Om de har använt samma mätmetod (utetemperatur, vind osv) för gamla och nya versionen så är siffrorna helt klart imponerande. Jag vet inte riktigt hur du menar att man ska kunna jämföra WLTP-siffror annars, just på grund av att siffrorna inte stämmer överens med verkligheten?
Det större batteriet bör stå för ca 2 mil extra räckvidd, resten måste komma från optimeringar. Jag är skeptisk till att siffrorna stämmer, även om jag självklart hoppas att jag har fel
Jo, 4kWh eller ca 5%. Borde ge ungefär 2 mil extra, sommartid. Resten måste komma från optimeringar (effektivare motorer?), alternativt har de haft bättre förutsättningar i sitt WLTP-test än tidigare. Jag hoppas på det förstnämnda.
Bortsett från tycke och smak om fronten så håller jag helt med dig. Blev därför lite förvånad att de inte gjort några aerodynamiska förbättringar men ändå lyckas presentera riktigt bra siffror. Därav min skepticism, men återigen, jag hoppas jag har fel
Uppenbarligen har de gjort en del förändringar av drivlinan som har förbättrat effektiviteten.
Vi Bilägare har gjort en jämförelse med Model 3 där de går igenom räckvidd, laddning, pris och prestanda, på pappret. Där ser man att Teslan är lite bättre på dessa saker förutom räckvidd där PS har ett litet övertag. Så lite långsammare, lite långsammare snabbladdning och lite längre räckvidd för lite mer pengar. Tittar man bara på specifikationen så ser ju Model 3 ut som det givna valet av de två, men det finns ju fler aspekter än de som kan uttryckas som en siffra och Polestar har ju sina för- och nackdelar precis som Tesla.