ens bil blir skrot för en olycka, eller att premierna skjuter i höjden om såna här reparationer som kräver inlösen av bil blir vanligare.

Fast priset är helt skruvat för ett helt batteri alldeles oavsett. Det är runt grundpriset på en Taycan i Sverige i SEK. Jag tror att den kommer med batteri, även om tillvalen är dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Om de har använt samma mätmetod (utetemperatur, vind osv) för gamla och nya versionen så är siffrorna helt klart imponerande. Jag vet inte riktigt hur du menar att man ska kunna jämföra WLTP-siffror annars, just på grund av att siffrorna inte stämmer överens med verkligheten?

Jag förstår överhuvudtaget inte vad i mitt inlägg som var oklart.

WLTP stämmer inte jättebra överens med hur "vanliga" människor kör bilen i verkligheten. Det är alltså svårt (läs omöjligt) att uppnå de förbrukningssiffror som tillverkaren anger enligt WLTP.

Sedan är det också så att vissa tillverkare är "närmare" sina WLTP-siffror i verklig körning än andra. Så det är inte säkert att två olika bilar som har samma räckvidd i WLTP kommer exakt lika långt i verkliga förhållanden. Men inom samma tillverkare så borde man vara ungefär "lika bra" på att närma sig WLTP-siffrorna vid verklig körning, så att jämföra Polestar LRDM mot SRSM borde ge en ganska tydlig bild. Tydligare än om man jämför en Polestar mot en Tesla, etc.

Det är inte som att man testade Polestar 2 i snöstorm i vinter och sedan kom på att man får bättre siffror om man testar på sommaren. WLTP stipulerar vid vilka temperaturer testen ska genomföras.

Skrivet av Dimman:

Ja "uppenbarligen" om siffrorna stämmer, det är preliminära teoretiska siffror i dagsläget. Jag är fortfarande väldigt skeptisk till att det ens är möjligt att höja effektiviteten så pass mycket i motorerna att Polestars siffror kan stämma, utan några förändringar av aerodynamiken.

Så du tror att hela skillnaden i förbrukning mellan Tesla och Polestar är luftmotståndet, resten är lika?
Polestar är en väldigt "törstig" elbil, till ganska stor del beror det nog på aerodynamiken och vikten. Men jag tror även att själva drivlinan inte är så len och effektiv som den skulle kunna vara. Detta torde då innebära att det också blir "relativt" enkelt att förbättra den delen. Det är alltså enklare att förbättra något man är relativt dålig på, än att förbättra något som redan är "bäst i klassen". Exempelvis kommer DM med face-lift ha möjlighet att stänga av den främre motorn efter behov, vilket borde göra minska förbrukningen vid körning i konstant hastighet, etc.

Jag har inte särskilt svårt att tro att nya LRDM skulle kunna gå runt 25% längre med dessa ändringar (något större batteri, avstängningsbar motor, samt övriga optimeringar).

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Tror inte elbilar är dyrare i reparation än andra när det kommer till samma saker.
Detta var väl en skada på batterihöljet eller batteriet och då gick priset upp något fantastiskt.

Men det är inte rolig läsning, speciellt om vi vill ha en andrahandsmarknad.

Ja problemet är ju när man vill ha nytt batteri, min bror köpte en helt ny bänkad och klar trimmad motor på 500 häst för 70 tusen. Tror ett nytt batteri kostar mer för man vill ju inte ha beggade batterier om de inte är i riktigt bra skick.

Skrivet av ztenlund:

Det har varit uppe i tråden nyss och är extremt och säger kanske mer om statliga kinesiska bilar. Dock kan det bli rejält dyrt. Finns en video på Rich Rebuilds (som även driver/deläger företaget Electrified Garage) om en med en Model 3 där något slog upp och skadade kylkopplingarna på batteriet, och han hade inte försäkring som täckte. Har för mig att Tesla ville ha något i stil med 200 tkr. De gjorde en lagning av själva kopplingen för en bråkdel, men det är ju inte alltid sådant går.

Att sedan något kunde skada kopplingarna tror jag berodde på en dålig konstruktion på tvåhjulsdrivna bilar, där drivningen fram annars skyddat dem.

(Med reservation för att det är ett bra tag jag såg den videon.)

Känns som elbilar borde liksom bensin/diesel bilar ha en hasplåt under batteriet istället för motorn kanske?

Skrivet av Lidodido:

https://www.motor.no/aktuelt/det-kostet-940000-kr-a-reparere-...

Visade sig att offerten var fel. Det var batterikassen (vad nu det är, chassit? Höljet för batteriet?) som skulle bytas. Kostnad 17000kr inkl allt. De hade nog inte gjort nån värdering heller över kostnaden om verkligen själva batteriet skulle behöva bytas.

Inte lusläst artikeln men det verkar ändå som att ett batteribyte skulle ha kostat så mycket att man hade löst in bilen istället, vet inte riktigt vad kondemnation innebär i det här fallet. Så det kan ju ändå betyda att risken är att ens bil blir skrot för en olycka, eller att premierna skjuter i höjden om såna här reparationer som kräver inlösen av bil blir vanligare.

I vilket fall är priset EXTREMT för nytt batteri. är bara höljet trasigt som det verkar borde det inte vara någon större fara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

De har redan höjts. En utrustningsmässigt likvärdig* C40 Twin Ultimate MY24 kostar numera 800tkr. exempelvis (då med ullklädsel, vinterdäck och en annan färg än standard).

*Jämfört med MY23. Man har även brutit ut Klimat-paket och Pixel-LED ur Ultimate-paketet. Dessa ingick tidigare.

Det är en prisskillnad på ca. 40-60tkr. beroende på när man jämför ifrån. Har hållit ett öga på prisutvecklingen och den har varit något tumultartad. Det har säkerligen skiftat väldigt mycket i kalkylerna på kort tid (räntor, miljöbonusar etc.) och det har givit avtryck på slutpriserna. Även bråket om vinterdäck/åretruntdäck har gjort att vinterdäck ingår numera - gör ingen skillnad på månadsavgiften men på kontantpriset. Min MY23 (inkl. allt utom dragkrok och vinterdäck - ingick inte då) uttagen i september, kostar 8190kr/mån (ned från 8790kr, då launch ed. utan dragkrok och vinterdäck - endast valbart om det efterfrågades). En "likadan" (MY24) kostar idag, med samma villkor, 13650kr/mån, eller 759600kr utan vinterdäck och 792600kr med. Tror inte att dom kommer att sälja särskilt bra.

Det har kanske inte fått lika stor uppmärksamhet eftersom det har varit svårt att hänga med. Tror att det kom någon notis om att sista dagen med miljöbonus, var också sista dagen med det "gamla priset". Vilket det nu var. Oavsett, dom är svindyra numera. Tar du en vit C40 Twin Ultimate (inkl. klimat + pixel) med vinterdäck och dragkrok så landar man på fina 811400kr, i skrivande stund.

Stämmer. Såg nu att även XC40 gått upp betydligt. Iaf. jämfört med början av 2022 då min pappa beställde en XC40 2WD med Plus för ca 520 (innan bonus), som han fick nu i november. Nu när jag är inne på volvocars.com så ligger samma spec på 637 ser det ut som. Rätt brutal höjning.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Så du tror att hela skillnaden i förbrukning mellan Tesla och Polestar är luftmotståndet, resten är lika?
Polestar är en väldigt "törstig" elbil, till ganska stor del beror det nog på aerodynamiken och vikten. Men jag tror även att själva drivlinan inte är så len och effektiv som den skulle kunna vara. Detta torde då innebära att det också blir "relativt" enkelt att förbättra den delen.

Vad jag har hört så har den första generationens XC40/C40/PS2 (som i stort delar samma drivlina och arkitektur) en form av elmotor från Siemens som från början är konstruerad att användas främst i hissar och liknande. Det har nog bidragit till att den kanske inte varit lika snål som de mer rena elbilsmotorer som tex. Tesla, KIA/Hyundai och BMW har tagit fram.

Detta är säkert en orsak till att de nu i facelift verkar ha bytt till en annan lite effektivare elmotor. Verkar ändå vara en rätt hyfsad uppgradering tycker jag. Skall bli spännande att se energiåtgången när Björn Nyland, Allt om elbil, mflr. får en chans att testa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja problemet är ju när man vill ha nytt batteri, min bror köpte en helt ny bänkad och klar trimmad motor på 500 häst för 70 tusen. Tror ett nytt batteri kostar mer för man vill ju inte ha beggade batterier om de inte är i riktigt bra skick.

Har redan varit uppe i tråden (läs några sidor bakåt), men för andra elbilar (icke kinesiska) så ligger ett komplett batteri på ca 200-250 som det verkar. Vissa bilar, som tex. Tesla Model 3, kan man byta enbart en av de fyra olika batterimodulerna som skadats. Då kostar det ca 60-100 papp att byta en sådan batterimodul som det verkar enligt de flesta källor som jag läst.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Känns som elbilar borde liksom bensin/diesel bilar ha en hasplåt under batteriet istället för motorn kanske?

Jo, många amerikanska och europeiska elbilar har just en hasplåt just under batteripaketen som skyddar de. Det är väldigt vanligt att de byggs så.

Kan dock inte hur de kinesiska elbilarna är byggda (som i detta fallet med Nio). Har aldrig varken provkört eller kikat på konstruktionerna. Kanske att de "fuskat" lite på detta området, men det är mer än vad jag känner till.

Skrivet av Aka_The_Barf:

I vilket fall är priset EXTREMT för nytt batteri. är bara höljet trasigt som det verkar borde det inte vara någon större fara.

Håller med om att det dock verkar vara löjligt höga reservdelspriser på batterier från Nio. Vet ej om det är liknande för andra "kineser", men kan ju absolut vara värt att ta reda på innan man köper en sådan elbil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har redan varit uppe i tråden (läs några sidor bakåt), men för andra elbilar (icke kinesiska) så ligger ett komplett batteri på ca 200-250 som det verkar. Vissa bilar, som tex. Tesla Model 3, kan man byta enbart en av de fyra olika batterimodulerna som skadats. Då kostar det ca 60-100 papp att byta en sådan batterimodul som det verkar enligt de flesta källor som jag läst.

Jo, många amerikanska och europeiska elbilar har just en hasplåt just under batteripaketen som skyddar de. Det är väldigt vanligt att de byggs så.

Kan dock inte hur de kinesiska elbilarna är byggda (som i detta fallet med Nio). Har aldrig varken provkört eller kikat på konstruktionerna. Kanske att de "fuskat" lite på detta området, men det är mer än vad jag känner till.

Håller med om att det dock verkar vara löjligt höga reservdelspriser på batterier från Nio. Vet ej om det är liknande för andra "kineser", men kan ju absolut vara värt att ta reda på innan man köper en sådan elbil.

Känns som det är ganska många frågetecken angående elbilar vid skador och försäkrings ärenden. Dom är ju lite annorlunda än bensin och diesel bilar.
Får se när dom blir lite äldre hur det ser ut då.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.